Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.050.282 | 1.419.215 | 174.089 | 60.730 | 72.731 | 143.345 | 169.700 |
Uitgaven | 563.297 | 993.214 | 597.904 | 251.821 | 122.884 | 173.784 | 200.598 |
14.01 Regionale infrastructuur | 0 | 5.506 | 80.970 | 125.147 | 95.809 | 158.991 | 171.014 |
14.01.02 Planning en studies prg reg/lok | 0 | 5.498 | 72.391 | 60.729 | 72.730 | 143.345 | 169.700 |
14.01.03 Aanleg reg/lok | 0 | 8 | 8.579 | 64.418 | 23.079 | 15.646 | 1.314 |
14.03 Bereikbaarheidsprogramma's | 563.297 | 987.708 | 516.934 | 126.674 | 27.075 | 14.793 | 29.584 |
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 0 | 5 | |||||
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsprojecten | 0 | 1 | |||||
14.03.03 Ruimtelijke economisch programma | 0 | 1 | |||||
14.03.04 Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur | 563.297 | 613.944 | 217.915 | 69.030 | |||
14.03.05 Mobiliteitspakketten | 0 | 373.757 | 299.019 | 57.644 | 27.075 | 14.793 | 29.584 |
Ontvangsten | 0 | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.09 Ontvangsten | 0 | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2025 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2025. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
2025 | ||
---|---|---|
Juridisch verplicht | 88% | |
Bestuurlijk gebonden | 12% | |
Beleidsmatig gereserveerd | ||
Nog niet ingevuld/vrij te besteden |
14.01 Regionale infrastructuur
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten, waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan € 225 miljoen indien dat project geheel of gedeeltelijk wordt gerealiseerd binnen één of meer van de samenwerkingsgebieden, waarin de Metropoolregio Amsterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag is gelegen, of € 112,5 miljoen, indien dat project geheel in een ander gebied wordt gerealiseerd. Het project moet passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid, zoals verwoord in de begroting Hoofdstuk XII beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor, de Lange Termijn Spooragenda (LTSa) en het Toekomstbeeld OV.
Producten
Algemeen
Regionale lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de decentrale overheid. IenW levert een bijdrage aan de aanleg kosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Planning en studies
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart planning- en studieprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De planningen en studies worden onder verantwoordelijkheid van de decentrale overheid uitgevoerd en pas na toetsing en besluitvorming door IenW al dan niet opgenomen in het planning- en studieprogramma.
Budget | Planning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling | |
Overige projecten en reserveringen | |||||
Rotterdam HOV | 691 | 671 | |||
Randstadrail/Metronet Rotterdam | 275 | 267 | |||
Stedelijk OV Den Haag | 337 | 327 | |||
Projecten in voorbereiding | 20 | 19 | |||
Overige projecten in voorbereiding | 62 | 61 | |||
Gesignaleerde risico's | |||||
Totaal planning en studies | |||||
Planuitwerkingskosten op MF 11 | 33 | 32 | |||
Begroting (MF 14.01.02) | 1.418 | 1.377 |
Legenda
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
De budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.
14.01.03 Aanlegprogramma Regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote regionale/lokale infrastructuurprojecten die door regionale overheden worden aangelegd.
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | later | huidig | vorig | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn) | 183 | 180 | 70 | 9 | 64 | 23 | 16 | 1 | divers | divers | |||
Afrondingen | |||||||||||||
Totaal Aanleg | |||||||||||||
Begroting (MF 14.01.03) | 183 | 180 | 70 | 9 | 64 | 23 | 16 | 1 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
14.03 Bereikbaarheidsprogramma's
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de bereikbaarheidsprogramma’s. In het verleden werd op artikel 14.03 het Regionaal Mobiliteitsfonds (RMf) RSP voor Noord Nederland begroot en verantwoord. Vanaf ontwerpbegroting 2024 worden binnen dit artikel de budgetten voor bovenplanse infrastructuur en de mobiliteitspakketten begroot en verantwoord. Deze budgetten hebben tot doel nieuwe woningbouwlocaties te ontsluiten en bereikbaar te maken.
Producten
14.03.04 Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur
Hieronder vallen de middelen die tot doel hebben om gemeenten in staat te stellen bovenplanse infrastructurele voorzieningen te realiseren zodat op locaties in heel Nederland op korte termijn woningbouw kan plaatsvinden. Hierover zijn afspraken gemaakt in het BO Leefomgeving van 2022 (kamerstuk 35925-A-76) en BO MIRT van 2022 (kamerstuk 36200-A-9).
In totaal is er € 1.472 miljoen beschikbaar gesteld voor deze afspraken. Door middel van de regeling ‘specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur’ worden de middelen uitgekeerd aan gemeenten.
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | Toelichting | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | later | huidig | vorig | ||
Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur | 1.472 | 1.445 | 563 | 614 | 218 | 77 | 1 | |||||||
Begroting (MF 14.03) | 1.464 | 1.445 | 563 | 614 | 218 | 69 |
Belangrijkste budgettaire aanpassingen
1. Het vorig projectbudget bij de eerste suppletoire begroting 2024 (i.e. stand vorig van 1523 naar 1445) is hier gecorrigeerd omdat bij VJN een BTW-afdracht naar BCF voor de woningbouwmiddelen kortetermijn heeft plaatsgevonden. Het huidig projectbudget is bijgesteld ivm de prijsindexatie op de Woningbouwmiddelen KT. Het budget vanaf 2026 is met 10% gekort vanwege de taakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord.
14.03.05 Mobiliteitspakketten
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | later | huidig | vorig | |
Mobiliteitspakketten | 1.134 | 1.114 | 0 | 374 | 299 | 58 | 27 | 15 | 30 | 332 | |||
Begroting (MF 14.03) |
Belangrijkste budgettaire aanpassingen
1. Het vorig projectbudget bij VJN2024 (i.e. stand vorig van € 1130 miljoen naar € 1114 miljoen) is hier gecorrigeerd omdat bij VJN een overboeking (€ 16 miljoen) heeft plaatsgevonden van programma mobiliteitspakketten naar kleine projecten personenvervoer inzake een subsidieaanvraag voor project verbetermaatregelen station Almere Centrum en - Buiten (ProRail). Het huidig projectbudget is bijgesteld ivm de prijsindexatie op de Mobiliteitspakketten. Het budget vanaf 2026 is met 10% gekort vanwege de taakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord.