(1) | (2) | (3)=(2)–(1) |
| |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 | Realisatie 2011 | Verschil | Realisatie 2010 | |
Totale baten | 24 355 | 27 946 | 3 591 | 28 457 |
Totale lasten | 24 355 | 27 706 | 3 351 | 29 440 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 239 | 239 | – 983 |
Totale kapitaalontvangsten | 2 250 | 56 | – 2 194 | 148 |
Totale kapitaaluitgaven | 2 621 | 1 753 | – 868 | 3 677 |
Toelichting:
De kapitaalontvangsten zijn gelijk aan de desinvesteringen (€ 55 733). In 2011 heeft het Nationaal Archief geen gebruik gemaakt van de leenfaciliteit, omdat de uitgaven voor de projecten zijn uitgesteld. De kapitaalsuitgaven zijn gelijk aan de investeringen (€ 1 621 014) plus de aflossing op de leningen (€ 132 140).
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgstelde begroting | Realisatie 2011 | Vershcil realisatie en oorspronkelijke begroting 2011 | Realisatie 2010 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 17 783 | 21 506 | 3 723 | 22 176 |
Omzet overige departementen | 0 | 1 200 | 1 200 | 197 |
Omzet derden | 1 037 | 1 670 | 633 | 3 354 |
Rentebaten | 50 | 6 | – 44 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Vrijval) project/subsidieregelingen | 5 485 | 3 299 | – 2 186 | 2 639 |
Bijzondere baten | 0 | 265 | 265 | 265 |
Totaal baten | 24 355 | 27 946 | 3 591 | 28 457 |
LASTEN | ||||
Apparaatskosten | 21 165 | 25 741 | 4 576 | 28 110 |
– personele kosten | 10 246 | 11 336 | 1 090 | 10 778 |
– materiële kosten | 7 325 | 7 444 | 119 | 11 069 |
– huren/huisvesting | 3 594 | 6 961 | 3 367 | 6 263 |
Afschrijvingskosten | 3 079 | 2 019 | – 1 060 | 858 |
– materieel | 1 094 | 1 739 | 645 | 858 |
– immaterieel | 1 985 | 281 | – 1 704 | 0 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 0 | 27 | 27 | 1 |
– rentelasten | 111 | 13 | – 98 | 20 |
– bijzondere lasten | 0 | – 93 | – 93 | 451 |
Totaal lasten | 24 355 | 27 706 | 3 351 | 29 440 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 239 | 239 | – 983 |
Toelichting:
In 2011 heeft het Nationaal Archief een positief resultaat bereikt, voor accountantscontrole van € 239 399. Het Nationaal Archief heeft dit kunnen bewerkstelligen door bezuinigingen en strenge sturing op de uitgaven gedurende het jaar. Dit is vooral terug te zien in de sterk verminderde materiële kosten.
Baten
(Vrijval) project/subsidiegelden
De mutatie van de vooruitontvangen middelen is hoger dan in 2010. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de vrijval van het afschrijvingsfonds voor de afschrijvingskosten van de investeringen in het Digitaal Nationaal Archief (dNA).
Bijzondere baten
De overige baten betreffen voornamelijk crediteuren uit voorgaande jaren die niet meer betaalbaar gesteld zullen worden omdat facturen niet terecht ingediend waren.
Lasten
Apparaatskosten
De personeelskosten zijn in 2011 hoger dan begroot door extra inzet van extern personeel vanuit het Rijk of andere organisaties.
De materiële kosten zijn hoger dan begroot doordat de huurlasten in 2011 hoger zijn dan in 2010. Dit wordt veroorzaakt door het oversluiten van het huurcontract, extra kosten voor de tijdelijke huisvesting in de Hoftoren, de afkoopsom betreffende het reguliere huurcontract op de Prins Willem-Alexanderhof en de huurverhoging vanwege de kantoorrenovatie.
De organisatie- en overheadkosten zijn, naast de omboeking van beveiligings- en energiekosten naar huisvestingslasten, gedaald door bezuinigingen die nodig waren om het oorspronkelijk negatieve eigen vermogen ultimo 2010 aan te zuiveren.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingslasten zijn in 2011 sterk gestegen, omdat een groot deel van de investeringen in de digitale infrastructuur in 2010 in gebruik zijn genomen en voor het eerst in 2011 over het gehele jaar zijn afgeschreven.
In 2011 is dNA opgeleverd en in gebruik genomen. Gekozen is deze investeringen onder te brengen in een nieuwe rubriek «Digitale infrastructuur NA». Deze rubriek valt onder de immateriële vaste activa. Voor deze rubriek wordt een afschrijvingstermijn van 5 jaar gehanteerd. Een termijn van 5 jaar past bij de aard en de economische levensduur van de investering. De digitale infrastructuur van het NA legt de basis voor een toekomstbestendig digitaal archiveringsproces. Het systeem wordt onderhouden en uitgebreid met nieuwe functionaliteiten om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.
Overige lasten
De post bijzondere lasten is een correctie van een te hoge inschatting van de nog te betalen kosten ultimo 2010.