Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. De core business van Justis is het screenen van personen en organisaties. Justis beoordeelt daarbij de betrouwbaarheid van gescreende personen en organisaties en draagt daarmee bij aan de rechtstaat en een veiliger samenleving. In de visie van Justis, die in 2016 is opgesteld, staan drie pijlers centraal:
Bedoeling: Justis werkt vanuit de behoefte van de samenleving en handelt vanuit de bedoeling van de wet.
Vernieuwing: Justis vernieuwt zich continu en benut zijn kennis over screening en (internationale) data optimaal.
Helderheid: Justis draagt de waarde en mogelijkheden van screening uit in verbinding met opdrachtgevers en partners.
Staat van baten en lasten
Omschrijving | (1) Oorspronkelijke begroting | (2) Realisatie 2016 | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2015 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 6.651 | 2.336 | – 4.315 | 12.070 |
Omzet overige departementen | 222 | 76 | – 146 | 560 |
Omzet derden | 23.345 | 32.038 | 8.693 | 22.098 |
Rentebaten | ||||
Vrijval voorzieningen | ||||
Bijzondere baten | 433 | 433 | ||
Totaal baten | 30.218 | 34.882 | 4.665 | 34.727 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– Personele kosten | 17.775 | 17.451 | – 324 | 19.003 |
waarvan eigen personeel | 15.446 | 14.639 | – 807 | 14.480 |
waarvan externe inhuur | 2.057 | 2.659 | 602 | 4.566 |
waarvan overige personele kosten | 272 | 153 | – 119 | – 43 |
– Materiële kosten | 12.443 | 12.344 | – 99 | 15.724 |
waarvan apparaat ICT | 4.408 | 2.039 | – 2.369 | 5.475 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 7.593 | 9.506 | 1.913 | 9.807 |
waarvan overige materiele kosten | 442 | 799 | 357 | 442 |
Totaal lasten | 30.218 | 29.795 | – 423 | 34.727 |
Saldo baten en lasten | 0 | 5.087 | 5.087 | 0 |
Baten
Product | (1) Oorspronkelijke begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2015 |
---|---|---|---|---|
Gratie | 892 | 571 | – 321 | 928 |
GSR | 444 | 700 | 256 | 464 |
Naamswijziging | 0 | – 50 | – 50 | 0 |
Integriteitsproducten (VOG, Bibob en Toezicht op rechtspersonen) | 2.247 | – 1.913 | – 4.160 | 5.749 |
Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus, WPBR, Buitengewoon Opsporingsambtenaar, Wet Wapens en Munitie | 2.421 | 2.428 | 7 | 2.405 |
Overige (o.a. extra bijdrage moederdepartement) | 647 | 600 | – 47 | 2.524 |
Totaal | 6.651 | 2.336 | – 4.315 | 12.070 |
Omzet moederdepartement
In de jaarafspraken 2016 – tussen het moederdepartement en Justis – zijn afspraken gemaakt over de hoeveelheid en kwaliteit van de te leveren producten en de kostprijzen. Van producten waar geen tarieven voor worden gevraagd of waar de tariefopbrengst onvoldoende is, wordt een bijdrage van het moederdepartement ontvangen. In 2016 was een lagere bijdrage van het moederdepartement benodigd. Dit komt doordat Justis over het jaar 2016 een positief financieringsresultaat heeft behaald door hogere inkomsten op het product Verklaring omtrent gedrag natuurlijke personen (VOG NP), waardoor de bijdrage van het moederdepartement verlaagd kon worden.
Opdrachtgever | (1) Oorspronkelijke begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2015 |
---|---|---|---|---|
Ministerie van I&M | 176 | 177 | 1 | 179 |
Ministerie van SZW | 46 | 178 | 132 | 381 |
Ministerie van EZ | – 280 | – 280 | ||
Totaal | 222 | 76 | – 147 | 560 |
Omzet overige departementen
Justis ontvangt vanuit het Ministerie van I&M een bijdrage voor de continue screening in de taxibranche en vanuit het Ministerie van SZW een bijdrage voor de continue screening in de kinderopvang. Voor het Ministerie van SZW heeft Justis werkzaamheden verricht om de koppeling met het personenregister kinderopvang en peuterzaalwerk (verificatie van de VOG) mogelijk te maken. Hierdoor valt de bijdrage van SZW hoger uit dan begroot. In 2016 heeft Justis een hogere productie van de Gedragsverklaring Aanbesteding (GVA) gerealiseerd. De hogere inkomsten van GVA worden teruggestort aan het Ministerie van Economische Zaken.
Product | (1) Oorspronkelijke begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2015 |
---|---|---|---|---|
Naamswijziging | 1.111 | 1.165 | 54 | 1.043 |
BIBOB | 135 | 155 | 20 | 122 |
Verklaring omtrent gedrag (VOG NP) | 20.310 | 28.447 | 8.137 | 20.523 |
Verklaring omtrent gedrag (VOG RP) | 752 | 1.140 | 388 | |
Gedragsverklaring Aanbesteding | 400 | 659 | 259 | |
Continue screening Burgerluchtvaart | 144 | |||
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherche- bureaus (WPBR Vergunningen) | 376 | 332 | – 44 | 376 |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherche- bureaus (WPBR Leidinggevenden) | 60 | 77 | 17 | |
Wet wapen munitie (WWM) | 26 | 28 | 2 | 19 |
Bestuurlijke boetes | 30 | 35 | 5 | 15 |
Totaal | 23.344 | 32.038 | 8.838 | 22.098 |
Omzet derden
De productie van het product VOG NP was in 2016 aanzienlijk hoger (967.000 stuks) dan begroot (700.000 stuks) waardoor Justis meer baten realiseerde. Dit geldt ook voor de VOG Rechtspersonen en de Gedragsverklaring Aanbesteding.
Lasten
Product | (1) Oorspronkelijke begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2015 |
---|---|---|---|---|
Eigen personeel | ||||
kosten (x € 1.000) | 15.446 | 14.639 | – 807 | 14.480 |
aantal fte's | 227 | 233 | 6 | 230 |
Extern personeel | ||||
kosten (x € 1.000) | 2.057 | 2.659 | 602 | 4.566 |
Overige P-kosten | ||||
kosten (x € 1.000) | 272 | 153 | – 119 | – 44 |
Totaal | 17.775 | 17.451 | – 324 | 19.003 |
Personele kosten
Eigen personeel
Ten opzichte van de begroting is € 0,8 mln. minder uitgegeven. Deels wordt dit verklaard door hogere detachering van eigen personeel waarvoor meer ontvangen is dan begroot en daardoor per saldo de personeelskosten lager zijn. Daarnaast zijn de reiskosten lager uitgevallen doordat deze centraal zijn gefinancierd en zijn de uitgaven met betrekking tot opleidingen lager uitgevallen in 2016.
Extern personeel
De hogere productie van de VOG NP is opgevangen door de inzet van uitzendkrachten, waardoor € 0,6 mln. meer aan extern personeel werd uitgegeven.
Materiële kosten
ICT uitgaven
In 2016 zijn minder ICT kosten gemaakt dan oorspronkelijk begroot. De aandacht was in 2016 gericht op de afronding van twee grote programma’s waardoor andere activiteiten op ICT gebied niet zijn uitgevoerd. Daarnaast zijn de gelden voor de changes in ICT systemen niet uitgeput.
SSO’s
De kosten van de SSO’s zijn hoger uitgevallen dan oorspronkelijk is gedacht bij het opstellen van de begroting. De hogere kosten komen grotendeels door het nieuwe kostprijsmodel SSC-ICT.
Balans
Balans 2016 | Balans 2015 | |
---|---|---|
Activa | ||
Debiteuren | 1.950 | 1.785 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 371 | 163 |
Liquide middelen | 11.887 | 6.756 |
Totaal activa | 14.208 | 8.705 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 5.914 | 827 |
– exploitatiereserve | 827 | 827 |
– onverdeeld resultaat | 5.087 | 0 |
Crediteuren | 398 | 1.046 |
Overige schulden en overlopende passiva | 7.896 | 6.832 |
Totaal passiva | 14.208 | 8.705 |
Activa
Van de posten Debiteuren heeft € 0,100 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,001 mln. betrekking op overige departementen en € 1,849 mln. op derden.
Van de posten Overige vorderingen en overlopende activa heeft € 0,288 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,007 mln. betrekking op overige departementen en € 0,076 mln. op derden.
Van de Liquide middelen heeft € 11,246 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,549 mln. betrekking op overige departementen en € 0,092 mln. op derden. Op totaal niveau heeft de verhoging van de liquide middelen ten opzichte van 2015 grotendeels te maken met een hoger positief resultaat in 2016.
Passiva
Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2014, 2015 en 2016 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 1,767 mln. De berekening van de maximale toegestane stand van het eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen). De exploitatiereserve en het onverdeeld exploitatie resultaat ultimo 2016 bedroegen samen € 5,914 mln., dit is circa 17% van de gemiddelde omzet.
Gezien de maximumomvang van het eigen vermogen van € 1,767 mln. wordt € 0,940 mln. toegevoegd aan het eigen vermogen en vloeit € 4,147 mln. terug naar het moederdepartement.
De niet opgenomen verlofdagen van € 0,467 mln. zijn onderdeel van de post «Overige schulden en overlopende passiva» op de balans.
Van de posten Crediteuren heeft € 0,099 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,081 mln. betrekking op overige departementen en € 0,218 mln. betrekking op derden. Van de posten Overige schulden en overlopende passiva heeft € 5,465 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,575 mln. betrekking op overige departementen en € 1,856 mln. betrekking op derden. De hogere post Overige schulden en overlopende passiva heeft te maken met een hoger positief financieringsresultaat dat nog terug wordt gestort aan de opdrachtgevers.
2015
De balans per 31-12-2015 is veranderd in verband met een stelselwijziging (in 2016 heeft Justis het resultaat uitgesplitst in een financieringsresultaat en exploitatieresultaat). Op de balans per 31-12-2015 is de post onverdeeld resultaat gecorrigeerd van € 2,399 mln. naar € 0 en de post overige schulden en overlopende passiva verhoogd met € 2,399 mln. Hiermee is ook de omzet moederdepartement in 2015 verlaagd. (zie ook tabel: 10.5.1 en 10.5.2)
2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|
Omzet (x € 1.000) | 36.424 | 34.727 | 34.882 | |
Plafond eigen vermogen (x € 1.000) | 2.086 | 1.830 | 1.767 | |
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1.428 | 827 | 5.914 | |
Exploitatie reserve (x € 1.000) | 1.440 | 827 | 827 | |
Onverdeeld exploitatie resultaat (x € 1.000) | – 12 | 0 | 5.087 | |
Eigen vermogen als percentage van omzet | 4% | 2% | 17% |
De eigenaar besluit bij VJN 2017 over de bestemming van het onverdeeld resultaat.
Kasstroomoverzicht
(1) Oorspronkelijk vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3) = (2)-(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2016 + stand depositorekeningen | 8.159 | 6.755 | – 1.404 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 47.234 |
| ||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 42.105 |
| ||
2. | Totaal operationele kasstroom | 5.129 | 5.129 | |
Totaal investeringen (–/–) |
| |||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
| |||
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 |
| |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | |||
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | |||
Aflossing op leningen (–/–) | ||||
Beroep op leenfaciliteit (+) | ||||
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | |
5. | Rekening Courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (= 1+2+3+4), •de maximale roodstand € 0,5 mln. | 8.159 | 11.884 | 3.725 |
Activa
Op totaal niveau heeft de verhoging van de liquide middelen ten opzichte van de begroting grotendeels te maken met een hoger positief resultaat in 2016.
Doelmatigheidsindicatoren
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | 2016 | |
Risicomeldingen | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 1.342 | 2.093 | 1.346 | 1.394 | 900 | 494 |
Omzet1 (x € 1.000) | 3.428 | 4.221 | 3.607 | – | 1.354 | – 1.354 |
Doorlooptijd | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | |
TIV | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 817 | 1.110 | 958 | 864 | 800 | 64 |
Omzet1 (x € 1.000) | 1.289 | 1.238 | 902 | – | 892 | – 892 |
Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen | 87% | 78% | 64% | 56% | 65% | 0 |
Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken | 59% | 62% | 77% | 79% | 75% | 0 |
Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden | 74% | 99% | 99% | 100% | 95% | 0 |
GSR | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 748 | 774 | 954 | 595 | 700 | – 105 |
Omzet1 (x € 1.000) | 587 | 770 | 464 | 700 | 444 | 256 |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 4 w. | 83% | 77% | 75% | 95% | – 1 | |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 8 w. | 61% | 80% | 78% | 96% | 95% | 0 |
BIBOB | ||||||
Tarief | € 500,00 | € 500,00 | € 500,00 | € 700,00 | € 500,00 | |
Volume | 285 | 267 | 314 | 292 | 300 | – 8 |
Omzet1 (x € 1.000) | 5.279 | 5.452 | 3.761 | 155 | 135 | 20 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 33% | 63% | 25% | 55% | 60% | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 57% | 89% | 56% | 88% | 90% | 0 |
Gratie | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 1.704 | 1.545 | 1.404 | 1.245 | 1.700 | – 455 |
Omzet1 (x € 1.000) | 983 | 803 | 928 | 571 | 892 | – 321 |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 86% | 90% | 89% | 87% | 95% | 0 |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP) | ||||||
Tarief (via gemeenten) | € 30,05 | € 30,05 | € 30,05 | € 41,35 | € 41,35 | |
Tarief (elektronisch) | € 24,55 | € 24,55 | € 24,55 | € 33,85 | € 33,85 | |
Volume | 739.544 | 702.294 | 863.483 | 967.031 | 700.000 | 267.031 |
Omzet1 (x € 1.000) | 9.896 | 10.115 | 18.837 | 26.534 | 20.310 | 6.224 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 99% | 100% | 100% | 99% | 95% | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW | 67% | 79% | 26% | 63% | 90% | 0 |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | ||||||
Tarief | € 147,50 | € 147,50 | € 147,50 | € 207,00 | € 147,50 | |
Volume | 5.749 | 5.387 | 5.705 | 5.377 | 5.100 | 277 |
Omzet1 (x € 1.000) | 265 | 454 | 818 | 1.140 | 752 | 388 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 97% | 100% | 100% | 100% | 95% | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 100% | 50% | n.v.t | n.v.t | 95% | n.v.t |
GVA | ||||||
Tarief | € 147,50 | € 147,50 | € 100,00 | € 75,00 | € 100,00 | |
Volume | 4.000 | 5.938 | 6.007 | 8.072 | 4.000 | 4.072 |
Omzet1 (x € 1.000) | 478 | 416 | 634 | 379 | 659 | – 280 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 99% | 99% | 100% | 100% | 95% | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 50% | n.v.t | n.v.t | n.v.t | 95% | n.v.t |
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | 2016 | |
Naamswijziging | ||||||
Tarief | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | |
Volume | 1.757 | 1.879 | 1.797 | 1.915 | 1.900 | 15 |
Omzet1 (x € 1.000) | 1.294 | 1.288 | 1.043 | 1.115 | 1.111 | 4 |
Doorlooptijd: % binnen 20 weken | 92% | 99% | 100% | 100% | 95% | 0 |
WWM beroepen | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 230 | 117 | 113 | 108 | 140 | – 32 |
Omzet1 (x € 1.000) | 1.132 | 833 | 722 | 644 | 770 | |
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 54% | 98% | 98% | 100% | 95% | 0 |
WWM ontheffingen | ||||||
Tarief | € 50,00 | € 50,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | |
Volume | 350 | 356 | 343 | 364 | 350 | 14 |
Omzet1 (x € 1.000) | 242 | 345 | 106 | 444 | 113 | 331 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 76% | 90% | 97% | 97% | 95% | 0 |
BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren) | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 6.965 | 6.356 | 6.283 | 6.622 | 7.560 | – 938 |
Omzet1 (x € 1.000) | 798 | 828 | 894 | 614 | 879 | – 265 |
Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 w. | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% | 0 |
BOD (Bijzondere opsporingsdienst) | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 283 | 388 | 449 | 407 | 300 | 107 |
Omzet1 (x € 1.000) | 40 | 107 | 19 | 101 | 19 | 82 |
Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% | 0 |
WPBR ondernemingen | ||||||
Tarief | € 492,00 | € 492,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 492,00 | |
Volume | 884 | 940 | 771 | 726 | 1.040 | – 314 |
Omzet1 (x € 1.000) | 700 | 942 | 762 | 718 | 828 | – 110 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 90% | 96% | 99% | 96% | 95% | 0 |
WPBR leidinggevenden | ||||||
Tarief | € 60,00 | € 60,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 60,00 | |
Volume | 1.223 | 1.159 | 936 | 901 | 1.200 | – 299 |
Omzet1 (x € 1.000) | 356 | 504 | 312 | 379 | 305 | 74 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 70% | 84% | 95% | 86% | 95% | 0 |
Continue screening | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | € 4,26 | € 4,26 | € 4,26 | |
Volume2 | 5.899 | 7.757 | 5.504 | 194.657 | 9.800 | 184.857 |
Omzet1 (x € 1.000) | 330 | 280 | 560 | 355 | 367 | – 12 |
Dienst Justis – totaal | ||||||
FTE- totaal (intern personeel) | 245 | 238 | 230 | 233 | 227 | 6 |
Saldo baten en lasten in % van totale baten | 16,9% | 0,0% | 6,0% | 15,0% | 0,0% | 15 |
Productie
De productie van de VOG-NP steeg aanzienlijk gedurende het jaar 2016. In de eerste vijf maanden was sprake van gemiddeld 78.000 aanvragen per maand, in de volgende maanden steeg dat gemiddelde naar bijna 83.000 aanvragen per maand. Van de 967.000 aanvragen VOG-NP waren er 83.000 aanvragen van Vrijwilligers.
De productie van de GVA bleek fors hoger dan bij begroting is voorzien. Dit heeft mogelijk te maken met de aantrekkende economie waardoor er meer wordt ingeschreven op aanbestedingen. De daling ten opzichte van de begroting van de productie GSR betreft een technische correctie: de vraagstellingen worden niet meer meegeteld in de productie.
Doorlooptijden
De doorlooptijden worden bij de meeste producten (nagenoeg) gerealiseerd. Op enkele doorlooptijden bij VOG-NP en Bibob blijft het lastig de norm te realiseren. Wel is sprake van een flinke verbetering van de doorlooptijden ten opzichte van 2015.