Op dit artikel worden de producten op het gebied van rijksvaarwegen verantwoord. Dit betreffen de onderdelen exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling, geïntegreerde contractvormen/PPS, netwerkge bonden kosten en de investeringsruimte. De doelstellingen van het onder liggende beleid zijn terug te vinden in de begroting Hoofdstuk XII en vinden hun oorsprong in de NOVI. Het artikel Hoofdvaarwegennet op het Mobiliteitsfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens op de begroting Hoofdstuk XII.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.035.582 | 1.293.451 | 1.286.102 | 1.441.264 | 1.365.530 | 1.422.971 | 859.115 |
Uitgaven | 1.385.294 | 1.530.325 | 1.351.229 | 1.441.225 | 1.443.672 | 1.447.464 | 935.846 |
15.01 Exploitatie | 11.158 | 10.972 | 10.152 | 9.826 | 9.661 | 9.661 | 9.661 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 11.158 | 10.972 | 10.152 | 9.826 | 9.661 | 9.661 | 9.661 |
15.02 Onderhoud en vernieuwing | 463.177 | 541.864 | 591.958 | 744.527 | 704.055 | 352.138 | 270.351 |
15.02.01 Onderhoud | 414.571 | 468.168 | 455.603 | 511.220 | 489.630 | 161.838 | 158.685 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 364.617 | 452.426 | 454.710 | 510.522 | 488.693 | 161.354 | 158.309 |
15.02.04 Vernieuwing | 48.606 | 73.696 | 136.355 | 233.307 | 214.425 | 190.300 | 111.666 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
15.03 Ontwikkeling | 277.290 | 379.028 | 219.577 | 210.532 | 290.144 | 693.336 | 262.068 |
15.03.01 Aanleg | 271.446 | 324.134 | 139.535 | 69.335 | 105.193 | 40.093 | 33.156 |
15.03.02 Planning en studies | 5.844 | 45.514 | 70.642 | 131.767 | 177.841 | 653.043 | 228.912 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 4.255 | 8.018 | 8.019 | 1.709 | 1.907 | 1.239 | 1.078 |
15.03.03 Optimalisering gebruik | 9.380 | 9.400 | 9.430 | 7.110 | 200 | ||
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 250.652 | 185.834 | 117.961 | 91.116 | 65.284 | 54.633 | 54.636 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 383.017 | 412.627 | 411.581 | 385.224 | 374.528 | 337.696 | 339.130 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 338.582 | 353.663 | 353.302 | 352.554 | 341.761 | 304.635 | 305.414 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 338.582 | 353.663 | 353.302 | 352.554 | 341.761 | 304.635 | 305.414 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 44.435 | 58.964 | 58.279 | 32.670 | 32.767 | 33.061 | 33.716 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 44.435 | 58.964 | 58.279 | 32.670 | 32.767 | 33.061 | 33.716 |
Ontvangsten | 97.621 | 67.396 | 5.587 | 10.121 | 9.441 | 1741 | 489 |
15.09 Ontvangsten | 97.621 | 67.396 | 5.587 | 10.121 | 9.441 | 1741 | 489 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2023 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2023. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
2023 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 95% |
Bestuurlijk gebonden | 5% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Nog niet ingevuld/vrij te besteden |
15.01 Exploitatie
Motivering
De activiteiten binnen exploitatie worden uitgevoerd om een vlot, betrouwbaar en veilig scheepvaartverkeer op het hoofdvaarwegennet te realiseren. Er zijn met RWS voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing prestatieafspraken gemaakt en er zijn indicatoren opgesteld om aan te sluiten op de beleidsdoelen.
Producten
Bij exploitatie gaat het voornamelijk om de volgende activiteiten:
– Verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering;
– Monitoring en informatieverstrekking;
– Vergunningverlening en handhaving;
– Crisisbeheersing en preventie.
In het goederenvervoer over water is een groei voorzien (NMCA goederenvervoer integraal 2017), diedeels met exploitatie wordt gefaciliteerd. Daarnaast dient de betrouwbaarheid en reistijd op orde te worden gebracht. Beleidsdoelstellingen op het gebied van exploitatie zijn:
– Het zoveel mogelijk beperken van de gemiddelde structurele wachttijd bij sluizen in de hoofdvaarwegen;
– Het afstemmen van de bedieningvan bruggen en sluizen op de vraag vanuit de markt.
Vanaf 2014 wordt in overleg met de sectorgewerkt aan het zo goed mogelijk vormgeven van de bediening van sluizen en beweegbare bruggen. De Kamer is geïnformeerd over de wijze waarop RWS en haar collega vaarweg beheerders dit vormgeven, via het stuk «vergezicht bediening sluizen en bruggen»(Kamerstukken II 2015-2016, 34 300 A, nr. 56). In 2019 is de Kamer geïnformeerd welke maatregelen Rijkswaterstaat samen met de sector heeft geselecteerd om de betrouwbaarheid van reistijden te verbeteren in het kader van Beter Bediend(Kamerstukken, 2018–2019,31 409, nr. 219).
Met het toezicht op het water dat door RWS (onder andere samen met de Politie) wordt uitgevoerd, wordt beoogd de veiligheid voor de gebruikers te borgen. Dit toezicht heeft ook een preventieve werking. Met de inwerking treding van de nieuwe Binnenvaartwet is meer nadruk komen te liggen op bestuursrechtelijke handhaving door IenW (in plaats van strafrechtelijke handhaving door de Politie). In geval van calamiteiten, zoals schade en verontreinigingen, wordt hierover bericht en adequaat opgetreden. Hiervoor is een calamiteitenorganisatie operationeel.
Areaalomschrijving | Eenheid | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Begeleide vaarweg | km | 592 | 592 | 592 |
Bediende objecten | stuks | 243 | 242 | 243 |
Toelichting
In bovenstaande tabel staat de lengte, in kilometer, van vaarwegen waarop de scheepvaart wordt begeleid vanuit vaste verkeersposten. De vaarwegen die worden begeleid door middel van patrouillevaartuigen zijn hierin niet meegerekend. Daarnaast staat in de tabel het aantal bediende objecten dat RWS beheert. Dit zijn beweegbare bruggen en schutsluizen die op afstand worden bediend door Rijkswaterstaat. In 2023 neemt het aantal bediende objecten toe door de ingebruikname van de nieuwe sluis bij Terneuzen.
15.02 Onderhoud en Vernieuwing
Motivering
Onderhoud en vernieuwing wordtuitgevoerd om het Hoofdvaarwegennet in een staat te houden die noodzakelijk is voor het faciliteren van vlot, betrouwbaar, veilig en duurzaam vervoervan goederen.
Producten
Het regulier onderhoud en vernieuwing van rijksvaarwegen omvat maatregelen aan bodems, oevers, kunstwerken zoals sluizen en bruggen, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor exploitatie, zoals verkeerscentrales. In bijlage 4 Instandhouding van deze begroting wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vallen.
Maatregelen
Toevoeging Coalitieakkoord middelen instandhouding
In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. De komende jaren groeit de extra bijdrage stapsgewijs toe naar jaarlijks € 1,125 miljard extra vanaf 2026 en structureel € 1,25 miljard extra vanaf 2038 voor de instandhouding van onze wegen, spoor, bruggen, viaducten en vaarwegen, ook met het oog op de verkeersveiligheid. Er wordt extra geïnvesteerd in het Deltafonds (€ 250 miljoen structureel vanaf 2026) om achterstanden weg te werken en de uitvoering van het Nationale Deltaprogramma te versnellen. De extra middelen uit het Coalitieakkoord voor de jaren 2022-2025 zijn bij deze begroting verdeeld over de netwerken van ProRail en RWS op het Mobiliteitsfonds en Deltafonds om de programmering van exploitatie en onderhoud in deze jaren op te hogen. Voor vernieuwing is in de periode 2026 tot en met 2030 € 200 miljoen per jaar gereserveerd (€ 160 miljoen voor het Mobiliteitsfonds en € 40 miljoen voor het Deltafonds).
15.02.01 Onderhoud
Een voorwaarde voor het optimaal gebruiken van het vaarwegennet is de bedrijfszekerheid van de infrastructuur van de vaarwegen.
De activiteiten zijn erop gericht,om de scheepvaart (beroeps- en recreatie vaart) zo goed mogelijk te faciliteren. Het betreft maatregelen om de breedte en diepte van de vaarweg te handhaven. Daarnaast betreft het maatregelen om de kunstwerken (sluizenen bruggen) en verkeersvoorzieningen te laten functioneren. Om verkeersoverlast tot een minimumte beperken, worden zowel de werkzaamheden binnen onderhoud als werkzaamheden die voortkomen uit het ontwikkelingprogramma goed afgestemd. Binnen onderhoud vallen zowel het preventief als het correctief onderhoud.
Kustwacht
De Kustwacht Nederland is een organisatie met eigen taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De directeur Kustwacht maakt jaarlijks een Activiteitenplan en Begroting (APB) en legt dit voor aan de raad voor de kustwacht. De ministerraad stelt het APB vervolgens vast. De directeur Kustwacht beschikt over een informatiecentrum, schepen, surveillance vliegtuigen en helikopters.
De Minister van IenW is als coördinerend minister voor Noordzee-aangelegenheden verantwoordelijk voor totstandkoming van geïntegreerd beleid voor de Noordzee en het Gecombineerd Jaarplan voor de uitvoeringtaken door de Kustwacht. De Minister van Defensie is beheerder van de Kustwacht. De overzichtsconstructie Kustwacht is als bijlage 3 'Overzichts constructie Kustwacht' aan deze begroting toegevoegd.
Overdracht Brokx-Nat
De nog over te dragen vaarwegen in het kader van Brokx-Nat zijn in beeld gebracht in een eindbalans, op basis waarvan de Tweede Kamer in 2002 is geïnformeerd (Kamerstukken II 2002–2003, 28 600 XII, nr. 17). Op dit artikel wordt o.a. de betaling aan provincies en gemeenten voorhet onderhoud aan kanalen in Drenthe en wegen en paden Texel verantwoord. Er is met de provincies Groningen en Drenthe overeenstemming bereikt over de hoogte van de afkoop van het onderhoud, waarmee de overdracht aan de provincies Groningen en Drenthe in 2023 definitief kunnen worden afgerond.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de onderhoudskosten voor kunstwerken oevers, bodems en verkeersvoorzieningen. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde.
Figuur 6
Eenheid | Omvang 2023 | Budget x € 1.000 2023 | |
---|---|---|---|
Vaarwegen | km | 7.071 | 455.603 |
Toelichting
In bovenstaande tabel staat de totale omvang van het areaal aan vaarwegen. Dit betreft hoofdtransportassen, hoofdvaarwegen, zeecorridors, zeetoegangsgeulen, en overige vaarwegen. In totaal afgerond 3.426 kilometer en zeecorridors en zeetoegangsgeulen van in totaal afgerond 3.646 kilometer. Tezamen is dit afgerond 7.071 kilometer. Er worden in 2023 geen veranderingen voorzien.
Indicator | 2020 | 2021 | Streefwaarde 2022 | Streefwaarde 2023 |
---|---|---|---|---|
Geplande stremmingen (gehele areaal) | 0,3% | 2,0% | 0,8% | 0,8% |
- Hoofdtransportas | 0,1% | 1,7% | 0,8% | 0,8% |
- Hoofdvaarweg | 0,2% | 1,1% | 0,8% | 0,8% |
- Overige Vaarweg | 0,5% | 3,2% | 0,8% | 0,8% |
Ongeplande stremmingen (gehele areaal) | 0,4% | 1,0% | 0,2% | 0,2% |
- Hoofdtransportas | 0,1% | 0,4% | 0,2% | 0,2% |
- Hoofdvaarweg | 0,4% | 1,3% | 0,2% | 0,2% |
- Overige Vaarweg | 0,4% | 0,8% | 0,2% | 0,2% |
Toelichting
De geplande en ongeplande stremmingen geven een beeld van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de sluizen en bruggen op de vaarwegen. De percentages zijn berekend door de gestremde uren voor het maatgevend schip af te zetten tegen de totale bedientijd van deze objecten. De streefwaarden betreffen de afgesproken maximale waarden. Door uitgesteld onderhoud, ouderdom en intensiever gebruik neemt de kans op ongeplande uitval van objecten toe.
De indicator Passeertijd sluizen is opgenomen bij beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens in de begroting Hoofdstuk XII.
15.02.04 Vernieuwing
Op dit artikelstaan de beschikbare budgetten voor Vervanging en Renovatie van het Hoofdvaarwegennet. Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van de infrastructuur aangelegd. Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het Hoofdvaarwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. De verwachting is dat deze problematiek geleidelijk toeneemt. Op basis van onderzoek wordt een analyse gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is. RWS bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar, maar wordt de invulling van het programma in latere jaren concreet. De werkwijze staat verder toegelicht in bijlage 4 'Instandhouding'. In het MIRT-projectenoverzicht worden onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt.
Vernieuwingen en renovaties van kunstwerken worden ondergebracht binnen het programma Vervanging en Renovatie. De scope van het programma omvat alle kunstwerken waar zich binnen de duur van het programma een levensduurproblematiek voordoet met mogelijke ernstige gevolgen voor de veiligheid en beschikbaarheid van het Hoofdvaarwe gennet. De projecten in het programma Vervanging en Renovatie verlengen de levensduur van de kunstwerken, zodat de veiligheid en de beschikbaarheid van de bestaande infrastructuur in stand wordt gehouden.
15.03 Ontwikkeling
Motivering
Onder dit programma vallen alle activiteiten die noodzakelijk zijn voor de realisatie- en studie activiteiten bij het hoofdvaarwegennet.
15.03.01 Aanleg
Producten
In 2023 wil IenW de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Openstelling | Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden Lek |
Zeetoegang IJmond |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
• Walradarsystemen: naar aanleiding van het convenanten overleg tussen I&W en de Koninkijke Marine over de invulling van de nautische veiligheid nabij de haven van Den Helder is de programming voor de VTS Den Helder voor 2022 opgesteld. Hieruit blijkt een tegenvaller van € 3 miljoen, hetgeen aan het projectbudget is toegevoegd;
• Nieuwe Sluis Terneuzen: de stijging van het budget wordt voornamelijk veroorzaakt door de prijsbijstelling 2022 (€ 12,7 miljoen) en toekennen claim voor extra kosten Covid-19 (€ 7,7 miljoen);
• Maasroute, modernisering fase 2: de stijging van het budget wordt veroorzaakt door de prijsbijstelling 2022 (€ 3 miljoen) enextra budget ( € 24 miljoen) doordat de waterdichte bodem van het Julianakanaal in het proefvak niet deugdelijk is hersteld;
• Toekomstvisie Waal: de stijging van het budget wordt veroorzaakt door de prijsbijstelling 2022;
• Verruiming Twentekanalen fase 2: de stijging van het budget wordt veroorzaakt door de prijsbijstelling 2022 (€ 5,8 miljoen) en door hogere kosten als gevolg van scheefstand van de damwanden, waarvoor het budget is opgehoogd (€ 12 miljoen).
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstellingen 2022.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Beter Benutten | 16 | 16 | 16 | ||||||||||
Impuls Dynamisch Verkeermanagement | 101 | 101 | 100 | 1 | 2018 | 2018 | |||||||
Walradarsystemen | 29 | 26 | 25 | 4 | |||||||||
Regeling Kademuren | 10 | 10 | 6 | 2 | 1 | 1 | |||||||
Subsidie Walstroom | 0 | 0 | |||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
De Zaan (Wilhelminasluis) | 13 | 13 | 10 | 3 | 2020 | 2020 | |||||||
Lichteren buitenhaven Ijmuiden | 39 | 37 | 14 | 14 | 1 | 8 | 1 | 2023 | 2023 | ||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 14 | 14 | 5 | 7 | 2 | 2023 | 2023 | ||||||
Capaciteitsuitbreiding overnachtingsplaatsen Merwede | 10 | 10 | 7 | 3 | 2021 | 2021 | |||||||
Nieuwe Sluis Terneuzen | 1.058 | 1.038 | 723 | 168 | 104 | 50 | 12 | 2023 | 2023 | ||||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||
Maasroute modernisering fase 2 | 684 | 657 | 604 | 18 | 16 | 18 | 4 | 4 | 4 | 16 | 2023 | 2023 | |
Wilhelminakanaal Tilburg | 98 | 98 | 95 | 1 | 1 | 1 | 2019 | 2019 | |||||
Wilhelmina kanaal Sluis II | 7 | 7 | 4 | 2 | 1 | 2025 | 2025 | ||||||
Zuid-Willemsvaart: aanleg Maximakanaal en opwaarderen tot Veghel | 431 | 431 | 424 | 1 | 6 | 2015 | 2015 | ||||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||||||||
Toekomstvisie Waal | 142 | 138 | 63 | 26 | 29 | 13 | 11 | 2024 | 2024 | ||||
Verruiming Twenthekanalen fase 2 | 194 | 175 | 64 | 120 | 10 | 2023 | 2023 | ||||||
Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) | 59 | 59 | 59 | 2017 | 2017 | ||||||||
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||||
Vaarwewg Lemmer-Delfzijl fase 1: verbreding tot klasse Va | 293 | 293 | 282 | 11 | 2019 | 2019 | |||||||
Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee | 39 | 39 | 37 | 2 | 2017 | 2017 | |||||||
Overige Projecten | |||||||||||||
Kleine projecten / afronding projecten | 191 | 191 | 190 | 1 | |||||||||
Afrondingen | ‒ 2 | 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | |||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 3.428 | 3.351 | 2.722 | 378 | 163 | 93 | 19 | 7 | 9 | 34 | |||
Aanleg uitgaven op MF 15.03.01 mbt planning en studies | 10 | 8 | 0 | 22 | 1 | ||||||||
Programma Aanleg | 388 | 171 | 93 | 41 | 8 | 9 | 34 | ||||||
Budget Aanleg (MF 15.03.01) | 324 | 139 | 69 | 105 | 40 | 33 | 34 | ||||||
Overprogrammering (-) | ‒ 64 | ‒ 32 | ‒ 24 | 64 | 32 | 24 |
15.03.02 Planning en studies
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
• Bijdrage aan agentschap RWS: door de extrapolatie naar 2036 en prijsbijstelling over 2022 is de bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen met € 6 miljoen toegenomen;
• Reservering Life Cycle Costs (LCC): door de extrapolatie naar 2036 en prijsbijstelling over 2022 is de reservering voor LCC met € 40 miljoen toegenomen;
• Door de extrapolatie naar 2036 en prijsbijstelling over 2022 zijn de overige projecten en reserveringen met € 94 miljoen toegenomen.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstelling 2022.
Budget | Planning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling | |
Aanleg uitgaven op MF 15.03.01 mbt planning en studies | ‒ 41 | ‒ 43 | nvt | nvt | |
Uitgaven mbt planning en studies op IF 15.03.02 mbt het programma aanleg | 15 | 14 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 37 | 31 | nvt | nvt | |
Reservering voor LCC | 346 | 306 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer | 7 | 6 | 2025- 2027 | ||
Vaarweg IJsselmeer-Meppel | 30 | 28 | nvt | ||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 165 | 157 | 2025- 2027 | ||
Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil | 10 | 10 | 2016 | 2025- 2027 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 39 | 38 | 2026- 2028 | ||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 30 | 29 | 2019 | 2023- 2024 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Verbreding sluiscomplex Kornwerderzand | 102 | 97 | 2025- 2028 | ||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 | 233 | 222 | 2017 | 2024- 2028 | |
Overige projecten en reserveringen | 1491 | 1397 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2; reservering verkenning bruggen (AP) | |||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Kreekraksluizen | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Verkenning IJssel fase 2 | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde risico's | |||||
afrondingen | ‒ 1 | 1 | |||
Totaal programma planning en studies | 2.463 | 2.293 | |||
Begroting (MF 15.03.02) | 2.463 | 2.293 |
15.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van Infrastructuur op de vaarwegen bevorderen. Dit zijn maatregelen die door RWS worden uitgevoerd. Een voorbeeld is de optimalisatie van logistieke routes om modal shift te bevorderen.
Budget | Planning | ||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | |
Modal shift van weg naar water | 36 | 36 | nvt |
Totaal Optimalisering gebruik | 36 | 36 | |
Begroting (MF 15.03.03) | 36 | 36 |
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels eenPubliek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM- contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build,Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, financiering en onderhoud) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienstuitgevraagd, te wetende beschikbaarheid van de infra structuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na oplevering van het project;tijdens de bouwdient de DBFM-Opdrachtnemer daaromzelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door bankenen/of institutionele beleggers, is sprake van eensterke druk vanuitde financiers op de privateopdracht nemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lagerprestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zekerstellen. In debouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding), alssprake is vande uitbreiding van eenbestaande sluis die ook tijdensde verbouwing beschikbaar moet blijven voor de scheepvaart. Bij openstelling van de sluiswordt overgegaan naar eenvolledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbe steding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanlegals ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project. Op ditbegrotingsar tikel bestaatdaarmee geen enkelebudgetflexibiliteit. Slechts bij onderpres teren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-Opdrachtnemer vervaltaan het eindevan de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze vaarwegdelen en/of objecten terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten gaan vallenonder het reguliere onderhoudsartikel (artikelon derdeel 15.02 Onderhoud en Vernieuwing).
Producten
De projecten Zeetoegang IJmond, Sluis Limmel, 3e Kolk Beatrixsluis en sluis Eefde zijn opengesteld. Er is sprake van een volledige beschikbaarheidsvergoeding. De looptijd van deze contracten varieert; in onderstaand projectenoverzicht is zichtbaar wanneerde contracten eindigen.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
• Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis: de verhoging van het projectbudget wordt verklaard door mutaties ten aanzien van prijsbijstelling 2022;
• Zeetoegang IJmond: de verhoging van het projectbudget wordt verklaard door de mutaties ten aanzien van prijsbijstelling 2022.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Eind contract | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | later | huidig | vorig | ||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||||
Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen | 406 | 400 | 80 | 16 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 235 | 2019 | 2019 | 2046 | |
Zeetoegang IJmond | 1.182 | 1.159 | 298 | 160 | 93 | 68 | 40 | 31 | 31 | 461 | 2022 | 2022 | 2045 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||||
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 157 | 155 | 37 | 7 | 6 | 5 | 7 | 6 | 6 | 83 | 2020 | 2020 | 2047 | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||||
Keersluis Limmel | 92 | 91 | 28 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 46 | 2018 | 2018 | 2048 | |
afrondingen | 1 | 1 | ||||||||||||
Totaal | 1.838 | 1.805 | 443 | 186 | 118 | 91 | 65 | 55 | 55 | 825 |
15.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdvaarwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordende aan het netwerk te relateren apparaats kosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overigenetwerkge bonden kosten geraamd.De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan exploitatie, onderhoud, ontwikkeling en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS wordenopgepakt. Het gaatbij deze zogeheten landelijke taken onder meerom het verzamelen van basisinfor matie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaalen de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
Rijksrederij
De Rijksbrede Civiele Rijksrederij is een organisatie die nautische diensten levert aan andere overheden zoals het Ministerie van EZK, Financiën (Douane), IenW en de Kustwacht. De Rijksrederij valt onder de verantwoordelijkheid van RWS. De kerntaken van de Rijksrederij zijn:
• Het ter beschikking stellen van vaartuigen voor een bepaalde tijdsduur (al dan niet met nautische bemanning) met een door de opdrachtgever gespecificeerd dienstverleningsniveau;
• Het leveren van kennisintensief advies aan overheidsinstellingen bij beheer, ontwerp en aanbesteding van vaartuigen;
• Het leverenvan kennisintensief adviesop het gebiedvan eisen aan bemanningen, veiligheidsmanagement en scheepsuitrustingen.
15.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijksvaarwegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Producten
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen van derden | 67 | 6 | 10 | 9 | 2 | 0 |
Ontvangsten Vaarwegen | 67 | 6 | 10 | 9 | 2 | 0 |