1 | 2 | 3=2–1 | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2014 | Verschil realisatie en begroting | Realisatie 2013 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 269.000 | 296.897 | 27.897 | 270.638 |
Omzet overige departementen | 32.000 | 36.019 | 4.019 | 36.473 |
Omzet derden | 2.000 | 120 | – 1.880 | 120 |
Rentebaten | – | – | – | – |
Vrijval voorzieningen | – | 27 | 27 | 28 |
Bijzondere baten | – | – | – | – |
Totaal baten | 303.000 | 333.063 | 30.063 | 307.259 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 165.000 | 164.390 | – 610 | 153.025 |
Waarvan eigen personeel | 130.000 | 118.251 | – 11.749 | 120.855 |
Waarvan inhuur | 35.000 | 46.139 | 11.139 | 32.170 |
– materiële kosten | 107.000 | 132.309 | 25.309 | 128.773 |
Waarvan apparaat ICT | 9.000 | 9.777 | 777 | 9.691 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 2.888 | 2.406 | – 482 | 550 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 3.000 | 4.060 | 1.060 | 3.230 |
– materieel | 25.000 | 20.373 | – 4.627 | 21.774 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | – | 54 | 54 | 27 |
– rentelasten | 3.000 | 610 | – 2.390 | 642 |
– bijzondere lasten | – | 2.558 | 2.558 | 495 |
Totaal lasten | 303.000 | 324.354 | 21.354 | 307.966 |
Saldo van baten en lasten | – | 8.709 | 8.709 | – 707 |
Toelichting op de staat van baten en lasten
De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Service Catalogus. De nadere toelichting is opgenomen bij de tabel doelmatigheidsindicatoren.
Opbrengst moederdepartement
Naast de hogere afname van de generieke services heeft vooral de extra omzet uit eenmalige opbrengsten zoals handel en rekencapaciteit voor klanten ertoe geleid dat € 28 miljoen extra omzet in 2014 is gerealiseerd ten opzichte van de begroting.
Opbrengst overige departementen
Dienstverlening aan overige departementen vindt pas plaats na goedkeuring door de Secretaris Generaal van het Ministerie. De extra omzet voor de overige departementen komt deels door eenmalige projectopbrengsten voor project C2000 Opstelpunt Verbindingen (COV), anderzijds door verlenging van de dienstverlening aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Opbrengst derden
Een klein deel van de dienstverlening wordt verleend aan de Navo en haar partners. Deze dienstverlening is ten opzichte van het niveau van 2013 gelijk gebleven.
Vrijval voorzieningen
Deze vrijval heeft betrekking op de aanpassing van de voorziening incourante voorraad.
Personele kosten
De personele kosten van eigen personeel zijn lager dan begroot (€ 11,8 miljoen) en de inhuurkosten hoger dan begroot (€ 11,1 miljoen). Er is een behoorlijke uitstroom geweest van medewerkers. Vacaturestelling heeft plaatsgevonden maar heeft niet tot resultaat geleid. In de begroting is uitgegaan van 1.857 vte. Ultimo 2014 waren er 1.593 vte en gemiddeld voor 2014 betrof het 1.630 vte. Door de hoge uitstroom ontstond een capaciteitsprobleem, dit is deels opgevangen met inhuur. Voor afdeling TOO (Transitie Organisatie Operations) was een reductie van inhuurmedewerkers gepland maar niet gerealiseerd. Tevens is de inhuur ten behoeve van HDP-projecten overgekomen naar DTO.
Materiële kosten
De hogere materiële kosten (€ 25,3 miljoen) worden hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere directe kosten (€ 21,0 miljoen) en hogere kosten voor (onderhoud van) hardware & software (€ 4,1 miljoen). Tegenover deze hogere kosten staat één op één hogere omzet. Het betreft dus verkoopkosten (handelsgoederen, klantopdrachten, etc.).
Afschrijvingskosten
Evenals in 2013 zijn de investeringen in 2014 achtergebleven bij de begroting. Het betreft ruim € 8 miljoen minder investeringen dan gepland voornamelijk als gevolg van capaciteitstekort. Een deel van deze investeringen wordt in 2015 gerealiseerd evenals investeringen die later worden opgeleverd dan gepland.
Rentelasten
De lagere rentelasten zijn hoofdzakelijk veroorzaakt door een lager investeringsniveau en door het zeer lage rentepercentage op de rekening courant faciliteit bij het Ministerie van Financiën.
Bijzondere lasten
Onder de bijzondere lasten is onder andere een bedrag opgenomen van € 1,2 miljoen, dit betreft salarislasten van niet DTO medewerkers. Deze lasten hadden in rekening gebracht moeten worden bij JIVC. Daarnaast is voor € 1,3 miljoen aan netwerkapparatuur gedesinvesteerd. Deze apparatuur functioneert niet goed en wordt vervangen door andere apparatuur.
Omschrijving | Stand 31-12-2014 | Stand 31-12-2013 |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 13.728 | 11.258 |
Materiële vaste activa | ||
– gebouwen | 16.432 | 15.979 |
– inventaris/installaties | 3.149 | 4.630 |
– computer hardware en -software | 55.691 | 52.363 |
– overige materiele vaste activa | 14 | 33 |
Voorraden | 1.608 | 3.462 |
Debiteuren | 26.598 | 6.427 |
Nog te ontvangen (overlopende activa) | 32.995 | 31.356 |
Liquide middelen | 922 | 2.722 |
Totaal activa | 151.137 | 128.229 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 17.988 | 19.666 |
– exploitatiereserve | – | – |
– onverdeeld resultaat | 8.709 | – 707 |
Subtotaal eigen vermogen | 26.697 | 18.959 |
Voorzieningen | – | – |
Leningen bij het MvF | 41.451 | 28.398 |
Crediteuren | 38.934 | 21.234 |
Nog te betalen (overlopende passiva) | 44.055 | 59.638 |
Totaal passiva | 151.137 | 128.229 |
Toelichting op de balans
Immateriële en materiële vaste activa
De immateriële investeringen betreft voornamelijk:
-
– De aanschaf van licenties voor de VDI omgeving.
-
– De aanschaf van licenties voor de storage-omgeving (life cycle).
-
– Gebruiksrecht met vaste capaciteit voor de Carib kabel (netwerk).
In 2014 is geïnvesteerd in materiële vaste activa:
-
– Voor het upgraden van de datacenters.
-
– Voor het opwaarderen van het NAFIN glasnetwerk.
-
– Voor de Storage omgeving (life cycle).
-
– Voor het WIFI netwerk.
-
– Voor het noodzakelijk vervangen van eindgebruiker hardware conform lifecycle vervangingsplan.
Voorraden
De voorraden hebben betrekking op de voorraden in het centrale magazijn in Soesterberg en bij leverancier Morpho. Bij deze laatste liggen de voorraden nog niet gepersonifieerde smartcards. Gelet op de daadwerkelijke afname in de afgelopen jaren is een groot deel van deze voorraden te beschouwen als incourant. Deze incourante voorraad is voor een bedrag van € 0,7 miljoen opgenomen in de voorziening. Daarnaast is een klein bedrag voor mogelijke incourantheid van de normale voorraad opgenomen.
Voorzieningen | Stand 31-12-2013 | Dotaties 2014 | Vrijval 2014 | Onttrekkingen 2014 | Stand 31-12-2014 |
---|---|---|---|---|---|
Voorraden | 742 | 44 | – 27 | – | 759 |
Totaal aan voorzieningen | 742 | 44 | – 27 | – | 759 |
Debiteuren
Door het laat op gang komen van het facturatieproces als gevolg van vertraging in de vaststelling van de Service Catalogus, waarin opgenomen de tarieven en door het laat beschikbaar komen van getekende contracten, was de debiteurenstand ultimo 2014 hoog. Een groot deel (60 procent) van de post is al in de eerste helft van januari ontvangen.
Debiteuren | Stand 31-12-2014 | Stand 31-12-2013 |
---|---|---|
Debiteuren | 26.798 | 6.627 |
Voorziening voor dubieuze vordering | – 200 | – 200 |
Totaal debiteuren | 26.598 | 6.427 |
Debiteuren (excl. voorziening) | Stand 31-12-2014 |
---|---|
Moederdepartement | 17.990 |
Agentschappen | 3.327 |
overige departementen | 5.450 |
Derden | 31 |
Totaal debiteuren (excl. voorziening) | 26.798 |
Overlopende activa / nog te ontvangen
Onder de overlopende activa worden onder andere de posten «nog te factureren bedragen» voor € 8,2 miljoen en «vooruitbetaald onderhoud hardware en software» voor € 23,0 miljoen gepresenteerd. Deze laatste heeft vooral betrekking op vooruitbetaald onderhoud op Microsoft licenties voor een bedrag van € 11,1 miljoen, maar ook voor € 1,6 miljoen aan onderhoud voor de Defensiepas en € 1,0 miljoen SAP licenties.
Nog te ontvangen (Overlopende Activa) | Stand 31-12-2014 |
---|---|
Moederdepartement | 4.485 |
Agentschappen | 653 |
overige departementen | 3.601 |
Derden | 24.256 |
Totaal overlopende activa | 32.995 |
Eigen vermogen
DTO heeft in 2014 een positief resultaat behaald van € 8,7 miljoen Dit resultaat wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Het eigen vermogen dient om de gevolgen van de bezuinigingen, de noodzaak tot investeringen en de kosten voor het project Sourcing op te vangen. Op basis van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaar (€ 378,6 miljoen in 2012, € 307,2 miljoen in 2013 en € 333,1 miljoen in 2014) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 17,0 miljoen. Het nieuw ontstane surplus van € 9,7 miljoen zal in 2015 met het moederdepartement worden afgerekend, uiterlijk per eerste suppletoire begroting conform de Regeling Agentschappen.
Vermogensontwikkeling | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Eigen vermogen per 1 januari | – 769 | 20.412 | 41.235 | 59.631 | 18.959 |
2. | Saldo van baten en lasten | 20.412 | 41.223 | 39.520 | – 707 | 8.709 |
3a. Uitkering aan moederdepartement | – 20.400 | – 21.124 | – 39.965 | – 971 | ||
3b. Bijdrage moederdepartement ter versterking van eigen vermogen | 769 | – | – | – | ||
3c. Overige mutaties in eigen vermogen | – | – | – | – | – | |
3. | Totaal directe mutaties in eigen vermogen | 769 | 20.400- | – 21.124 | – 39.965 | – 971 |
4. | Eigen vermogen per 31 december (1+2+3) | 20.412 | 41.235 | 59.631 | 18.959 | 26.697 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën (langlopend)
Van het totaalbedrag aan leningen is een bedrag van € 12,1 miljoen overgeboekt naar kortlopende leningen. Per ultimo 2014 is een bedrag van € 25,2 miljoen geleend voor de investeringen.
Crediteuren
De relatief hoge stand van de crediteuren ten opzichte van 2013 wordt verklaard door grote facturen die per ultimo 2014 open stonden voor betaling van de salarissen van de maanden oktober en november aan het moederdepartement.
De crediteuren aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Crediteuren | Stand 31-12-2014 |
---|---|
Moederdepartement | 22.137 |
Agentschappen | 21 |
overige departementen | 383 |
Derden | 16.393 |
Totaal Crediteuren | 38.934 |
Het restant van het saldo betreft de overige crediteuren niet zijnde crediteuren moederdepartement of andere departementen.
Overlopende passiva/nog te betalen
De overlopende passiva is als volgt opgebouwd:
– | Salarissen en sociale lasten | € 14,6 miljoen |
– | Aflossing leningen Ministerie van Financiën | € 12,1 miljoen |
– | Nog te ontvangen facturen | € 10,8 miljoen |
– | Vooruit gefactureerde omzet | € 3,0 miljoen |
– | Vooruitbetaalde facturen | € 2,8 miljoen |
– | Overige overlopende activa | € 0,8 miljoen |
De overlopende activa aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Nog te betalen (Overlopende passiva) | Stand 31-12-2014 |
---|---|
Moederdepartement | 17.719 |
Agentschappen | – |
overige departementen | 12.126 |
Derden | 14.210 |
Totaal overlopende passiva | 44.055 |
1 | 2 | 3=2–1 | |||
---|---|---|---|---|---|
Kastroomoverzicht | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2014 | Verschil realisatie en begroting | Realisatie 2013 | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | 33.223 | 2.722 | 30.501- | 61.017 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 30.000 | 11.789 | 18.213- | 5.303 |
Totaal investeringen (-/-) | – 25.000 | – 30.572 | – 5.572 | – 27.395 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | 1.388 | 1.388 | 3.991 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 25.000 | – 29.184 | – 4.184 | – 23.404 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – 971 | – 969 | – 39.965 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | – | – | – | ||
Aflossingen op leningen (-/-) | – 7.700 | – 8.594 | – 894 | – 24.029 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 10.000 | 25.160 | 15.160 | 23.800 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 2.300 | 15.597 | 13.297 | – 40.194 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (maximale roodstand 0,5 miljoen €) | 40.523 | 922 | 39.601- | 2.722 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
In de operationele kasstroom is naast het resultaat en de afschrijvingen tevens de stijging in het debiteurensaldo met € 20,2 miljoen en het crediteurensaldo met € 17,7 miljoen een belangrijke factor.
Investeringskasstroom
De gerealiseerde investeringen zijn niet in lijn met de begroting voor de kasstroom van 2014. Dit komt doordat de investeringsplanning was gebaseerd op € 37 miljoen voor 2014. De desinvestering heeft voor het overgrote deel betrekking op niet goed functionerende netwerkapparatuur. Deze apparatuur wordt vervangen door nieuwe apparatuur. Een specificatie van de investeringen in (im)materiële activa is opgenomen bij de toelichting op de balans.
Financieringskasstroom
In 2014 is een beroep gedaan op de leenfaciliteit van Ministerie van Financiën voor een bedrag van € 25,2 miljoen. Dus van de € 29,4 nieuwe investeringen is € 25,2 miljoen is gefinancierd met een nieuwe lening. Deze lening is afgesloten tegen een gemiddeld rentepercentage van 0,4 procent.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2014
Het overzicht doelmatigheidsindicatoren bestaat uit een generiek deel en een specifiek deel.
Doelmatigheidsindicatoren | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Budget 2014 | Budget 2015 | Budget 2016 | Budget 2017 | Budget 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet | ||||||||
Housing | 2,6 | 1,9 | 2,5 | 2,0 | 1,4 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Defensiepas / MFSC | 5,7 | 5,1 | 7,0 | 7,0 | 6,5 | 6,1 | 6,1 | 6,1 |
Handelsgoederen | 16,4 | 19,9 | 20,2 | 2,0 | – | – | – | – |
Dienstontwikkeling en klantopdrachten | 7,0 | 6,5 | 12,1 | 5,0 | 2,7 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Werkplekensten | 126,3 | 92,0 | 104,5 | 95,0 | 79,7 | 73,1 | 71,7 | 71,7 |
Communicatie | 27,5 | 20,1 | 21,8 | 22,0 | 14,4 | 13,6 | 13,4 | 13,4 |
Connectivity | 39,7 | 37,3 | 37,4 | 33,0 | 30,7 | 29,0 | 28,5 | 28,5 |
Totale omzet product(groep) Generiek | 225,2 | 182,8 | 205,5 | 166,0 | 135,4 | 125,6 | 123,5 | 123,5 |
Advies en applicaties | 21,6 | 14,1 | 6,3 | 8,0 | 7,5 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
IV Services | 92,1 | 86,3 | 102,6 | 101,0 | 85,8 | 78,5 | 77,6 | 77,6 |
IV-I (Inhuur + inkoop) | 39,1 | 23,5 | 18,4 | 27,0 | 25,1 | 23,7 | 23,3 | 23,3 |
Niet standaard aanvragen | 0,5 | 0,6 | 0,1 | 1,0 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
Totale omzet product(groep) Specifiek | 153,3 | 124,5 | 127,5 | 137,0 | 119,3 | 110,1 | 108,8 | 108,8 |
Total omzet | 378,5 | 307,3 | 333,0 | 303,0 | 254,7 | 235,7 | 232,3 | 232,3 |
Tarieven in € | ||||||||
Gemiddeld gewogen tarief per uur | € 87,0 | € 79,4 | € 76,1 | € 76,4 | € 76,5 | € 76,6 | € 76,7 | € 76,7 |
Totaal aantal FTE per ultimo het jaar | ||||||||
(exclusief inhuur) | 1.836 | 1.760 | 1.593 | 1.857 | 1.530 | 1.253 | 1.202 | 1.202 |
Saldo baten/lasten als percentage totale baten | 10% | – 0,1% | 3% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Betrouwbaarheid informatievoorziening | 99% | 99% | 99% | 97% | 97% | 97% | 97% | 97% |
Ontwikkeling tarief werkplek Defensie (2007=100%) | 77% | 59% | 57% | 60% | 62% | 62% | 62% | 62% |
Gemiddeld gewogen kostprijs applicatietaken | € 71,8 | € 67,1 | € 63,2 | € 64,0 | € 64,1 | € 64,2 | € 64,3 | € 64,3 |
Gemiddeld gewogen kostprijs ontwikkeltaken | € 80,3 | € 72,9 | € 66,9 | € 69,9 | € 70,0 | € 70,1 | € 70,2 | € 70,3 |
Percentage niet facturabele medewerkers | 23% | 12% | 10% | 14% | 13% | 13% | 13% | 13% |
Declarabiliteit in uren per jaar | 1.450 | 1.450 | 1.428 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 |
Aantal externe inhuur t.b.v. eigen apparaat | 63 | 80 | 172 | 70 | 125 | 125 | 125 | 125 |
Aantal externe inhuur t.b.v. klant(opdrachten) | 99 | 138 | 79 | 142 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Met ingang van de begroting 2014 zijn de doelmatigheidsindicatoren opgesteld in overeenstemming met model 3.33 van de Rijksbegrotingsvoorschriften.
Omzet
De opbrengsten zijn € 30,1 miljoen (9,9 procent) hoger dan oorspronkelijk begroot:
-
– De afwijking bij handelsgoederen wordt veroorzaakt door een grotere klantbehoefte dan in de begroting was voorzien. Het gaat voornamelijk om grote materieelprojecten en door de defensieonderdelen zelf aangevraagde licenties.
-
– De afwijking op de werkplekdienst wordt enerzijds veroorzaakt door de extra aanschaf van Thin Clients en iPhones en anderzijds door een hogere afzet (diensten). De geplande vraagdemping bij de defensieonderdelen is niet conform planning gerealiseerd.
-
– De afwijking bij dienstontwikkeling en klantopdrachten wordt enerzijds veroorzaakt door additionele eenmalige opdrachten en anderzijds door additionele licenties als gevolg van het nieuwe Microsoft Contract.
-
– De afwijking bij Connectivity wordt veroorzaakt door het COV. Dit project was niet in de begroting opgenomen.
-
– De afwijking bij IV-I (inhuur + inkoop) wordt veroorzaakt door vertraging in projectvoorstellen waardoor de inhuur later dan gepland noodzakelijk was.
Totaal aantal vte per ultimo 2014
Ultimo 2014 heeft DTO een bezetting van 1.631 eigen medewerkers (1.593 vte) gesplitst in 1.571 burgers en 60 militairen. In dit aantal van 1.593 vte zitten geen herplaatsers meer.
Inhuur
Per ultimo 2014 waren 321 vte inhuur werkzaam waarvan 100 vte ten behoeve van afdeling TOO, 127 vte binnen de overige afdelingen en 94 vte werkzaam op klantopdrachten.
Prijs per werkplek
Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek in het jaar 2007 is gesteld op 100 procent. De daling van de kostprijs per werkplek is het gevolg van efficiencymaatregelen. Het tarief is in 2014 gebaseerd op de afgenomen accounts, printers, beeldschermen etc. De werkplek prijs is ten opzichte van 2013 met 2 procent gedaald. De daling van de prijs per werkplek wordt voornamelijk veroorzaakt door het verder uitrollen van thin clients en het afbouwen van fat clients. Deze trend zal zich echter niet voortzetten na 2015 omdat de kosten niet verder zullen dalen. Hoewel de fysieke werkplekken steeds verder worden afgebouwd en daarmee ook de kosten, komen daar nieuwe kosten voor terug in de vorm van licentiekosten en mobile device management kosten.