Het CJIB is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid die alleen voor of in opdracht van de overheid werkt, met aangewezen taken binnen de justitieketen voor het ten uitvoerleggen en coördineren van opgelegde (Europese) financiële straffen, sancties, transacties, strafbeschikkingen, maatregelen en confiscatiebeslissingen.
I. Staat van Baten en Lasten
Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2 – 1) | Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 125.098 | 121.339 | – 3.759 | 118.063 |
Omzet overige departementen | 502 | 1.605 | 1.103 | 768 |
Omzet derden | 9.717 | 11.950 | 2.233 | 12.248 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 127 | 127 | 1.426 |
Totaal baten | 135.317 | 135.021 | – 296 | 132.505 |
Lasten | ||||
Apparaatkosten | 119.251 | 112.773 | – 6.478 | 114.112 |
– Personele kosten | 89.439 | 88.802 | – 637 | 89.413 |
Waarvan eigen personeel | 55.778 | 58.541 | 2.763 | 55.034 |
Waarvan inhuur externen | 31.423 | 26.756 | – 4.667 | 30.814 |
Waarvan overige personele kosten | 2.238 | 3.505 | 1.267 | 3.565 |
– Materiële kosten | 29.812 | 23.971 | – 5.841 | 24.699 |
Waarvan apparaat ICT | 9.093 | 6.285 | – 2.808 | 5.970 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 6.025 | 7.476 | 1.451 | 7.000 |
Waarvan overige materiële kosten | 14.694 | 10.210 | – 4.484 | 11.729 |
Gerechtskosten | 10.056 | 8.721 | – 1.335 | 9.190 |
Rentelasten | 57 | 59 | 2 | 155 |
Afschrijvingskosten | 5.952 | 3.160 | – 2.792 | 3.799 |
– Materieel | 5.402 | 2.511 | – 2.891 | 3.310 |
Waarvan apparaat ICT | 1.607 | 1.607 | ||
– Immaterieel | 550 | 649 | 99 | 489 |
Overige lasten | 0 | 1.576 | 1.576 | 401 |
– Dotaties voorzieningen | 0 | 755 | 755 | 0 |
– Bijzondere lasten | 0 | 821 | 821 | 401 |
Totaal lasten | 135.317 | 126.289 | – 9.028 | 127.657 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 8.732 | 8.732 | 4.848 |
Het positieve financieel resultaat ad € 8.732 van het CJIB wordt met name veroorzaakt door lagere kosten externe inhuur en afschrijvingskosten.
Er zijn bij het CJIB geen activiteiten uitgevoerd in het kader van VPB.
Baten
Omzet moederdepartement
Product | Vaste kosten | Variabel deel | Uitstroom | Omzet |
---|---|---|---|---|
x € 1.000 | kostprijs | (x € 1.000) | ||
Vrijheidsstraffen | 4.696 | € 15,90 | 22.157 | 5.048 |
Taakstraffen | 4.158 | € 16,70 | 35.676 | 4.754 |
Schadevergoedingsmaatregelen | 7.191 | € 181,56 | 12.468 | 9.455 |
Ontnemingsmaatregelen | 7.911 | € 1.167,10 | 1.471 | 9.627 |
Jeugdreclassering | 67 | € 39,40 | 4.432 | 242 |
Voorwaardelijke Invrijheidstelling | 203 | € 165,23 | 729 | 323 |
Toezicht | 155 | € 25,00 | 14.275 | 512 |
Geldboetes | 66.678 | € 1,35 | 9.503.625 | 79.462 |
Transacties | 0 | € 31,47 | 4.574 | 144 |
Overig | 11.773 | |||
Totaal | 121.339 |
De omzet moederdepartement is samengesteld uit een vaste vergoeding voor de vaste kosten en een variabele vergoeding op basis van P*Q voor de gerealiseerde productie.
De omzet overig betreft projectfinanciering (€ 7,8 mln.), inputfinanciering (€ 3,2 mln.) en diverse overige financiering (€ 0,8 mln.).
Omzet overige departementen
Opdrachtgever | Departement | Q (stuks) | Omzet |
---|---|---|---|
Bestuurlijke boetes: | |||
– Inspectie SZW | SZW | 2.146 | 90 |
– Agentschap Telecom | EZK | 210 | 10 |
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | EZK | 1.197 | 38 |
– Inspectie Leefomgeving en Transport | IenW | 1.910 | 65 |
– nVWA | EZK | 7.036 | 361 |
– DUO | OCW | 650 | 17 |
– Belastingdienst | Fin | 48 | 3 |
– IGJ | VWS | 224 | 11 |
Clustering rijksincasso: | |||
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | EZK | 121 | 10 |
– DUO | OCW | 37.003 | 937 |
Overig: | |||
– Dienst Huurcommissie | BZK | – | 58 |
– Overig | – | – | 5 |
Totaal | 1.605 |
Omzet derden
De omzet derden betreft de vergoeding die het CJIB namens het Ministerie van VWS ontvangt inzake wanbetalers en onverzekerden.
Bijzondere baten
De bijzondere baten hebben betrekking op de gerealiseerde boekwinst bij de inruil van hardware. Daarnaast heeft het CJIB een verrekening uit 2017 ontvangen inzake de bijdrage die zij heeft geleverd inzake de digitale berichtenbox.
Lasten
Personele kosten
Realisatie | Begroting | |||
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
Formatie | 1.074 | 1.063 | 1.128 | 1.115 |
– ambtelijk | 881 | 877 | 927 | 896 |
– niet ambtelijk | 193 | 186 | 201 | 219 |
Eigen personeel | ||||
Kosten | 53.988 | 55.034 | 58.541 | 55.778 |
Externe inhuur | ||||
Kosten | 28.017 | 30.814 | 26.756 | 31.423 |
Overige personeelskosten | ||||
Overige personeelskosten | 2.918 | 3.565 | 3.505 | 2.238 |
Totale personeelskosten | 84.923 | 89.413 | 88.802 | 88.439 |
Als gevolg van verambtelijking is er minder externe inhuur gerealiseerd dan waar in de oorspronkelijk vastgestelde begroting rekening mee is gehouden.
Materiële kosten
Ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting zijn de materiële kosten lager dan begroot, als gevolg van de versobering in de bedrijfsvoering.
De kosten van het apparaat ICT zijn lager, doordat In de oorspronkelijk vastgestelde begroting is gerekend met hogere kosten met betrekking tot datacommunicatie en overige automatiseringskosten.
Gerechtskosten
Als gevolg van het nieuwe deurwaarderscontract zijn de gerechtskosten lager dan begroot.
Afschrijvingskosten
In de oorspronkelijk vastgestelde begroting was nog geen rekening gehouden met de overdracht van de digitale flitspalen aan DVOM, waardoor de afschrijvingslast inzake digitale flitspalen in 2018 € 2,4 mln. lager is dan begroot.
Bijzondere lasten
Dit betreft de in 2018 genomen bijzondere last inzake de verwachte meerkosten van de projecten.
II. Balans
31-12-2018 | 31-12-2017 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 10.140 | 11.163 |
Immateriële activa | 2.092 | 2.741 |
Materiële vaste activa | 8.048 | 8.422 |
– Grond en gebouwen | 601 | 734 |
– Installaties en inventarissen | 2.425 | 2.997 |
– Overige materiële vaste activa | 5.022 | 4.691 |
Vlottende Activa | 47.044 | 39.838 |
– Debiteuren | 48 | 1.107 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 4.421 | 3.286 |
– Liquide middelen | 42.575 | 35.445 |
Totaal Activa | 57.184 | 51.001 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 15.152 | 7.920 |
– Exploitatiereserve | 6.420 | 3.072 |
– Onverdeeld resultaat | 8.732 | 4.848 |
Voorzieningen | 1.108 | 890 |
Langlopende schulden | 7.403 | 6.680 |
– Leningen bij het Ministerie van Financiën1 | 7.403 | 6.680 |
Kortlopende schulden | 33.521 | 35.511 |
– Crediteuren | 792 | 917 |
– Belastingen en premies sociale lasten | 67 | 0 |
– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 3.387 | 2.526 |
– Overige schulden en overlopende passiva | 29.275 | 32.068 |
Totaal Passiva | 57.184 | 51.001 |
Activa
In onderstaand overzicht is voor de posten Debiteuren, Overige vorderingen en overlopende activa en Liquide Middelen aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2018 vorderingen betreft tussen het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere Ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).
Moeder- departement | Andere Ministeries | Derden (buiten het rijk) | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Debiteuren | 29 | 0 | 19 | 48 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 555 | 646 | 3.220 | 4.421 |
Liquide middelen | 42.575 | 0 | 0 | 42.575 |
Totaal | 43.159 | 646 | 3.239 | 47.044 |
Passiva
In onderstaand overzicht is voor de posten Crediteuren, Overige verplichtingen en overlopende passiva aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2018 schulden betreft tussen: het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere Ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).
Moeder- departement | Andere Ministeries | Derden (buiten het rijk) | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Crediteuren | 0 | 10 | 782 | 792 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 67 | 0 | 67 |
Kortlopend deel leningen Ministerie van Financiën | 0 | 3.387 | 0 | 3.387 |
Overige schulden en overlopende passiva | 11.016 | 2.589 | 15.670 | 29.275 |
Totaal | 11.016 | 6.053 | 16.452 | 33.521 |
In onderstaand overzicht is het verloop van de voorziening nader toegelicht.
Omschrijving voorziening | Stand per 1-1-2018 | Vrijval 2018 | Dotatie 2018 | Onttrekking 2018 | Stand per 31-12-2018 |
---|---|---|---|---|---|
Reorganisatievoorziening | 890 | 0 | 755 | – 537 | 1.108 |
Totaal | 890 | 0 | 755 | – 537 | 1.108 |
In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.
2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|
Omzet | 130.837 | 131.079 | 134.894 |
Plafond eigen vermogen | 6.143 | 6.430 | 6.614 |
Eigen vermogen | 4.640 | 7.920 | 15.152 |
Eigen vermogen als percentage van omzet | 3,78% | 6,16% | 11,46% |
Gezien er sprake is van een positief resultaat, waardoor het EV 11,46% van de omzet bedraagt, dient het EV > 5% uiterlijk bij voorjaarsnota te worden afgeroomd door de eigenaar.
III. Kasstroomoverzicht
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
---|---|---|---|
(1) | (2) | 3 = (2) – (1) | |
Rekening Courant RHB 1 januari 2018 +/+ stand depositorekeningen | 32.730 | 35.443 | 6.342 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 135.317 | 149.327 | 18.275 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 129.364 | – 140.215 | – 13.254 |
Totaal operationele kasstroom | 5.953 | 9.112 | 5.021 |
Totaal investeringen (–/–) | – 1.320 | – 2.220 | 380 |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | 0 | 153 | 153 |
Totaal investeringskasstroom | – 1.320 | – 2.067 | 533 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | – 1.500 | – 1.500 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (–/–) | – 5.943 | – 2.526 | 2.750 |
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 1.320 | 4.110 | 1.510 |
Totaal financieringskasstroom | – 4.623 | 84 | 2.760 |
Rekening-courant RHB 31 december 2018 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 32.740 | 42.572 | 14.656 |
Activum | Afschrijvingstermijn | Bedrag |
---|---|---|
Verbouwingen | 5–10 jaar | 31 |
Installaties en inventaris | 5–10 jaar | 168 |
Hard- en software | 3–5 jaar | 2.021 |
Immateriële vaste activa | 5 jaar | 0 |
Totaal | 2.220 |
Operationele kasstroom
Het verschil wordt met name verklaard doordat de afschrijvingskosten € 2,8 mln. lager zijn dan begroot. Daarnaast zijn de kortlopende schulden met € 1,9 mln. afgenomen.
Investeringskastroom
De investeringen hebben voor € 2,0 mln. betrekking op hard- en software. De overige € 0,2 mln.betreft voornamelijk installaties en inventaris. De desinvesteringen hebben betrekking op buitengebruik gestelde hard- en software.
Het verschil wordt verklaard doordat de investeringen in 2018 € 0,31 mln. lager zijn dan begroot en de boekwaarde van de desinvestering € 0,15 mln. bedroeg. Daarnaast stond er ultimo 2017 inzake investeringen een factuurbedrag open van € 0,05 mln. en bedraagt het openstaande factuurbedrag ultimo 2018 € 0,12 mln. Hierdoor is het bedrag aan investering op de balans € 0,07 mln. hoger dan de investeringskasstroom.
Financieringskasstroom
Het verschil wordt verklaard door de eenmalige uitkering aan het moederdepartement ad € 1,5 mln. en doordat in de oorspronkelijk vastgesteld begroting geen rekening is gehouden met de vervallen aflossingsverplichting ad € 2,4 mln. als gevolg van de vervroegde aflossing in 2017 op de financiering van digitale flitspalen. Daarnaast is het beroep op leenfaciliteit € 1,5 mln. hoger dan begroot.
Het beroep op de leenfaciliteit is hoger dan de verrichte investeringen, doordat een deel van de geplande investeringen eind 2018 worden uitgevoerd begin 2019. Ten tijde van het afroepen van de leenfaciliteit voor deze investeringen, was dit nog niet voorzien.
IV. Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | ||
CJIB-totaal: | ||||||
FTE-totaal (ambtelijk) | 892 | 881 | 877 | 927 | 896 | 31 |
Saldo van baten en lasten in % | 1,5 | 1,2 | 3,7 | 6,5 | 0,0 | 6,3 |
Geldboetes | ||||||
Aantal | 8.465.752 | 9.589.013 | 9.726.365 | 9.503.625 | 9.383.888 | 119.737 |
Kostprijs | 7,00 | 9,00 | 9,00 | 9,00 | 9,00 | 0,00 |
Omzet (p*q) | 59.260.264 | 86.301.117 | 87.537.285 | 85.532.625 | 84.454.990 | 1.077.635 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 92,0 | 92,0 | 93,2 | 93,0 | 91,6 | 1,5 |
Transacties | ||||||
Aantal | 12.912 | 7.247 | 6.098 | 4.574 | 6.300 | – 1.726 |
Kostprijs | 31,47 | 31,47 | 31,47 | 31,47 | 0,00 | |
Omzet (p*q) | 0 | 228.063 | 191.904 | 143.944 | 198.261 | – 54.317 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 60,8 | 53,9 | 60,9 | 61,7 | 55,0 | 6,7 |
Vrijheidsstraffen1 | ||||||
Aantal | 21.252 | 20.752 | 21.516 | 22.157 | 19.574 | 2.583 |
Kostprijs | 66,99 | 97,22 | 108,81 | 221,25 | 255,82 | – 34,57 |
Omzet (p*q) | 1.423.595 | 2.017.515 | 2.341.168 | 4.902.143 | 5.007.419 | – 105.276 |
Taakstraffen1 | ||||||
Aantal | 41.317 | 37.884 | 36.347 | 35.676 | 36.600 | – 924 |
Kostprijs | 32,36 | 54,04 | 76,21 | 133,34 | 130,31 | 3,03 |
Omzet (p*q) | 1.337.132 | 2.047.107 | 2.769.923 | 4.756.941 | 4.769.288 | – 12.347 |
Schadevergoedingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 13.333 | 13.230 | 13.332 | 12.468 | 14.765 | – 2.298 |
Kostprijs | 432,05 | 496,33 | 415,74 | 643,17 | 668,58 | – 25,41 |
Omzet (p*q) | 5.760.362 | 6.566.457 | 5.542.670 | 8.018.748 | 9.871.646 | – 1.852.898 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 86,7 | 85,8 | 84,6 | 83,0 | 85,0 | – 2,0 |
Ontnemingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 1.282 | 1.268 | 1.483 | 1.471 | 2.116 | – 646 |
Kostprijs | 4.707,35 | 4.610,32 | 3.889,33 | 5.952,68 | 4.905,54 | 1047,14 |
Omzet (p*q) | 6.034.817 | 5.845.884 | 5.767.869 | 8.753.418 | 10.380.128 | – 1.626.710 |
% afgedane A-zaken binnen 5 jaar | 70,1 | 74,1 | 71,4 | 70,0 | 70,0 | 0,0 |
% afgedane B-zaken binnen 10 jaar | 67,8 | 71,8 | 65,9 | 61,2 | 65,0 | – 3,8 |
Voorwaardelijke invrijheidstelling | ||||||
Aantal | 1.142 | 936 | 881 | 729 | 1.250 | – 521 |
Kostprijs | 375,03 | 390,41 | 421,90 | 511,24 | 327,25 | 183,98 |
Omzet | 428.281 | 365.421 | 371.690 | 372.692 | 409.068 | – 36.376 |
Routeren Toezicht | ||||||
Aantal | 13.515 | 14.901 | 17.149 | 14.275 | 15.000 | – 725 |
Kostprijs | 52,46 | 33,29 | 44,14 | 37,87 | 35,34 | 2,53 |
Omzet | 708.952 | 496.117 | 756.915 | 540.617 | 530.123 | 10.494 |
Jeugdreclassering | ||||||
Aantal | 5.129 | 5.457 | 5.258 | 4.432 | 6.000 | – 1.568 |
Kostprijs | 118,44 | 90,82 | 82,09 | 81,03 | 50,66 | 30,37 |
Omzet | 607.457 | 495.591 | 431.609 | 359.133 | 303.986 | 55.147 |
Bestuurlijke boetes | ||||||
Aantal | 13.563 | 13.723 | 15.872 | 13.138 | 15.000 | – 1.862 |
Tarief | 34,75 | 33,64 | 33,75 | 32,37 | 33,86 | – 1,49 |
Omzet (p*q) | 471.276 | 461.639 | 535.641 | 425.236 | 507.891 | – 82.656 |
Overheidsincasso | ||||||
Omzet | 13.808.089 | 12.474.224 | 10.674.656 | 11.736.508 | 12.424.001 | – 687.492 |
Omzet-diversen/input | ||||||
Omzet | 34.658.775 | 13.620.865 | 15.583.670 | 9.479.000 | 6.460.176 | 3.018.824 |
Totaal | 124.499.000 | 130.920.000 | 132.505.000 | 135.021.000 | 135.317.000 | – 296.000 |
Toelichting
Door lagere dan begrote productieaantallen zijn de kostprijzen voor de producten ontnemingsmaatregelen, voorwaardelijke invrijheidstelling en jeugdreclassering hoger uitgekomen dan begroot. De kostprijzen voor de overige producten zijn binnen acceptabele marges van de begrote prijzen uitgekomen.