Omschrijving van de samenhang met het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in het jaarverslag Hoofdstuk XII bij beleidsartikelen 14 Wegen en verkeersveiligheid en 15 Openbaar vervoer.
14. Regionaal/lokale infra. | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | 2013 | ||
Verplichtingen | 193.203 | 98.661 | 164.588 | 65.062 | 602.679 | 231.724 | 370.955 | 1 |
Uitgaven | 182.976 | 266.337 | 338.572 | 238.852 | 215.678 | 135.983 | 79.695 | |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 141.849 | 156.053 | 138.107 | 142.033 | 58.664 | 60.771 | – 2.107 | |
14.01.02 Planuitw.progr.reg./lok | 1.089 | 668 | 69 | 0 | 0 | 8.135 | – 8.135 | 2 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 140.760 | 155.385 | 138.038 | 142.033 | 58.664 | 52.636 | 6.028 | 3 |
14.01.04 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | |||||
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 40.591 | 50.576 | 30.592 | 41.580 | 45.185 | 30.257 | 14.928 | 4 |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 536 | 59.708 | 169.873 | 55.239 | 111.829 | 44.955 | 66.874 | |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 536 | 7.885 | 9.873 | 2.539 | 3.432 | 29.049 | – 25.617 | 5 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 0 | 51.823 | 160.000 | 52.700 | 108.397 | 0 | 108.397 | 6 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15.906 | – 15.906 | 7 |
14.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Ad 1) De verplichtingenrealisatie in 2013 is hoger dan oorspronkelijk vastgesteld bij de begroting. De belangrijkste verschillen worden verklaard door de te lage verplichtingenramingen voor de projecten A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop, Rotterdamse Baan, Tram Uithof en de versnelde storting in het Regionaal Mobiliteitsfonds RSP (zie ook onder 6).
Ad 2 en 3) Het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe was geraamd op artikelonderdeel 14.01.02 (planstudie) maar is in verband met het afgeven van de realisatie subsidiebeschikking overgeboekt naar artikelonderdeel 14.01.03 (realisatie).
Ad 4) Dit betreft de bijdrage van het Rijk aan het project Sluiskiltunnel. Het gerealiseerde bedrag is hoger dan begroot doordat het Rijk in 2013 vanwege de garantstelling voor de Vlaamse bijdrage extra in het Regionaal Mobiliteitsfonds Zeeland heeft gestort. In de begroting 2013 was het resterende verschil abusievelijk te hoog geraamd en daarmee niet uitgeput.
Ad 5) In overleg met Noord-Nederland is besloten in 2013 geen uitkering via het Provincie- en Gemeentefonds te laten plaatsvinden, maar deze door te schuiven naar 2014.
Ad 6) Noord-Nederland heeft een versnelde storting gedaan in het mobiliteitsfonds, waarna het Rijk in lijn met het RSP-convenant zijn deel heeft gestort. Naast het voorkomen van overschotten op 14.03.01 en 14.03.03 is hiermee ook een deel van het oorspronkelijke kasritme uit het Convenant hersteld.
Ad 7) In overleg met Noord-Nederland is besloten in 2013 geen uitkering via het Provinciefonds te laten plaatsvinden, maar deze door te schuiven naar 2014.
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden in de BDU voor de ontvangers buiten de G3 en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 miljoen en € 225 miljoen) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in het jaarverslag Hoofdstuk XII 2013 bij beleidsartikelen 14 Wegen en verkeersveiligheid en 15 Openbaar vervoer.
Algemeen
Producten
Reg/lok projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma regionaal/lokaal
Van een project dat in de planuitwerkingstabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 miljoen respectievelijk € 225 miljoen).
Gereed | |||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting 2013 | Realisatie 2013 | |
Rotterdamse Baan | pb: 2013 | pb: 2013 / uo: 2013 | 1 |
A12/A20 Parallelstructuur Gouwe | pb: 2012 / uo: 2013 | pb: 2012 / uo: 2013 |
|
Rijn-Gouwelijjn West (onderdeel HOV-NET) | pb: 2012 / uo: 2013 | uo: 2014 | 2 |
Verkeersruit Eindhoven (noordoostcorridor) | pb: 2013 | pb: 2014 | 3 |
Ombouw Amstelveenlijn | pb: 2013 | 4 |
Legenda
pb: projectbesluit
uo: uitvoeringsopdracht (beschikking)
Toelichting
Ad 1) In 2013 is de subsidiebeschikking afgegeven.
Ad 2) Het was de verwachting dat de Provincie nog in 2013 een subsidieaanvraag bij IenM zou indienen. Het is de Provincie echter niet gelukt deze aanvraag daadwerkelijk in 2013 in te dienen. De actuele prognose is dat de aanvraag in 2014 wordt ingediend waarna ook in 2014 de subsidiebeschikking kan worden afgegeven. Het eerste deel van de werkzaamheden (met name tussen Alphen en Gouda) is al uitgevoerd, vooruitlopend op de afgifte van de beschikking, en wordt dus door de Provincie voorgefinancierd.
Ad 3) De regio heeft besloten nog enige varianten uit te werken voordat een alternatief gekozen wordt. Het projectbesluit wordt verwacht in 2014.
Ad 4) De stadsregio Amsterdam heeft voor het project Ombouw Amstelveenlijn in maart 2013 een voorkeursvariant vastgesteld. Daarmee is het project in planstudie. Naar verwachting zal deze planstudie in 2015 zijn afgerond en kan de stadsregio een subsidieaanvraag op basis van Wet en Besluit Infrastructuurfonds indienen. Vanwege de samenhang met het project Zuidasdok is het mogelijk dat al in 2014 een besluit over een rijksbijdrage voor de Amstelveenlijn wordt genomen.
14.01.03 Realisatieprogramma regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote infrastructuurprojecten die door derden worden aangelegd.
Kasbudget 2013 | Oplevering | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2013 | Huidig | |
Projecten Zuidvleugel | ||||||
Rotterdamsebaan | 0 | 0 | pm | 2020–2022 | ||
A12/A20 Parallelstructuur Gouwe | 7 | – 7 | pm | 2019–2021 | 1 | |
HOV netwerk Zuid-Holland Noord (voorheen Rijn-Gouwelijn) | 0 | 0 | 2016 | 2018 | ||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding RR op Den Haag HSE) | 6 | – 6 | 2006/12/6 | 2006–2016 | 2 | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||
Utrecht Trams naar De Uithof | 0 | 0 | pm | 2018 | ||
N201 | 14 | – 14 | 2013 | 2014 | 3 | |
Noord/Zuidlijn | 29 | 28 | 1 | 2017 | 2017 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||||
Nijmegen 2e stadsbrug | 24 | 3 | 21 | 2013 | 2013 | 4 |
Afronding | ||||||
Programma | 53 | 58 |
|
Toelichting
Ad 1) Het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe is overgegaan naar realisatie. Op basis van de gerealiseerde mijlpalen is conform subsidiebeschikking een bedrag van € 6,4 miljoen overgemaakt naar de regio.
Ad 2) In 2013 is in verband met de aanlanding van RandstadRail op Den Haag CS gestart met de verplaatsing van kabels en leidingen naast spoor 12. Deze werkzaamheden waren oorspronkelijk voorzien in 2014 maar konden eerder worden uitgevoerd. Om die reden kon ook de bijdrage van IenM bijdrage eerder worden betaald.
Ad 3) De betaling van deze bijdrage van € 14,3 miljoen aan het Masterplan N201 (provincie Noord-Holland) was voorzien in 2012. Met het behalen van de betreffende mijlpalen in 2013 kon dit bedrag alsnog worden betaald.
Ad 4) Op basis van de voortgang van het project kon in 2012 een bedrag van € 20,3 miljoen extra worden betaald. De resterende rijksbijdrage aan het project 2e stadsbrug Nijmegen van € 3,3 miljoen is in 2013 overgemaakt aan de regio.
14.01.04 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte verantwoord. In 2013 was er geen investeringsruimte beschikbaar.
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMf) gebruikt. Deze fondsen zijn gevoed op basis van de volgende impulsen:
-
– Bereikbaarheidsoffensief Randstad
-
– Amendement Dijsselbloem
-
– Amendement Van der Staaij
-
– Regionale bereikbaarheid (Kwartje van Kok)
-
– Amendement Van Hijum
-
– Quick Wins NWA eerste en tweede tranche
-
– Tunnel Sluiskil
Tunnel Sluiskil
Producten
Op 18 mei 2009 is de bestuursovereenkomst betreffende een tunnel bij Sluiskil getekend. In overleg met de provincie Zeeland is besloten om de IenM-bijdrage via het (her)opgerichte RMf Zeeland te laten verlopen. Het totaal van € 135 miljoen komt beschikbaar in 2010–2014. In het kader van Tunnel Sluiskil zijn ook in 2013 rijksmiddelen beschikbaar gesteld.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-regio (Kamerstukken II, 2007/08, 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk Economisch Programma (REP).
Producten
Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks door middel van een voortgangsrapportage (in het najaar) geïnformeerd. De meest recente voortgangsrapportage is als bijlage bij de kamerbrief over de uitkomsten van de bestuurlijke overleggen MIRT 2013 gevoegd (Kamerstukken II, 2013/14, 33 750 A, nr. 25 (Bijlage A bij bijlage 1)).
Kasbudget 2013 | ||||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | |
Projecten Noord-Nederland | ||||
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 29 | 3 | – 26 | 1 |
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 0 | 108 | 108 | 2 |
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 16 | 0 | – 16 | 3 |
Afronding | 1 | |||
Programma | 45 | 112 |
Toelichting
Ad 1) In overleg met Noord-Nederland is besloten in 2013 geen uitkering via het Provincie- en Gemeentefonds te laten plaatsvinden, maar deze door te schuiven naar 2014.
Ad 2) Noord-Nederland heeft een versnelde storting gedaan in het mobiliteitsfonds, waarna het Rijk in lijn met het RSP-convenant zijn deel heeft gestort. Naast het voorkomen van overschotten op 14.03.01 en 14.03.03 is hiermee ook een deel van het oorspronkelijke kasritme uit het Convenant hersteld.
Ad 3) In overleg met Noord-Nederland is besloten in 2013 geen uitkering via het Provinciefonds te laten plaatsvinden, maar deze door te schuiven naar 2014.