A: Algemene doelstelling
Versterkte kaders voor ontwikkeling en inclusieve groei door versterkte multilaterale betrokkenheid; de inzet van cultuur en sport in ontwikkelingslanden om een sociale en kansrijke samenleving te stimuleren; het bevorderen van maatschappelijke betrokkenheid in Nederland en bijdragen aan migratie en ontwikkeling.
B: Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor:
Financieren
-
• Het bijdragen aan organisaties die een belangrijke systeemfunctie hebben binnen het multilaterale ontwikkelingsarchitectuur.
-
• Het plaatsen van structureel circa 75 assistent-deskundigen uit Nederland en ontwikkelingslanden op interessante posities bij multilaterale organisaties.
-
• Het verlenen van schuldverlichting in de Club van Parijs, de Wereldbank en de regionale ontwikkelingsbanken. Het in internationaal verband deelnemen in de kapitaal-aanvullingen van de regionale ontwikkelingsbanken.
-
• Het steunen van lokale sport- en culturele organisaties in 6 partnerlanden. Sport en cultuur worden door die organisaties ingezet om de rol van jongeren en vrouwen te versterken in sociale ontwikkeling, water- en sanitatieprojecten, vrede en veiligheid, infrastructuur en projecten gericht op verbetering van seksuele en reproductieve gezondheid en rechten.
-
• Het ondersteunen van initiatieven die cultuur en sport inzetten voor ontwikkeling, zowel op de posten als door middel van subsidies aan Nederlandse organisaties zoals het Prins Claus Fonds en KNVB WorldCoaches.
-
• Het ondersteunen van initiatieven op het vlak van migratie en ontwikkeling.
Stimuleren
-
• Het leveren van een bijdrage in relevante fora aan het overleg over de hervorming van de multilaterale ontwikkelingsarchitectuur.
-
• Het toezien op de uitvoering door multilaterale organisaties van strategische aanwijzingen die de lidstaten in de VN opstellen.
-
• Het bevorderen van meer coherent beleid en samenwerking door multilaterale organisaties op hoofdkantoor- en landenniveau.
-
• Het bevorderen dat multilaterale organisaties resultaatgericht werken en hun resultaten zichtbaar maken.
-
• Beïnvloeding van de formulering en vaststelling van nieuwe duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in het kader van de post-2015 agenda.
-
• Het toezien op de uitvoering van een nieuwe ontwikkelingsagenda door multilaterale organisaties.
-
• In de betrokken multilaterale instellingen een bijdrage leveren aan het overleg over schuldhoudbaarheid.
-
• Het pleiten voor een gezonde kapitaalpositie van de regionale ontwikkelingsbanken.
-
• Het verbinden van culturele en sportieve initiatieven met onderwerpen van internationaal beleid, in het bijzonder ontwikkeling, democratisering, maatschappelijke transitie en mensenrechten.
-
• Het stimuleren dat er rekening wordt gehouden met het belang van ontwikkelingslanden binnen het rijksbrede migratiebeleid.
-
• De positieve bijdrage van migratie aan ontwikkeling bevorderen en de negatieve effecten tegengaan.
Regisseren
-
• De coördinatie van de rijksbrede multilaterale inzet op het terrein van ontwikkelingssamenwerking.
C: Beleidsconclusies
Nederland heeft in 2015 een belangrijke rol gespeeld bij de formulering en vaststelling van nieuwe duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in het kader van de post-2015 agenda. Op bepaalde terreinen hebben de resultaten de verwachtingen overtroffen. Zo heeft Nederland tijdens de Financing for Development-conferentie in Addis Abeba in juli 2015 stevig ingezet op acceptatie van een brede visie voor financiering van duurzame ontwikkeling. Hiertoe lanceerde Nederland onder meer het Addis Tax Initiative voor afspraken op belastinggebied. Ook zijn door Nederlandse inzet binnen de Global Goals goede afspraken gemaakt over seksuele en reproductieve gezondheid en rechten, gendergelijkheid, en partnerschappen met de private sector. De doelen voor vreedzame en inclusieve samenlevingen (Global Goal 16) mede op initiatief van Nederland in de duurzame ontwikkelingsagenda vastgelegd. De aangenomen Global Goals bieden goede aanknopingspunten voor de aanpak van de grondoorzaken van conflict en migratie in instabiele delen van de wereld. Tegelijkertijd zijn er punten waar de Global Goals nog beter hadden gekund. Nederland is er bijvoorbeeld niet in geslaagd om seksuele voorlichting en veilige toegang tot abortus in de doelen op te nemen. Ook zijn de monitoring- en rapportageafspraken te vrijblijvend gebleven.
Goede resultaten zijn ook geboekt op het terrein van hervormingen van het multilaterale ontwikkelingssysteem en het bevorderen van resultaatgericht werken, coherentie en samenwerking tussen multilaterale organisaties. De scorekaarten van de multilaterale organisaties tonen hierin een gestage verbetering. Nederland heeft in detail aangegeven waar het nog verdere verbetering wil zien.
Het meerjarige programma voor sport en ontwikkeling liep in 2015 af. In 2015 is een start gemaakt met publiek private samenwerking en actieve betrokkenheid van bedrijfsleven en foundations bij de ontwikkeling van jeugd en gemeenschappen via sport en life skills.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Vastgestelde begroting 2015 | Verschil 2015 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 514.319 | – 118.106 | 260.520 | 650.067 | 21.217 | 628.850 | ||
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 301.630 | 334.920 | 285.068 | 345.100 | 58.110 | 286.990 | ||
5.1 | Versterkte multilaterale betrokkenheid | 206.977 | 227.589 | 194.351 | 166.180 | 159.617 | 6.563 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||
UNDP | 17.500 | 17.500 | 0 | |||||
UNICEF | 14.000 | 14.000 | 0 | |||||
UNIDO | 1.941 | 1.950 | – 9 | |||||
Middelenaanvulling multilaterale banken en fondsen | 108.494 | 104.296 | 4.198 | |||||
Kapitaalaanvullingen multilaterale banken en fondsen | 5.945 | 5.498 | 447 | |||||
Speciale multilaterale activiteiten | 9.402 | 7.373 | 2.029 | |||||
Assistent-deskundigen programma | 8.900 | 9.000 | – 100 | |||||
5.2 | Overig armoedebeleid | 81.327 | 99.285 | 82.652 | 165.902 | – 110.507 | 276.409 | |
Subsidies | ||||||||
Kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling | 8.368 | 12.011 | – 3.643 | |||||
Voorlichting op het terrein van OS | 10.053 | 9.350 | 703 | |||||
Schuldverlichting | 47.556 | 48.667 | – 1.111 | |||||
Unesco | 4.392 | 2.000 | 2.392 | |||||
Overige | Koersverschillen | 93.893 | 93.893 | |||||
Rentesubsidies | 1.246 | 1.246 | ||||||
nog te verdelen i.v.m. wijzigingen BNP en/of toerekeningen | 0 | – 182 535 | 182.535 | |||||
5.3 | Bijdrage aan migratie en ontwikkeling | 13.326 | 8.046 | 8.065 | 13.018 | 9.000 | 4.018 | |
Subsidies | ||||||||
Migratie en ontwikkeling | 3.100 | 3.100 | 0 | |||||
Diversen | ||||||||
Migratie en ontwikkeling | 9.918 | 5.900 | 4.018 | |||||
Ontvangsten | 51.603 | 128.321 | 126.712 | 92.497 | 79.542 | 12.955 | ||
5.20 | Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen | 25.869 | 59.248 | 62.426 | 50.026 | 48.366 | 1.660 | |
5.21 | Ontvangsten OS | 25.734 | 19.371 | 64.286 | 37.480 | 31.176 | 6.304 | |
5.22 | Koersverschillen | 0 | 49.702 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.23 | Diverse ontvangsten non-ODA | 0 | 0 | 0 | 4.991 | 0 | 4.991 |
E. Toelichting
Verplichtingen
Zoals toegelicht in de eerste suppletoire begroting 2015 is het verplichtingenbudget aanvankelijk verhoogd als gevolg van een aantal beperkte mutaties zoals de contributie aan de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) en het toegekende budget voor het BHOS-deel in de uitvoering van de Garantiewet Surinaamse pensioenen (voormalig Koninkrijksambtenaren). In de tweede suppletoire begroting 2015 werd het verplichtingenbudget verhoogd vanwege de toezegging die Nederland in augustus jl. heeft gedaan tijdens de Finance for Development-bijeenkomst in Addis Abeba om zijn inspanningen op het gebied van domestic revenue mobilisation te verdubbelen. Bij decemberbrief is een stijging van het verplichtingenbudget gemeld als gevolg van de hoge dollarkoers. De resterende verhoging kan worden verklaard door uitgaven op het gebied van schuldverlichting, een verdere stijging van de dollarkoers, een uit 2014 stammende reservering voor betalingen aan de Nationale Commissie voor internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO) en de kosten die voortkomen uit het akkoord Bed, Bad en Brood.
Uitgaven
Artikel 5.2
De mutatie is met name het gevolg van het parkeerkarakter van dit artikel en is technisch van aard. Wijzigingen in het totale ODA-budget (ten gevolge van BNP-cijfers) evenals aanpassingen in de toerekeningen (onder andere eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen) worden op dit artikel opgevangen. Zoals toegelicht in de eerste suppletoire begroting is op dit sub-artikel budget vrijgemaakt ter dekking van de sterk toegenomen kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen. Daarnaast is een forse stijging opgetreden dankzij het koersverlies als gevolg van de hoge dollarkoers. Tot slot stijgt – zoals toegelicht onder «verplichtingen» – het budget door de afdracht aan UNESCO en de Garantiewet Surinaamse pensioenen.
Ontvangsten
De toename van de ontvangsten wordt met name veroorzaakt doordat restfondsen vanuit het trustfunds van de Wereldbank zijn terugbetaald.