Het NFI draagt bij aan het artikelonderdeel 33.2 «Het bestrijden van criminaliteit door een effectief en doelmatig instrumentarium van opsporing en vervolging» door middel van het leveren van kwalitatief hoogstaand forensisch onderzoek aan de partners in de strafrechtketen. De drie kernproducten daarbij zijn het uitvoeren van onderzoek op overwegend technisch, medisch-biologisch en natuurwetenschappelijk terrein, het doen van onderzoek naar nieuwe methoden en technieken en het overdragen van kennis op het gebied van forensisch en wetenschappelijk onderzoek.
I. Staat van Baten en Lasten
Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2 – 1) | Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 70.727 | 72.213 | 1.486 | 70.785 |
Omzet overige departementen | 500 | 818 | 318 | 172 |
Omzet derden | 4.000 | 5.503 | 1.503 | 5.234 |
Rentebaten | 22 | 0 | – 22 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 752 | 752 | 661 |
Bijzondere baten | 0 | 81 | 81 | 174 |
Totaal baten | 75.249 | 79.367 | 4.118 | 77.026 |
Lasten | ||||
Apparaatkosten | 48.339 | 58.075 | 9.736 | 57.709 |
– Personele kosten | 44.800 | 51.163 | 6.363 | 51.479 |
Waarvan eigen personeel | 42.200 | 43.804 | 1.604 | 42.333 |
Waarvan inhuur externen | 2.600 | 7.346 | 4.746 | 9.192 |
Waarvan overige personele kosten | 0 | +13 | +13 | – 46 |
– Materiële kosten | 3.539 | 6.912 | 3.373 | 6.230 |
Waarvan apparaat ICT | 2.000 | 3.385 | 1.385 | 3.039 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 539 | 448 | – 91 | 405 |
Waarvan overige materiële kosten | 1.000 | 3.079 | 2.079 | 2.786 |
Materiële programma kosten | 22.860 | 17.940 | – 4.920 | 16.164 |
Rentelasten | 200 | 38 | – 162 | 58 |
Afschrijvingskosten | 3.850 | 3.487 | – 363 | 3.551 |
– Materieel | 3.850 | 3.487 | – 363 | 3.551 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | ||
– Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 2.545 | 2.545 | 1.179 |
– Dotaties voorzieningen | 0 | 2.490 | 2.490 | 316 |
– Bijzondere lasten | 55 | 55 | 863 | |
Totaal lasten | 75.249 | 82.085 | 6.836 | 78.661 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | – 2.718 | – 2.718 | – 1.635 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 2.718 | – 2.718 | – 1.635 |
Het saldo van lasten en baten is € 2,7 mln. negatief. Het resultaat kan als volgt worden verklaard:
Baten
De baten bedragen circa € 4,1 mln. meer dan begroot. Dit komt met name door een hogere omzet moederdepartement (€ 1,5 mln.), een hogere omzet derden (€ 1,5 mln.) en een vrijval bij de voorzieningen (€ 0,8 mln.).
Lasten
De lasten bedragen € 6,8 mln. meer dan begroot. Dit kan als volgt worden gespecificeerd:
-
– De personele kosten vallen € 6,4 mln. hoger uit (€ 1,6 mln. eigen personeel met name als gevolg van loonbijstelling en € 4,7 mln. extra inhuur als gevolg van inzet op productie (SLA en omzet derden), het cultuurtraject/management en versterking van de bedrijfsvoering.
-
– De materiёle kosten zijn € 3,4 mln. hoger terwijl de materiële programma kosten (labkosten) € 4,9 mln. lager zijn. In de oorspronkelijke begroting van de materiële kosten is geen rekening gehouden met een herrubricering in de kostenposten.
-
– € 2,5 mln. dotatie aan de voorzieningen, met name de voorziening personele verplichting reorganisatie en voorziening vaststellingsovereenkomst en wachtgelden.
II. Balans
31-12-2018 | 31-12-2017 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 9.564 | 8.709 |
Immateriële activa | 0 | 0 |
Materiële vaste activa | 9.564 | 8.709 |
– Grond en gebouwen | 376 | 41 |
– Installaties en inventarissen | 8.113 | 7.117 |
– Projecten in uitvoering | ||
– Overige materiële vaste activa | 1.075 | 1.551 |
Vlottende Activa | 9.000 | 10.806 |
– Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 129 |
– Debiteuren | 1.441 | 1.754 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 2.094 | 2.132 |
– Liquide middelen | 5.465 | 6.791 |
Totaal Activa | 18.564 | 19.515 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | – 2.262 | 456 |
– Exploitatiereserve | 456 | 2.091 |
– Onverdeeld resultaat | – 2.718 | – 1.635 |
Voorzieningen | 2.688 | 1.503 |
Langlopende schulden | 5.764 | 3.606 |
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 5.764 | 3.606 |
Kortlopende schulden | 12.374 | 13.950 |
– Crediteuren | 2.367 | 2.420 |
– Schulden bij het Rijk | 0 | 0 |
– Belastingen en premies sociale lasten | 126 | 26 |
– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 2.190 | 3.426 |
– Overige schulden en overlopende passiva | 7.691 | 8.078 |
Totaal Passiva | 18.564 | 19.515 |
Activa
In onderstaand overzicht is voor de posten Debiteuren, Overige vorderingen en overlopende activa aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2018 vorderingen betreft tussen het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).
Moeder- departement | Andere Ministeries | Derden (buiten het rijk) | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Debiteuren | 102 | 384 | 1.483 | 1.969 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 480 | 283 | 1.331 | 2.094 |
Totaal | 582 | 667 | 2.814 | 4.063 |
Passiva
In onderstaand overzicht is voor de posten Crediteuren, Overige schulden en overlopende passiva aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2018 schulden betreft tussen: het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).
Moeder- departement | Andere Ministeries | Derden (buiten het rijk) | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Crediteuren | 0 | 226 | 2.005 | 2.231 |
Overige schulden en overlopende passiva | 1.334 | 147 | 6.210 | 7.691 |
Totaal | 1.334 | 373 | 8.215 | 9.922 |
In onderstaand overzicht is het verloop van de voorziening nader toegelicht.
Omschrijving voorziening | Stand per 1-1-2018 | Vrijval in 2018 | Dotatie in 2018 | Onttrekking in 2018 | Stand per 31-12-2018 |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening personele verplichtingen reorganisatie | 973 | 577 | 519 | 281 | 634 |
Voorziening vaststellingsovereenkomst en wachtgelden | 530 | 114 | 1.830 | 192 | 2.054 |
Totaal | 1.503 | 691 | 2.349 | 473 | 2.688 |
In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.
2018 | 2017 | 2016 | |
---|---|---|---|
Omzet | 78.534 | 76.191 | 95.457 |
Plafond eigen vermogen | 4.169 | 4.196 | 3.127 |
Eigen vermogen | – 2.262 | 456 | 3.127 |
Eigen vermogen als percentage van omzet | – 3% | 1% | – 3% |
Uiterlijk bij de eerste suppletoire begrotingswet wordt het negatief eigen vermogen tot minimaal nihil aangevuld.
III. Kasstroomoverzicht
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | 3 = (2) – (1) | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2018 +/+ stand depositorekeningen | 9.160 | 6.791 | 2.369 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+/+) | 75.227 | 78.928 | 3.701 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 71.377 | – 76.833 | – 5.456 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 3.850 | 2.095 | 1.755 |
Totaal investeringen (–/–) | – 3.000 | – 4.599 | 1.599 | |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | 0 | 257 | – 257 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 3.000 | – 4.342 | 1.342 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossing op leningen (–/–) | – 3.850 | – 3.426 | – 424 | |
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 0 | 4.348 | – 4.348 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 3.850 | 922 | – 4.772 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2018 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 6.160 | 5.466 | 694 |
Operationele kasstroom
Het verschil kan verklaard worden door het negatieve exploitatieresultaat.
Investeringskasstroom
In 2018 bleken meer investeringen nodig, de investeringen in 2018 zijn daarom hoger dan begroot.De investeringen betreffen met name laboratoriumapparatuur, verbouwingen en voertuigen voor onderzoek op plaats delict
Financieringskasstroom
In 2018 zijn de investeringen gefinancierd met afgeroepen leningen, dit is toentertijd niet in de begroting opgenomen. Tevens is er afgelost op de lopende leningen, dit bedrag is lager dan begroot.
Activum | Afschrijvingstermijn | Bedrag |
---|---|---|
Installaties en inventaris | 5–10 jaar | 3.598 |
Overige materiële vaste activa | 2–5 jaar | 627 |
Grond en gebouwen | 30 à 50 jaar | 374 |
Totaal | 4.599 |
IV. Doelmatigheidsindicatoren
NFI productie K1 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Productgroep | Instroom | Capaciteit | Uitstroom | Verschil Uitstroom en capaciteit | Realisatie gemiddelde levertijd | Norm levertijd 2018 | % op tijd | ||
BDE | Bijzondere Dienstverlening en Expertise | in producten | 5.621 | 4.745 | 6.014 | 1.269 | 38 | – | 69% |
BiS | Biologische Sporen | in producten | 46.301 | 50.253 | 46.698 | – 3.555 | 17 | – | 88% |
in uren | 85 | 480 | 79 | – 401 | – | – | |||
CFS | Chemische en Fysische Sporen | in producten | 13.877 | 17.132 | 13.578 | – 3.554 | 16 | – | 93% |
DBS | Digitale en Biometrische Sporen | in producten | 1.003 | 1.065 | 1.007 | – 58 | 37 | – | 89% |
in uren | 13.570 | 14.695 | 14.172 | – 523 | – | – | |||
NFI | totaal | in producten | 66.802 | 73.195 | 67.297 | – 5.898 | 19 | 15 | 87% |
in uren | 13.655 | 15.175 | 14.251 | – 924 |
De productie is hoger dan de instroom, dat betekent dat er achterstanden zijn weggewerkt. De lagere instroom dan de capaciteit zit onder meer bij de divisie Biologische Sporen. Een van de hoog volume DNA-producten bij BIS heeft al enkele jaren een lagere instroom. In 2019 zijn de afspraken met het OM/politie in de Service Level Agreement/SLA hierop aangepast. Daarnaast is de lagere instroom dan de capaciteit bij de divisie Chemische en Fysische Sporen veroorzaakt door een vertraging in de uitrol van NFIdent. De instroom en de productie bij Bijzondere Dienstverlening en Expertise zijn aanzienlijk hoger dan afgesproken.
Voor het NFI totaal bedraagt de gemiddelde gerealiseerde levertijd 19 dagen, deze ligt hiermee boven de norm van 15 dagen. Het percentage onderzoeksrapporten dat geleverd is binnen de genormeerde levertijd bedraagt 87%. Hiermee is de norm van 95% niet gehaald. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een nieuwe werkwijze, personele en technische problemen bij het product HBS003 (High Volume Crimes)/BIS in de eerste helft van 2018. Daarnaast heeft bij de divisie Bijzondere Dienstverlening en Expertise de hogere instroom en uitstroom dan de capaciteit geleid tot langere doorlooptijden.