Het CJIB is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie die alleen voor of in opdracht van de overheid werkt, met aangewezen taken binnen de justitieketen voor het ten uitvoerleggen en coördineren van opgelegde (Europese) financiële straffen, sancties, transacties, strafbeschikkingen, maatregelen en confiscatiebeslissingen.
Omschrijving | Oorspronkelijk vast gestelde begroting | Realisatie 2016 | Verschil | Realisatie 2015 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 124.633 | 117.524 | – 7.109 | 109.099 |
Omzet overige departementen | 573 | 634 | 61 | 985 |
Omzet derden | 15.751 | 12.679 | – 3.072 | 13.803 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 83 | 83 | 612 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 140.957 | 130.920 | – 10.037 | 124.499 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
Personele kosten | 66.985 | 84.923 | 17.938 | 77.850 |
– Waarvan eigen personeel | 47.039 | 53.988 | 6.949 | 52.187 |
– Waarvan externe inhuur | 17.846 | 28.017 | 10.171 | 23.309 |
– Waarvan overige personeelskosten | 2.100 | 2.918 | 818 | 2.354 |
Materiële kosten | 52.219 | 27.562 | – 24.657 | 27.616 |
– Waarvan apparaat ICT | 4.500 | 6.432 | 1.932 | 5.466 |
– Waarvan bijdrage aan SSO’s | 5.540 | 8.487 | 2.947 | 8.114 |
– Waarvan overige materiele kosten | 42.179 | 12.643 | – 29.536 | 14.036 |
Gerechtskosten | 13.646 | 9.975 | – 3.671 | 10.331 |
Afschrijvingskosten | 7.440 | 5.679 | – 1.761 | 5.702 |
– Materieel | 7.440 | 5.426 | – 2.014 | 5.517 |
– Immaterieel | 0 | 253 | 253 | 185 |
Rentelasten | 666 | 290 | – 376 | 336 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 735 |
– Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijzondere lasten | 0 | 924 | 924 | 735 |
Totaal lasten | 140.957 | 129.353 | – 11.604 | 122.570 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1.567 | 1.567 | 1.929 |
Baten
Omzet moederdepartement
Product | Vaste kosten | Variabel deel | Uitstroom | Omzet |
---|---|---|---|---|
x € 1.000 | kostprijs | (x € 1.000) | ||
Vrijheidsstraffen | 827 | € 18,40 | 20.752 | 1.209 |
Taakstraffen | 782 | € 8,79 | 37.884 | 1.115 |
Schadevergoedingsmaatregelen | 3.415 | € 133,95 | 13.230 | 5.187 |
Ontnemingsmaatregelen | 4.682 | € 1.159,81 | 1.268 | 6.153 |
Voorwaardelijke Invrijheidstelling | 320 | € 144,25 | 936 | 455 |
Toezicht | 348 | € 28,58 | 14.901 | 774 |
Geldboetes | 67.099 | € 1,83 | 9.589.013 | 84.607 |
Overig | 18.024 | |||
Totaal | 117.524 |
De omzet moederdepartement is samengesteld uit een vaste vergoeding voor de vaste kosten en een variabele vergoeding op basis van P*Q voor de gerealiseerde productie.
De omzet overig betreft projectfinanciering (€ 15,8 mln.), inputfinanciering (€ 0,4 mln.) en diverse overige financiering (€ 1,8 mln.).
Omzet overige departementen
Opdrachtgever | Departement | Q (stuks) | Omzet (x € 1.000) |
---|---|---|---|
Inspectie SZW | SZW | 3.273 | 114 |
Agentschap Telecom | EZ | 365 | 12 |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | EZ | 1.059 | 52 |
Inspectie Leefomgeving en Transport | IenM | 1.736 | 75 |
nVWA | EZ | 6.475 | 239 |
DUO | OCW | 688 | 34 |
Belastingdienst | Fin | – | 5 |
IGZ | VWS | 111 | 4 |
Dienst Huurcommissie | BZK | – | 92 |
Overigen | – | – | 7 |
Totaal | 634 |
Omzet derden
De omzet derden betreft de vergoeding die het CJIB namens het Ministerie van VWS ontvangt inzake wanbetalers en onverzekerden.
Vrijval voorzieningen
De vrijval voorzieningen betreft de vrijval van de reorganisatievoorziening naar aanleiding van de meest actuele schatting van de benodigde voorziening per 31 december 2016.
Lasten
Personele kosten
Realisatie | Begroting | |||
---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2016 | |
Eigen personeel | ||||
Kosten (x € 1.000) | 51.013 | 52.187 | 53.988 | 47.039 |
Aantal fte’s | 893 | 892 | 881 | 823 |
Externe inhuur | ||||
Kosten (x € 1.000) | 18.177 | 23.309 | 28.017 | 17.846 |
Postactief personeel | ||||
Dotatie voorziening post-actief personeel (x € 1.000) | 12 | 17 | 4 | 25 |
Aantal fte’s | 2 | 3 | 2 | 2 |
Overige personeelskosten | ||||
Overige personeelskosten (x € 1.000) | 2.133 | 2.354 | 2.918 | 2.100 |
Totale personeelskosten (x € 1.000) | 71.335 | 77.850 | 84.923 | 66.985 |
Personele kosten
De personele kosten zijn hoger dan begroot, doordat de kosten van extern ingehuurd personeel in de begroting van 2016 zijn opgenomen onder materiële kosten en in de realisatie onder personele kosten.
Daarnaast zijn de personele kosten toegenomen als gevolg van de hoger dan begrote kosten inzake ICT-vernieuwing. Anderzijds zijn de personele kosten lager uitgevallen als gevolg van digitalisering (efficiency) en de aanbesteding van het contract van uitzendkrachten. De overige personeelskosten zijn toegenomen als gevolg van de toename van het verlofsaldo ten opzichte van 2015.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn lager dan begroot, doordat de kosten van extern ingehuurd personeel in de begroting van 2016 zijn opgenomen onder materiële kosten en in de realisatie onder personele kosten.
Daarnaast zijn er lagere kosten met betrekking tot beheer en onderhoud flitspalen en lagere kosten als gevolg van aanbestedingen inzake portokosten en bankcontract.
Gerechtskosten
De lagere gerechtskosten worden voornamelijk verklaard door de lagere kosten van gerechtsdeurwaarders bij wanbetalers zorgverzekering.
Afschrijvingskosten
In de begroting zijn afschrijvingskosten voor CRI opgenomen; de exploitatie van dit programma is echter nog niet gestart. Daarnaast zijn voor de taakuitbreiding USB/AICE en datacenter afschrijvingskosten opgenomen in de begroting. De realisatie van deze programma’s blijft achter.
Rentelasten
De lagere rentelasten houden verband met de lagere rente waartegen leningen zijn afgesloten en door de lager dan begrote investeringen.
Bijzondere lasten
Dit betreft de in 2016 genomen bijzondere last inzake de verwachte meerkosten van de projecten «Digitale handhaving (€ 0,275 mln.)» en «Overname transactiemodule (€ 0,649 mln.)». Het betreft kosten waarvoor geen externe financiering beschikbaar is en voor rekening komen van het CJIB.
Balans
Balans 2016 | Balans 2015 | ||
---|---|---|---|
Activa | |||
Immateriële vaste activa | 3.216 | 3.023 | |
Materiele vaste activa | |||
– | Grond en gebouwen | 908 | 1.120 |
– | Installaties en inventarissen | 16.661 | 19.479 |
– | Overige materiele vaste activa | 2.724 | 3.991 |
Vlottende activa | |||
– | Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
– | Debiteuren | 296 | 78 |
– | Overige vorderingen en overlopende activa | 2.884 | 3.525 |
– | Liquide middelen | 40.775 | 27.628 |
Totaal activa | 67.464 | 58.844 | |
Passiva | |||
Eigen vermogen | 4.640 | 3.073 | |
– | Exploitatiereserve | 3.073 | 1.144 |
– | Onverdeeld resultaat | 1.567 | 1.929 |
Voorzieningen | 1.768 | 2.701 | |
Langlopende schulden | |||
– | Leningen bij het Ministerie van Financiën | 23.067 | 28.405 |
Kortlopende schulden | |||
– | Crediteuren | 854 | 1.746 |
– | Overige schulden en overlopende passiva | 37.135 | 22.919 |
Totaal passiva | 67.464 | 58.844 |
Activa
In onderstaand overzicht is voor de posten Debiteuren, Overige vorderingen en overlopende activa en Liquide Middelen aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2016 vorderingen betreft tussen het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).
Moeder-departement | Andere Ministeries | Derden (buiten het rijk) | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Debiteuren | 242 | 38 | 16 | 296 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 72 | 31 | 2.781 | 2.884 |
Liquide middelen | 40.775 | 0 | 0 | 40.775 |
Totaal | 41.089 | 69 | 2.797 | 43.955 |
Passiva
In onderstaand overzicht is voor de posten Crediteuren, Overige schulden en overlopende passiva aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2016 schulden betreft tussen: het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).
Moeder-departement | Andere Ministeries | Derden (buiten het Rijk) | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Crediteuren | 1 | 415 | 438 | 854 |
Overige schulden en overlopende passiva | 19.585 | 1.792 | 15.758 | 37.135 |
Totaal | 19.586 | 2.207 | 16.196 | 37.989 |
In onderstaand overzicht is het verloop van de voorziening nader toegelicht.
Omschrijving voorziening | Stand per 1-1-2016 | Vrijval 2016 | Dotatie 2016 | Onttrekking 2016 | Stand per 31-12-2016 |
---|---|---|---|---|---|
Reorganisatievoorziening | 2.701 | – 83 | 0 | – 850 | 1.768 |
Totaal | 2.701 | – 83 | 0 | – 850 | 1.768 |
In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.
2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|
Omzet (x € 1.000) | 113.863 | 123.887 | 130.837 |
Plafond eigen vermogen (x € 1.000) | 5.720 | 5.910 | 6.143 |
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1.144 | 3.073 | 4.640 |
Eigen vermogen als percentage van omzet | 1,0% | 2,6% | 3,8% |
De eigenaar besluit bij VJN 2017 over de bestemming van het onverdeeld resultaat.
Kasstroomoverzicht
(1) | (2) | (3) = (2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2016 + stand depositorekeningen | 27.490 | 27.625 | 135 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 160.370 | |||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 138.110 | |||
2. | Totaal operationele kasstroom | 7.440 | 22.260 | 14.820 |
Totaal investeringen (–/–) | – 2.750 | – 3.774 | – 1.024 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 2.750 | – 3.774 | – 1.024 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossing op leningen (–/–) | – 6.574 | – 5.863 | 711 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 2.750 | 525 | – 2.225 | |
4. | Totale financieringskasstroom | – 3.824 | – 5.338 | – 1.514 |
5. | Rekening Courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (= 1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 mln. | 28.356 | 40.773 | 12.417 |
Activum | Afschrijvingstermijn | Bedrag (x € 1.000) |
---|---|---|
Installaties en inventaris | 5–10 jaar | 381 |
Hard- en software | 3–5 jaar | 748 |
Immateriële vaste activa | 5 jaar | 446 |
Totaal | 1.575 |
Operationele kasstroom
Het verschil kan met name verklaard worden door de toename van de overige schulden en de overlopende passiva (waaronder de mutatie van de vooruitontvangen projectgelden met € 5,5 mln. en de schuld aan DGSenB met € 5,7 mln.). Daarnaast zijn de afschrijvingskosten € 1,7 mln. lager dan begroot.
Investeringskasstroom
Het verschil tussen de investeringskasstroom en de daadwerkelijke investeringen in 2016 wordt met name veroorzaakt doordat er per 31-12-2015 een factuurbedrag openstond van € 2,54 mln. aan investeringen die in 2016 zijn betaald en de investeringen in 2016 € 1,25 mln. lager zijn dan begroot. Van de investeringen die in 2016 zijn geactiveerd, staat per 31 december 2016 een factuurbedrag open van € 0,25 mln.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit is lager, doordat er in 2016 € 1,25 mln. minder is geïnvesteerd dan begroot en er voor gekozen is om € 1,0 mln. te financieren uit eigen middelen.
Doelmatigheid
Bedragen x € 1 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | ||
CJIB-totaal: | ||||||
FTE-totaal (ambtelijk) | 916 | 893 | 892 | 881 | 823 | 58 |
Saldo van baten en lasten in % | 1,3 | 0,8 | 1,5 | 1,2 | 0,0 | 1,2 |
Geldboetes | ||||||
Aantal | 9.945.429 | 9.000.853 | 8.465.752 | 9.589.013 | 9.957.197 | – 368.184 |
Kostprijs (x € 1) | 7,00 | 7,00 | 7,00 | 9,00 | 9,00 | 0,00 |
Omzet (p*q) | 69.618.000 | 63.457.585 | 59.260.264 | 86.301.117 | 86.479.931 | – 178.814 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 97,5 | 94,6 | 92,0 | 92,0 | 96,5 | – 4,5 |
Vrijheidsstraffen1 | ||||||
Aantal | 18.744 | 20.216 | 21.252 | 20.752 | 19.276 | 1.476 |
Kostprijs (x € 1) | 57,98 | 60,63 | 66,99 | 97,22 | 85,93 | 11,29 |
Omzet (p*q) | 1.086.774 | 1.225.775 | 1.423.595 | 2.017.515 | 1.656.326 | 361.189 |
Taakstraffen1 | ||||||
Aantal | 36.165 | 37.568 | 41.317 | 37.884 | 37.724 | 160 |
Kostprijs (x € 1) | 30,80 | 37,73 | 32,36 | 54,04 | 41,76 | 12,28 |
Omzet (p*q) | 1.113.906 | 1.417.263 | 1.337.132 | 2.047.107 | 1.575.280 | 471.827 |
Schadevergoedingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 12.559 | 13.059 | 13.333 | 13.230 | 12.488 | 742 |
Kostprijs (x € 1) | 418,11 | 425,40 | 432,05 | 496,33 | 538,63 | – 42,30 |
Omzet (p*q) | 5.250.986 | 5.555.332 | 5.760.362 | 6.566.457 | 6.726.447 | – 159.990 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 87,0 | 87,0 | 86,7 | 85,8 | 85,0 | 0,8 |
Ontnemingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 1.123 | 1.181 | 1.282 | 1.268 | 1.308 | – 40 |
Kostprijs (x € 1) | 4.363,67 | 4.072,17 | 4.707,35 | 4.610,32 | 3.838,28 | 772,04 |
Omzet (p*q) | 4.900.402 | 4.809.231 | 6.034.817 | 5.845.884 | 5.020.471 | 825.413 |
% afgedane A-zaken binnen 5 jaar | 76,3 | 74,6 | 70,1 | 74,1 | 70,0 | 4,1 |
% afgedane B-zaken binnen 10 jaar | 78,6 | 68,0 | 67,8 | 71,8 | 65,0 | 6,8 |
voorwaardelijke invrijheidstelling | ||||||
Aantal | 869 | 1.142 | 936 | 1.250 | – 314 | |
Kostprijs (x € 1) | 778,2 | 375,03 | 390,41 | 399,63 | – 9,22 | |
Omzet | 693.000 | 676.260 | 428.281 | 365.421 | 499.542 | – 134.121 |
Routeren Toezicht | ||||||
Aantal | 12.481 | 13.515 | 14.901 | 15.000 | – 99 | |
Kostprijs (x € 1) | 39,16 | 52,46 | 33,29 | 51,69 | – 18,40 | |
Omzet | 560.000 | 488.809 | 708.952 | 496.117 | 775.409 | – 279.292 |
Jeugdreclassering | ||||||
Aantal | 5.129 | 5.457 | 8.500 | – 3.043 | ||
Kostprijs (x € 1) | 118,44 | 90,82 | 47,68 | 43,14 | ||
Omzet | 607.457 | 495.591 | 405.280 | 90.311 | ||
Bestuurlijke boetes | ||||||
Aantal | 13.109 | 13.563 | 13.723 | 16.100 | – 2.377 | |
Tarief (x € 1) | 44,70 | 34,75 | 33,64 | 35,56 | – 1,92 | |
Omzet (p*q) | 586.021 | 471.276 | 461.639 | 572.520 | – 110.881 | |
Overheidsincasso | ||||||
Omzet | 13.846.287 | 13.808.089 | 12.474.224 | 15.751.394 | – 3.277.170 | |
Omzet-diversen/input | ||||||
Omzet | 35.465.995 | 20.069.379 | 34.658.775 | 13.848.928 | 21.494.400 | – 7.645.472 |
Totaal | 121.990.000 | 113.928.000 | 124.499.000 | 130.920.000 | 140.957.000 | – 10.037.000 |
Toelichting
Onder de geldboetes zijn de producten opgenomen die worden gefinancierd vanuit de administratiekosten. Dit betreffen de Wahv-sancties, boetevonnissen en OM-afdoeningen.
Een wijziging in de methodiek van doorverdeling van ICT-kosten heeft geleid tot een stijging dan wel daling van de kostprijzen tussen de verschillende producten. De totale ICT-kosten zijn € 0,5 mln. hoger uitgekomen dan begroot.
De Omzet diversen/input betreft onder meer doorbelaste kosten inzake beheer flitspalen (€ 7,8 mln.), de omzet van extern gefinancierde projecten (€ 5,1 mln.) en de bijzondere last (€ 0,9 mln.).