Base description which applies to whole site

Artikel 2. Veiligheid en stabiliteit

A: Algemene doelstelling

Het bevorderen van de Nederlandse en internationale veiligheid en stabiliteit door doelgerichte bilaterale en multilaterale samenwerking en het bevorderen van democratische transitie in prioritaire gebieden, vooral in de ring rond Europa.

Veiligheid is geen vanzelfsprekendheid. De internationale omgeving verandert snel en ingrijpend. Wat er in de wereld om ons heen gebeurt, heeft direct gevolgen voor onze eigen veiligheid en voor onze welvaart. Veel van de grensoverschrijdende dreigingen waaraan Nederland bloot staat, zijn van een dusdanige omvang en complexiteit dat een geïntegreerde aanpak en samenwerking in internationaal verband geboden is. Voorbeelden zijn de proliferatie van massavernietigingswapens, terrorisme en gewelddadig extremisme, vluchtelingenstromen, piraterij, grensoverschrijdende criminaliteit en cyberdreigingen.

B: Rol en verantwoordelijkheid

De basis voor de inzet van het kabinet op internationaal veiligheidsbeleid ligt besloten in de Internationale Veiligheidsstrategie en de Beleidsbrief Internationale Veiligheid. Het bevorderen van de internationale rechtsorde, de bescherming van onze economische veiligheid en de verdediging van onze grenzen en die van bondgenoten staan daarin centraal. Daartoe is de samenhangende inzet nodig van defensie, diplomatie, economie en ontwikkelingssamenwerking. Dit onderwerp strekt zich dus uit naar andere begrotingen, zoals Defensie, Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking, Veiligheid en Justitie, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken. Uitgangspunt is onze veiligheidsbelangen te behartigen door gezamenlijke inzet en samenwerking met andere landen, internationale en maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven.

De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor:

Stimuleren

  • Bevorderen en bewaken van de coherentie en consistentie van de Nederlandse inzet in bilateraal en multilateraal verband gericht op grotere veiligheid en duurzame stabiliteit, onder andere door:

    • Nederlandse bijdragen in het kader van de EU, de VN, de NAVO en de OVSE;

    • Deelname aan ad hoc coalities zoals het Non-Proliferation and Disarmament Initiative (NPDI);

    • Een katalyserende en initiërende rol te spelen op het gebied van internationaal cyberbeleid als follow up van de Global Conference on Cyber Space 2015;

    • Het Nederlandse co-voorzitterschap van het Global Counter Terrorist Forum;

    • Grote inzet op fysieke veiligheid van burgers via het Nederlandse humanitair ontmijnen en cluster munitie programma;

    • De veiligheidsbehoeftes van de bevolking centraal te stellen en het benadrukken van accountability en good governance via Security Sector Reform (SSR) programma’s; en

    • Deelname aan crisisbeheersingsoperaties in multilateraal verband.

Regisseren

  • Artikel 100-procedures ter voorbereiding van besluitvorming betreffende wereldwijde inzet van de krijgsmacht in crisisbeheersingsoperaties conform het Toetsingskader 2014, in nauwe afstemming met de Minister van Defensie, de Minister voor Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking en de Minister van Veiligheid & Justitie.

  • De toepassing van terrorismesancties/Sanctieregeling 2007 als onderdeel van het sanctiebeleid, uitgevoerd in overeenstemming met de Ministers van Financiën en Veiligheid & Justitie.

  • In het kader van een restrictief en transparant internationaal en Nederlands wapenexportbeleid draagt de Minister van Buitenlandse Zaken verantwoordelijkheid voor de buitenlandpolitieke toetsing van wapenexportaanvragen. De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is eindverantwoordelijk voor het wapenexportbeleid.

Financieren

  • Bijdragen aan goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid, waaronder aan de NAVO.

  • Bijdragen ter bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit, waaronder aan het International Centre for Counter-Terrorism en het Global Counter Terrorism Forum.

  • Bijdragen ter bevordering van ontwapening en wapenbeheersing en bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens, waaronder aan het IAEA en de OPCW.

  • Bijdragen ter bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband vanuit het Budget Internationale Veiligheid, in samenspraak met de Minister van Defensie en de Minister voor BHOS, waaronder bijdragen aan crisisbeheersingsoperaties van de VN, de EU, de NAVO en de OVSE en flankerende activiteiten gefinancierd uit het Stabiliteitsfonds.

  • Bijdragen ter bevordering van transitie in prioritaire gebieden, met name in de ring rond Europa via het in 2016 ingestelde Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP). Het NFRP bestaat uit het Matra programma gericht op (Zuid)Oost-Europa en het Shiraka-programma, gericht op de Arabische regio. Ook vanuit het Stabiliteitsfonds worden programma’s in een aantal landen in deze regio’s gefinancierd.

  • Bijdragen aan normstelling en internationaal recht, bevordering van mensenrechten en capaciteitsopbouw in cyber space.

  • Bijdrage aan de fysieke veiligheid van mensen via meerjarig humanitair ontmijnen en cluster munitie programma.

  • Bijdragen aan Security Sector Reform (SSR) programma’s ter bevordering van effectiviteit, legitimiteit, «oversight» en «accountability» van veiligheidsactoren.

C: Beleidsconclusies

In 2017 is het EU Gemeenschappelijke Veiligheids- en Defensiebeleid conform het SDIP (Security and Defence Implementation Plan) verder versterkt. Voor de NAVO waren de belangrijkste ontwikkelingen de afspraken over: burden-sharing, de NAVO rol inzake terrorismebestrijding en toetreding van de NAVO tot de anti-IS coalitie. In Litouwen is nu de Nederlandse bijdrage aan de vooruitgeschoven militaire aanwezigheid van de NAVO ontplooid. Voorts heeft Nederland wederom impulsen gegeven aan EU-NAVO samenwerking, waarbij het door Nederland geinitieerde Cross Border Military Mobility project op breed draagvlak kan rekenen. In de OVSE speelde Nederland een actieve rol ten aanzien van de Structured Dialogue over conventionele wapenbeheersing waartoe de Ministeriële Raad van Hamburg had besloten. De Nederlandse personele bijdrage aan de Special Monitoring Mission in Oost-Oekraïne was in 2017 iets bescheidener, wat zowel te maken had met het vinden van geschikte kandidaten, als met trage selectieprocessen bij OVSE. De financiële bijdrage bleef op hetzelfde niveau.

Vooruitgang op het gebied van nucleaire ontwapening en non-proliferatie werd sterk beïnvloed door de internationale ontwikkelingen. De toenemende polarisatie over ontwapening, de afhoudende opstelling van de nieuwe VS regering, de crisis in Noord-Korea, de inzet van chemische wapens in Syrië, maar anderzijds ook de succesvolle NPV PrepCom, kunnen daarbij niet ongenoemd worden gelaten.

Dankzij Nederlandse inzet in de anti-IS coalitie wordt informatie beter gedeeld, met name via Interpol. Via het Global Counter Terrorism Formum (GCTF) zijn internationale, niet bindende, beleidsaanbevelingen opgesteld over de bescherming van soft targets (zoals restaurants en concertzalen) tegen aanslagen en het bestrijden van radicalisering online. Om te bepalen in hoeverre de subsidiedoelstelling van financiële verzelfstandiging van het International Center for Counter Terrorism (ICCT) was behaald is in 2017 een vervroegd interne tussentijdse evaluatie van de subsidierelatie 2015–2019 uitgevoerd. De conclusies daarvan worden omgezet in een herziene meerjarige financiële strategie, die ICCT medio-2018 oplevert. De terugkeer van uitreizigers vroeg om intensievere afstemming, mede in licht van nieuwe bestuurlijke bevoegdheden van het Ministerie van V&J waaronder het ontnemen van de Nederlandse nationaliteit voor terroristen met een dubbele nationaliteit.

Het NFRP-MATRA programma wordt nationaal en in de doellanden gewaardeerd door projectpartners vanwege de flexibiliteit, doelgerichtheid en inzet van Nederlandse expertise op het gebied van onder andere rechtsstaatsontwikkeling, goed bestuur en democratisering. In 2017 is een nieuw beleidskader gepubliceerd waarbinnen het volledige beschikbare bedrag van EUR 10 miljoen is gecommitteerd voor projecten met een looptijd tot maximaal 2021. De uitputting van het MATRA-budget van de Nederlandse ambassades (totaal EUR 6,5 miljoen) in de doellanden verliep volgens plan en was voornamelijk gericht op maatwerk in de ondersteuning van lokale NGO’s.

Het NFRP-Shiraka programma werd in 2017 comform de planning uitgevoerd. Het programma richtte zich daarbij op ondersteuning van overheden, maatschappelijke initiatieven en activiteiten ter bevordering van werkgelegenheid.

D: Budgettaire gevolgen van beleid

Beleidsartikel 2 Veiligheid en stabiliteit (x EUR 1.000)
 

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Vastgestelde begroting 2017

Verschil 2017

Verplichtingen

200.307

331.171

274.108

294.824

219.236

236.321

– 17.085

                   

Uitgaven:

             
                   

Programma-uitgaven totaal

226.758

258.513

245.493

318.845

253.968

250.598

3.370

                   

2.1

Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappeleijke veiligheid

23.321

28.010

22.582

16.919

17.493

14.979

2.514

                   
 

Subsidies

             
   

Programma ondersteuning buitenlands beleid

   

4.437

1.721

1.671

2.250

– 579

   

Atlantische Commissie

   

501

500

500

500

0

   

Veiligheidsfonds

       

118

0

118

                   
 

Opdrachten/Bijdrage ZBO's/RWT's

             
   

Programma ondersteuning buitenlands beleid

       

435

0

435

   

Veiligheidsfonds

       

82

0

82

                   
 

Bijdrage aan ander begrotingshoofdstuk

             
   

Programma ondersteuning buitenlands beleid

       

31

0

31

   

Veiligheidsfonds

       

924

0

924

                   
 

Bijdragen (inter) nationale organisaties

NAVO

   

13.031

11.725

11.645

8.664

2.981

   

Veiligheidsfonds

   

3.940

1.077

1.099

2.000

– 901

   

WEU

   

673

522

616

565

51

   

Programma ondersteuning buitenlands beleid

     

1 374

372

0

372

2.2

Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit

500

2.074

8.893

7.694

8.477

7.765

712

                   
 

Subsidies

             
   

Anti-terrorisme instituut

   

700

425

313

765

– 452

   

Contra-terrorisme

     

5.751

5.550

0

5.550

                   
 

Opdrachten/subsidies

             
   

Global Forum on Cyber Expertise

   

8.192

297

229

400

– 171

   

Cyber security

         

0

0

   

Contra-terrorisme

       

924

0

924

                   
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties/Bijdrage aan ander begrotingshoofdstuk

             
   

Contra-terrorisme

     

1.220

1.461

6.600

– 5.139

                   

2.3

Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massa-vernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid

12.626

27.353

12.673

12.343

10.176

10.794

– 618

                   
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies/opdrachten

             
   

IAEA

   

6.968

5.811

7.144

7.317

– 173

   

OPCW en andere ontwapeningsorganisaties

   

3.997

4.897

1.514

1.557

– 43

   

CTBTO

   

1.680

1.635

1.518

1.920

– 402

   

Nuclear Security Summit

   

28

0

0

0

0

                   

2.4

Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband

171.112

183.351

179.765

259.698

192.645

195.032

– 2.387

                   
 

Subsidies

             
   

Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds)

   

33.923

36.771

27.470

26.500

970

   

Nederland Helsinki Comité

   

28

28

28

28

0

                   
 

Opdrachten

             
   

landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds)

       

15.139

0

15.139

                   
 

Bijdragen (inter) nationale organisaties

             
   

OVSE

   

5.775

5.625

5.552

7.195

– 1.643

   

VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties

   

73.064

137.282

85.819

99.800

– 13.981

   

landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds)

   

66.975

77.964

55.094

55.400

– 306

   

Training buitenlandse diplomaten

   

0

1.050

2.500

2.300

200

                   
 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken/Bijdragen ZBO's/RWT's

             
   

landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds)

     

979

1.043

0

1.043

                   

2.5

Bevordering van transitie in prioritaire gebieden

19.199

17.725

21.580

22.191

25.177

22.028

3.149

                   
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies/Opdrachten

             
   

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA»

   

10.310

11.236

11.882

10.322

1.560

   

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka»

   

2.660

10.984

13.295

11.706

1.589

                   

Ontvangsten

2.057

1.176

6.733

2.760

0

1.212

– 1.212

                   

2.10

Doorberekening Defensie diversen

167

168

167

182

0

212

– 212

                   

2.40

Restituties programma

1.890

1.008

6.566

2.578

0

1.000

– 1.000

E: Toelichting op de financiële instrumenten

Verplichtingen

De verlaging van de verplichtingen is vooral veroorzaakt doordat, analoog aan de uitgaven, de uitgaven voor landenprogramma’s veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) zijn gedaald. Dit geldt ook voor de VN-crisisbeheersingsoperaties.

Uitgaven

Artikel 2.1

Zoals gemeld in de eerste suppletoire begroting en de decemberbrief is het budget voor de goede samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid verhoogd ten behoeve van de uitgaven voor de NAVO-nieuwbouw. De jaarlijkse verplichte bijdrage aan de NAVO viel in 2017 daardoor hoger uit dan geraamd vanwege verplichte extra Nederlandse bijdrage aan de bouw-, verhuis- en aanlegkosten voor het nieuwe NAVO-hoofdkwartier.

Artikel 2.4

Het kabinet heeft bij eerste suppletoire begroting besloten om extra middelen in te zetten via het Stabiliteitsfonds voor de preventie van conflicten via de hervorming van de veiligheidssectoren in Noord-Afrika en Mali en via de toegang tot rechtsystemen in Tunesië. Ook is er geïnvesteerd in het tegengaan en voorkomen van radicalisering in Algerije, de Sahel en Jordanië, en het bevorderen van inclusieve conflictbeslechting in landen als Libië en Syrië. Tevens is de steun aan de Libanese grensbewakingsautoriteiten uitgebreid voor het bevorderen van stabiliteit. Hier staat tegenover dat de contributie aan de VN-crisisbeheersingsoperaties lager is uitgevallen dan eerder geraamd zoals gemeld in de tweede suppletoire begroting.

Artikel 2.5

Het budget voor Bevordering van transitie in prioritaire gebieden is bij eerste suppletoire begroting gestegen omdat extra middelen zijn opgenomen voor de budgetten voor het Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (Shiraka en MATRA). Dit is in lijn met de overwegingen zoals opgenomen in de Kamerbrief 34 550, nr. 43 naar aanleiding van de motie Servaes/Ten Broeke.

Licence