Toelichting exploitatie 2011
De baten en lasten laten afwijkingen zien tussen de realisatie en de ontwerpbegroting. Bij het opstellen van de ontwerpbegroting is uitgegaan van de voorziene ontwikkelingen waarvan de financiële effecten waren vast te stellen. De afwijking tussen realisatie en ontwerpbegroting wordt voornamelijk veroorzaakt door voorziene ontwikkelingen, die niet financieel waren in te schatten en onvoorziene ontwikkelingen..
Baten
Omzet Moederdepartement
De omzet van het moederdepartement bestaan uit de algemene en bijzondere bijdragen. De afwijking van de algemene bijdrage ten opzichte van de ontwerpbegroting wordt voornamelijk veroorzaakt door toevoeging van de bijdrage vanuit het regeerakkoord (€ 5,0 miljoen), loonbijstelling 2011 (1,9 miljoen), Rijks Alarm Centrale (€ 1,2 miljoen) en de brutering C2000 (€ 4,1 miljoen).
De bijzondere bijdragen zijn ten opzichte van de ontwerpbegroting gestegen door taken en projecten die niet waren meegenomen in de ontwerpbegroting. Voorbeelden hiervan zijn de ontvangen bijdragen zoals impuls instroom aspiranten, Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM), Financieel-Economische criminaliteit (FINEC) en Inmotion. In totaal gaat het om een bedrag van € 17,3 miljoen. Deze afwijkingen dienen te worden beoordeeld in relatie tot de ontwikkelingen in de diverse kostencategorieën.
Omzet overige departementen
De afwijking van de omzet overige departementen ten opzichte van de ontwerpbegroting wordt veroorzaakt doordat een aantal bijdragen zoals BVOM, FINEC, Liasons VS en RAC-centrale in de ontwerpbegroting onder deze post is opgenomen. In de realisatie is deze verwerkt in de algemene bijdrage c.q. bijzondere bijdragen van het moederdepartement. Dit maakt onderdeel uit van de afwijking van deze post ten opzichte van de begroting.
Lasten
Apparaatskosten
De overschrijding op de personele kosten kan op hoofdlijnen worden onderverdeeld in een overschrijding op de salariskosten van € 4,1 miljoen en een overschrijding op de post inhuur externe deskundigen van € 4,4 miljoen.
De overschrijding op de salariskosten wordt voornamelijk veroorzaakt door een prijsverschil. Dit verschil ontstaat door een afwijking in het gerealiseerde kopbedrag versus het begrootte kopbedrag. Oorzaak hiervan is onder andere de stijging van de sociale lasten. Deze zijn gecompenseerd in de baten van het moederdepartement.
De post inhuur externe deskundigen laat een overschrijding zien, die met name wordt veroorzaakt door internationale projecten bij de Dienst Internationale Politie-informatie (IPOL). Over deze projecten bestond nog geen duidelijkheid bij het opstellen van de begroting.
Voor wat betreft de materiële kosten geldt een onderschrijding van € 7,0 miljoen ten opzichte van de begroting. Belangrijke oorzaak hiervan zijn de lagere kosten voor verbindingen & automatisering. Oorzaak van de ontwikkeling van deze post is enerzijds de lagere eindafrekening 2010 van de vtsPN alsmede projecten die overlopen naar de begroting 2012.
De hogere afschrijvingskosten houden verband met het doorvoeren van het in 2010 ingezette beleid, namelijk het vooruitlopend op de vorming van de nationale politie in lijn brengen van de waarderingsgrondslagen met de regiokorpsen.
Naast de hiervoor genoemde ontwikkelingen is een bedrag van € 3,9 miljoen gedoteerd aan de voorzieningen. Hiermee was in de begroting geen rekening gehouden. In onderstaande tabel is het verloop van de post voorzieningen weergegeven.
Voorzieningen
Omschrijving | Stand per 01-01-2011 | Overige mutaties | Dotatie in 2011 | Onttrekking in 2011 | Stand per 31-12-2011 |
---|---|---|---|---|---|
Reorganisatie Nationale Recherche | 204 | – 97 | 107 | ||
Ambtsjubilea | 5 487 | 1 735 | – 646 | 6 576 | |
Schade | 522 | 743 | 1 265 | ||
Toelage W&B Nationale Recherche | 1 200 | 600 | 1 800 | ||
RST Arbeidsvoorwaarden | 750 | 750 | |||
Reorganisatie bedrijfsvoering (KLPD) | 8 689 | – 176 | – 2841 | 5 672 | |
Implementatie Wet Politiegegevens | 411 | 40 | – 308 | 144 | |
Totaal | 16 513 | – 176 | 3 868 | – 3891 | 16 314 |
Saldo Baten en Lasten
Wordt afzonderlijk aangeverd.
Het jaar 2011 is afgesloten met een positief resultaat van € 12,8 miljoen. Het resultaat van 2011 is onder andere beïnvloed door het vervallen van de verplichting voor de vorming van een pensioenvoorziening.
Terughoudendheid als gevolg van de vorming van de nationale politie heeft tevens een positief effect gehad op de ontwikkeling van het resultaat.
In onderstaande tabel is het verloop van het eigen vermogen weergegeven.
Omschrijving | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen begin jaar | 10 894 | 13 578 | 13 783 | 15 928 | 13 783 | 16 979 |
Saldo baten en lasten KLPD | 2 684 | 205 | 2 145 | 951 | 0 | 12 785 |
uitkering aan min VenJ | 0 | |||||
bijdrage min VenJ ter versterking EV | 0 | |||||
directe mutaties in het EV | 0 | |||||
overige mutaties | 0 | |||||
Eigen vermogen ultimo jaar | 13 578 | 13 783 | 15 928 | 16 879 | 13 783 | 29 664 |
EV als % van totale baten | 2,00% | 4,20% | 1,80% | 2,10% | 2,20% | 4,90% |
Toelichting:
Over de aanwending van het eigen vermogen wordt expliciet en separaat besloten door de eigenaar van het agentschap. Het onverdeelde resultaat wordt na vaststelling van de jaarrekening ten gunste van het eigen vermogen gebracht. Het eigen vermogen dient als buffer voor incidentele onvoorziene tegenvallers en overlopende projecten.
In de Regeling baten-lastendiensten is vastgelegd dat het eigen vermogen van een baten-lastendienst is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Per eind 2011 geldt voor het KLPD een omvang van 4,9% en blijft hiermee binnen de gestelde norm.
Doelmatigheid
2010 | Realisatie 2011 | Begroting 2011 | Verschil 2011 | |
---|---|---|---|---|
KLPD-totaal: | ||||
FTE-totaal | 4 933 | 5 162 | 4 910 | 252 |
Saldo van baten en lasten in % van totale baten | 0,2% | 2,1% | 0,0% | 2,1% |
Specifiek | ||||
Kwaliteitsindicatoren: | ||||
Ontwikkelingsgericht Personeelsbeleid (OPB) | 83,2% | 72,0% | 90,0% | -18,0% |
Ziekteverzuim | 6,5% | 7,1% | 5,5% | 1,6% |
Inhuur externen | 3,7% | 6,6% | 6,0% | 0,6% |
Voor wat betreft de doelstelling 95% van de facturen binnen 30 dagen betalen geldt dat het korps een percentage heeft gerealiseerd van 72%. Voor het jaar 2012 worden maatregelen getroffen om de genoemde doelstelling te realiseren.
Balans 2011 | 2010 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | – | 0 |
Materiële activa | 159 550 | 189 804 |
– grond en gebouwen | – | 0 |
– installaties en inventarissen | 8 671 | 20 408 |
– overige materiële vaste activa | 150 879 | 169 396 |
Voorraden | – | |
Debiteuren | 14 806 | 12 290 |
Nog te ontvangen | – | 0 |
Liquide middelen | 91 212 | 57 911 |
Totaal activa | 265 568 | 260 005 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 29 664 | 16 879 |
– exploitatiereserve | 16 879 | 15 928 |
– onverdeeld resultaat | 12 785 | 951 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 99 090 | 112 025 |
Voorzieningen | 16 314 | 16 513 |
Crediteuren | 120 500 | 114 588 |
Nog te betalen | – | 0 |
Totaal passiva | 265 568 | 260 005 |
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 533 075 | 565 769 | 32 694 | 574 097 |
Omzet overige departementen | 30 838 | 22 714 | – 8 124 | 17 426 |
Omzet derden | 19 281 | 19 355 | 74 | 14 954 |
Rentebaten | – | 28 | 28 | – |
Bijzondere baten | – | 41 | 41 | 3 997 |
Totaal baten | 583 194 | 607 907 | 24 713 | 610 474 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 372 075 | 381 204 | 9 129 | 389 865 |
– materiële kosten | 163 078 | 156 074 | – 7 004 | 159 123 |
Rentelasten | 6 348 | 4 375 | – 1 973 | 4 841 |
Afschrijvingskosten | ||||
– materieel | 41 693 | 48 903 | 7 210 | 42 442 |
– immaterieel | – | – | – | – |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | – | 4 227 | 4 227 | 11 008 |
– bijzondere lasten | – | 339 | 339 | 2 244 |
Totaal lasten | 583 194 | 595 122 | 11 928 | 609 523 |
Saldo van baten en lasten | 12 785 | 12 785 | 951 |
Kasstroomoverzicht 2011 | (1) | (2) | (3) = (2)-(1) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2011 | 64 972 | 59 579 | – 5 393 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 40 674 | 66 954 | 26 280 |
3a | Totaal investeringen | – 70 100 | – 21 049 | 49 051 |
3b | Totaal boekwaarden desinvesteringen | 2 000 | 1 990 | – 10 |
3c | Totaal investeringskosten | – 68 100 | – 19 060 | 49 040 |
4a | Eenmalige uitkering aan Moederdepartement | – | – | – |
4b | Eenmalige storting door Moederdepartement | – | – | – |
4c | Aflossing op leningen | – 17 463 | – 12 935 | 4 528 |
4d | Beroep op leenfaciliteit | 35 100 | – | – 35 100 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 17 637 | – 12 935 | – 30 572 |
5 | Rekening Courant RHB 1 januari 2011 (5)= (1+2+3+4) | 55 183 | 94 538 | 39 355 |
Het saldo van de rekening courant is ten opzichte van 1 januari 2011 gestegen met € 34,9 miljoen. De stijging van de operationele kasstroom wordt veroorzaakt door hogere afschrijvingskosten en een toename van de overige kortlopende schulden.
Voor het achterblijven van de investeringen zijn een aantal oorzaken te noemen. Allereerst is sprake van een ophoging van de activeringsgrens. Hierdoor is sprake van een verschuiving van de investeringen naar de exploitatie. Daarnaast is sprake van terughoudendheid ten aanzien van het doen van investeringen als gevolg van de vorming van de Nationale Politie. In lijn hiermee geldt dat minder leningen zijn aangegaan.