Base description which applies to whole site

9. JAARVERANTWOORDING VAN HET BATEN-LASTENAGENTSCHAP RVIG PER 31 DECEMBER 2016

Inleiding

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) maakt een goed beheer en een juist gebruik mogelijk van persoonsgegevens en reisdocumenten in het Koninkrijk der Nederlanden. De missie van RvIG is het zorgen voor een betrouwbare registratie en levering van persoonsgegevens en reisdocumenten. RvIG streeft naar een hoog kwaliteitsniveau. Dat wil zeggen dat RvIG betrouwbaar, professioneel en relatiegericht werkt.

Basisregistratie Personen (BRP)

Voor de financiering van het BRP stelsel is vanaf januari 2012 een nieuw model geïntroduceerd, gebaseerd op een stelsel van jaarabonnementen. De staffels worden jaarlijks door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bij ministeriële regeling vastgesteld, mede op basis van de voor dat jaar verwachte kosten en het aantal in het voorgaande jaar verzonden berichten. Met het nieuwe financieringsmodel ontvangen afnemers nog maar één factuur per jaar. Gebruikers zijn ingedeeld door middel van een staffel die gebaseerd is op het totale verbruik aan berichten in het voorafgaande jaar. Bij meer verbruik geldt automatisch een hogere staffel en ontvangen de afnemers een aanvullende factuur. Bij een lager verbruik dan de ingedeelde staffel vindt geen restitutie plaats. Ook ontvangen de afnemers geen restitutie als ze het abonnement voortijdig beëindigen.

Reisdocumenten

De kostprijs van de documenten is gelijk aan de leges die RvIG in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals gemeenten en buitenlandse posten. De gepresenteerde kostprijs is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen. De kosten van productie en distributie zijn conform het vastgestelde indexcijfer (KVGO prognose en CBS indexering respectievelijk met 2,48% en 0,66%) gestegen. Het aantal uitgegeven reisdocumenten in 2016 is ruim 3,9 mln. stuks.

BSN en Caribisch Gebied

Het beheer van de beheervoorziening BSN en Caribisch gebied wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van BZK. De kosten komen daarmee voor rekening van de begroting van BZK (VII).

Bedrijfsvoering

De exploitatie van de BRP is in 2016 gebaseerd op een abonnementenstructuur. Binnen deze abonnementenstructuur is een onderverdeling in budgetfinanciering en tarieffinanciering. Onder de tariefgefinancierde berichten waren 60 mln. berichten begroot en bij de budgetgefinancierde waren dit er 100 mln. De realisatie van de tariefgefinancierde berichten is bijna 55% hoger ten opzichte van de begroting. Eveneens is de realisatie van de budgetgefinancierde berichten met ruim 112% gestegen ten opzichte van de begroting. De stijging van het berichtenvolume heeft vooralsnog geen invloed op de omzet, omdat deze binnen de bandbreedte van de staffel valt.

BRP Berichtenverkeer per 31 december 2016

Soort

Begroting 2016

Realisatie 2016

Verschil

 

x 1.000

x 1.000

x 1.000

Tarieffinanciering

60.000

93.533

33.533

Budgetfinanciering

100.000

212.810

112.810

Totaal

160.000

306.343

146.343

Reisdocumenten per 31 december 2016

Soort

Begroting 2016

Realisatie 2016

Verschil

 

x 1.000

x 1.000

x 1.000

Paspoorten 5 jaar geldigheid

186

379

193

Paspoorten 10 jaar geldigheid

1.509

1.707

198

Identiteitskaarten 5 jaar geldigheid

1.003

628

– 375

Identiteitskaarten 10 jaar geldigheid

1.070

1.202

132

Totaal

3.768

3.916

148

In 2016 is de begroting voor de reisdocumenten gebaseerd op een levering van 1,7 mln. paspoorten waarvan 1,5 mln. paspoorten een geldigheid van 10 jaar hebben. Tevens is in de begroting rekening gehouden met 2,1 mln. Nederlandse identiteitskaarten, waarvan 1 mln. een geldigheid van 10 jaar hebben. In 2016 zijn er bijna 0,4 mln. 5 jaar geldige paspoorten, ruim 1,7 mln. 10 jaar geldige paspoorten, 0,6 mln. 5 jaar geldige identiteitskaarten en 1,2 mln. 10 jaar geldige identiteitskaarten verstrekt.

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap RvIG (Bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

(4)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2015

Baten

Omzet moederdepartement

27.673

29.731

2.058

30.128

Omzet overige departementen

Omzet derden

129.487

118.877

– 10.610

120.852

Rentebaten

26

26

30

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

1.738

Totaal baten

157.160

148.634

– 8.526

152.748

         

Lasten

       

Apparaatskosten

135.144

118.549

– 16.595

121.637

– Personele kosten

12.291

17.393

5.102

14.989

Waarvan eigen personeel

8.074

10.523

2.449

8.828

Waarvan externe inhuur

4.217

6.870

2.653

6.161

Waarvan overige personele kosten

– Materiële kosten

122.853

101.156

– 21.697

106.648

Waarvan apparaat ICT

150

711

561

176

Waarvan bijdrage aan SSO's

150

122

– 28

208

Waarvan overige materiele kosten

122.553

100.323

– 22.230

106.264

Rentelasten

264

33

– 231

55

Afschrijvingskosten

2.400

3.862

1.462

3.445

– Immaterieel

371

371

39

– Materieel

2.400

3.491

1.091

3.406

Overige lasten

19.352

19.851

499

26.688

– Dotaties voorzieningen

19.352

19.851

499

26.688

– Bijzondere lasten

Totaal lasten

157.160

142.295

– 14.865

151.825

Voorlopige exploitatie resultaat

6.339

6.339

923

waarvan te verrekenen met BRP gebruikers

 

17

 

– 976

waarvan te restitueren aan opdrachtgever Reisdoc.

 

6.322

 

1.899

Saldo baten en lasten

 

 

Toelichting:

Omzet moederdepartement

De omzet is ruim € 2,1 mln. hoger dan de begroting. Dit bedrag bestaat uit een hogere bijdrage van het Ministerie van BZK voor de beheerkosten van het Caribisch gebied, het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude, het project afronding Registratie Niet-Ingezetenen, het Burgerservicenummer, het project Publieke eID-middelen, de Inbeheername Basisregistratie Personen en de aanpak Fraudebestrijding.

Omzet derden

De omzet derden bestaat uit het tariefgefinancierde BRP berichtenverkeer en de leges op verstrekte reisdocumenten. De realisatie van de opbrengst derden BRP en de opbrengst reisdocumenten is ruim € 10,6 mln. lager dan begroot. Bij de bepaling omzet derden is uitgegaan van een hoger tarief documentprijzen, dan na vaststelling in de uiteindelijke begroting.

Personele kosten

De personele kosten in deze staat van baten en lasten omvatten de kosten die direct of indirect kunnen worden toegerekend aan een product van RvIG. De ambtelijke personele kosten zijn hoger dan begroot. De kosten van externe inhuur zijn eveneens hoger dan begroot. Dit komt doordat de openstaande vacatures tijdelijk ingevuld zijn door externen (addendum O&F rapport). Vooral het invullen van ICT-gerelateerde functies is lastig omdat de vraag groter is dan het aanbod.

Rentelasten

De rentelasten zijn lager uitgevallen dan begroot, omdat in 2016 de laatste lening is afgelost en geen nieuwe leningen zijn aangegaan.

Materiële kosten

De materiële kosten omvatten de huisvestingskosten, de kosten van kantoorautomatisering en kantoorbenodigdheden en de kosten die direct of indirect nodig zijn voor het realiseren van de producten van RvIG, zoals de kosten voor het berichtenverkeer of de productiekosten van de reisdocumenten. De materiele kosten zijn lager dan begroot. Dit komt doordat er minder kosten zijn gemaakt voor het beheer van de BRP en de productie van reisdocumenten, door uitstel/vertraging van geraamde activiteiten.

De totale afschrijvingskosten zijn hoger dan begroot. Dit komt omdat nog geen rekening was gehouden met de nieuwe investeringen in de nieuwe infrastructuur voor operatie BRP (oBRP). De investering voor de oBRP wordt in 5 jaren afgeschreven.

Resultaat

Over het jaar 2016 is een positief exploitatieresultaat behaald van € 16 duizend bij het beheer van de BRP. Conform Besluit Basisregistratie Personen (BRP) artikel 13 lid 3 wordt dit bedrag verrekend met de gebruikers van de BRP.

Bij het beheer van de reisdocumenten is een positief exploitatieresultaat van € 6,4 mln. behaald. Conform de dienstverleningsovereenkomst met de opdrachtgever van de reisdocumenten wordt dit bedrag verrekend. Het positieve exploitatieresultaat komt door hogere opbrengsten uit de spoedleges (€ 4,8 mln.) en doordat meer reisdocumenten verstrekt zijn dan begroot was. Daartegenover zijn er meer kosten gemaakt voor de productie van reisdocumenten (€ 5,3 mln.), de Kwaliteitsmonitor reisdocumenten (€ 0,5 mln.) en het technisch beheer infrastructuur (€0,2 mln.).

Balans per 31 december 2016 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2016

Balans 2015

Activa

   

Immateriële activa

1.074

1.445

Materiële vaste activa

4.654

7.824

– Grond en gebouwen

– Installaties en inventarissen

164

214

– Overige materiële vaste activa infrastructuur

3.564

6.373

– Overige materiële vaste activa operatie BRP

926

1.237

Vlottende activa

110.465

83.226

– Voorraden en onderhanden projecten

– Debiteuren

9.125

6.795

– Overige vorderingen en overlopende activa

1.893

2.364

– Liquide middelen

99.447

74.067

Totaal activa

116.193

92.495

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

5.400

5.400

– Exploitatiereserve

5.400

5.400

– Onverdeeld resultaat

Egalisatierekening reisdocumenten

68.077

48.226

Voorzieningen

Langlopende schulden

2.500

– Leningen bij het MvF

2.500

Kortlopende schulden

42.716

36.369

– Crediteuren

11.341

8.997

– Overlopende verplichtingen en overlopende passiva

31.375

27.372

Totaal passiva

116.193

92.495

Toelichting:

Debiteuren

De post debiteuren is als volgt opgebouwd:

De vordering op de gemeenten is door RvIG via automatisch incasso in januari 2017 geïnd. Deze post heeft betrekking op de rijksleges van de reisdocumenten over december 2016. De vordering bij de rijksafnemers à € 1,1 mln. heeft betrekking op de budgetgefinancierde afnemers, rijksleges voor de reisdocumenten (Caribisch gebied en Buitenlandse Zaken), en de RNI inschrijvingen van BZK. In de post debiteuren zijn geen posten opgenomen die aangemerkt kunnen worden als dubieuze debiteuren.

Overige vorderingen en overlopende activa

De overige vorderingen en overlopende activa zijn:

  • De verstrekte voorschotten van DICTU ten behoeve van het applicatiebeheer.

  • De vooruitbetaalde bedragen, welke in januari 2017 zijn verrekend.

Liquide middelen

RvIG beschikt per 31 december 2016 over ruim € 99 mln. aan liquide middelen.

De stand van de liquide middelen per 31 december is hoger dan aan het begin van het jaar 2016. Dit komt onder andere door de vorming van de egalisatierekening ten behoeve van 10 jaar geldigheid van de reisdocumenten (toevoeging in 2016 van ruim € 19 mln.) en het resultaat Reisdocumenten.

Eigen vermogen

Het eigen vermogen is in 2016 bijna € 0,1 mln. minder dan de gemaximeerde omvang. Deze wordt niet opgehoogd.

Egalisatierekening reisdocumenten

De opslag op tarieven van reisdocumenten voor volwassenen bedraagt in 2016 (vanaf de ingangsdatum van de wijziging van het Besluit paspoortgelden) € 10,46 voor een paspoort en € 8,96 voor een identiteitskaart. Uit de gerealiseerde opbrengst hiervan wordt er € 2,78 per aangevraagd paspoort voor een minderjarige en € 12,96 per aangevraagde identiteitskaart voor een minderjarige gebruikt voor de dekking van de hiervoor genoemde kosten. Het restant van de gerealiseerde opbrengst uit de opslag op de tarieven voor de reisdocumenten voor volwassenen wordt toegevoegd aan de egalisatierekening. In 2016 is de dotatie ruim € 19 mln.

Voorzieningen

Er zijn geen voorzieningen opgenomen op de balans.

Langlopende schulden

De materiële vaste activa worden uit de eigen middelen gefinancierd en voor de post overige materiële vaste activa voor investering infrastructuur is in 2013 € 10 mln. geleend bij het Ministerie van Financiën. Hiervan is € 7,5 mln. reeds afgelost.

Crediteuren

De stand van de post crediteuren per 31 december 2016 is ruim € 11 mln. Deze bestaat uit:

  • de productiekosten van reisdocumenten over de maand december 2016;

  • de onderzoekskosten voor de ontwikkelingen op de reisdocumenten;

  • de maandelijkse berichtenkosten over de maand december 2016;

  • de inhuur van externen en beheerskosten.

Overige verplichtingen en overlopende passiva

De overige verplichtingen en overlopende passiva bestaat uit:

  • reservering vakantiegeld, eindejaarsuitkering, verlofdagen en vooruit ontvangen bedragen (BSN, RNI, PIVA, Sedula, IBN BRP, Fraude aanpak, CMI, enz), welke in de loop van 2017 worden verrekend;

  • het saldo van exploitatie BRP dat over de afgelopen jaren is opgebouwd. Deze post zal met de gebruikers van BRP verrekend worden in het tarief voor de BRP, tenzij de gebruikers besluiten de saldi een andere aanwending binnen de BRP te geven;

  • het saldo exploitatie van reisdocumenten wordt in de loop van 2017 verrekend met de opdrachtgever (Ministerie van BZK);

  • de aflossing van de lening op korte termijn.

Kasstroomoverzicht over 2016 (Bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1)

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2016 + depositorekeningen

51.590

74.067

22.477

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

 

158.410

 
 

–/– totaal uitgaven operationele kasstroom

 

– 130.209

 

2.

Totaal operationele kasstroom

6.911

28.201

21.290

 

–/– totaal investeringen

– 8.605

– 322

8.283

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 8.605

– 322

8.283

 

–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door het moederdepartement

0

0

0

 

–/– aflossingen op leningen

1.694

– 2.500

– 4.194

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

1.694

– 2.500

– 4.194

5.

Rekening courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

51.590

99.447

47.857

N.b. maximale roodstand € 0,5 mln.

Toelichting:

De grotere vraag naar paspoorten zorgt voor een hogere operationele kasstroom.

In 2016 heeft RvIG € 322 duizend geïnvesteerd. Deze bestaat uit: € 66 duizend voor installaties en € 256 duizend voor infrastructuur.

In verband met het financieren van de nieuwe infrastructuur heeft RvIG, toen nog BPR, op 27 december 2013 een lening opgenomen ten bedrage van € 10 miljoen bij het Ministerie van Financiën. De aflossing in 2016 is € 2,5 mln. In 2016 is er geen beroep gedaan op leenfaciliteit.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2016

Omschrijving generiek deel
 

2013

2014

2015

Realisatie

2016

Vastgestelde begroting 2016

Kostprijzen per product:

BRP tarief klasse B (in euro's)

1.100

1.100

1.100

1.700

1.100

Reisdocumenten

– Paspoort (in euro's) 5 jaar

20,80

21,20

21,20

21,20

21,20

– Paspoort (in euro's) 10 jaar

37,11

37,11

34,44

34,44

– Identiteitskaart (in euro's) 5 jaar

15,35

5,30

5,30

5,30

5,30

– Identiteitskaart (in euro's) 10 jaar

29,89

29,89

27,22

27,22

 

Omzet per productgroep:

BRP

17.369

20.732

23.672

26.148

25.995

Reisdocumenten

65.175

84.702

114.017

108.691

118.537

 

FTE totaal (excl. externe inhuur)

95

108

116

156

109

 

Saldo van baten en lasten (%)

0

0

0

0

0

Omschrijving specifiek deel ICT diensten

Kwaliteitsindicatoren

2013

2014

2015

Realisatie

2016

Vastgestelde

begroting 2016

Beschikbaarheid GBA netwerk

100%

100%

99,9%

100%

100%

Beschikbaarheid GBA V

99,9%

100%

100%

100%

99,9%

Responsetijd GBA V

<3 sec

<3 sec

<3 sec

<3 sec

<3 sec

Beschikbaarheid basisregister

99,9%

100%

99,9%

100%

99,9%

Beschikbaarheid verificatieregister

99,9%

100%

99,9%

100%

99,9%

Betrouwbaarheid BSN

99,9%

100%

99,6%

100%

99,9%

Klanttevredenheid

7,4

n.v.t.

7,4

n.v.t

n.v.t.

Doorlichting

 

2014

     

Toelichting:

  • 1. Kostprijzen per product

    • Het werkelijke tarief van BRP is hoger dan begroot.

    • De werkelijke kostprijs van de paspoorten en de identiteitskaarten is gelijk aan de begroting.

  • 2. Omzet per productgroep

    • De omzet BRP bestaat uit in rekening gebrachte staffels aan de afnemers van het BRP berichtenverkeer.

    • De omzet van de reisdocumenten bestaat uit in rekening gebrachte rijksleges aan de uitgevende instanties.

  • 3. FTE

    In 2016 zijn er meer FTE’s dan begroot. Dit komt doordat het goedgekeurde addendum wordt ingevuld. Zodra het addendum helemaal ingevuld is, komt het totaal FTE’s op 166.

Licence