Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstru menten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.939 | 60.451 | 2.677 | 2.677 | 10.407 | 10.407 | 10.408 |
Uitgaven | 77.533 | 87.177 | 3.290 | 37.740 | 70.569 | 69.070 | 10.408 |
14.01 Regionale infrastructuur | 77.533 | 36.068 | 3.290 | 37.740 | 70.569 | 69.070 | 10.408 |
14.01.02 Planning en studies prg reg/lok | 496 | 2.677 | 2.677 | 10.407 | 10.406 | 10.407 | |
14.01.03 Aanleg reg/lok | 77.533 | 35.572 | 613 | 35.063 | 60.162 | 58.664 | 1 |
14.03 Bereikbaarheidsprogramma's | 51.109 | ||||||
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 5 | ||||||
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsprojecten | 51.103 | ||||||
14.03.03 Ruimtelijke economisch programma | 1 | ||||||
Ontvangsten | 1.004 | 42 | |||||
14.09 Ontvangsten | 1.004 | 42 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2023 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2023. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
2023 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 19% |
Bestuurlijk gebonden | 81% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Nog niet ingevuld/vrij te besteden |
14.01 Regionale infrastructuur
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten, waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan € 225 miljoen indien dat project geheel of gedeeltelijk wordt gerealiseerd binnen één of meer van de samenwerkingsgebieden, waarin de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam of de gemeente ‘s-Gravenhage is gelegen, of € 112,5 miljoen, indien dat project geheel in een ander gebied wordt gerealiseerd. Het project moet passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid, zoals verwoord in de begroting Hoofdstuk XII beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor, de Lange Termijn Spooragenda (LTSa) en het Toekomstbeeld OV.
Producten
Algemeen
Regionale lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de decentrale overheid. IenW levert een bijdrage aan de aanleg kosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Planning en studies
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart planning-en studieprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De planningen en studies worden onder verantwoordelijkheid van de decentrale overheid uitgevoerd en pas na toetsing en besluitvorming door IenW al dan niet opgenomen in het planning- en studieprogramma.
14.01.02 Planning en studies Regionaal/lokaal
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling |
Overige projecten en reserveringen | nvt | |||
Projecten in voorbereiding | 18 | 18 | ||
Overige projecten in voorbereiding | 36 | 34 | ||
Gesignaleerde risico's | ||||
Totaal planning en studies | 54 | 52 | ||
Begroting (MF 14.01.02) | 54 | 52 |
Legenda PB = Projectbesluit TB = Tracébesluit
14.01.03 Aanlegprogramma Regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote regionale/lokale infrastructuurprojecten die door regionale overheden worden aangelegd.
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | later | huidig | vorig |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
Amstelveenlijn | 83 | 81 | 54 | 29 | 2020/ 2024 | 2020/ 2024 | ||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn) | 225 | 217 | 63 | 7 | 1 | 35 | 60 | 59 | 0 | divers | divers | |
Afrondingen | ||||||||||||
Totaal | 308 | 298 | 117 | 36 | 1 | 35 | 60 | 59 | 0 | 0 | ||
Begroting (MF 14.01.03) | 308 | 298 | 117 | 36 | 1 | 35 | 60 | 59 | 0 | 0 |
14.03 Bereikbaarheidsprogramma's
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de bereikbaarheids programma's.
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsprojecten
Motivering
In 2009 is het Regionaal Mobiliteitsfonds (RMf) RSP opgericht voor Noord Nederland (zie Regionale Mobiliteit in tabel). Het totale budget RMf RSP is € 970 miljoen. Dit bestaat uit € 500 miljoen bijdrage van het Rijk en € 470 miljoen bijdrage van de regio. Binnen het RMf RSP is € 100 miljoen gereserveerd als bijdrage aan de concrete projecten; zie 14.03.02. Deze bijdrage vervalt als na realisatie van de concrete projecten is gebleken dat deze bijdrage niet nodig is en blijft beschikbaar voor het RMf RSP. De inzet van middelen uit het RMf RSP is een decentrale verantwoordelijkheid. Het RMf RSP is beschikbaar voor projecten, die kunnen worden gerealiseerd vóór 2020. Enkele projecten lopen langer door dan 2020, zoals ook eerder is gemeld in de voortgangsrapportages van het Regio specifiek pakket Zuiderzeelijn.
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | later | huidig | vorig |
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsprojecten | 592 | 589 | 541 | 51 | ||||||||
Begroting (MF 14.03) | 0 | 592 | 589 | 541 | 51 | |||||||
Totale rijksbijdrage Noord-Nederland | 592 | 589 | 541 | 51 |