A. Algemene doelstelling
De Raad van State heeft de taak om als adviseur voor wetgever en bestuur en als hoogste algemene bestuursrechter bij te dragen aan behoud en versterking van de democratische rechtsstaat en daarbinnen aan de eenheid, legitimiteit en kwaliteit van het openbaar bestuur in brede zin, alsmede aan de rechtsbescherming van de burger.
De Grondwet en de Wet op de Raad van State vormen het wettelijk kader, waarbinnen de Raad van State zijn taken verricht. Het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden vormt de grondslag voor zijn werkzaamheden als Raad van State van het Koninkrijk.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van een voldoende begroting en het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenaamde beheersafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.1
C. Beleidsconclusies
In het kader van het wetsvoorstel organisatie hoogste bestuursrechtspraak hebben de Minister van Veiligheid en Justitie en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 17 december 2015 gezamenlijk besloten de Commissie rechtseenheid bestuursrecht in te stellen. Zij willen advies van de commissie over de vraag hoe de rechtseenheid in het bestuursrecht het beste kan worden gewaarborgd, uitgaande van het wetsvoorstel dat nog twee hoogste bestuursrechters kent: de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en de Hoge Raad. De voorzitter van de commissie is prof. mr. M. Scheltema, regeringscommissaris voor de algemene regels van bestuursrecht. Leden zijn de president van de Hoge Raad, de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak en twee hoogleraren.
Met ingang van 1 januari 2014 is de Afdeling advisering als instantie aangewezen die in Nederland is belast met het onafhankelijk toezicht op de naleving van de begrotingsregels die in Europa zijn afgesproken. Deze functie vloeit voort uit het Stabiliteitsverdrag dat de lidstaten van de Europese Unie (EU) in 2012 hebben gesloten. De Afdeling advisering heeft in september 2014 voor het eerst de begroting beoordeeld in het licht van de Europese begrotingsafspraken. De beoordeling als toezichthouder moet worden onderscheiden van het traditionele advies over de Miljoenennota dat de Raad van State al decennialang uitbrengt. Vanaf 2015 verschijnt de beoordeling van de ontwerpbegroting aan de Europese begrotingsregels als een apart document bij de Miljoenennota.
Gelet op de essentiële stappen in het nationale begrotingsbeleid en op de praktijk die zich in andere Europese landen ontwikkelt, rapporteert de Afdeling advisering ook in het voorjaar. Op 13 april 2015 heeft de Afdeling advisering voor de eerste keer de voorjaarsrapportage Begrotingstoezicht 2015 gepubliceerd.
De Afdeling advisering
Taak van de Afdeling advisering is het op de meest doelmatige en kwalitatief goede wijze afdoen van binnengekomen adviesaanvragen. Tijdigheid, kenbaarheid en voorspelbaarheid zijn daarbij belangrijke kernbegrippen.
In de onderstaande tabel zijn de realisaties voor de jaren 2012 – 2014 weergegeven. Voor het jaar 2015 is een vergelijking gemaakt tussen ontwerpbegroting en de realisatie (afgedaan).
2012 | 2013 | 2014 | 2015 Ontwerpbegroting | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Instroom | 514 | 474 | 488 | 575 | 465 |
Afhandeling | 566 | 444 | 492 | 575 | 452 |
Toelichting
De aantallen instroom en afhandeling voor het jaar 2015 zijn in lijn met de trend uit de voorgaande jaren.
De Afdeling bestuursrechtspraak
Taak van de Afdeling bestuursrechtspraak is het op de meest doelmatige en kwalitatief goede wijze afdoen van binnengekomen zaken. Tijdigheid, kenbaarheid en voorspelbaarheid en bruikbare rechtsvorming zijn daarbij belangrijke aspecten.
De Afdeling bestuursrechtspraak bestaat uit drie kamers: de Ruimtelijke-ordeningskamer, de Algemene kamer en de Vreemdelingenkamer.
In de onderstaande tabel is de realisatie van de afhandeling van zaken door de Afdeling bestuursrechtspraak weergegeven. De gemiddelde doorlooptijden van alle afdoeningen (hoofdzaken en Voorlopige Voorzieningen) zijn weergegeven.
Norm doorlooptijd | Realisatie 2014 gemiddelde doorlooptijd | Realisatie 2015 gemiddelde doorlooptijd | |
---|---|---|---|
Ruimtelijke-ordeningskamer | 52 | 29 | 29 |
Algemene kamer | 40 | 30 | 30 |
Vreemdelingenkamer | 23 | 13 | 15 |
Totaal bestuursrechtspraak | 21 | 22 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Afgedaan | Afgedaan | Afgedaan | Ontwerpbegroting | Ingekomen | Afgedaan | |
Ruimtelijke-ordeningskamer | 1.841 | 1.971 | 2.215 | 1.950 | 1.725 | 2.258 |
Algemene kamer | 3.717 | 3.821 | 3.941 | 3.800 | 3.740 | 3.688 |
Vreemdelingenkamer | 8.060 | 8.423 | 6.650 | 7.880 | 5.427 | 5.853 |
Totaal bestuursrechtspraak | 13.618 | 14.215 | 12.806 | 13.630 | 10.892 | 11.799 |
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 1 Raad van State
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Realisatie 2015 | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2015 | Verschil 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 63.806 | 59.949 | 59.254 | 58.577 | 59.570 | 59.034 | 536 | |
Uitgaven: | 65.264 | 59.863 | 58.990 | 58.521 | 59.502 | 59.034 | 468 | |
1.3 | Raad van State | 65.264 | 59.863 | 58.990 | 58.521 | 59.502 | 59.034 | 468 |
Ontvangsten: | 2.858 | 2.686 | 2.987 | 2.560 | 2.017 | 1.950 | 67 |
E. Toelichting artikelonderdelen
De gerealiseerde uitgaven op het begrotingsartikel van de Raad van State zijn € 0,468 mln. hoger dan de in de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Deze uitgavenstijging is veroorzaakt door de toegenomen kosten ten behoeve van het beheer van systemen die het digitaal werken in het primair proces zullen ondersteunen. Deze uitgaven bestaan uit licentiekosten, eenmalige hardware-uitbreidingen en de externe inhuur van externe beheerspecialisten.
De ontvangen griffierechten zijn lager dan geraamd. Dit is het gevolg van een nieuwe lijn ten aanzien van de vrijstelling van griffierecht bij rechtszoekenden die een inkomen onder een bepaalde grens hebben. De overige ontvangsten waren iets hoger dan geraamd, zodat er per saldo een kleine meevaller in de ontvangsten was.
In de onderstaande tabel wordt de verdeling van de gerealiseerde apparaatsuitgaven weergegeven.
Specificatie apparaatsuitgaven
Apparaat | 2015 |
---|---|
Personeel | |
Eigen personeel | 48.600 |
Externe inhuur | 2.133 |
Overig personeel | 560 |
Materieel | |
Overig materieel | 8.209 |
Totaal apparaat | 59.502 |