Omschrijving van de samenhang met het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting hoofdstuk XII 2018 bij beleidsartikel 16 Openbaar vervoer en Spoor.
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | ||
Verplichtingen | 240.876 | 2.994 | 113.677 | 107.860 | 8.201 | 59.087 | – 50.886 | 1 |
Uitgaven | 163.374 | 134.964 | 141.544 | 236.352 | 97.268 | 246.600 | – 149.332 | |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 149.178 | 128.658 | 100.603 | 148.786 | 94.429 | 194.764 | – 100.335 | |
14.01.02 Planuitw. Progr. Reg/lok | 11.159 | 25 | 0 | 0 | 253 | 0 | 253 | |
14.01.03 Realisatieprogr. Reg/lok | 138.019 | 128.633 | 100.603 | 148.786 | 94.176 | 194.764 | – 100.588 | 2 |
14.01.04 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 9.334 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 4.862 | 6.306 | 40.941 | 87.566 | 2.839 | 51.836 | – 48.997 | 3 |
14.03.01 RSP-ZZL: RB projecten | 4.862 | 6.306 | 4.891 | 5.526 | 2.839 | 2.595 | 244 | |
14.03.02 RSP-ZZL: mob. Fondsen | 0 | 0 | 36.050 | 82.040 | 0 | 33.034 | – 33.034 | |
14.03.03 RSP-ZZL: REP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.207 | – 16.207 | |
14.09 Ontvangsten | 1.210 | 844 | 175 | 0 | 2.219 | 0 | 2.219 |
Financiële toelichting
Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie, zie voor de gehanteerde norm de toelichting «normering jaarverslag» zoals opgenomen in de leeswijzer.
-
Ad 1) De lagere verplichtingenrealisatie wordt veroorzaakt door (versnelde) stortingen in Provinciefonds, Gemeentefonds en btw-compensatiefonds.
-
Ad 2) Voor een toelichting op de lagere realisatie van € 100,6 miljoen wordt verwezen naar het projectenoverzicht behorende bij 14.01.03.
-
Ad 3) Voor een toelichting op de lagere realisatie van € 49 miljoen wordt verwezen naar het projectenoverzicht bij 14.03.
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden voor de ontvangers buiten de G3 (de drie grote steden) en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 miljoen en € 225 miljoen) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in het jaarverslag Hoofdstuk XII 2018 bij beleidsartikelen 14 Wegen en verkeersveiligheid en 16 Openbaar vervoer en Spoor.
Algemeen
Producten
Regionale/lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenW levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten is geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
Projectbudget | Planning | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PB of TB | Openstelling | Toelichting | |||||
Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2018 | 2018 | 2018 | ||||
Overige projecten en reserveringen | 48 | 49 | |||||
Projecten in voorbereiding | |||||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||||
Gesignaleerde risico's | |||||||
Afronding | |||||||
Programma | 48 | 49 | |||||
Begroting (IF 14.01.02) | 48 | 49 |
14.01.03 Realisatieprogramma regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote infrastructuurprojecten die door derden worden aangelegd.
Kasbudget 2018 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | |||
Projectomschrijving | 2018 | 2018 | 2018 | ||||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||
Noord/Zuidlijn Noord-WTC | 31 | 31 | 0 | 1.186 | 1.186 | 2018 | |||
Utrecht Trams naar De Uithof | 30 | – 30 | 111 | 112 | 2018 | 1 | |||
Ombouw Amstelveenlijn | 25 | – 25 | 78 | 79 | 2020 | 2 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||
A12/A20 Parallelstructuur Gouwe | 101 | 99 | Regio | ||||||
HOV netwerk Zuid-Holland Noord (voorheen | |||||||||
Rijn-Gouwelijn) | 47 | 15 | – 32 | 205 | 207 | 2021 | 3 | ||
Rotterdamsebaan | 62 | 48 | – 14 | 309 | 294 | Regio | 4 | ||
Hoekse Lijn | 18 | 18 | Regio | ||||||
Afronding | 0 | ||||||||
Programma Realisatie (IF 14.01.03) | 195 | 94 | – 101 | 2.008 | 1.878 | ||||
Budget Realisatie (IF 14.01.03) | 195 | 94 | – 101 | ||||||
Overprogrammering (–) | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
-
Ad 1) Utrecht Tram Uithof. De planning voor de Uithoflijn is verschoven van juli 2018 naar de tweede helft van 2019. Het uitgavenritme is hierop aangepast.
-
Ad 2) Amstelveenlijn. In verband met een herziene planning van de werkzaamheden verschuiven de mijlpalen op basis waarvan de betalingen plaatsvinden. De voor 2018 geplande kasuitgaven verschuiven hierdoor naar latere jaren.
-
Ad 3) HOV Net Zuid Holland. Dit project bestaat uit drie deelprojecten. Het deelproject bus corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk zit nog in de planuitwerkingsfase. Een groot deel van de in 2018 gepande kasuitgaven verschuift hierdoor naar latere jaren.
-
Ad 4) Rotterdamsebaan. Er is in 2018 minder uitgegeven dan verwacht, nadat in 2017 een flink hogere subsidie gegeven kon worden dan eerder was geraamd. Verder is er voor dit project € 8 miljoen gestort in het btw-compensatiefonds in 2018.
14.01.04 Investeringsruimte
Motivering
In 2016 is besloten om de resterende Investeringsruimte Regionaal/Lokaal over te hevelen naar de Investeringsruimte Spoorwegen en de Investeringsruimte Hoofdwegennet zodat men beter in staat is een integrale afweging te maken. Indien een regio aanspraak wil maken op een subsidie voor een groot regionaal/lokaal project zal dit worden afgewogen tegenover andere investeringen vanuit artikel 12 Hoofdwegennet en artikel 13 Spoorwegen. Zie ook Ontwerpbegroting 2017 voor een nadere toelichting.
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMF) gebruikt.
Producten
In 2018 zijn conform de begroting geen uitgaven gedaan op dit artikelonderdeel.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid (ad 4)
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-regio (Kamerstukken II 2007–2008, 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk Economisch Programma (REP).
Producten
Kasbudget 2018 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2018 | 2018 | 2018 | |||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 3 | 3 | 0 | 120 | 90 | 1 | ||
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 33 | 0 | – 33 | 536 | 537 | 2 | ||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 16 | 0 | – 16 | 50 | 5 | 3 | ||
Afronding | 0 | |||||||
Begroting (IF 14.03) | 52 | 3 | – 49 | 706 | 632 | |||
LMCA Spoor: spoordriehoekSporendriehoek Noord-Nederland1 | 13 | 3 | – 10 | 140 | ||||
Totale rijksbijdrage Noord-Nederland | 65 | 6 | – 59 | 846 | 632 |
Toelichting:
-
Ad 1) Concrete Bereikbaarheidsprojecten. Het opdrachtgeverschap van het project ESGL is overgedragen aan de Provincie Friesland. In 2018 heeft om die reden een storting in het Provinciefonds plaatsgevonden. Het resterende budget zal de komende jaren eveneens via het Provinciefonds beschikbaar worden gesteld.
-
Ad 2) Regionaal Mobiliteitsfonds. De voor 2018 en latere jaren geplande uitgaven zijn, gelet op de voortgang van de in uitvoering zijnde projecten, op verzoek van de Regio deels al in 2017 uitbetaald.
-
Ad 3) Ruimtelijk economisch programma. De voor 2018 en latere jaren geplande uitgaven zijn, gelet op de voortgang van de in uitvoering zijnde projecten, op verzoek van de Regio deels al in 2017 uitbetaald.