Base description which applies to whole site

4.5 Beleidsartikel 5 Taakuitvoering marechaussee

Algemene doelstelling

De KMar voert politietaken uit op grond van de Politiewet 2012 (PW). Deze taak wordt zowel nationaal als internationaal en tijdens missies uitgevoerd. Daarnaast levert de KMar capaciteit aan de CDS voor deelneming aan (militaire) missies waarbij de KMar andere taken uitvoert dan die in de PW zijn opgedragen.

Rol en verantwoordelijkheid

De Minister is beheersverantwoordelijk en verantwoordelijk voor de vaststelling van de omvang, samenstelling en de vereiste mate van gereedheid van de KMar. De uitvoering is opgedragen aan de KMar. Het gezag over de KMar berust bij meerdere ministeries. Afhankelijk van de taak zijn dat de Ministeries van Justitie en Veiligheid (inclusief het Openbaar Ministerie en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid), Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Defensie.

De KMar heeft een takenpakket in binnen- en buitenland. Zij houdt zich bezig met:

  • Bewaken en beveiligen van Koninklijke paleizen, ambassades in risicogebieden, de Nederlandsche Bank (DNB) en militaire objecten en personen. De KMar wordt ook ingezet voor de bewaking en beveiliging van hoog risico objecten;

  • De uitvoering van de vanuit de Vreemdelingenwet opgedragen taken, waaronder de grenspolitietaken (ook in Frontex-verband ter ondersteuning van de grensbewaking van EU-lidstaten);

  • De bestrijding van mensensmokkel en fraude met reis- en identiteitsdocumenten.

  • De uitvoering van de politietaak ten behoeve van Nederlandse en andere strijdkrachten, alsmede internationale militaire hoofdkwartieren en ten aanzien van tot die strijdkrachten en hoofdkwartieren behorende personen;

  • Politietaken op en beveiliging van burgerluchtvaartterreinen;

  • Samenwerking met en bijstand aan de Nationale politie.

Naast het reguliere takenpakket is de KMar strategisch inzetbaar in bijstand aan de Nederlandse Politie. Hiermee levert de KMar continu een bijdrage aan de veiligheid van de Staat door optreden in binnen- en buitenland.

Beleidsconclusies

De KMar heeft uitvoering gegeven aan de aan haar in de Politiewet opgedragen politietaken. Tevens heeft de KMar een bijdrage geleverd aan de hoofdtaken van de krijgsmacht en daarmee aan de inzetbaarheidsdoelstellingen van Defensie. De KMar heeft in 2017 met diverse onderdelen deelgenomen aan grote en kleine internationale operaties.

In 2017 heeft de KMar (personele) prioriteit gelegd bij de grensbewakingstaken met het oog op het werken conform (Schengen) normen. Voor deze taken heeft de KMar eveneens ondersteuning gekregen van de Dienst Justitiële Inrichtingen, de Nationale Politie, het CLSK en het CZSK. In 2017 heeft de KMar een beveiligingseenheid ten behoeve van de beveiliging van DNB opgericht. Per september 2017 is deze eenheid operationeel gereed verklaard. Een Bijstands Eenheid (BE-)sectie van de KMar is in 2017 ingezet ter ondersteuning van het lokale KMar personeel op Sint Maarten. Het betreffende BE-personeel heeft de reguliere werkzaamheden van het aanwezige personeel tijdelijk overgenomen in de nasleep van de orkaan Irma.

Toelichting

Doelstellingenmatrix KMar 2017–2021

Capaciteit

Bouwsteen/

module voor SE

Totaal aantal

Norm-OG

Realisatie

LTC/BBM en districten

VTEn voor expeditionaire inzet

306

153

Wegens operationele gevoeligheid wordt deze informatie gerapporteerd in de vertrouwelijke bijlage inzetbaarheidsrapportage.

LTC/BE

Peloton voor Crowd and Riot Control expeditionair

1

1

LTC/BSB

VTEn voor Close Protection Teams

26

13

Tabel Budgettaire gevolgen van beleid

Opbouw verplichtingen, ontvangsten en uitgaven van de vastgestelde begroting 2017, realisatie en het verschil (bedragen x € 1.000)

Artikel 5 Taakuitvoering Koninklijke Marechaussee (bedragen x € 1.000)

 

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

2013

2014

2015

2016

2017

2017

2017

Verplichtingen

329.085

337.665

336.732

349.505

379.524

338.752

40.772

               

Uitgaven

328.658

333.990

337.157

351.732

371.318

338.752

32.566

               

Programmauitgaven

2.252

1.617

1.747

4.989

6.252

6.364

– 112

Opdracht Inzet KMar

2.252

1.617

1.747

4.989

6.252

6.364

– 112

Gereedstelling

2.252

1.617

1.747

4.989

6.215

6.364

– 149

– waarvan bijdragen aan SSO Paresto

   

642

671

465

 

465

Instandhouding

       

37

 

37

               

Apparaatsuitgaven

326.406

332.373

335.410

346.743

365.066

332.388

32.678

personele uitgaven

288.490

297.663

301.665

311.615

328.681

307.674

21.007

– waarvan eigen personeel

 

297.383

301.478

310.510

324.889

307.674

17.215

– waarvan externe inhuur1

 

280

187

1.105

3.792

 

3.792

materiële uitgaven

37.916

34.710

33.745

35.128

36.385

24.714

11.671

– waarvan bijdragen aan SSO Paresto

1.225

753

878

1.003

1.248

1.819

– 571

– waarvan overige exploitatie

36.691

33.957

32.867

34.125

35.137

22.895

12.242

               

Apparaatsontvangsten

7.154

6.529

5.540

7.430

7.548

4.590

2.958

1

Binnen inhuur is in 2017 voor een bedrag van K€ 308 uitgevoerd door SSO DMO/OPS en K€ 115 door het RVB.

Toelichting op de financiële instrumenten

De posten met een verschil groter dan € 5,0 miljoen of noemenswaardige verschillen worden hieronder nader toegelicht.

Verplichtingen

De gerealiseerde verplichtingen zijn € 40,8 miljoen hoger dan begroot als gevolg van de stijging van de personele lasten met € 21,0 miljoen, onder meer door het arbeidsvoorwaardenakkoord en het aangaan van verplichtingen voor inhuur. Daarnaast betreft het met name de bestelling van operationele kleding en diverse operationele zaken zoals medische diensten en artikelen, onderhoud van voertuigen in Bagdad van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) en de huur van de trainingslocatie Weeze.

Uitgaven

Apparaatsuitgaven

De uitgaven zijn € 32,7 miljoen hoger dan initieel begroot omdat activiteiten zijn uitgevoerd conform het convenant met het Ministerie van Buitenlandse Zaken inzake de beveiliging van ambassades in hoog risico gebieden en het expeditionair optreden. Deze activiteiten waren niet in de begroting meegenomen, maar conform afspraak pas bij de eerste suppletoire begroting 2017 budgettair gecompenseerd vanuit het BIV, totaal € 9,2 miljoen en € 9,6 miljoen voor respectievelijke de personele en materiële uitgaven. Daarnaast zorgt het nieuwe arbeidsvoorwaardenakkoord voor € 9,3 miljoen hogere personele uitgaven. Verder zijn de personele uitgaven met name gestegen door hogere sociale lasten en pensioenen (€ 3,4 miljoen) en gestegen kosten voor huisvesting en voeding (€ 1,8 miljoen).

Er zijn meer materiële uitgaven dan begroot door vervanging en uitbreiding van apparatuur ten behoeve van het operationele netwerk van de KMar, mede in het kader van de introductie van de Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten (WIV) in 2018.

Ontvangsten

De hogere ontvangsten betreffen niet geraamde betalingen door het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor de bijstandstoelage voor medewerkers van de pelotons Hoog Risico Beveiliging (HRB) over de tweede helft van 2017 en voor politietrainingen, die de KMar ten behoeve van inzet in missiegebieden verzorgt.

Licence