42.1 Algemene doelstelling
Een goed werkend en innoverend zorgstelsel gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid voor de burger.
42.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen x € 1 000 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Vastgestelde begroting 2011 t/m incidentele suppletoire begroting | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 851 877 | 7 276 310 | 7 649 565 | 13 949 208 | 9 361 525 | 8 351 559 | 1 009 966 |
Uitgaven | 5 713 083 | 6 911 427 | 7 475 220 | 13 807 558 | 9 134 264 | 8 406 865 | 727 399 |
Programma-uitgaven | 5 705 269 | 6 903 646 | 7 466 298 | 13 797 808 | 9 125 210 | 8 398 774 | 726 436 |
1. De positie van de burger in zorgstelsel wordt versterkt. | 0 | 370 | 1 532 | 3 787 | 1 307 | 1 620 | – 313 |
2. Zorgaanbieders realiseren het door de burger gewenste zorgaanbod | 898 231 | 1 117 893 | 1 266 005 | 1 298 696 | 1 348 231 | 1 351 313 | – 3 082 |
waarvan bijdragen aan baten- lastendiensten | 25 789 | 23 580 | 62 927 | 95 450 | 80 541 | 29 082 | 51 459 |
waarvan bijdrage aan zbo’s | 0 | 0 | 10 849 | 11 890 | 23 665 | 48 950 | – 25 285 |
3. Zorgaanbieders bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan | 4 807 038 | 5 785 383 | 6 198 761 | 12 495 325 | 7 714 641 | 7 019 369 | 695 272 |
waarvan rijksbijdrage 18– | 1 857 500 | 2 072 000 | 2 080 700 | 2 132 600 | 2 318 500 | 2 318 500 | 0 |
waarvan bijdrage aan zbo’s | 0 | 0 | 4 199 | 2 131 | 2 125 | 8 600 | – 6 475 |
4. De burgers van Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn | 0 | 0 | 0 | 0 | 61 031 | 26 472 | 34 559 |
Apparaatsuitgaven | 7 814 | 7 781 | 8 922 | 9 750 | 9 054 | 8 091 | 963 |
Ontvangsten | 187 821 | 435 543 | 527 998 | 771 192 | 736 801 | 73 226 | 663 575 |
42.3 Financiële toelichting
In deze paragraaf worden per operationele doelstelling en voor de apparaatsuitgaven en de ontvangsten de belangrijkste verschillen tussen begroting en realisatie verklaard. Daarbij is aangegeven of deze verschillen bij incidentele suppletoire begroting (TK 32 609 XVI, nr. 1 en 2), suppletoire begroting Voorjaarsnota (TK 32 780 XVI, nr. 1 en 2) of suppletoire begroting Najaarsnota (TK 33 090 XVI, nr. 1 en 2) voorgelegd waren, dan wel dat ze in de slotwetmutaties zijn begrepen.
Programma-uitgaven
De algemene doelstelling van dit beleidsartikel is vertaald in vier operationele doelstellingen:
-
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
-
2. Zorgaanbieders realiseren het door de burger gewenste zorgaanbod;
-
3. Zorgaanbieders bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan;
-
4. De burgers van Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn.
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 1 620 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 1 620 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Overboeking van artikel 98 (apparaat IGZ). Betreft een subsidiebijdrage aan het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) in het kader van de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren. | 384 |
2. Overboeking van artikel 98 (apparaat IGZ). Betreft Project onderhoud klantpreferenties tranche 1 t/m 3. | 272 |
3. Overige mutaties. | 633 |
Stand suppletoire begroting VJN | 2 909 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Overboeking van artikel 98 (apparaat IGZ). Betreft het project «Realiseren indicatoren zichtbare zorg eerstelijns verloskunde». | 127 |
2. Overboeking naar artikel 98 (apparaat IGZ). Betreft correctie op de subsidiebijdrage aan het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) in het kader van de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren. | – 65 |
3. Overige mutaties. | 14 |
Stand suppletoire begroting NJN | 2 985 |
Slotwetmutaties: | |
1. Betreft onderuitputting bij de budgetten voor Stichting Perinatale Audit Nederland en projecten Zichtbare zorg. | – 1 808 |
2. Overboeking van artikel 98 (Apparaat, IGZ). Deze middelen zullen vanuit het programma «Zichtbare Zorg» worden aangewend. Betreft subsidies Landelijke Vereniging Georganiseerde eerste lijn (LGV). | 130 |
Stand realisatie 2011 | 1 307 |
2. Zorgaanbieders realiseren het door de burger gewenste zorgaanbod
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 1 351 313 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 1 351 313 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Overheveling van middelen van het BKZ naar de VWS-begroting (ijklijnmutatie). Betreft middelen die vanuit het ziekenhuiskader worden overgeheveld naar het Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO). | 112 000 |
2. Overheveling van het BKZ naar de VWS-begroting (ijklijnmutatie). De maximumprijzen van een aantal geneesmiddelen zijn bij een herijking te laag vastgesteld. Op basis van een gerechtelijke uitspraak ontvangen zij compensatie voor de gederfde omzet. | 6 900 |
3. De kapitaallasten van het Nederlands Kanker Instituut (NKI) worden via een subsidie beschikbaar gesteld. Omdat de kapitaallasten van het NKI onderdeel zijn van de premiegelden dient een overheveling van het BKZ naar de VWS-begroting plaats te vinden. | 4 404 |
4. Er heeft zich vertraging bij de uitvoering van het financieel instrumentarium voorgedaan, waardoor er minder MIA-G geld is besteed dan is ontvangen vanuit het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). Een aantal reeds aangegane verplichtingen in 2010 is daardoor niet tot uitbetaling gekomen. Deze zijn verschoven naar 2011. | 4 000 |
5. Voor de voortzetting van de subsidieregeling geïntegreerde eerstelijnscentra in Vinex-gebieden is € 3 miljoen per jaar nodig. | 3 000 |
6. Overheveling van middelen van het BKZ naar de VWS-begroting (ijklijnmutatie). Vanwege het uitstellen van de brede invoering van het kinderwensconsult worden pilots kinderwensconsult en een aantal andere maatregelen, gericht op terugdringen van babysterfte, door een schuif van premiemiddelen naar begroting gefinancierd. | 2 940 |
7. Betreft de afhandeling van een aantal bezwaartrajecten uit 2010 over aanvragen subsidie Stagefonds uit 2009 en 2010. Een deel van de bezwaren zal gegrond worden verklaard wat betekent dat deze subsidies alsnog moeten worden uitgekeerd. | 2 300 |
8. Ten behoeve van de invoering van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg worden multidisciplinaire adviescommissies samengesteld ter versterking van de positie van ggz-cliënten, waarbij aandacht is voor alternatieven voor dwang. Voor de aanloopkosten in 2011 en 2012 wordt door VWS € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld. | 1 600 |
9. Overboeking van artikel 98 OD 1. Het betreft uitgaven die samenhangen met de voorbereiding van het op te richten kwaliteitsinstituut. | 1 500 |
10. Overheveling van middelen van het BKZ naar de VWS-begroting (ijklijnmutatie). Instellingen dienen zich voor te bereiden op de overheveling van de geriatrische revalidatiezorg naar de Zvw. Het gaat onder andere om de registratie ten behoeve van dbc-ontwikkeling, ondersteuning van instellingen die meedoen met een kostprijsonderzoek, communicatie naar de sector over overheveling en de ontwikkeling kwaliteitsstandaarden. | 1 400 |
11. Extra middelen ten behoeve van de subsidiëring van de stichting Familievertrouwenspersoon (FVP), die in 2010 is opgericht om op te komen voor de belangen van familieleden (en andere betrokkenen) van mensen met psychiatrische problemen. | 1 080 |
12. Overboeking van artikel 41 OD 1. Betreft Voorlichtingscampagne Zwangerschap en geboorte. In navolging van de adviezen van de Stuurgroep Zwangerschap en geboorte (TK 32 279, nr. 6) wordt fors ingezet op de verbetering van de perinatale zorg in Nederland. Eén van de maatregelen die daartoe moeten leiden is het verbeteren van de voorlichting over gezond zwanger worden aan met name groepen in achterstandssituaties. | 965 |
13. Extra middelen ten behoeve van de voortzetting van de subsidiëring van de Stichting 113Online, een stichting die hulp verleent aan mensen in nood met suïcidegedachten. | 630 |
14. Overboeking naar artikel 41 OD 4. Het betreft de opdrachtverlening aan ZonMw voor de uitvoering van het programma «Zwangerschap en geboorte». Dit programma loopt van 2011 tot en met 2015. Binnen het programma zal aandacht worden besteed aan de doelmatigheid en effectiviteit van het kinderwensconsult en van een extra echo in het laatste trimester van de zwangerschap. | – 1 000 |
15. Ruimte prijsbijstelling Opleidingsfonds. | – 8 000 |
16. Op basis van de realisatie in de afgelopen jaren kan de raming van de uitgaven voor de zorgkosten van illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen neerwaarts worden bijgesteld. | – 15 000 |
17. De eerder geraamde uitgaven voor een stelselwijziging op het gebied van orgaandonatie worden niet gerealiseerd. De middelen blijven beschikbaar voor de uitvoering van een plan van aanpak om de beschikbaarheid van donororganen te vergroten. | – 21 500 |
18. Overige mutaties. | 5 589 |
Stand suppletoire begroting VJN | 1 454 121 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Loonbijstelling tranche 2011, kader Rijksbegroting in enge zin. | 4 074 |
2. Loon- en prijsbijstelling tranche 2011, kader BKZ, voor het Opleidingsfonds. Deze staan in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien en worden nu toebedeeld aan de sectoren. | 16 105 |
3. Nominale bijstellingen tranche 2011, kader BKZ voor het Fonds Ziekenhuisopleidingen. | 3 104 |
4. Overboeking naar artikel 43 OD 3. Hiermee wordt bewerkstelligd dat alle middelen ten behoeve van het Stagefonds onder één budget worden samengebracht. | – 22 875 |
5. Betreft onderuitputting op verschillende onderwerpen, waaronder uitgaven voor experimenten bij geboortezorg, de start van het kwaliteitsinstituut en lagere uitgaven in het kader van de voorbereiding van de wet verplichte ggz. Tevens betreft het vrijval van incidentele innovatiemiddelen uit de maatschappelijke investerings-agenda. De middelen zouden oorspronkelijk worden ingezet voor het Zorginnovatieplatform, maar zijn daarvoor niet meer nodig. | – 35 919 |
6. In 2011 is voor het Opleidingsfonds minder budget nodig dan geraamd, omdat de aanvragen zijn achtergebleven bij de capaciteit waarvoor budget beschikbaar was. | – 16 500 |
7. Op het ICT budget resulteert in 2011 een onderuitputting van € 8 miljoen. Het betreft hierbij onderuitputting als gevolg van het uitstellen van de communicatiecampagne over het stopzetten elektronisch patiëntendossier (EPD) en niet benodigde begrotingsmiddelen voor de afbouwvoorziening van het Nictiz. | – 8 000 |
8. Overboeking naar 41 OD 4. Betreft uitvoering van activiteiten voor het programma Goed Gebruik Geneesmiddelen door ZonMw in 2011 alsmede een onderzoeksproject inzake de effecten en doelmatige toepassing van TNF-alfaremmers bij reumatische artritis. | – 1 575 |
9. De uitgaven voor de zorgkosten van illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen vallen lager uit dan geraamd. | – 10 400 |
10. Overige mutaties. | – 1 730 |
Stand suppletoire begroting NJN | 1 380 405 |
Slotwetmutaties: | |
1. Betreft onderuitputting van met name het ICT budget vanwege vertraagde en verlengde uitvoering van projecten (circa € 4 miljoen) en de neerwaartse bijstelling van de instellingssubsidie 2011 aan Nictiz (€ 5 miljoen). | – 9 369 |
2. Betreft per saldo onderuitputting bij het budget voor beroepen en opleidingen waarvan het grootste deel bestaat uit lager dan geraamde uitgaven bij de tweede mutatieronde verleningen Opleidingsfonds, aangezien deze niet in personen maar in feitelijke fte’s worden verleend. Daarnaast betreft het nog een aantal kleinere posten vanwege vertraagde trajecten. | – 18 186 |
3. De uitgaven op het terrein van genees- en hulpmiddelen en productveiligheid, innovatie en beschikbaarheid waren door verschillende oorzaken lager dan geraamd. In sommige gevallen zijn voorgenomen activiteiten niet gerealiseerd (€ 1,2 miljoen, onder meer voor gepast gebruik en heroriëntatie hulpmiddelen). Ook zijn sommige activiteiten vertraagd (€ 1,1 miljoen, bijvoorbeeld bij het Topinstituut Pharma). Verschillende activiteiten brachten minder kosten met zich mee dan eerder aangenomen (€ 1,2 miljoen). Ten slotte volgt voor een aantal uitgevoerde werkzaamheden de betaling in 2012 (€ 0,4 miljoen). | – 4 055 |
4. Overige mutaties. | – 564 |
Stand realisatie 2011 | 1 348 231 |
3. Zorgverzekeraars bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 7 019 369 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 7 019 369 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Bijstelling van de uitgavenraming Zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen van het Centraal Economisch Plan (CEP) 2011 van het Centraal Planbureau. | 105 430 |
2. Overheveling van middelen van het BKZ naar de VWS-begroting (ijklijnmutatie). De afgelopen jaren werden de ouderenregelingen voor de publieke, semipublieke (B3) en private ambulancediensten op verschillende manieren via het BKZ en begroting bekostigd. De bekostigingswijze wordt nu geüniformeerd welke uitgaat van bekostiging via de begroting. Hiervoor dienen premiemiddelen te worden overgeheveld naar de begroting van VWS. | 32 000 |
3. Overheveling van middelen van het BKZ naar de VWS-begroting (ijklijnmutatie). Het Centraal Administratie Kantoor wordt omgevormd tot publiekrechtelijk zelfstandig Bestuursorgaan (publiek ZBO). Ter voorbereiding van deze transitie zijn diverse activiteiten noodzakelijk, zoals de voorbereiding van de overgang arbeidsvoorwaarden personeel en pensioenen en de overgang van taken en bijbehorende boedel (juridisch, financieel, fiscaal). Dekking voor de hiermee gemoeide uitgaven is gevonden in vrijval van premiegefinancierde uitgaven van het College Sanering Zorginstellingen. | 950 |
4. Overboeking naar het ministerie van Veiligheid en Justitie in verband met de jaarlijkse bijdrage vanuit VWS aan het digitale communicatienetwerk voor de Nederlandse hulpverleningsdiensten (C2000). | – 4 090 |
5. Overboeking naar artikel 98 OD 1 ten behoeve van de uitvoeringskosten van het CVZ met betrekking tot wanbetalers en onverzekerden. | – 5 954 |
6. Overige mutaties. | – 34 |
Stand suppletoire begroting VJN | 7 147 671 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Bijstelling van de uitgavenraming zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen van het CPB (de MEV). | – 129 017 |
2. Overboeking naar artikel 98 OD 1 ten behoeve van de uitvoeringskosten van het CVZ. Het betreft uitgaven in het kader van EESSI (elektronische uitwisseling van sociale zekerheidsgegevens), uitvoeringskosten in het kader van de aanpak van onverzekerden en wanbetalers en wegwerken achterstanden verbindingsorgaan (buitenland). | – 4 357 |
3. Dit betreft onderuitputting die in het kader van de aanpak van wanbetalers en onverzekerden Zvw optreedt. | – 5 700 |
4. Dit betreft onderuitputting in het kader van de implementatie van de Wet Ambulancezorg (Waz) en onderuitputting in de uitgaven samenhangend met de overgang op prestatiebekostiging in de geestelijke gezondheidszorg. | – 366 |
5. Overige mutaties. | – 69 |
Stand suppletoire begroting NJN | 7 008 162 |
Slotwetmutaties: | |
1. Verrekening met de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft in 2011 in totaal € 5 333,2 miljoen aan voorschotten zorgtoeslag met betrekking tot de jaren 2011 en 2012 en nabetalingen voor de definitieve tegemoetkomingen oude jaren betaald. Dit leidt tot een bijstelling van de Zorgtoeslag van € 707,1 miljoen. | 707 083 |
2. Overige mutaties. | – 604 |
Stand realisatie 2011 | 7 714 641 |
4. De burgers van Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 22 100 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van begroting 2011 Jeugd en Gezin (XVII). Betreft de rijkstaken op het terrein van Jeugd en Gezin op Caribisch Nederland. | 4 372 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 26 472 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Door toename in zorgvolume worden er op Caribisch Nederland meer zorgkosten gemaakt dan begroot. | 22 500 |
2. Overige mutaties. | – 1 587 |
Stand suppletoire begroting VJN | 47 385 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Loonbijstelling tranche 2011, kader BKZ, voor Caribisch Nederland. | 77 |
2. De uitgaven voor de jeugdzorg in Caribisch Nederland (kader Rijksbegroting in enge zin) zijn lager dan geraamd, doordat voornemens dit jaar niet meer in verplichtingen konden worden omgezet. | – 2 000 |
3. Vanaf 1 januari 2011 is de Zvw BES in werking getreden en is ook het Zorgverzekeringskantoor operationeel. Op basis van declaraties van het Zorgverzekeringskantoor moet worden geconcludeerd dat de raming van de zorguitgaven naar boven moet worden bijgesteld. | 10 000 |
4. Overige mutaties. | 411 |
Stand suppletoire begroting NJN | 55 873 |
Slotwetmutaties: | |
1. De Rijksdienst Caribisch Nederland declareert normaliter één maand achteraf. In tegenstelling tot de verwachting en de raming is de maand december 2011 ten laste gebracht van 2011 in plaats van het jaar 2012. Hierdoor is een overschrijding van het budget voor de jeugdzorg in Caribisch Nederland (kader Rijksbegroting in enge zin) ontstaan. | 443 |
2. Het Zorgverzekeringskantoor declareert normaliter één maand achteraf. In tegenstelling tot de verwachting en de raming is de maand december 2011 ten laste gebracht van 2011 in plaats van het jaar 2012. Hierdoor is een overschrijding van het budget voor de zorguitgaven ontstaan. | 4 715 |
Stand realisatie 2011 | 61 031 |
Apparaatsuitgaven
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 8 091 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 8 091 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand suppletoire begroting VJN | 8 091 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven. | 865 |
Stand suppletoire begroting NJN | 8 956 |
Slotwetmutaties: | |
1. Verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven. | 98 |
Stand realisatie 2011 | 9 054 |
Ontvangsten
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 73 226 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 73 226 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. In 2011 worden hogere terugontvangsten bij het Opleidingsfonds. Verwacht als gevolg van de vaststelling van de subsidieverlening eerste en tweede tranche uit eerdere jaren. | 20 000 |
2. Overige mutaties. | 159 |
Stand suppletoire begroting VJN | 93 385 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Hogere opbrengsten in het kader van de aanpak van wanbetalers en onverzekerden. | 24 900 |
2. De terugontvangsten bij het Opleidingsfonds uit hoofde van vaststelling van subsidies voor de zogenaamde eerste en tweede tranche die in eerdere jaren zijn verleend, zijn lager dan eerder geraamd. | – 10 000 |
3. Overige mutaties. | 1 391 |
Stand suppletoire begroting NJN | 109 676 |
Slotwetmutaties: | |
1. Verrekening met de belastingdienst in verband met de Zorgtoeslag. Deze ontvangsten betreffen zowel verrekeningen van verstrekte voorschotten als terugvorderingen op definitief vastgestelde tegemoetkomingen. | 656 805 |
2. Diverse ontvangsten vanwege terugbetalingen als gevolg van lagere subsidievaststellingen na afrekening van verleende of herziene subsidies. Betreft onder andere Nictiz ad € 2,9 miljoen. Daarnaast is een bedrag van € 3,7 miljoen terugontvangen als gevolg van afrekeningen agentschapbijdrage CIBG van onder andere sectorale berichtenvoorziening zorg (SBV-Z) en UZI-register en een technische boeking van € 1,7 miljoen. | 9 416 |
3. Diverse ontvangsten als gevolg van lagere vaststellingen van verleende subsidies met betrekking tot opleidingen, waaronder ontvangst huisartsenopleiding ad € 3,5 miljoen. | 5 362 |
4. De ontvangsten als gevolg van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechterlijke premie worden toegevoegd aan het Zorgverzekeringsfonds. Met Financiën is voor 2011 afgesproken dat op basis van de gegevens van het CVZ ten aanzien van dat deel van de ontvangsten dat betrekking heeft op de opslag van 30% in de bestuursrechterlijke premie de ontvangstenraming op de VWS-begroting met eenzelfde bedrag wordt verlaagd. | – 44 931 |
5. Ontvangstenmeevaller Opleidingsfonds. De hogere terugontvangsten zijn het gevolg van de vaststelling van subsidieverlening eerste en tweede tranche uit eerdere jaren. | 937 |
6. Overige mutaties. | – 464 |
Stand realisatie 2011 | 736 801 |
42.4 Slotwetmutaties
De slotwetmutaties zijn uitgesplitst naar operationele doelstelling, apparaatsuitgaven en ontvangsten toegelicht in paragraaf 42.3 Financiële toelichting.
Stand suppletoire begroting NJN | 8 456 381 |
Slotwetmutaties | 677 883 |
Stand realisatie 2011 | 9 134 264 |
Stand suppletoire begroting NJN | 109 676 |
Slotwetmutaties | 627 125 |
Stand realisatie 2011 | 736 801 |
42.5 Overzicht uitgevoerde evaluatieonderzoeken
Onderzoek | Onderwerp | AD of OD | Start | Afgerond | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoorlichting | – | ||||
Effectenonderzoek ex post | Monitor en effectmeting financieel instrumentarium ZIP | 42.2 | 2010 | 2013 | – |
Overig evaluatieonderzoek | Evaluatie subsidiesystematiek PGO-organisaties | 42.1 | 2010 | 2011 | |
Evaluatie wet BIG | 42.2 | 2011 | 2012 | – | |
Evaluatie Opleidingsfonds en capaciteitsplan | 42.2 | 2011 | 2011 | Evaluatie wordt niet gepubliceerd. | |
Medicatieveiligheid -herhaalstudie potentieel vermijdbare ziekenhuisopnames ten gevolge van verkeerd geneesmiddelengebruik | 42.2 | 2010 | 2012 | – | |
Marktscan zorgverzekeringsmarkt | 42.3 | 2011 | 2011 | ||
Evaluatie risicoverevening door internationale experts | 42.3 | 2011 | 2011 | ||
Kwantitatieve analyse risicoverevening | 42.3 | 2011 | 2012 | Kamerbrief over risicoverevening | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl | |
Eerste evaluatie Verplicht Eigen Risico | 42.3 | 2009 | 2010 | ||
Tweede evaluatie Verplicht Eigen Risico | 42.3 | 2010 | 2011 | ||
Evaluatie Dyslexiezorg | 42.3 | 2010 | 2011 | PM |
Toelichting
Bij het oprichten van de Regieraad is toegezegd dat de taken en effectiviteit van de Regieraad na twee jaar zou worden geëvalueerd (TK 31 765, nr. 1. Deze raad is in 2009 bij ministerieel besluit ingesteld en heeft de opdracht de totstandkoming van adequate richtlijnen voor de zorg te bevorderen.
Met de komst van het Kwaliteitsinstituut wordt tegelijkertijd een aantal bestaande organisaties opgeheven. Dat is in de eerste plaats de Regieraad. De opdracht van de Regieraad maakt integraal deel uit van de opdracht van het Kwaliteitsinstituut en behoeft dus niet langer een afzonderlijke organisatie. Omdat de taken van de Regieraad overgaan naar het Kwaliteitsinstituut en binnen dit instituut worden aangevuld met andere taken, is de toegezegde evaluatie van de Regieraad achterhaald (TK 32 620, nr. 14).