Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 13.593 | 11.622 | – 1.971 | 13.006 |
Omzet overige departementen | 11 | 42 | 31 | 105 |
Omzet derden | 19.052 | 20.971 | 1.919 | 19.727 |
Rentebaten | 16 | 56 | 40 | 51 |
Vrijval voorzieningen | ||||
Bijzondere baten | 135 | 410 | 275 | 566 |
Totaal baten | 32.807 | 33.101 | 294 | 33.455 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
Personele kosten | 18.936 | 19.392 | 456 | 18.263 |
– waarvan eigen personeel | 18.485 | 18.445 | – 40 | |
– waarvan externe inhuur | 451 | 947 | 496 | |
Materiële kosten | 11.721 | 10.831 | – 890 | 10.217 |
– waarvan apparaat ICT | ||||
– waarvan bijdrage aan SSO's | 2.074 | 4.970 | 2.896 | |
Afschrijvingskosten | ||||
Immaterieel | 150 | 150 | 152 | |
– materieel | 1.979 | 1.589 | – 390 | 2.062 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 75 | 291 | 216 | 147 |
– rentelasten | 42 | 45 | 3 | 60 |
– bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 32.753 | 32.298 | – 455 | 30.901 |
Saldo van baten en lasten | 54 | 803 | 749 | 2.554 |
Toelichting op de baten
(Bedragen x 1.000) | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 |
---|---|---|---|---|
Structurele bijdragen moederdepartement | ||||
DGETM: Juridische procedures | 926 | 1.031 | 105 | 926 |
DGETM: Antennebeleid | 829 | 690 | – 139 | 829 |
DGETM: Geokaart antenneregister | 0 | 32 | 32 | |
DGETM: Beleidsvoorbereiding en -evluatie | 1.088 | 610 | – 478 | 1.165 |
DGETM: Compensatie vergunningvrij | 2.388 | 2.592 | 204 | 1.954 |
DGETM: UHT | 48 | 48 | ||
DGETM: Aanpak Interferentie | 39 | 64 | 25 | 39 |
DGB&I: Uitvoering wet Ruimtevaart | 141 | 137 | – 4 | 67 |
subtotaal | 5.411 | 5.204 | – 207 | 4.980 |
SG: Repressieve handhaving | 1.253 | 1.371 | 118 | 1.253 |
SG: Bevoegd aftappen | 580 | 594 | 14 | 537 |
SG: Compensatie vergunningvrij | 1.272 | 728 | – 544 | 1.079 |
SG: Dataretentie | 871 | 837 | – 34 | 837 |
SG: Grondroerdersregeling (WION) | 1.347 | 1.355 | 8 | 1.370 |
SG: Ruimtevaart toezicht | 227 | 112 | – 115 | 298 |
SG: New Regulatory Framework | 766 | 838 | 72 | 494 |
SG: KPN Waalhaven | 81 | |||
subtotaal | 6.316 | 5.835 | – 481 | 5.949 |
Subtotaal structurele bijdragen | 11.727 | 11.039 | – 688 | 10.929 |
Incidentele bijdragen | ||||
DGETM: Projecten | 2.438 | 647 | – 1.791 | 2.678 |
Subtotaal projecten DGETM | 2.438 | 647 | – 1.791 | 2.678 |
Verrekeningen op bijdragen | – 64 | – 64 | – 601 | |
Taakstelling Rutte | – 572 | 572 | ||
Totaal omzet moederdepartement | 13.593 | 11.622 | – 1.971 | 13.006 |
De omzet moederdepartement bestaat uit de vergoedingen die worden ontvangen van EZ voor de uitvoering van opdrachten. De lagere omzet wordt veroorzaakt door onderuitputting op de offertes en de projecten 2,6 GHZ en de Multibandveiling. De verrekeningen betreft de som van de verschillen tussen ontvangen voorschotten en nacalculaties.
De taakstelling Rutte was in de ontwerpbegroting 2013 nog niet verdeeld over de verschillende bijdrages en was daarom als aparte post opgenomen. In overleg met de opdrachtgever is bepaald op welke taken de taakstelling te realiseren. Dit is verwerkt in de realisatiecijfers 2013.
(Bedragen x 1.000) | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 |
---|---|---|---|---|
I&M: Kennisplatform Elektromagnetische Velden & Gezondheid | 11 | 10 | – 1 | 11 |
I&M: Onderzoek upgrade GSM-Railway | 4 | 4 | ||
RIVM: Exposure metingen/E-monument | 15 | 15 | ||
V&J: Onderzoek Noodnet Communicatievoorzieningen | 12 | 12 | 94 | |
Totaal omzet overige departementen | 11 | 42 | 31 | 105 |
Agentschap Telecom heeft in 2013 een aantal opdrachten ontvangen van overige departementen die ten tijde van het opstellen van de begroting nog niet bekend waren. In totaal heeft dit gezorgd voor een toename van de omzet met € 0,03 mln in 2013.
(Bedragen x 1.000) | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 |
---|---|---|---|---|
Vergunninghouders en overige: | 17.112 | 16.823 | – 289 | 16.290 |
– vaste verbindingen | 3.260 | 3.020 | – 240 | 2.849 |
– mobiele communicatie | 4.718 | 4.548 | – 170 | 4.697 |
– (openbare) (mobiele) elektronische communicatie | 1.912 | 2.132 | 220 | 1.503 |
– radiodeterminatie | 60 | 57 | – 3 | 56 |
– radiozendamateurs | 5 | 8 | 3 | 6 |
– omroep | 5.152 | 5.228 | 76 | 5.093 |
– overige/verlengingen | 151 | 34 | – 117 | 62 |
– examens | 149 | 137 | – 12 | 134 |
– verklaringen, keuringen en erkenningen | 4 | 4 | 4 | |
– randapparatuur | 1.701 | 1.655 | – 46 | 1.886 |
Satellietoperators | 471 | 979 | 508 | 376 |
BZK (C2000) | 46 | 46 | 46 | |
Defensie | 1.284 | 1.284 | 1.284 | |
Korps Landelijke Politiediensten | 139 | 139 | 139 | |
Caribisch Nederland | 1.666 | 1.666 | 1.501 | |
Verenigd Koninkrijk / OFCOM | 34 | 34 | 91 | |
Totaal omzet derden | 19.052 | 20.971 | 1.919 | 19.727 |
De begrote omzet derden is exclusief de inkomsten voor Caribisch Nederland (CN). In de realisatie zijn de inkomsten wel meegenomen. Het verschil van € 1,9 mln wordt hiermee voor € 1,7 mln verklaard. De inkomsten van de satellietoperators zijn door extra werkzaamheden € 0,5 mln hoger. Op de omzet van vergunninghouders is sprake van een kleine omzetderving ad € 0,3 mln.
Bijzondere baten
De post bijzondere baten is met name hoger door de verkoop van activa aan DICTU, in het kader van de overdracht van de ICT werkzaamheden, en door de verkoop van dienstauto’s.
Toelichting op de lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De personele kosten zijn in totaal € 0,5 mln hoger ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting. De gemiddelde bezetting was met 237,3 fte lager dan begroot (251,5 fte). Daardoor zijn de loonkosten aanmerkelijk lager uitgevallen. Dat verschil wordt teniet gedaan doordat de reis- en verblijfkosten met ingang van 2013 in het kader van de werkkostenregeling zijn verplaats van materiële naar personele kosten. Per saldo zijn de kosten eigen personeel daardoor vrijwel gelijk aan de begroting.
Omdat het moeilijk is gebleken vacatures te vervullen is meer gebruik gemaakt van externe inhuur dan was begroot, met als gevolg € 0,5 mln meerkosten.
Materiële kosten
De bijdragen aan SSO’s betreft met name DICTU. De kosten zijn aanmerkelijk hoger uitgevallen omdat ten tijde van het opstellen van de begroting nog onvoldoende zicht was op welke taken zouden worden overgedragen aan de SSO’s en welke kosten daarmee gemoeid zouden zijn.
Dat de materiële kosten per saldo toch lager zijn uitgevallen wordt overwegend veroorzaakt door de verschuiving van de reis- en verblijfkosten naar personele kosten.
Dotaties voorzieningen
Naar aanleiding van een stelselwijziging, waardoor de benodigde voorziening voor ambtsjubilea per medewerker nauwkeuriger wordt berekend, is ruim € 0,2 mln extra gedoteerd.
Saldo van baten en lasten
De werkzaamheden Caribisch Nederland zijn door het agentschap niet meegenomen in de begroting 2013 omdat ten tijde van het opstellen te veel onduidelijkheid bestond over de te verwachten baten en lasten Caribisch Nederland. Het resultaat exclusief Caribisch Nederland is € 0,08 mln en dus in lijn met het begrote resultaat ad € 0,05 mln.
Balans per 31 december 2013
Balans 2013 | Balans 2012 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 299 | 449 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | ||
– installaties en inventarissen | 886 | 1.185 |
– overige materiële vaste activa | 4.078 | 4.657 |
Debiteuren | 2.776 | 2.612 |
Nog te ontvangen | 355 | 9.078 |
Liquide middelen | 10.378 | 10.389 |
Totaal Activa | 18.772 | 28.370 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatiereserve | 1.620 | 1.625 |
– onverdeeld resultaat | 803 | 2.554 |
Voorzieningen | 510 | 324 |
Leningen bij het MvF | 704 | 975 |
Crediteuren | 381 | 1.012 |
Te verrekenen met vergunninghouders c.a. | 7.162 | 6.618 |
Te verrekenen met Caribisch Nederland | 1.669 | |
Nog te betalen | 5.923 | 15.262 |
Totaal Passiva | 18.772 | 28.370 |
Nog te ontvangen/Nog te betalen
Deze posten zijn aanmerkelijk lager doordat in 2013 een substantieel bedrag aan openstaande boetes en dwangsommen is ontvangen en afgedragen aan het moederdepartement.
Bedragen x € 1.000 | 2011 | 2012 | 2013 |
---|---|---|---|
Omzet, excl. rente- en bijzondere baten | 31.745 | 32.839 | 32.623 |
Gemiddelde omzet over 3 jaar | 32.501 | 32.900 | 32.403 |
Toegestane exploitatiereserve | 1.550 | 1.625 | 1.620 |
Resultaat | 1.255 | 2.554 | 803 |
Eigen vermogen | 2.805 | 4.179 | 2.423 |
Inclusief het resultaat over 2013 bedraagt het saldo van de exploitatiereserve € 2,4 mln en ligt daarmee boven het toegestane maximum. Bij eerstvolgende suppletoire wet zal worden aangegeven hoe dit wordt hersteld.
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde | Dotaties | Dotatie ivm | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
1/1/2013 | correctie 2012 | 31/12/2013 | ||||
Wachtgeld en FLO | 103 | 27 | 53 | 77 | ||
Ambtsjubilea | 221 | 31 | 233 | 52 | 433 | |
Totaal | 324 | 58 | 233 | 105 | 0 | 510 |
Naar aanleiding van een stelselwijziging, waardoor de benodigde voorziening per medewerker nauwkeuriger wordt berekend, heeft een extra dotatie op de voorziening ambtsjubilea plaatsgevonden.
Te verrekenen met vergunninghouders c.a.
De post «te verrekenen met vergunninghouders» geeft de schuld aan de vergunninghouders c.a. van Agentschap Telecom weer. De schuld is opgebouwd uit overdekkingen in voorgaande jaren.
Met het oog op een stabiel tarievenbeleid kunnen niet alle onder- en overdekkingen in één keer in de tarieven verwerkt worden. Daarom kent deze post ook een langlopende component. Deze post zal de komende jaren substantieel worden afgebouwd door de middelen aan te wenden voor de ontwikkeling en bouw van een nieuw vergunningverleningssysteem (GAMMA).
Te verrekenen met Caribisch Nederland
Deze post is vergelijkbaar met de post «te verrekenen met vergunninghouders c.a.», maar dan specifiek voor de vergunninghouders in Caribisch Nederland. Het komende jaar worden de tarieven kritisch tegen het licht gehouden om deze post af te bouwen.
(Bedragen x € 1.000) | moederdepartement | overige departementen |
---|---|---|
Debiteuren | 11 | 39 |
Nog te ontvangen | 23 | 42 |
Liquide middelen | 10.378 | |
totaal vorderingen | 34 | 10.459 |
Crediteuren | 60 | 5 |
Nog te betalen | 1.138 | 484 |
totaal schulden | 1.198 | 489 |
Kasstroomoverzicht over 2013
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | 6.523 | 10.389 | 3.866 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.108 | 1.481 | – 627 |
3a. | totaal investeringen (–/–) | – 3.250 | – 711 | 2.539 |
3b. | totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | |||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3.250 | – 711 | 2.539 |
4a. | eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 345 | – 345 | |
4b. | eenmalige storting door moederdepartement (+) | 469 | – 469 | |
4c. | aflossingen op leningen (–/–) | – 436 | – 436 | |
4d. | beroep op leenfaciliteit (+) | |||
4. | Totaal financieringskasstroom | 33 | – 781 | – 814 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen | 5.414 | 10.378 | 4.964 |
*noot: maximale roodstand € 0,5 mln
De operationele kasstroom is vooral lager doordat de afname van de kortlopende schulden aanmerkelijk groter is dan de toename van de kortlopende vorderingen.
De investeringen zijn € 2,6 mln lager dan begroot. Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste is het project Gamma vertraagd, waardoor er in 2013 geen sprake is geweest van investeringen. Verder zijn de geplande investering in auto’s voor de inspecteurs niet meer in 2013 gerealiseerd. In 2013 is voornamelijk geïnvesteerd in meetapparatuur en in het vast meetnet.
Het verschil op de financieringskasstroom is ontstaan doordat het resultaat over 2012 hoger is uitgevallen dan oorspronkelijk begroot, met als gevolg een uitkering aan het moederdepartement.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2013 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Begroting 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | ||||||
Kernindicatoren | ||||||
Verhouding direct/indirect (in fte) | 183,0/93,6 | 175,5 / 94,5 | 186,6 / 70,0 | 174,9 / 74,9 | 184 / 72 | |
Verklarende/achtterliggende variabelen | ||||||
Personeelskosten per fte | € 71.323 | € 71.111 | € 69.853 | € 70.395 | € 70.422 | |
Totaal aantal fte's (excl. externe inhuur) | 276,6 | 246,0 | 256,6 | 237,3 | 251,5 | |
Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000) | € 1.867 | € 1.570 | € 1.113 | € 947 | € 451 | |
Outputindicatoren | ||||||
Uurtarief (wijziging in reële termen) | 2,90% | 0,00% | – 0,45% | – 1,47% | ||
Aantal declarabele uren (per fte en totaal) | 1.429/1.667 | 1.453/1.667 | 1.453 / 1.667 | 1.450/ 1.660 | ||
Aantal werkbare /beschikbare uren: | ||||||
– werkbare uren | 1.836 | 1.836 | 1.836 | 1.829 | 1.836 | |
– bruto beschikbare uren | 1.667 | 1.667 | 1.667 | 1.660 | 1.660 | |
– netto beschikbare uren | 1.588 | 1.588 | 1.588 | 1.585 | 1.581 | |
Verklarende/achterliggende variabelen | ||||||
Bedrijfsresultaat (x € 1.000) | 1.875 | 1.255 | 2.554 | 803 | 54 | |
Omzet | 34.368 | 32.294 | 33.455 | 33.036 | 32.807 | |
Kwaliteitsindicatoren | ||||||
Kernindicatoren | ||||||
Klanttevredenheid: | (schaal 5,0) | 3,9 | ||||
• doelgroep hoog belang | 3,8 | niet in 2011 | niet in 2012 | ≥ 7 | ||
• doelgroep midden belang | 4,0 | niet in 2011 | niet in 2012 | ≥ 7 | ||
• doelgroep laag belang | 4,0 | niet in 2011 | niet in 2012 | ≥ 7 | ||
Doorlooptijd primaire processen: | ||||||
Vergunningaanvragen 95% binnen | 8 weken | 93% | 96% | 98% | 99% | 95% |
6 weken | 89% | 85% | ||||
4 weken | 83% | 60% | ||||
2 weken | 63% | 35% | ||||
Reactietijd storingsklachten | norm | |||||
Klachten van levensbelang ≤ 4 uur | 100% | 100% | 98% | 100% | 100% | 100% |
Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur | 98% | 98% | 95% | 91% | 97% | 98% |
Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen | 80% | 92% | 99% | 80% | 95% | 90% |
Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal | norm | 25 | 21 | 19 | 9 | |
≤ 5% | 11,3% | 9,0% | 2,4% | ≤ 5% | ||
Aantal klachten | 14 | 7 | 2 | 3 | ≤ 7 | |
Medewerkertevredenheid | 7,6 | niet in 2011 | niet in 2012 | 7,0 | ≥ 7,0 | |
Verklarende/achterliggende variabelen | ||||||
Ziekteverzuim | ≤ 4,3% | 4,0% | 4,6% | 5,4% | 4,2% | ≤ 4,1% |