Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | ||
Verplichtingen | 56.127 | 29.189 | 5.939 | 60.433 | 1.050.282 | 15.177 | 1.035.105 | 1 |
Uitgaven | 154.962 | 87.247 | 77.533 | 86.838 | 563.297 | ‒ 7.609 | 570.906 | |
Waarvan juridisch verplicht | ||||||||
14.01 Regionale infrastructuur | 103.974 | 61.843 | 77.533 | 35.737 | ‒ 7.609 | 7.609 | 2 | |
14.01.02 Planning en studies prg reg/lok | 9.278 | ‒ 9.278 | ||||||
14.01.03 Aanleg reg/lok | 103.974 | 61.843 | 77.533 | 35.737 | ‒ 16.887 | 16.887 | ||
14.03 Bereikbaarheidsprogramma's | 50.988 | 25.404 | 51.101 | 563.297 | 563.297 | 3 | ||
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 1.254 | 25.404 | ||||||
14.03.02 Regionale mobiliteitsprojecten | 49.734 | 51.101 | ||||||
14.03.03 Ruimtelijke economisch programma | ||||||||
14.03.04 Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur | 563.297 | 563.297 | ||||||
14.03.05 Mobiliteitspakketten | ||||||||
14.09 Ontvangsten | 3.778 | 1.004 |
Onderstaand wordt op het niveau van artikelonderdelen, de verplichtingen en ontvangsten een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
Toelichting
1. € 1.481 miljoen aan verplichtingen voor de korte termijn woningbouwmiddelen worden overgeboekt van artikel 12 naar artikel 14. Het gaat o.a. om de middelen voor de SPUK mobiliteitspakketten. SPUK bovenplanse infratstructuur en risico beheersingskosten. Hiervan is € 426 miljoen doorgeschoven naar 2024.
2. Dit komt met name door de overboeking als gevolg van het amendementen (36200-47, 48, 50 en 51) op de OW 2023;
3. De verschillen op de kasbudgetten worden nader toegelicht bij de projecttabellen.
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten, waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan € 225 miljoen indien dat project geheel of gedeeltelijk wordt gerealiseerd binnen één of meer van de samenwerkingsgebieden, waarin de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam of de gemeente ‘s-Gravenhage is gelegen, of € 112,5 miljoen, indien dat project geheel in een ander gebied wordt gerealiseerd. Het project moet passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid, zoals verwoord in de begroting HXII beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor, de Lange Termijn Spooragenda (LTSa) en het Toekomstbeeld OV.
Tevens worden op dit artikel de uitgaven verantwoord van de specifieke uitkeringen voor bovenplanse infrastructurele voorzieningen zodat op korte termijn op locaties in heel Nederland grootschalige woningbouw kan plaatsvinden conform de regeling van 29 september 2023.
Producten
Algemeen
Regionale lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de decentrale overheid. IenW levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de decentrale overheid uitgevoerd en pas na toetsing en besluitvorming door IenW al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma Regionaal/lokaal
Van een project dat in de planuitwerkingstabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 miljoen respectievelijk € 225 miljoen).
Planuitwerkingsprogramma Regionaal, lokale infrastructuur (14.01.02) | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | begroting | huidig | huidig | vorig | |
Overige projecten en reserveringen | |||||
OV Verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer | 0 | 32 | 1 | ||
Rotterdam HOV | 0 | 0 | |||
Stedelijk OV Den Haag | 0 | 0 | |||
Projecten in voorbereiding | 18 | 19 | |||
Overige projecten in voorbereiding | 36 | 61 | 2 | ||
Gesignaleerde risico's | 0 | 0 | |||
Totaal planning en studies | 54 | 112 | |||
Begroting (MF 14.01.02) | 54 | 112 |
Toelichting
1. OV verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer: in 2023 is voorzien dat een deel van de verplichtingen op dit project vastgelegd moeten worden, daarom is € 32 miljoen overgeboekt uit verkenningen naar planuitwerking zodat de verplichtingen aangegaan kunnen worden.
2. Er is besloten € 23 mln toe te wijzen aan de exploitatietreindienst Limburg. In 2014 zijn afspraken gemaakt met de provincie Limburg over de decentralisatie van de stoptreindiensten Roermond-Maastricht Randwyck en Sittard-Heerlen. Hiervoor draagt het Rijk een deel van de (verhoogde) concessieontvangsten vanuit NS over aan de provincie. Bij de extrapolatie van het IF na 2028 is de afspraak echter niet geëxtrapoleerd waardoor de uitgaven voor de jaren 2029-2031 niet zijn geraamd. Besloten is om dat nu alsnog te doen en hiervoor € 23 miljoen extra te reserveren.
14.01.03 Realisatieprogramma Regionaal/Lokaal
begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | 2023 | 2023 | 2023 | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
Amstelveenlijn | 0 | 0 | 0 | 83 | 83 | 2020/ 2022 | 2020/ 2022 | |
OV Verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Utrecht, tram naar de Uithof | 0 | 2019 | 2019 | |||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||
HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn) | 1 | 0 | ‒ 1 | 225 | 180 | divers | divers | 1 |
Rotterdamsebaan | 0 | regio | regio | |||||
Afrondingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal | 1 | 0 | 307 | 263 | ||||
Realisatieuitgaven binnen Planning en studieprogramma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Begroting (MF 14.01.03) | 1 | 0 | 0 | 307 | 263 |
Toelichting
1. In samenspraak met de provincie is besloten de afgegeven subsidiebeschikking HOV-net Zuid-Holland Noord per saldo te verlagen met € 50,5 miljoen. De verlaging is het gevolg van een aanzienlijk versmalde scope op de deelprojecten Spoorcorridor Leiden-Utrecht en Spoorcorridor Alphen aan den Rijn-Gouda. De vrijval is ingezet voor de ingediende amendementen voor Leeuwarden emplacement, Bus Rapid Transit (BRT), de pilot toegankelijkheid deelmobiliteit en Verbeteren toegankelijkheid OV voor mensen met handicap. Dit is reeds toegelicht bij Voorjaarsnota. Daarnaast is € 33 miljoen van de genoemde vrijval ingezet ter dekking van de kosten van de het project Paspoort- & beveiligingsfaciliteiten op A’dam CS.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Op dit artikelonderdeel zijn middelen begroot n.a.v. het convenant Regio Specifiek Pakket Zuiderzeelijn tussenRijk-Regio (Kamerstukken II 2007-2008, 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid in Noord-Nederland (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk-economisch programma (REP), tevens ten behoeve van Noord-Nederland. De voorwaarden voor het RSP zijn beschreven in het op 23 juni 2008 ondertekende convenant Rijk-Regio (Kamerstukken II 2008-2009, 31 700 A, nr. 19). Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks met een voortgangsrapportage (in het najaar) geïnformeerd.
Projectoverzicht Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (14.03) | begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | 2023 | 2023 | 2023 | |||||
14.03.02 Regionale Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 592 | 592 | |||
14.03.03 Ruimtelijke economisch programma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Afrekening voorschotten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Begroting (MF 14.03) | 0 | 0 | 0 | 592 | 592 | |||
LMCA Spoor: sporendriehoek (MF 13.03.01) | ||||||||
Totale rijksbijdrage Noord-Nederland |
Kasbudget 2023 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2023 | 2023 | 2023 | |||||
Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur | 0 | 563 | 563 | 0 | 1.523 | 1 | ||
Begroting (MF 14.03.04) | 0 | 563 | 563 | 0 | 1523 |
Toelichting
1. Een deel van de Woningbouwmiddelen zijn bij OB 2024 overgeboekt van artikel 12 naar artikel 14. Het gaat met name om de middelen voor de SPUK bovenplanse infrastructuur en risico beheersingskosten.
Kasbudget 2023 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2023 | 2023 | 2023 | |||||
Mobiliteitspakketten | 0 | 1.130 | 1 | |||||
Begroting (MF 14.03.05) | 0 | 1130 |
Toelichting
1. Een deel van de Woningbouw Middelen worden overgeboekt van artikel 12 naar artikel 14. Het gaat o.a. om de middelen voor de SPUK mobiliteitspakketten en risico beheersingskosten.