Base description which applies to whole site

10.5 Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (Justis)

Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. De core business van Justis is het screenen van personen en organisaties. Justis beoordeelt daarbij de betrouwbaarheid van gescreende personen en organisaties en draagt daarmee bij aan de rechtstaat en een veiliger samenleving. In de visie van Justis, die in 2016 is opgesteld, staan drie pijlers centraal:

Bedoeling: Justis werkt vanuit de behoefte van de samenleving en handelt vanuit de bedoeling van de wet.

Vernieuwing: Justis vernieuwt zich continu en benut zijn kennis over screening en (internationale) data optimaal.

Helderheid: Justis draagt de waarde en mogelijkheden van screening uit in verbinding met opdrachtgevers en partners.

Staat van baten en lasten

Tabel 10.5.1 Staat van baten en lasten per 31 december 2016
bedragen x € 1.000

Omschrijving

(1)

Oorspronkelijke begroting

(2)

Realisatie 2016

(3)=(2)-(1)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

(4)

Realisatie 2015

Baten

Omzet moederdepartement

6.651

2.336

– 4.315

12.070

Omzet overige departementen

222

76

– 146

560

Omzet derden

23.345

32.038

8.693

22.098

Rentebaten

       

Vrijval voorzieningen

       

Bijzondere baten

 

433

433

 

Totaal baten

30.218

34.882

4.665

34.727

 

Lasten

Apparaatskosten

       

– Personele kosten

17.775

17.451

– 324

19.003

waarvan eigen personeel

15.446

14.639

– 807

14.480

waarvan externe inhuur

2.057

2.659

602

4.566

waarvan overige personele kosten

272

153

– 119

– 43

– Materiële kosten

12.443

12.344

– 99

15.724

waarvan apparaat ICT

4.408

2.039

– 2.369

5.475

waarvan bijdrage aan SSO's

7.593

9.506

1.913

9.807

waarvan overige materiele kosten

442

799

357

442

Totaal lasten

30.218

29.795

– 423

34.727

Saldo baten en lasten

0

5.087

5.087

0

Baten

Tabel 10.5.2 Onderbouwing omzet moederdepartement
bedragen x € 1.000

Product

(1)

Oorspronkelijke begroting

(2)

Realisatie

(3)=(2)-(1)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

(4)

Realisatie 2015

         

Gratie

892

571

– 321

928

GSR

444

700

256

464

Naamswijziging

0

– 50

– 50

0

Integriteitsproducten (VOG, Bibob en Toezicht op rechtspersonen)

2.247

– 1.913

– 4.160

5.749

Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en

Recherchebureaus, WPBR, Buitengewoon

Opsporingsambtenaar, Wet Wapens en Munitie

2.421

2.428

7

2.405

Overige (o.a. extra bijdrage moederdepartement)

647

600

– 47

2.524

Totaal

6.651

2.336

– 4.315

12.070

Omzet moederdepartement

In de jaarafspraken 2016 – tussen het moederdepartement en Justis – zijn afspraken gemaakt over de hoeveelheid en kwaliteit van de te leveren producten en de kostprijzen. Van producten waar geen tarieven voor worden gevraagd of waar de tariefopbrengst onvoldoende is, wordt een bijdrage van het moederdepartement ontvangen. In 2016 was een lagere bijdrage van het moederdepartement benodigd. Dit komt doordat Justis over het jaar 2016 een positief financieringsresultaat heeft behaald door hogere inkomsten op het product Verklaring omtrent gedrag natuurlijke personen (VOG NP), waardoor de bijdrage van het moederdepartement verlaagd kon worden.

Tabel 10.5.3 Onderbouwing omzet overige departementen
bedragen x € 1.000

Opdrachtgever

(1)

Oorspronkelijke begroting

(2)

Realisatie

(3)=(2)-(1)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

(4)

Realisatie 2015

 

Ministerie van I&M

176

177

1

179

Ministerie van SZW

46

178

132

381

Ministerie van EZ

 

– 280

– 280

 

Totaal

222

76

– 147

560

Omzet overige departementen

Justis ontvangt vanuit het Ministerie van I&M een bijdrage voor de continue screening in de taxibranche en vanuit het Ministerie van SZW een bijdrage voor de continue screening in de kinderopvang. Voor het Ministerie van SZW heeft Justis werkzaamheden verricht om de koppeling met het personenregister kinderopvang en peuterzaalwerk (verificatie van de VOG) mogelijk te maken. Hierdoor valt de bijdrage van SZW hoger uit dan begroot. In 2016 heeft Justis een hogere productie van de Gedragsverklaring Aanbesteding (GVA) gerealiseerd. De hogere inkomsten van GVA worden teruggestort aan het Ministerie van Economische Zaken.

Tabel 10.5.4 Onderbouwing omzet derden
bedragen x € 1.000

Product

(1)

Oorspronkelijke begroting

(2)

Realisatie

(3)=(2)–(1)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

(4)

Realisatie 2015

Naamswijziging

1.111

1.165

54

1.043

BIBOB

135

155

20

122

Verklaring omtrent gedrag (VOG NP)

20.310

28.447

8.137

20.523

Verklaring omtrent gedrag (VOG RP)

752

1.140

388

 

Gedragsverklaring Aanbesteding

400

659

259

 

Continue screening Burgerluchtvaart

144

     

Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherche- bureaus (WPBR Vergunningen)

376

332

– 44

376

Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherche- bureaus (WPBR Leidinggevenden)

60

77

17

 

Wet wapen munitie (WWM)

26

28

2

19

Bestuurlijke boetes

30

35

5

15

Totaal

23.344

32.038

8.838

22.098

Omzet derden

De productie van het product VOG NP was in 2016 aanzienlijk hoger (967.000 stuks) dan begroot (700.000 stuks) waardoor Justis meer baten realiseerde. Dit geldt ook voor de VOG Rechtspersonen en de Gedragsverklaring Aanbesteding.

Lasten

Tabel 10.5.5 Onderbouwing personele kosten
bedragen x € 1.000

Product

(1)

Oorspronkelijke begroting

(2)

Realisatie

(3)=(2)–(1)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

(4)

Realisatie

2015

Eigen personeel

kosten (x € 1.000)

15.446

14.639

– 807

14.480

aantal fte's

227

233

6

230

         

Extern personeel

       

kosten (x € 1.000)

2.057

2.659

602

4.566

         

Overige P-kosten

       

kosten (x € 1.000)

272

153

– 119

– 44

         

Totaal

17.775

17.451

– 324

19.003

Personele kosten

Eigen personeel

Ten opzichte van de begroting is € 0,8 mln. minder uitgegeven. Deels wordt dit verklaard door hogere detachering van eigen personeel waarvoor meer ontvangen is dan begroot en daardoor per saldo de personeelskosten lager zijn. Daarnaast zijn de reiskosten lager uitgevallen doordat deze centraal zijn gefinancierd en zijn de uitgaven met betrekking tot opleidingen lager uitgevallen in 2016.

Extern personeel

De hogere productie van de VOG NP is opgevangen door de inzet van uitzendkrachten, waardoor € 0,6 mln. meer aan extern personeel werd uitgegeven.

Materiële kosten

ICT uitgaven

In 2016 zijn minder ICT kosten gemaakt dan oorspronkelijk begroot. De aandacht was in 2016 gericht op de afronding van twee grote programma’s waardoor andere activiteiten op ICT gebied niet zijn uitgevoerd. Daarnaast zijn de gelden voor de changes in ICT systemen niet uitgeput.

SSO’s

De kosten van de SSO’s zijn hoger uitgevallen dan oorspronkelijk is gedacht bij het opstellen van de begroting. De hogere kosten komen grotendeels door het nieuwe kostprijsmodel SSC-ICT.

Balans

Tabel 10.5.6 Balans per 31 december 2016
bedragen x € 1.000
 

Balans 2016

Balans 2015

Activa

   

Debiteuren

1.950

1.785

Overige vorderingen en overlopende activa

371

163

Liquide middelen

11.887

6.756

Totaal activa

14.208

8.705

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

5.914

827

– exploitatiereserve

827

827

– onverdeeld resultaat

5.087

0

Crediteuren

398

1.046

Overige schulden en overlopende passiva

7.896

6.832

Totaal passiva

14.208

8.705

Activa

Van de posten Debiteuren heeft € 0,100 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,001 mln. betrekking op overige departementen en € 1,849 mln. op derden.

Van de posten Overige vorderingen en overlopende activa heeft € 0,288 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,007 mln. betrekking op overige departementen en € 0,076 mln. op derden.

Van de Liquide middelen heeft € 11,246 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,549 mln. betrekking op overige departementen en € 0,092 mln. op derden. Op totaal niveau heeft de verhoging van de liquide middelen ten opzichte van 2015 grotendeels te maken met een hoger positief resultaat in 2016.

Passiva

Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2014, 2015 en 2016 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 1,767 mln. De berekening van de maximale toegestane stand van het eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen). De exploitatiereserve en het onverdeeld exploitatie resultaat ultimo 2016 bedroegen samen € 5,914 mln., dit is circa 17% van de gemiddelde omzet.

Gezien de maximumomvang van het eigen vermogen van € 1,767 mln. wordt € 0,940 mln. toegevoegd aan het eigen vermogen en vloeit € 4,147 mln. terug naar het moederdepartement.

De niet opgenomen verlofdagen van € 0,467 mln. zijn onderdeel van de post «Overige schulden en overlopende passiva» op de balans.

Van de posten Crediteuren heeft € 0,099 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,081 mln. betrekking op overige departementen en € 0,218 mln. betrekking op derden. Van de posten Overige schulden en overlopende passiva heeft € 5,465 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,575 mln. betrekking op overige departementen en € 1,856 mln. betrekking op derden. De hogere post Overige schulden en overlopende passiva heeft te maken met een hoger positief financieringsresultaat dat nog terug wordt gestort aan de opdrachtgevers.

2015

De balans per 31-12-2015 is veranderd in verband met een stelselwijziging (in 2016 heeft Justis het resultaat uitgesplitst in een financieringsresultaat en exploitatieresultaat). Op de balans per 31-12-2015 is de post onverdeeld resultaat gecorrigeerd van € 2,399 mln. naar € 0 en de post overige schulden en overlopende passiva verhoogd met € 2,399 mln. Hiermee is ook de omzet moederdepartement in 2015 verlaagd. (zie ook tabel: 10.5.1 en 10.5.2)

Tabel 10.5.7 Ontwikkeling eigen vermogen
   

2014

2015

2016

Omzet (x € 1.000)

36.424

34.727

34.882

Plafond eigen vermogen (x € 1.000)

2.086

1.830

1.767

Eigen vermogen (x € 1.000)

1.428

827

5.914

 

Exploitatie reserve (x € 1.000)

1.440

827

827

 

Onverdeeld exploitatie resultaat (x € 1.000)

– 12

0

5.087

Eigen vermogen als percentage van omzet

4%

2%

17%

De eigenaar besluit bij VJN 2017 over de bestemming van het onverdeeld resultaat.

Kasstroomoverzicht

Tabel 10.5.8 Kasstroomoverzicht per 31-12-2016
x € 1.000
 

(1) Oorspronkelijk vastgestelde begroting

(2)

Realisatie

(3) = (2)-(1)

Verschil realisatie en

oorspronkelijk

vastgestelde

begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016 + stand depositorekeningen

8.159

6.755

– 1.404

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+)

 

47.234

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

 

– 42.105

2.

Totaal operationele kasstroom

 

5.129

5.129

 

Totaal investeringen (–/–)

   

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

   

3.

Totaal investeringskasstroom

 

0

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

   

0

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

   

0

 

Aflossing op leningen (–/–)

     
 

Beroep op leenfaciliteit (+)

     

4.

Totaal financieringskasstroom

 

0

0

5.

Rekening Courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (= 1+2+3+4), •de maximale roodstand € 0,5 mln.

8.159

11.884

3.725

Activa

Op totaal niveau heeft de verhoging van de liquide middelen ten opzichte van de begroting grotendeels te maken met een hoger positief resultaat in 2016.

Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 10.5.9 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2016
 

Realisatie

Begroting

Verschil

2013

2014

2015

2016

2016

2016

Risicomeldingen

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

1.342

2.093

1.346

1.394

900

494

Omzet1 (x € 1.000)

3.428

4.221

3.607

1.354

– 1.354

Doorlooptijd

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

 
 

TIV

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

817

1.110

958

864

800

64

Omzet1 (x € 1.000)

1.289

1.238

902

892

– 892

Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen

87%

78%

64%

56%

65%

0

Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken

59%

62%

77%

79%

75%

0

Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden

74%

99%

99%

100%

95%

0

 

GSR

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

748

774

954

595

700

– 105

Omzet1 (x € 1.000)

587

770

464

700

444

256

Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 4 w.

83%

77%

75%

 

95%

– 1

Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 8 w.

61%

80%

78%

96%

95%

0

 

BIBOB

           

Tarief

€ 500,00

€ 500,00

€ 500,00

€ 700,00

€ 500,00

 

Volume

285

267

314

292

300

– 8

Omzet1 (x € 1.000)

5.279

5.452

3.761

155

135

20

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

33%

63%

25%

55%

60%

0

Doorlooptijd: % binnen 12 weken

57%

89%

56%

88%

90%

0

 

Gratie

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

1.704

1.545

1.404

1.245

1.700

– 455

Omzet1 (x € 1.000)

983

803

928

571

892

– 321

Doorlooptijd: % binnen 6 maanden

86%

90%

89%

87%

95%

0

 

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP)

           

Tarief (via gemeenten)

€ 30,05

€ 30,05

€ 30,05

€ 41,35

€ 41,35

 

Tarief (elektronisch)

€ 24,55

€ 24,55

€ 24,55

€ 33,85

€ 33,85

 

Volume

739.544

702.294

863.483

967.031

700.000

267.031

Omzet1 (x € 1.000)

9.896

10.115

18.837

26.534

20.310

6.224

Doorlooptijd: % binnen 4 weken

99%

100%

100%

99%

95%

0

Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW

67%

79%

26%

63%

90%

0

 

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP)

           

Tarief

€ 147,50

€ 147,50

€ 147,50

€ 207,00

€ 147,50

 

Volume

5.749

5.387

5.705

5.377

5.100

277

Omzet1 (x € 1.000)

265

454

818

1.140

752

388

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

97%

100%

100%

100%

95%

0

Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW

100%

50%

n.v.t

n.v.t

95%

n.v.t

 

GVA

           

Tarief

€ 147,50

€ 147,50

€ 100,00

€ 75,00

€ 100,00

 

Volume

4.000

5.938

6.007

8.072

4.000

4.072

Omzet1 (x € 1.000)

478

416

634

379

659

– 280

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

99%

99%

100%

100%

95%

0

Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW

50%

n.v.t

n.v.t

n.v.t

95%

n.v.t

1

Omzet is tariefinkomsten plus bijdrage moederdepartement.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2016
 

Realisatie

Begroting

Verschil

2013

2014

2015

2016

2016

2016

 

Naamswijziging

           

Tarief

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

 

Volume

1.757

1.879

1.797

1.915

1.900

15

Omzet1 (x € 1.000)

1.294

1.288

1.043

1.115

1.111

4

Doorlooptijd: % binnen 20 weken

92%

99%

100%

100%

95%

0

 

WWM beroepen

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

230

117

113

108

140

– 32

Omzet1 (x € 1.000)

1.132

833

722

644

770

 

Doorlooptijd: % binnen 26 weken

54%

98%

98%

100%

95%

0

 

WWM ontheffingen

           

Tarief

€ 50,00

€ 50,00

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

 

Volume

350

356

343

364

350

14

Omzet1 (x € 1.000)

242

345

106

444

113

331

Doorlooptijd: % binnen 13 weken

76%

90%

97%

97%

95%

0

 

BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren)

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

6.965

6.356

6.283

6.622

7.560

– 938

Omzet1 (x € 1.000)

798

828

894

614

879

– 265

Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 w.

100%

100%

100%

100%

95%

0

 

BOD (Bijzondere opsporingsdienst)

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

283

388

449

407

300

107

Omzet1 (x € 1.000)

40

107

19

101

19

82

Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken

100%

100%

100%

100%

95%

0

 

WPBR ondernemingen

           

Tarief

€ 492,00

€ 492,00

€ 600,00

€ 600,00

€ 492,00

 

Volume

884

940

771

726

1.040

– 314

Omzet1 (x € 1.000)

700

942

762

718

828

– 110

Doorlooptijd: % binnen 13 weken

90%

96%

99%

96%

95%

0

 

WPBR leidinggevenden

           

Tarief

€ 60,00

€ 60,00

€ 92,00

€ 92,00

€ 60,00

 

Volume

1.223

1.159

936

901

1.200

– 299

Omzet1 (x € 1.000)

356

504

312

379

305

74

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

70%

84%

95%

86%

95%

0

 

Continue screening

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

€ 4,26

€ 4,26

€ 4,26

 

Volume2

5.899

7.757

5.504

194.657

9.800

184.857

Omzet1 (x € 1.000)

330

280

560

355

367

– 12

 

Dienst Justis – totaal

           

FTE- totaal (intern personeel)

245

238

230

233

227

6

Saldo baten en lasten in % van totale baten

16,9%

0,0%

6,0%

15,0%

0,0%

15

1

Omzet is tariefinkomsten plus bijdrage moederdepartement.

2

De realisatie t/m 2015 en begroting 2016 betreft het aantal hits; vanaf 2016 wordt het aantal deelnemers gemeten.

Productie

De productie van de VOG-NP steeg aanzienlijk gedurende het jaar 2016. In de eerste vijf maanden was sprake van gemiddeld 78.000 aanvragen per maand, in de volgende maanden steeg dat gemiddelde naar bijna 83.000 aanvragen per maand. Van de 967.000 aanvragen VOG-NP waren er 83.000 aanvragen van Vrijwilligers.

De productie van de GVA bleek fors hoger dan bij begroting is voorzien. Dit heeft mogelijk te maken met de aantrekkende economie waardoor er meer wordt ingeschreven op aanbestedingen. De daling ten opzichte van de begroting van de productie GSR betreft een technische correctie: de vraagstellingen worden niet meer meegeteld in de productie.

Doorlooptijden

De doorlooptijden worden bij de meeste producten (nagenoeg) gerealiseerd. Op enkele doorlooptijden bij VOG-NP en Bibob blijft het lastig de norm te realiseren. Wel is sprake van een flinke verbetering van de doorlooptijden ten opzichte van 2015.

Licence