Het NFI draagt bij aan artikelonderdeel 33.2 «Het bestrijden van criminaliteit door een effectieve en doelmatig instrumentarium van opsporing en vervolging» door middel van het leveren van kwalitatief hoogstaand forensisch onderzoek ten behoeve van de partners in de strafrechtketen. De drie kernproducten daarbij zijn het uitvoeren van onderzoek op overwegend technisch, medisch-biologisch en natuurwetenschappelijk terrein, het doen van onderzoek naar nieuwe methoden en technieken en het overdragen van kennis op het gebied van forensisch en wetenschappelijk onderzoek.
Omschrijving | (1) | (2) | (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vast gestelde begroting | Realisatie 2014 | Verschil | Realisatie 2013 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 66.501 | 67.123 | 622 | 68.273 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 6.900 | 8.148 | 1.248 | 8.741 |
Rentebaten | 30 | 7 | – 23 | 75 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 64 | 64 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 73.431 | 75.342 | 1.911 | 77.089 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 41.069 | 46.544 | 5.475 | 71.639 |
Personele kosten | 38.585 | 43.842 | 5.239 | 44.541 |
– waarvan eigen personeel | 37.885 | 42.067 | 4.182 | 42.132 |
– waarvan externe inhuur | 700 | 1.757 | 1.057 | 2.409 |
Materiële kosten | 2.484 | 2.720 | 236 | 27.098 |
– waarvan apparaat ICT | 153 | 158 | 5 | 1.338 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 340 | 351 | 11 | 0 |
Rentelasten | 500 | 222 | – 278 | 276 |
Afschrijvingskosten | 5.000 | 4.385 | – 615 | 4.910 |
– Materieel | 5.000 | 4.385 | – 615 | 4.910 |
– waarvan apparaat ICT | 400 | 351 | – 49 | 0 |
– waarvan laboratoriumkosten | 4.600 | 4.035 | – 565 | 0 |
Laboratoriumkosten | 26.862 | 21.626 | – 5.236 | 0 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 7.160 | 5.764 | – 1.396 | 0 |
Overige lasten | 0 | 2.901 | 2.901 | 17 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 2.484 | 2.484 | 17 |
– bijzondere lasten | 0 | 417 | 417 | 0 |
Totaal lasten | 73.431 | 75.678 | 2.247 | 76.842 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 336 | – 336 | 247 |
Baten
De baten komen € 1,9 mln. hoger uit. Dit komt door een hogere Omzet moederdepartement van € 0,6 mln. vanwege MH17 en door een hogere Omzet derden van € 1,2 mln. De Omzet derden laat zich lastig ramen, omdat duidelijkheid over de betaalde opdrachten veelal pas in de tweede helft van het uitvoeringsjaar ontstaat (het aantal meerjarige contracten is beperkt).
Lasten
Personeel
De realisatie van de personele kosten is hoger dan geraamd, doordat bij de raming van de personele lasten abusievelijk is uitgegaan van een te laag bedrag per fte.
De meerkosten externe inhuur hangen onder andere samen met de ontwikkeling van software door de afdeling Digitale Technologie.
Materieel
Met ingang van de begroting 2014 worden de laboratoriumkosten apart gepresenteerd. De onderschrijding van de laboratoriumkosten in 2014 van ca. € 5,0 mln. komt nagenoeg overeen met de overschrijding van de personele kosten van ca. € 5,2 mln. (zie toelichting bij personeel).
In 2014 is minder ingezet op de internationale marktverbreding dan vooraf beoogd. De productie, HGIS en projecten binnen de lijn zijn ook achtergebleven als gevolg van MH17, wat leidt tot een daling in de laboratoriumkosten. De overgang naar andere dienstverleners van onder andere het openbaar vervoer en de catering hebben ook geleid tot meevallers.
De afschrijvingskosten vallen lager uit door het uitstellen van uitbreidings- en vervangingsinvesteringen (onder andere inzake de Wegenverkeerswet). Als gevolg hiervan wordt er minder beroep gedaan op de leenfaciliteit, waardoor de rentelasten lager uitvallen.
Onder de overige lasten zijn onder meer twee voorzieningen getroffen: een voorziening vaststellingsovereenkomsten en wachtgelden en een voorziening afkoop boekwaarde. De laatste voorziening is getroffen, omdat het NFI voor het aflopen van de contractperiode het Fieldlab gaat verlaten. Ten behoeve van het Fieldlab hebben versnelde afschrijvingen plaatsgevonden, deze zijn onder bijzondere lasten verantwoord.
Saldo van baten en lasten
Het jaar 2014 is afgesloten met een negatief resultaat van € 0,3 mln.
Balans 2014 | Balans 2013 | |
---|---|---|
Activa | ||
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | 48 | 537 |
– installaties en inventarissen | 10.921 | 10.758 |
– overige materiële vaste activa | 1.552 | 1.914 |
Voorraden | 14 | 121 |
Debiteuren | 1.723 | 1.500 |
Nog te ontvangen | 1.384 | 1.484 |
Liquide middelen | 11.758 | 8.275 |
Totaal activa | 27.400 | 24.589 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatiereserve | 3.915 | 3.800 |
– onverdeeld resultaat | – 336 | 247 |
Voorzieningen | 2.477 | 97 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 11.437 | 12.497 |
Crediteuren | 2.105 | 1.268 |
Nog te betalen | 7.802 | 6.680 |
Totaal passiva | 27.400 | 24.589 |
Activa
De waarde van grond en gebouwen is fors gedaald, door de versnelde afschrijvingen op het Fieldlab. Van de post Debiteuren heeft ca. € 1,6 mln. betrekking op andere departementen en agentschappen.
Passiva
Het eigen vermogen van het NFI bedraagt op basis van de regeling agentschappen 4,64% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar, dit ligt binnen de maximumomvang van 5%. Het maximum eigen vermogen mag € 3,9 mln. bedragen. De ontwikkeling van het eigen vermogen over de jaren is als volgt: 2012 € 4,6 miljoen, 2013 € 4,0 miljoen en 2014 € 3,6 miljoen.
Van de post Crediteuren heeft ca. € 0,2 mln. betrekking op andere departementen en agentschappen. Van de post Nog te betalen heeft ca. € 1,7 mln. betrekking op het moederdepartement en ca. € 1,5 mln. betrekking op andere departementen en agentschappen. Vooruit ontvangen bijdrage van het moederdepartement betreft onder andere MH17 kosten en FME 24/7.
Omschrijving | Stand per 01-01-2014 | Vrijval in 2014 | Dotatie in 2014 | Onttrekking in 2014 | Stand per 31-12-2014 |
---|---|---|---|---|---|
Wachtgelden en vaststellingsovereenkomsten | 97 | 0 | 1.155 | 104 | 1.148 |
Afkoop boekwaarde | 0 | 0 | 1.329 | 0 | 1.329 |
Totaal | 97 | 0 | 2.484 | 104 | 2.477 |
Voorziening wachtgelden en vaststellingsovereenkomsten
De voorziening vaststellingsovereenkomsten en wachtgelden betreft de toekomstig te betalen vaststellingsovereenkomsten en wachtgelden van (oud-)medewerkers van het NFI.
Voorziening afkoop boekwaarde Fieldlab
Medio 2015 gaat het NFI het Fieldlab verlaten. Echter, het huurcontract loopt door tot en met augustus 2016. Vanaf medio 2015 tot het einde van het huurcontract maakt het NFI wel kosten voor het Fieldlab. Voor deze kosten en de leegstand vanaf 2015 is de voorziening afkoop boekwaarde Fieldlab getroffen.
(1) | (2) | (3) = (2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2014 + stand depositorekeningen | 11.841 | 8.266 | – 3.575 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 5.000 | 8.705 | 3.705 |
3a | Totaal investeringen (-/-) | – 4.539 | – 4.030 | 509 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 3 | 3 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 4.539 | – 4.027 | 512 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | – 132 | – 132 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossing op leningen (-/-) | – 4.674 | – 4.322 | 352 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 4.539 | 3.263 | – 1.276 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 135 | – 1.191 | – 1.056 |
5. | Rekening Courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (= 1+2+3+4) | 12.167 | 11.753 | – 414 |
Maximale roodstand € 0,5 mln. |
Resultaat 2014 | – 336 |
Afschrijvingen | + 4.385 |
---|---|
Versnelde afschrijving Fieldlab | + 415 |
Mutaties voorzieningen | + 2.380 |
Mutaties werkkapitaal | + 1.861 |
Operationele kasstroom | 8.705 |
De operationele kasstroom is € 3,7 mln. hoger dan geraamd. Dit komt door de vorming van de voorzieningen afkoop boekwaarde en wachtgelden en vaststellingsovereenkomsten van € 2.4 mln. Daarnaast heeft een versnelde afschrijving voor het Fieldlab plaatsgevonden van € 0,4 mln. Ook wordt € 1 mln. van de ontvangen bijdrage MH17 besteed in 2015.
De investeringen betreffen uitbreiding en vervanging van installaties en inventarissen voor € 3,2 mln. en overige activa voor € 0,8 mln. De totale investeringen zijn lager dan geraamd doordat leningen en investeringen als gevolg van facturering/levering rondom de jaarwisseling niet geheel in hetzelfde boekjaar vallen. Voorts was er voor 2014 voorzien dat er € 1 mln. zou worden geïnvesteerd als gevolg van een wijziging van de Wegenverkeerswet. Deze investering is voor een deel (€ 0,6 mln.) uitgesteld naar 2015. Om dezelfde reden is het beroep op de leenfaciliteit lager dan begroot.
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | SLA | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 20141 | 2014 | 2014 | |
NFI totaal | ||||||
Fte totaal | 537 | 555 | 560 | 552 | 540 | 12 |
Saldo van baten en lasten in % | 2,2% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Aantal geleverde producten forensisch onderzoek (extern product) | ||||||
1. Nederlandse DNA-databank | 73 | 128 | Niet in SLA | Niet in SLA | Niet in SLA | Niet in SLA |
2. Biologisch sporenonderzoek | 6.408 | 6.275 | 7.032 | 6.666 | 7.533 | – 867 |
3. Haaronderzoek | 116 | 73 | 83 | 66 | 75 | – 9 |
4. DNA-typering | 31.288 | 35.218 | 40.552 | 35.728 | 44.645 | – 8.917 |
5. Verdovende middelen | 5.231 | 5.290 | 4.960 | 5.337 | 4.995 | 342 |
6. Chemisch identificatieonderzoek | 371 | 495 | 536 | 555 | 475 | 80 |
7. Explosies en explosieven | 199 | 148 | 153 | 179 | 198 | – 19 |
8. Schotresten | 240 | 205 | 227 | 271 | 252 | 19 |
9. Wapens en munitie | 490 | 486 | 440 | 504 | 508 | – 45 |
10. Verf, vezels en textiel | 5022 | 215 | 227 | 176 | 249 | – 73 |
11. Elementanalyse, glas en tape | 161 | 116 | 184 | 171 | 13 | |
12. KIV, MIT en SEM | 130 | 129 | 116 | 139 | – 23 | |
13. Niet-humane biologische sporen | 88 | 99 | 204 | 150 | 112 | 38 |
14. Forensische pathologie | 1.114 | 969 | 986 | 849 | 1.135 | – 286 |
15. Forensische antropologie | 280 | 111 | 83 | 72 | 110 | – 38 |
16. Toxicologie | 3.957 | 3.410 | 3.318 | 3.342 | 4.430 | – 1.088 |
17. Forensische geneeskunde | 426 | 439 | 412 | 449 | 490 | – 41 |
18. Beeldonderzoek en biometrie | 126 | 109 | 105 | 99 | 130 | – 31 |
19. Digitale technologie | 307 | 493 | 333 | 567 | 441 | 126 |
20. Document- en printeronderzoek | 91 | 69 | 65 | 45 | 60 | – 15 |
21. Hand- en machineschriftonderzoek | 76 | 108 | 99 | 107 | 110 | – 3 |
22. Kecida | 4 | 5 | 12 | 8 | 13 | – 5 |
23. Spraak en audio | 54 | 58 | 55 | 48 | 55 | – 7 |
24. Vingersporen | 362 | 334 | 376 | 533 | 570 | – 37 |
25. Verkeersongevallenonderzoek | 64 | 61 | 56 | 84 | 72 | 12 |
26. Mobiel forensisch team | 198 | 152 | 138 | 93 | 198 | – 105 |
27. Afvalstoffen en risico's | 83 | 80 | 89 | 71 | 87 | – 16 |
28. Brand-, technisch en materiaalkundig onderzoek | 45 | 51 | 43 | 36 | 47 | – 11 |
29. Interdisciplinair forensisch onderzoek (IDFO) | 19 | 27 | 17 | 19 | 38 | – 19 |
30. Forensische statistiek | n.v.t. | 1 | 7 | 10 | 14 | – 4 |
Totaal (afgerond op honderdtallen) | 52.200 | 55.400 | 60.900 | 56.400 | 67.400 | – 11.000 |
waarvan Humane biologische sporen (2+3+4) | 37.800 | 41.600 | 47.700 | 42.500 | 52.300 | – 9.800 |
Toelichting doelmatigheidstabel
Het aantal in 2014 afgeleverde onderzoeksrapporten is achtergebleven bij de in de SLA opgenomen planning. De oorzaak daarvoor is een achterblijvende vraag bij politie en OM naar producten in de sfeer van DNA-onderzoek (minder onderzoeken in het kader van de Wet DNA-V en minder onderzoeken high volume crime) en de uitvoering van de Wegenverkeerswet (minder onderzoek naar gebruik van alcohol in het verkeer).