Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Integriteit is een maatstaf om betrouwbaarheid en kwaliteit van het functioneren van personen en organisaties te beoordelen. Justis toetst of personen relevante antecedenten hebben die het uitoefenen van een bepaald beroep of werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan de benodigde integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico's en draagt zo bij aan een meer integere en veiligere samenleving.
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2014 | Realisatie 2014 | Verschil | Realisatie 2013 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 15.871 | 15.269 | – 602 | 17.798 |
Omzet overige departementen | 275 | 1.404 | 1.129 | 337 |
Omzet derden | 16.140 | 19.738 | 3.598 | 20.045 |
Rentebaten | 0 | 13 | 13 | 8 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 225 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 242 |
Totaal baten | 32.286 | 36.424 | 4.138 | 38.655 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 32.276 | 36.435 | 4.159 | 32.152 |
Personele kosten | 17.351 | 20.995 | 3.644 | 21.065 |
– waarvan eigen personeel | 15.028 | 14.871 | – 157 | 14.327 |
– waarvan externe inhuur | 1.655 | 6.063 | 4.408 | 6.666 |
– waarvan overige personele kosten | 668 | 61 | – 607 | 72 |
Materiële kosten | 14.925 | 15.440 | 515 | 11.086 |
– waarvan apparaat ICT | 4.885 | 4.241 | – 644 | 2.195 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 6.596 | 10.442 | 3.846 | 7.232 |
– waarvan overige materiele kosten | 3.444 | 757 | – 2.687 | 1.660 |
Afschrijvingskosten | 7 | 0 | – 7 | 0 |
– immaterieel | 7 | 0 | – 7 | 0 |
– materieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 3 | 0 | – 3 | 2 |
– dotaties aan voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
– rentelasten | 3 | 0 | – 3 | 2 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 32.286 | 36.435 | 4.149 | 32.154 |
Saldo baten en lasten | 0 | – 12 | – 12 | 6.502 |
Baten
Omzet moederdepartement
In de jaarafspraken 2014 tussen moederdepartement en Justis zijn afspraken gemaakt over de hoeveelheid en kwaliteit van de te leveren producten en de kostprijzen. Van de producten waar geen tarieven voor worden gevraagd of waar de tariefopbrengst onvoldoende is, wordt een bijdrage van het moederdepartement ontvangen. De gerealiseerde omzet moederdepartement is nagenoeg gelijk aan de begroting 2014.
Bijdrage overige departementen
Justis ontvangt vanuit het Ministerie van SZW een bijdrage voor de continue screening van de kinderopvang (€ 0,087 mln.) en vanuit het Ministerie van IenM een bijdrage voor de continue screening van de taxibranche (€ 0,202 mln.). Daarnaast is in 2014 een bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken opgenomen voor de PRIMA-regeling.
Omzet derden
De productie was aanzienlijk hoger dan begroot waardoor Justis meer baten realiseerde. De hogere productie deed zich met name voor bij de producten Verklaring Omtrent het gedrag Natuurlijke Personen (VOG-NP) en Verklaring Omtrent het gedrag Rechtspersonen (VOG-RP). Bij VOG-NP willen brancheorganisaties en werkgevers steeds meer risico’s uitsluiten, dit wordt ook veroorzaakt door incidenten die veel media-aandacht krijgen. Bij het opstellen van de begroting voor het product VOG-RP is ervan uitgegaan dat de invoering van de nieuwe Gedragsverklaring Aanbesteding (GVA) een daling van de productie VOG-RP zou veroorzaken. Dit is echter niet gebeurd; het aantal reguliere VOG-RP aanvragen is ondanks invoering van GVA fors toegenomen.
Lasten
Personele kosten
De hogere kosten externe inhuur hebben te maken met hogere kosten bij de programma’s Scherp en Efficiënt en Radar om de activiteiten die in 2013 waren voorzien en niet uitgevoerd zijn, in 2014 te kunnen realiseren. Gezien het tijdelijke karakter zijn de extra uitgaven op de post externe inhuur gedaan.
Materiële kosten
De realisatie van de totale materiële kosten wijkt nauwelijks af van de begroting 2014. De hogere uitgaven hebben te maken met hogere kosten in verband met de nieuwe huisvesting en hogere bijdrage aan SSO-ICT. Een gewijzigde codering heeft geleid tot een verschuiving tussen de kostenposten Bijdrage aan SSO’s en de Overige materiële kosten.
Afschrijvingskosten
Door een veranderd inzicht ten aanzien van activering voor Justis zijn de rente- en afschrijvingskosten vervallen.
Balans | Balans 2014 | Balans 2013 |
---|---|---|
Activa | ||
Debiteuren | 1.675 | 2.326 |
Nog te ontvangen | 1.932 | 284 |
Liquide middelen | 8.159 | 13.054 |
Totaal activa | 11.767 | 15.665 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 1.428 | 7.780 |
– exploitatiereserve | 1.440 | 1.279 |
– onverdeeld resultaat | – 12 | 6.502 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Crediteuren | 2.922 | 744 |
Nog te betalen | 7.416 | 7.140 |
Totaal passiva | 11.767 | 15.665 |
Activa
Van de posten Debiteuren en Nog te ontvangen heeft € 0,653 mln. betrekking op het moederdepartement en € 1,515 mln. betrekking op overige departementen. De vermindering van liquide middelen op de balans per 31 december 2014 heeft te maken met een eerdere afrekening met SSO’s.
Passiva
Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2012, 2013 en 2014 bedraagt de maximaal toegestane stand van de exploitatiereserve € 1,767 mln. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27, lid 4c van de Regeling agentschappen). Het eigen vermogen over 2014 bedraag € 1,4 mln. Dit is circa 4% van de gemiddelde omzet. Ultimo 2013 en 2012 bedroeg het eigen vermogen respectievelijk € 1,6 mln. en € 1,3 mln.
Het onverdeeld negatieve resultaat 2014 bedraagt € 11.547.
In de balans is een overlopend passief opgenomen voor de niet opgenomen verlofdagen.
Van de posten Crediteuren en Nog te betalen heeft € 2,212 mln. betrekking op het moederdepartement en € 2,506 mln. betrekking op overige departementen.
Omschrijving | Stand per 01-01-2014 | Vrijval in 2014 | Dotatie in 2014 | Onttrekking in 2014 | Stand per 31-12-2014 |
---|---|---|---|---|---|
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Per 31 december 2014 zijn er geen voorzieningen opgenomen.
(1) | (2) | (3) = (2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2014 + stand depositorekeningen | 9.682 | 13.054 | 3.372 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 5 | 1.714 | 1.709 |
Totaal investeringen (-/-) | ||||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | ||||
3. | Totaal investeringskasstroom | |||
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 6.609 | – 6.609 | ||
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | ||||
Aflossing op leningen (-/-) | – 5 | 5 | ||
Beroep op leenfaciliteit (+) | ||||
4. | Totaal financieringskasstroom | – 5 | – 6.609 | – 6.604 |
5. | Rekening Courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (= 1+2+3+4), de maximale roodstand € 0,5 miljoen | 9.682 | 8.159 | – 1.523 |
Activa
De hogere operationele kasstroom dan begroot is het gevolg van een hogere productie in 2014. Door een veranderd inzicht van activering door Justis is de investeringskasstroom en het beroep op de leenfaciliteit vervallen.
Realisatie | Oorspronkelijke begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2014 | |
Risicomeldingen | |||||
Volume | 10 | 822 | 1.342 | 2.093 | 510 |
Kostprijs (x € 1,–) | 109.337,46 | 3.725,79 | 2.554,12 | 2.016,71 | 9.076,16 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.093 | 3.063 | 3.428 | 4.221 | 4.629 |
TIV | |||||
Volume | 25.417 | 490 | 817 | 1.110 | 550 |
Kostprijs (x € 1,–) | 26,44 | 2.235,77 | 1.577,4 | 1.115,45 | 2.302,78 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 672 | 1.096 | 1.289 | 1.238 | 1.267 |
Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen | 87% | 78% | 65% | ||
Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken | 59% | 62% | 75% | ||
Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden | 74% | 99% | |||
GSR | |||||
Volume | 654 | 690 | 748 | 774 | 600 |
Kostprijs (x € 1,–) | 852,22 | 759,00 | 785,10 | 994,42 | 936,57 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 557 | 524 | 587 | 770 | 562 |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 4 w. | 90% | 84% | 83% | 77% | 95% |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 8 w. | 71% | 100% | 61% | 80% | 95% |
Bibob | |||||
Volume | 240 | 280 | 285 | 267 | 300 |
Kostprijs (x € 1,–) | 18.755,86 | 17.443,26 | 18.521,86 | 20.418,30 | 17.527,51 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 4.501 | 4.884 | 5.279 | 5.452 | 5.258 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 68% | 45% | 33% | 63% | 60% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 57% | 89% | 90% | ||
Gratie | |||||
Volume | 2.091 | 2.228 | 1.704 | 1.545 | 2.000 |
Kostprijs (x € 1,–) | 516,68 | 514,25 | 576,78 | 519,42 | 536,57 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.080 | 1.146 | 983 | 803 | 1.073 |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 89% | 77% | 86% | 90% | 95% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG-NP) | |||||
Volume | 537.386 | 557.184 | 739.544 | 702.294 | 580.000 |
Kostprijs (x € 1,–) | 18,01 | 16,35 | 13,38 | 14,40 | 17,62 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 9.676 | 9.112 | 9.896 | 10.115 | 10.220 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 100% | 100% | 99% | 100% | 95% |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW | 85% | 64% | 67% | 79% | 90% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG-RP) | |||||
Volume | 5.689 | 9.084 | 5.749 | 5.387 | 2.000 |
Kostprijs (x € 1,–) | 134,32 | 89,71 | 46,09 | 84,29 | 109,33 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 764 | 815 | 265 | 454 | 219 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100% | 100% | 97% | 100% | 95% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 100% | 100% | 100% | 50% | 95% |
GVA | |||||
Volume | 4.000 | 5.938 | 5.000 | ||
Kostprijs (x € 1,–) | 119,54 | 70,03 | 116,12 | ||
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 478 | 416 | 581 | ||
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 99% | 99% | 95% | ||
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 50% | n.v.t. | 95% | ||
Naamswijziging | |||||
Volume | 2.247 | 2.228 | 1.757 | 1.879 | 2.100 |
Kostprijs (x € 1,–) | 646,29 | 649,89 | 736,31 | 685,67 | 698,21 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.452 | 1.448 | 1.294 | 1.288 | 1.466 |
Doorlooptijd: % binnen 20 weken | 83% | 53% | 92% | 99% | 95% |
WWM beroepen | |||||
Volume | 103 | 120 | 230 | 117 | 120 |
Kostprijs (x € 1,–) | 7.064,20 | 8.670,20 | 4.922,29 | 7.121,65 | 7.271,58 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 728 | 1.040 | 1.132 | 833 | 873 |
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 51% | 35% | 54% | 98% | 70% |
WWM ontheffingen | |||||
Volume | 277 | 225 | 350 | 356 | 300 |
Kostprijs (x € 1,–) | 347,70 | 1.644,37 | 690,90 | 968,77 | 421,17 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 96 | 370 | 242 | 345 | 126 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 82% | 73% | 76% | 90% | 95% |
BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren) | |||||
Volume | 8.714 | 7.209 | 6.965 | 6.356 | 7.500 |
Kostprijs (x € 1,–) | 139,37 | 138,93 | 114,60 | 130,27 | 135,63 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.214 | 1.002 | 798 | 828 | 1.017 |
Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 w. | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% |
BOD (Bijzondere opsporingsdienst) | |||||
Volume | 220 | 283 | 388 | 340 | |
Kostprijs (x € 1,–) | 339,42 | 142,03 | 274,85 | 63,31 | |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 75 | 40 | 107 | 22 | |
Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken | 100% | 100% | 100% | 95% | |
WPBR ondernemingen | |||||
Volume | 649 | 678 | 884 | 940 | 70 |
Kostprijs (x € 1,–) | 824,67 | 1.016,59 | 792,37 | 1.002,20 | 912,92 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 535 | 689 | 700 | 942 | 639 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 84% | 82% | 90% | 96% | 95% |
WPBR leidinggevenden | |||||
Volume | 893 | 887 | 1.223 | 1.159 | 850 |
Kostprijs (x € 1,–) | 361,99 | 525,08 | 290,94 | 434,87 | 346,60 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 323 | 466 | 356 | 504 | 295 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 83% | 78% | 70% | 84% | 95% |
Continue screening | |||||
Volume | 5.899 | 7.757 | 12.250 | ||
Kostprijs (x € 1,–) | 55,86 | 36,13 | 22,45 | ||
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 330 | 280 | 275 | ||
Dienst Justis totaal | |||||
Fte-totaal (intern personeel) | 237,5 | 233,0 | 245,2 | 237,5 | 253,0 |
Saldo baten en lasten in % van totale baten | 1,0% | 1,6% | 16,9% | 0,0% | 0,0% |
Toelichting
De aangepaste afstelling van het systeem in de automatische analyse bij het product tussentijdse risicomeldingen, efficiëntere inrichting van het proces en de door Justis opgebouwde expertise in het vaststellen van risico’s op misbruik van rechtspersonen, hebben in 2014 geleid tot een sterke toename van het aantal risicomeldingen.
De productie van het aantal TIV’s (netwerktekeningen) is in 2014 sterk toegenomen ten opzichte van de begroting. Dit werd veroorzaakt door een wijziging in de wet Bibob waardoor RIEC’s een TIV kunnen aanvragen. Daarnaast krijgt het product steeds meer bekendheid bij andere partners van Justis.
Bij VOG-NP willen brancheorganisaties en werkgevers steeds meer risico’s uitsluiten, dit wordt ook veroorzaakt door incidenten die veel media-aandacht krijgen. Daarnaast is in 2014 het aantal handmatige aanvragen verdubbeld als gevolg van de invoering van het RNI (register niet ingezetenen). Bij het opstellen van de begroting voor het product VOG-RP is ervan uitgegaan dat de invoering van de nieuwe Gedragsverklaring Aanbesteding (GVA) een daling van de productie VOG-RP zou veroorzaken. Dit is echter niet gebeurd; het aantal reguliere VOG-RP aanvragen is ondanks invoering van GVA fors toegenomen.
De doorlooptijden in 2014 van de producten van Dienst Justis zijn aanzienlijk verbeterd ten opzichte van 2013. Het achterblijven van de doorlooptijden ten opzichte van de norm bij de positieve beslissingen GSR heeft te maken met het aanbestedingstraject GSR. Dit traject vroeg de nodige capaciteit bij de afdeling. Dit traject zal in 2015 worden afgerond en de doorlooptijden zullen naar verwachting weer op niveau komen.De doorlooptijd VOG-RP binnen 12 weken na VTW bedroeg over 2014 50%. Het ging hier om een tweetal zaken met grote dossiers waar extra informatie is opgevraagd en afhandeling niet meer binnen de termijn is gelukt. De langere doorlooptijden van WPBR leidinggevenden ten opzichte van de begroting hebben te maken met lange wachttijd op informatie vanuit de leverancier. Hiervoor is aandacht gevraagd en dit heeft geleid tot een verbetering van de doorlooptijden in 2014 ten opzichte van 2012 en 2013. De verbetering van de doorlooptijden van WWM beroepen heeft te maken met efficiëntere inrichting van het proces.