Staat van baten en lasten
Bedragen x € 1.000 | (1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2014 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 11.068 | 12.514 | 1.446 | 11.217 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 8 |
Omzet derden | 20.629 | 22.532 | 1.903 | 20.800 |
Rentebaten | 16 | 5 | – 11 | 33 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 21 | 21 | 0 |
Bijzondere baten | 100 | 334 | 234 | 468 |
Totaal baten | 31.813 | 35.406 | 3.593 | 32.526 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 31.028 | 32.081 | 1.053 | 30.465 |
– Personele kosten | 19.917 | 20.531 | 614 | 20.129 |
Waarvan eigen personeel | 19.019 | 19.672 | 653 | 19.561 |
Waarvan externe inhuur | 898 | 859 | – 39 | 568 |
Waarvan overige personele kosten | ||||
– Materiële kosten | 11.111 | 11.550 | 439 | 10.336 |
Waarvan apparaat ICT | ||||
Waarvan bijdrage aan SSO's | 5.590 | 5.786 | 196 | 4.972 |
Waarvan overige materiële kosten | 5.764 | 5.364 | ||
Rentelasten | 184 | 24 | – 160 | 32 |
Afschrijvingskosten | ||||
– Immaterieel | 291 | 155 | – 136 | 149 |
– Materieel | 1.665 | 1.759 | 94 | 1.463 |
Overige lasten | ||||
– Dotaties voorzieningen | 75 | 35 | – 40 | 268 |
– Bijzondere lasten | 966 | 966 | 0 | |
Correctie kosten GAMMA | – 1.403 | – 1.403 | – 932 | |
Totaal lasten | 33.243 | 33.617 | 374 | 31.445 |
Saldo van baten en lasten | – 1.430 | 1.789 | 3.219 | 1.081 |
Toelichting op het saldo van baten en lasten
Het saldo baten en lasten is ten opzichte van de vastgestelde begroting hoger. Dit wordt veroorzaakt door de hogere omzet moederdepartement en de hogere omzet op de post derden.
De hogere omzet moederdepartement wordt veroorzaakt door een stijging van vraag vanuit de beleidsdirecties voor uit te voeren projecten. Ook zijn er op verzoek van de beleidsdirecties werkzaamheden uitgevoerd voor het invaren van nieuwe taken. De hogere omzet derden wordt verklaard door de hogere opbrengst op Caribisch Nederland en de point-point-straalverbindingen.
De correctie kosten GAMMA vindt vanaf jaarrekening 2014 plaats voor resultaatbestemming. Na correctie van de kosten GAMMA (€ 1,430 mln) in de vastgestelde begroting 2015, is sprake van een begroot resultaat van 0.
Het gerealiseerde resultaat 2015, exclusief het resultaat op Caribisch Nederland (€ 1,5 mln) en de nog te verrekenen point-point-straalverbindingen (€ 0,5 mln), is € 0,2 mln verlies.
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
Bedragen x 1.000 | Vastgestelde begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2014 |
---|---|---|---|---|
Structurele bijdragen moederdepartement | ||||
Beleidsopdrachten | 4.894 | 4.904 | 10 | 5.473 |
Toezichttaken | 5.174 | 5.219 | 45 | 4.950 |
Subtotaal structurele bijdragen | 10.068 | 10.123 | 55 | 10.423 |
Incidentele bijdragen | ||||
Projecten | 1.000 | 2.885 | 1.885 | 789 |
Subtotaal projecten | 1.000 | 2.885 | 1.885 | 789 |
Verrekeningen op bijdragen | – 494 | – 494 | 5 | |
Totaal omzet moederdepartement | 11.068 | 12.514 | 1.446 | 11.217 |
De omzet moederdepartement bestaat uit de vergoedingen die worden ontvangen van EZ voor de uitvoering van opdrachten.
De hogere omzet op de projecten is veroorzaakt door een stijging van vraag vanuit de beleidsdirecties voor uit te voeren projecten (met name project VOA-Toolkit, project Toekomst radiovergunningen/FM). Ook zijn er op verzoek van de beleidsdirecties werkzaamheden uitgevoerd voor het invaren van de nieuwe taken Elektronische Toegangsdiensten (ETD), Elektronische Certificering (eIDAS) en de overgang van de taken van het voormalig Verispect in het kader van de Waarborg- en Metrologiewet.
Omzet derden
Bedragen x 1.000 | Vastgestelde begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2014 |
---|---|---|---|---|
Vergunninghouders en overige: | 17.635 | 17.532 | – 103 | 18.058 |
– vaste verbindingen | 3.612 | 4.618 | 1.006 | 4.571 |
– mobiele communicatie | 4.659 | 4.141 | – 518 | 4.497 |
– (openbare) (mobiele) elektronische communicatie | 1.963 | 1.887 | – 76 | 1.906 |
– radiodeterminatie | 62 | 34 | – 28 | 61 |
– radiozendamateurs | 5 | 8 | 3 | 7 |
– omroep | 5.516 | 5.142 | – 374 | 5.369 |
– overige/verlengingen | 38 | – 38 | ||
– examens | 138 | 130 | – 8 | 133 |
– verklaringen, keuringen en erkenningen | 4 | 4 | 0 | 4 |
– randapparatuur | 1.638 | 1.568 | – 70 | 1.510 |
Satellietoperators | 261 | 174 | – 87 | 196 |
BZK (C2000)1 | 47 | 0 | – 47 | 46 |
Korps Landelijke Politiediensten1 | 143 | 0 | – 143 | 139 |
Ministerie van Defensie | 1.322 | 1.286 | – 36 | 1.284 |
Ministerie van I&M | 475 | 475 | ||
Ministerie van V&J | 229 | 229 | ||
Caribisch Nederland | 1.221 | 2.836 | 1.615 | 1.077 |
Totaal omzet derden | 20.629 | 22.532 | 1.903 | 20.800 |
De gerealiseerde omzet derden is hoger dan de vastgestelde begroting. Dit wordt veroorzaakt door de producten vaste verbindingen (point-point-straalverbindingen), Caribisch Nederland en Omroep.
Bij de categorie vaste verbindingen heeft de markt als gevolg van de 4G veiling ook in 2015 sterk geïnvesteerd in het upgraden van netwerken. Voor Agentschap Telecom heeft dit geleid tot een toename van de omzet.
De lagere omzet op de categorie Omroep is een gevolg van het inleveren door de NPO van de vergunning voor radio 5.
Voor de categorie Caribisch Nederland geldt dat AT vanaf 10 oktober 2010 uitvoerder en toezichthouder is op het vlak van telecom op de BES eilanden. Voor de inspanningen die AT aldaar pleegt worden vergoedingen in rekening gebracht bij concessie- en machtiginghouders. Doordat AT enerzijds de kosten beperkt heeft weten te houden en doordat anderzijds de inkomsten ten gevolge van het toegenomen gebruik van telecom op de BES zijn gestegen is er een overdekking op de tarieven ontstaan.
Bij de categorie Mobiele communicatie is de omzet lager doordat veel vergunningen met ingang van 2015 vallen onder de behoefte onderbouwingsplannen (BOP) van het Ministerie van I&M en in mindere mate het Ministerie van V&J. Dit komt terug in een hogere omzet bij de betreffende omzetcategorieën.
Bijzondere baten
De realisatie in 2015 bestaat uit opbrengsten voor de verkoop van dienstauto’s en personele baten die niet kunnen worden verrekend met P-Direct of van toepassing zijn op 2014.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten zijn hoger dan de vastgestelde begroting. Dit wordt vooral veroorzaakt door een stijging van de loonkosten per FTE door de doorgevoerde CAO-aanpassingen. Het aantal FTE houdt met 252,1 gelijke tred met de begrote FTE.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn in lijn met de begrote kosten. De kosten van ICT-projecten nemen toe (met name project Autorisatiebeheer, project Informatiebeveiliging). De reguliere ICT kosten vallen in 2015 lager uit door een eenmalige overgangskorting op de infrastructurele kosten van DICTU.
Rentelasten
De rentelasten blijven achter ten opzichte van de begroting. Dit door uitstel en vertragingen in investeringen huisvesting en het project GAMMA.
Afschrijvingskosten
Door uitgestelde investeringen zijn er geen afschrijvingen voor het project GAMMA. Daarentegen zijn de investeringen in het kantoorgebouw Groningen versneld afgeschreven in verband met de overgang naar het nieuwe Rijkshuisvestingsstelsel per 1 januari 2016.
Overige lasten
De bijzondere lasten worden veroorzaakt door een afkoopregeling van «oude» reisrechten die medewerkers is aangeboden.
Correctie kosten GAMMA
Volgens afspraak in het doorlichtingsrapport AT van het Ministerie van Financiën d.d. 24 december 2013, zijn de in 2015 gemaakte kosten GAMMA ad € 1,4 mln in mindering gebracht op de kosten en rechtstreeks ten laste gebracht van de post Te verrekenen met vergunninghouders.
Balans per 31 december 2015
Bedragen x € 1.000 | Balans 2015 | Balans 2014 |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 0 | 186 |
Materiële vaste activa | ||
* grond en gebouwen | 0 | 0 |
* installaties en inventarissen | 163 | 559 |
* overige materiële vaste activa | 4.300 | 4.947 |
Voorraden | 0 | 0 |
Debiteuren | 1.299 | 1.489 |
Nog te ontvangen | 553 | 1.021 |
Liquide middelen | 11.715 | 8.886 |
Totaal Activa | 18.030 | 17.088 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
* exploitatiereserve | 1.625 | 1.620 |
* onverdeeld resultaat | 1.789 | 1.081 |
Voorzieningen | 508 | 513 |
Leningen bij het MvF | 308 | 506 |
Crediteuren | 526 | 559 |
Te verrekenen met vergunninghouders c.a. | 6.042 | 6.746 |
Te verrekenen met Caribisch Nederland | 1.491 | 1.491 |
Nog te betalen | 5.741 | 4.572 |
Totaal Passiva | 18.030 | 17.088 |
Voorzieningen
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 1/1/2015 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31/12/2015 |
---|---|---|---|---|---|
Wachtgeld en FLO | 41 | 0 | 20 | 21 | 0 |
Ambtsjubilea | 472 | 81 | 45 | 0 | 508 |
Totaal | 513 | 81 | 65 | 21 | 508 |
Ontwikkeling eigen vermogen
Bedragen x € 1.000 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|
Omzet, excl. rente- en bijzondere baten | 32.636 | 32.203 | 35.067 |
Gemiddelde omzet over 3 jaar | 32.407 | 32.559 | 33.243 |
Toegestane exploitatiereserve | 1.620 | 1.620 | 1.625 |
Resultaat | 803 | 1.081 | 1.789 |
Eigen vermogen | 2.423 | 2.701 | 3.414 |
Inclusief het resultaat ligt het eigen vermogen boven de toegestane norm. Bij de eerstvolgende suppletoire begrotingswet wordt aangeven hoe dit wordt hersteld.
Te verrekenen met vergunninghouders c.a.
De post «te verrekenen met vergunninghouders» geeft de schuld aan de vergunninghouders c.a. van Agentschap Telecom weer. Deze post is in 2015 met € 1,4 mln afgebouwd met de onderzoekskosten van een nieuw vergunningverleningssysteem (GAMMA). De post wordt in de jaren 2016 en 2017 volledig afgebouwd door conform afspraak met het Ministerie van Financiën de middelen aan te wenden voor de verdere ontwikkeling van GAMMA en/of door het verlagen van vergunningstarieven. Anderzijds is € 0,7 mln van het resultaat 2014 toegevoegd aan deze post.
Te verrekenen met Caribisch Nederland
Deze post is vergelijkbaar met de post «te verrekenen met vergunninghouders c.a.», maar dan specifiek voor de vergunninghouders in Caribisch Nederland. Om de post af te bouwen worden de tarieven met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2015 verlaagd.
Aandeel moederdepartement, overige departementen en derden in vorderingen en schulden
Bedragen x € 1.000 | moederdepartement | overige departementen/ agentschappen | derden |
---|---|---|---|
Debiteuren | 0 | 47 | 1.252 |
Nog te ontvangen | 286 | 1 | 266 |
Liquide middelen | 0 | 11.715 | 0 |
Totaal vorderingen | 286 | 11.763 | 1.518 |
Crediteuren | 0 | 35 | 491 |
Nog te betalen | 1.333 | 1.650 | 2.758 |
Totaal schulden | 1.333 | 1.685 | 3.249 |
Kasstroomoverzicht over 2015
Bedragen x € 1.000 | (1) | (2) | (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
1 | Rekening-courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen | 7.534 | 8.886 | 1.352 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 4.088 | |||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 5 | |||
2 | Totaal operationele kasstroom | 526 | 4.083 | 3.557 |
| Totaal investeringen (-/-) | – 6.300 | – 679 | 5.621 |
| Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 6.300 | – 679 | 5.621 |
| Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | – 377 | – 377 |
| Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
| Aflossingen op leningen (-/-) | – 692 | – 198 | 494 |
| Beroep op leenfaciliteit (+) | 6.300 | 0 | – 6.300 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 5.608 | – 575 | – 6.183 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2015 + stand depositorekeningen | 7.368 | 11.715 | 4.347 |
De operationele kasstroom is vooral hoger doordat het resultaat hoger is dan begroot.
De investeringen zijn lager dan begroot. Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste is het project GAMMA vertraagd, omdat het niet gelukt is om de aanbestedingsprocedure voor het zaaksysteem volledig te doorlopen. Hierdoor is er in 2015 niet geïnvesteerd. Ten tweede zijn de geplande investeringen in huisvesting uitgesteld in afwachting van de herhuisvesting van het kantoor in Groningen (2016). De gerealiseerde investeringen hebben met name betrekking op elektronische apparatuur, masten en antennes ten behoeve van toezichtwerkzaamheden.
Het verschil op de financieringskasstroom is ontstaan doordat geen gebruik is gemaakt van de leenfaciliteit.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2015
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroting 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | ||||||
Kernindicatoren | ||||||
Verhouding direct/indirect (in fte) | 186,6 / 70,0 | 174,9 / 74,9 | 177,4 / 82,8 | 176,5 / 75,6 | 178,2/ 76,3 | |
Verklarende/achterliggende variabelen | ||||||
Personeelskosten per fte | € 69.853 | € 70.395 | € 70.931 | € 72.415 | € 70.584 | |
Totaal aantal fte's (excl externe inhuur) | 256,6 | 237,3 | 248,4 | 244,1 | 241,8 | |
Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000) | € 1.113 | € 947 | € 568 | € 859 | € 898 | |
Outputindicatoren | ||||||
Uurtarief (wijziging in reële termen) | – 0,45% | – 1,47% | – 0,66% | – 0,69% | 0% | |
Aantal declarabele uren (per fte en totaal) | 1.453 / 1.667 | 1.450/ 1.660 | 1.450/ 1.660 | 1.450/ 1.660 | 1.453/ 1.667 | |
Aantal werkbare /beschikbare uren: | ||||||
– werkbare uren | 1.836 | 1.829 | 1.829 | 1.829 | 1.836 | |
– bruto beschikbare uren | 1.667 | 1.660 | 1.660 | 1.660 | 1.667 | |
– netto beschikbare uren | 1.588 | 1.585 | 1.585 | 1.585 | 1.588 | |
Verklarende/achterliggende variabelen | ||||||
Bedrijfsresultaat (x € 1.000) | 2.554 | 803 | 1.081 | 1.789 | – 1.430 | |
Omzet | 33.455 | 33.101 | 32.526 | 35.406 | 31.813 | |
Kwaliteitsindicatoren | ||||||
Kernindicatoren | ||||||
Klanttevredenheid: | Niet in 2012 | 3,9 | Niet in 2014 | Niet in 2015 | >3,5 | |
Doorlooptijd primaire processen: | ||||||
Vergunningaanvragen 95% binnen | 8 weken | 98% | 99% | 89% | 94% | 95% |
6 weken | 86% | 89% | ||||
4 weken | 79% | 82% | ||||
2 weken | 70% | 62% | ||||
Reactietijd storingsklachten | norm | |||||
Klachten van levensbelang ≤ 4 uur | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% | 100% |
Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur | 98% | 91% | 97% | 75% | 91% | 98% |
Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen | 80% | 80% | 95% | 85% | 82% | 90% |
Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal | norm | 19 | 9 | 11 | 5 | |
≤ 5% | 9,0% | 2,4% | 5,6% | 3,5% | <5% | |
Aantal klachten | 2 | 3 | 3 | 7 | <7 | |
Medewerkertevredenheid | niet in 2012 | 7,0 | niet in 2014 | 6,7 | >7 | |
Verklarende/achterliggende variabelen | ||||||
Ziekteverzuim | ≤ 4,3% | 5,4% | 4,2% | 3,0% | 3,8% | <4,1% |
Personele kosten per FTE
De personele kosten per FTE zijn hoger dan begroot. Dit wordt verklaard door de doorgevoerde CAO-aanpassingen in 2015.
Uurtarief
Mede als gevolg van de taakstelling Rutte heeft Agentschap Telecom het kostenbewustzijn verder doorontwikkeld. Voor 2015 heeft Agentschap Telecom de tarieven nominaal met 0,56% laten dalen. De reële daling bedraagt 0,69% doordat in de tariefstelling geen gebruik is gemaakt van de toegestane loon- en prijsbijstelling van 0,13%. Het gewogen gemiddelde uurtarief bedraagt € 106,68.
Vergunningen
Het gerealiseerde percentage binnen 8 weken bedraagt 94%. Een stijging van 5% ten opzichte van 2014. De norm van 95% is niet gerealiseerd. Dit is veroorzaakt door de point-point straalverbindingen in de categorie vaste verbindingen. Als gevolg van de 4G veiling heeft de markt ook in 2015 nog sterk geïnvesteerd in het upgraden van netwerken. Voor Agentschap Telecom heeft dit geleid tot een toename van de omzet, maar ook tot druk op de realisatie van de doorlooptijden op de vergunningen.
Storingsklachten
Voor de prio 1 klachten geldt dat 3 van de in totaal 59 klachten niet binnen de norm zijn afgehandeld. Dit doordat deze klachten niet tijdig bij de dienstdoende inspecteur zijn binnengekomen door technische problemen met de semafoon. Verder zijn er in 2015 twee maal ICT problemen geweest waardoor klachten niet tijdig zijn geregistreerd in het systeem.
Medewerkerstevredenheid
In 2015 heeft wederom een groot deel van de medewerkers (81,9%) deelgenomen aan het Medewerkers Tevredenheidsonderzoek (MTO). Werkplezier, loopbaanontwikkeling en werkdruk zijn punten die lager scoren dan het vorige MTO, maar ten opzichte van de Benchmark Rijksoverheid scoort AT weer hoger. Ongewenste omgangsvormen, samenwerking en welzijn en gelijke kansen zijn onderwerpen die in score omhoog zijn gegaan. Deze punten liggen ook hoger dan de benchmark. Het proces hoe de resultaten van het MTO worden vertaald naar (HR)beleid binnen AT, is opgestart.
Ziekteverzuim
Er is een lichte toename in verzuim ontstaan ten opzichte van 2014 (zowel % als frequentie). Het verzuim blijft binnen de Verbaannorm van 4,1%.