Algemene doelstelling
Het Commando DienstenCentra (CDC) voorziet in een doelmatige en doeltreffende ondersteuning van de krijgsmacht. Het CDC draagt zorg voor de levering van ondersteunende diensten aan de krijgsmacht. Een groot deel van de ondersteuning levert het CDC zelf, een deel van de ondersteuning wordt geleverd door organisaties buiten Defensie. CDC is daarbij de verbindende schakel tussen vraag en aanbod. De ondersteuning van het CDC is ingedeeld in drie categorieën ondersteuning, te weten normgestuurd (vast, zoals vastgoed, gezondheidszorg), capaciteitgestuurd (semi-flexibel, zoals opleidingen) en budgetgestuurd (flexibel, zoals transport en media). De drie categorieën zijn nader onderverdeeld in achttien dienstenclusters.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor een doeltreffende en doelmatige dienstverlening bij Defensie waaraan het CDC een bijdrage levert.
Beleidsconclusies
In 2017 heeft het CDC de gevraagde ondersteuning grotendeels volgens afspraak kunnen leveren. Zo is de realisatie van de werving en selectie van militairen voor heel 2017 uitgekomen op 88% van de initiële aanstellingsopdracht. In totaal zijn er 3.138 militairen aangesteld, dit zijn er 300 meer dan in 2016, terwijl de verwervingsmarkt krapper is geworden. De werving van manschappen en specifiek technisch personeel bleef wederom achter en is waar mogelijk opgevangen door inhuur. Er zijn afgelopen jaar meerdere maatregelen geïmplementeerd die de instroom van personeel moeten bevorderen, zoals een brandstore en open sollicitatie mogelijkheden. Om onvoorziene uitstroom te voorkomen is een derde employabilitycentrum geopend om burgers en militairen te begeleiden.
Op het gebied van vastgoed zijn nieuwbouw, onderhoud en keuringen nog niet op het gewenste niveau. Punt van aandacht blijft de afstemming van de vraag van Defensie op de capaciteit van het RVB. In onderling overleg wordt gezocht naar werkbare oplossingen om de knelpunten aan te pakken. Voorts is een Regie Overleg Vastgoed ingericht om sneller te kunnen reageren (escaleren) en af te stemmen bij veranderingen en issues.
De geneeskundige logistieke leverbetrouwbaarheid voldoet aan de norm van 95%. Op het gebied van compliance heeft de Nederlandse Defensie Academie dit jaar voor de tweede maal de Masterclass Integrated Compliance Management (MICM) verzorgd, die interdepartementaal is open gesteld.
Opbouw verplichtingen, ontvangsten en uitgaven van de vastgestelde begroting 2017, realisatie en het verschil (bedragen x € 1.000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 8 Ondersteuning krijgsmacht door Commando DienstenCentra (bedragen x € 1.000) | |||||||
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | 2017 | |
Verplichtingen | 1.111.277 | 1.057.642 | 1.078.400 | 886.300 | 1.245.160 | 1.161.983 | 83.177 |
Uitgaven | 1.040.029 | 1.061.257 | 1.051.112 | 1.127.552 | 1.223.267 | 1.161.983 | 61.284 |
Programmauitgaven | 7.600 | 12 | 204 | 188 | 190 | 0 | 190 |
Opdracht Dienstverlenende eenheden | 7.600 | 12 | 204 | 188 | 190 | 0 | 190 |
– waarvan gereedstelling1 | 7.590 | 1 | 198 | 187 | 190 | 0 | 190 |
– waarvan instandhouding | 10 | 11 | 6 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 1.032.429 | 1.061.245 | 1.050.908 | 1.127.364 | 1.223.077 | 1.161.983 | 61.094 |
personele uitgaven | 424.809 | 443.228 | 465.998 | 512.085 | 543.248 | 513.566 | 29.682 |
– waarvan eigen personeel | 411.204 | 415.171 | 436.045 | 475.462 | 510.000 | 504.007 | 5.993 |
– waarvan externe inhuur1 | 16.216 | 18.157 | 24.559 | 21.158 | 118 | 21.040 | |
– waarvan overig, attachés | 13.605 | 11.841 | 11.796 | 12.064 | 12.090 | 9.441 | 2.649 |
materiële uitgaven | 607.620 | 618.017 | 584.910 | 615.279 | 679.829 | 648.417 | 31.412 |
– waarvan bijdrage agentschap RVB (huisvesting en infrastructuur) | 193.218 | 220.607 | 228.185 | 256.916 | 236.781 | 20.135 | |
– waarvan huisvesting en infrastructuur, overig | 396.124 | 191.782 | 134.615 | 115.191 | 109.976 | 110.993 | – 1.017 |
205.271 | 195.995 | 189.880 | 236.126 | 278.343 | 264.724 | 13.619 | |
– waarvan SSO Paresto | 31.013 | 31.706 | 29.463 | 29.550 | 28.797 | 753 | |
– waarvan overig, attachés | 6.225 | 6.009 | 8.102 | 6.314 | 5.044 | 7.122 | – 2.078 |
Apparaatsontvangsten | 55.319 | 49.243 | 56.903 | 63.665 | 85.812 | 75.866 | 9.946 |
Toelichting op de financiële instrumenten
De posten met een verschil groter dan € 10,0 miljoen of noemenswaardige verschillen worden hieronder nader toegelicht.
Verplichtingen
De verplichtingenstand is € 83,2 miljoen hoger dan begroot. Dit komt met name door het arbeidsvoorwaardenakkoord (€ 15,9 miljoen) en het aangaan van extra opdrachten bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) voor de instandhouding van het vastgoed (€ 55,0 miljoen). Daarnaast zijn de vastgoedcontracten van de Kromhoutkazerne en het Nationaal Militair Museum overgeboekt naar beleidsartikel 6 Investeringen (opdracht voorzien in infrastructuur), daarmee is het verplichtingenbudget met € 40,5 miljoen verlaagd. Naast het arbeidsvoorwaardenakkoord zijn er ook hogere apparaatsuitgaven van € 53,0 miljoen die doorwerken in het verplichtingensaldo. Dit betreft o.a de hogere verplichtingen voor de fiscale eindheffing regeling volledige schadevergoeding voor veteranen € 7,8 miljoen, inhuur (€ 11,6 miljoen) met name voor bewakingsbeveiliging (€ 8,8 miljoen); in-door-uitstroom, arbeid, zorg en welzijn bevorderende maatregelen (€ 6,1 miljoen) en koersverschillen (€ 8,4 miljoen).
Uitgaven
Personele uitgaven
De personele uitgaven zijn € 29,7 miljoen hoger dan begroot. De belangrijkste oorzaken van deze meeruitgaven zijn de extra uitgaven ten gevolge van de stijging van de pensioenpremies en sociale lasten (€ 7,8 miljoen), loonbijstelling voor attachés (€ 2,1 miljoen), extra loonuitgaven door het nieuwe arbeidsvoorwaardenakkoord (€ 15,9 miljoen), uitbreiding van het personeelsbestand (€ 2,4 miljoen) en overige kleine meeruitgaven (€ 2,4 miljoen). Daarnaast zijn er meeruitgaven voor beveiliging: extra bewaking als gevolg van de vertraging van de afstoting van vastgoed (€ 6,0 miljoen) en inzet van de Defensie Beveiligings- en Bewakingsorganisatie (DBBO) om beveiligingstaken van de KMar over te nemen (€ 1,1 miljoen), zodat de KMar extra op Schiphol kon worden ingezet. Tenslotte is er € 7,2 miljoen vrijgevallen en minder uitgegeven op het formatiebudget door de achterblijvende vulling bij militaire functies, lagere uitgaven in het kader van de opleidingen Veiligheid en Vakmanschap (VeVa) en lagere uitgaven voor het internationaal verhuiscontract.
Een deel van de dienstverlening door CDC wordt uitgevoerd door externe inhuur, bijvoorbeeld om piekbelasting op te vangen. Deze wordt niet vooraf in de begroting verwerkt, maar in het uitvoeringsjaar geraamd en overgeheveld van formatiebudget naar inhuurbudget (€ 21,0 miljoen). Dit heeft geresulteerd in € 21,0 miljoen aan meeruitgaven voor inhuur ten opzichte van de begroting.
Materiële uitgaven
De materiële uitgaven zijn € 31,4 miljoen hoger dan begroot. De hogere uitgaven op overige exploitatie (€ 13,6 miljoen) zijn onder andere het gevolg van € 8,4 miljoen aan meeruitgaven door het defensiebrede koersverlies bij vreemde valuta die ten laste van het CDC worden verantwoord en waar geen budget voor begroot is. Daarnaast heeft € 7,8 miljoen aan meeruitgaven betrekking op een onverwachte fiscale eindheffing van de Regeling Volledige Schadevergoeding voor veteranen.
Aan huisvesting en infrastructuur is € 19,1 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Dit is enerzijds veroorzaakt door het uitvoeren van extra onderhoud voor het wegwerken van achterstallig onderhoud (in totaal € 27,1 miljoen meer dan initieel begroot), voor het merendeel uitgevoerd via het Rijksvastgoedbedrijf (RVB), en anderzijds door lagere uitgaven op onder meer energie en water (circa € 8 miljoen).
Ontvangsten
Geen bijzonderheden.