Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving.
Justis screent op terreinen waarvan politiek en samenleving vinden dat betrouwbaarheid belangrijk is en waar Justis toegang heeft tot unieke informatie die alleen voor de overheid beschikbaar is. Daar waar het bedrijfsleven screent, wil Justis dat dit betrouwbaar gebeurt en daarom screent ze deze organisaties ook. Justis draagt bij aan de veiligheid in en van de samenleving en doet recht aan de beginselen van de rechtsstaat, aangezien de rechtsstaat alleen goed kan functioneren als de betrouwbaarheid en veiligheid zijn gewaarborgd.
Bij het screenen van personen en organisaties stelt Justis de principes van de rechtsstaat centraal. Onafhankelijk en met oog voor privacy weegt Justis, vanuit een wettelijke basis, individuele belangen van personen en organisaties af tegen het collectieve belang, met als doel kwetsbare belangen te beschermen en risico’s te verminderen.
De beweging die Justis maakt, is die van een productgerichte naar een opgavegerichte organisatie waarbij de behoefte van de samenleving aan betrouwbaarheid en veiligheid het uitgangspunt vormt. Samen met opdrachtgevers en partners bekijkt Justis of en op welke manier screening kan bijdragen aan de maatschappelijke veiligheid en vermindering van risico’s in het maatschappelijk verkeer.
I. Staat van Baten en Lasten
Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2 – 1) | Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 3.587 | – 4.709 | – 7.882 | – 1.858 |
Omzet overige departementen | 283 | 411 | 228 | – 44 |
Omzet derden | 32.109 | 42.106 | 8.969 | 36.827 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval voorzieningen | 327 | 327 | 0 | |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 35.979 | 38.135 | 1.642 | 34.925 |
Lasten | ||||
Apparaatkosten | 35.979 | 34.941 | – 1.552 | 33.714 |
– Personele kosten | 20.387 | 20.477 | 213 | 17.906 |
Waarvan eigen personeel | 17.218 | 16.826 | – 683 | 15.432 |
Waarvan inhuur externen | 2.881 | 3.651 | 896 | 2.474 |
Waarvan overige personele kosten | 288 | 0 | 0 | 0 |
– Materiële kosten | 15.593 | 14.464 | – 1.765 | 15.808 |
Waarvan apparaat ICT | 4.691 | 1.036 | – 6.456 | 5.395 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 10.603 | 7.244 | – 240 | 9.330 |
Waarvan overige materiële kosten | 299 | 6.184 | 4.931 | 1.083 |
Materiële programma kosten | 234 | 234 | 0 | |
Totaal lasten | 35.979 | 35.175 | – 1.318 | 33.714 |
Saldo van baten en lasten reguliere bedrijfsuitoefening | 0 | 2.960 | 2.960 | 1.211 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 2.960 | 2.960 | 1.211 |
Toelichting op de Staat van baten en lasten
Omzet moederdepartement | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Verdeeld naar productgroep: | ||
– DGSenB | – 7.646 | – 1.775 |
– DGRR | 2.937 | – 83 |
Totaal | – 4.709 | – 1.858 |
omzet verdeeld naar productgroepen en indien mogelijk een p*q onderbouwing |
Omzet overige departementen | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Verdeeld naar productgroep: | ||
– Ministerie van I&W | 181 | 178 |
– Ministerie van SZW | 210 | 104 |
– Ministerie van EZK | – 243 | – 365 |
– Ministerie van OC&W | 39 | |
– Ministerie van VWS | 263 | |
Totaal | 411 | – 44 |
Omzet derden | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Verdeeld naar productgroep: | ||
– VOG (VOG NP, VOG RP en GVA) | 39.799 | 34.858 |
– Naamswijziging | 1.522 | 1.341 |
– WPBR | 532 | 425 |
– BIBOB | 189 | 130 |
– WWM | 28 | 22 |
– Sancties | 36 | 51 |
Totaal | 42.106 | 36.827 |
Vrijval voorzieningen | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Voorziening 2017 | 327 | |
Totaal | 327 | 0 |
Personele kosten | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Waarvan eigen personeel | 16.826 | 15.432 |
Waarvan externe inhuur | 3.651 | 2.474 |
Waarvan overige personele kosten | ||
Totaal | 20.477 | 17.906 |
Materiële kosten | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Waarvan apparaat ICT | 1.036 | 5.395 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 7.244 | 9.330 |
Waarvan overige materiele kosten | 6.184 | 1.083 |
Totaal | 14.464 | 15.808 |
Materiële programma kosten | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Uitvoering gratis VOG | 234 | |
Totaal | 234 | 0 |
Baten
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement bestaat uit het IBOS-kader (van € 3,5 mln.) en het financieringsresultaat (van € 8,2 mln.). Het IBOS-kader bestaat uit bijdragen vanuit opdrachtgevers binnen J&V voor producten waarvoor geen (kostendekkende) tarieven worden geheven aan de eindgebruiker. Het IBOS-kader is vrijwel onveranderd ten opzichte van de begroting. Het financieringsresultaat is hoog en dit wordt veroorzaakt door een stijging in het aantal VOG’s. Het financieringsresultaat is in mindering gebracht op de omzet moederdepartement. Dit verklaart het verschil ten opzichte van de Rijksbegroting en de realisatie in 2017.
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen is in 2018 hoger dan de begroting doordat de productie van GVA en Continue Screenen Kinderopvang is toegenomen. Per november 2018 is gestart met de nieuwe regeling Gratis VOG waarmee in de Rijksbegroting nog geen rekening was gehouden.
Omzet derden
De hogere realisatie ten opzichte van 2017 en van de begroting is het gevolg van een toename bij meerdere producten. Hierbij heeft de VOG-NP het grootste aandeel met een realisatie van 1.124.665 VOG-aanvragen. In de Rijksbegroting was met een opbrengst voor 850.000 VOG-aanvragen rekening gehouden (en met een volume van 100.000 gratis VOG).
Lasten
Personele kosten
De realisatie van de personele kosten is in lijn met de begroting. Er is wel een lichte verschuiving van eigen personeel naar inhuur externen als gevolg van de productiestijging, de behoefte aan een flexibele invulling van die capaciteitsvraag en moeilijk in te vullen vacatures (vooral bij de afdeling IV).
Materiële kosten
De materiële kosten waren in 2018 lager dan in 2017 en de begroting voor 2018. Belangrijke oorzaak hiervan was dat een aantal activiteiten, vooral ICT-gerelateerde werkzaamheden, wel was gepland, maar door verschillende oorzaken niet of maar deels zijn uitgevoerd in 2018. De uitvoering schuift daardoor noodgedwongen door naar 2019.
Ook was een deel begroot onder materiele kosten wat in de realisatie boekhoudkundig onder materiële programma- kosten valt.
De lage realisatie bij apparaat ICT wordt veroorzaakt doordat onze belangrijkste ICT-leverancier (SSC-I) volgens verplichte codering valt onder overige materiële kosten in plaats van apparaat ICT.
Saldo van baten en lasten
Het exploitatieresultaat ad € 2,960 mln. van Justis wordt veroorzaakt doordat de baten hoger zijn dan begroot en de lasten lager zijn dan begroot. De stijging van de productie heeft meer opbrengsten gegenereerd. Met name de stijging van de VOG-NP met 32% (van 850.000 naar 1.124.665) heeft voor een toename in de baten gezorgd.
De materiële kosten waren lager dan begroot doordat een aantal activiteiten, vooral ICT-gerelateerde werkzaamheden, wel was gepland, maar door verschillende oorzaken niet of maar deels zijn uitgevoerd in 2018.
Justis is niet VPB-plichtig, derhalve is er geen VPB opgenomen.
II. Balans
31-12-2018 | 31-12-2017 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 0 | 0 |
Immateriële activa | 0 | 0 |
Materiële vaste activa | 0 | 0 |
– Grond en gebouwen | 0 | 0 |
– Installaties en inventarissen | 0 | 0 |
– Projecten in uitvoering | 0 | 0 |
– Overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Vlottende Activa | 12.661 | 12.902 |
– Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
– Debiteuren | 1.283 | 2.072 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 1.099 | 410 |
– Liquide middelen | 10.279 | 10.420 |
Totaal Activa | 12.661 | 12.902 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 3.802 | 2.095 |
– Exploitatiereserve | 842 | 884 |
– Onverdeeld resultaat | 2.960 | 1.211 |
Voorzieningen | 155 | 327 |
Langlopende schulden | ||
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Kortlopende schulden | 8.704 | 10.480 |
– Crediteuren | 239 | 695 |
– Schulden bij het Rijk | 3.225 | 209 |
– Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
– Overige schulden en overlopende passiva | 5.240 | 9.576 |
Totaal Passiva | 12.661 | 12.902 |
Activa
Van de posten Debiteuren heeft € 0,028 mln. betrekking op het moederdepartement en € 1,255 mln. op derden. Van de posten Overige vorderingen en overlopende activa heeft € 0,950 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,084 mln. betrekking op overige departementen en € 0,065 mln. op derden.
Passiva
In verband met een dispuut met een derde partij is in 2017 een voorziening opgenomen van € 0,327 mln. Bij de uitkomst van dit dispuut zijn afspraken gemaakt over de toekomst en het was niet nodig om af te rekenen over voorgaande jaren. De voorziening kon zodoende vrijvallen.
In verband met van werk naar werk regeling met een medewerker zijn afspraken voor een outplacement gemaakt. Hierbij is een verplichting voor Justis ontstaan waarbij de omvang nog onzeker is. Om deze reden is een voorziening gevormd.
De niet opgenomen verlofdagen van € 0,7 mln. zijn onderdeel van de post «Overige schulden en overlopende passiva» op de balans.
Van de post Schulden bij het Rijk heeft € 0,7 mln. betrekking op het moederdepartement en € 2,6 mln. betrekking op andere ministeries.
Van de post Overige schulden en overlopende passiva heeft € 1,2 mln. betrekking op het moederdepartement, € 1,3 mln. betrekking op overige departementen en € 2,7 mln. betrekking op derden.
Eigen Vermogen
Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2016, 2017 en 2018 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 1,794 mln. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen).
Het onverdeelde saldo van baten en lasten over 2018 bedraagt € 3 mln. Na het toevoegen van € 1 mln. aan de exploitatiereserve resteert van het exploitatieresultaat 2018 nog € 2 mln. Laatstgenoemd bedrag dient uiterlijk bij de voorjaarsnota te worden afgeroomd door de eigenaar.
In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.
Jaar | Omzet | Eigen vermogen | % |
---|---|---|---|
2018 | 37.808 | 3.802 | 10% |
2017 | 34.925 | 2.100 | 6% |
2016 | 34.882 | 5.914 | 17% |
Onderstaand is een overzicht opgenomen van het Eigen Vermogen:
Exploitatiereserve | Onverdeeld resultaat | Totaal | |
---|---|---|---|
Stand 01-01-2018 | 884 | 1.211 | 2.095 |
Onverdeeld resultaat 2017 (+/–) | 859 | – 859 | 0 |
Toevoeging door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
Storting aan moederdepartement (–/–) | – 900 | – 352 | – 1.252 |
Onverdeeld resultaat 2018 (+/–) | 0 | 2.960 | 2.960 |
Stand 31-12-2018 | 842 | 2.960 | 3.802 |
De storting aan het moederdepartement in 2018 betreft de terugstorting van het deel van het exploitatieresultaat 2017 dat boven de maximumomvang van het eigen vermogen uitkwam (€ 0,4 mln.) en de afroming van € 0,9 mln. als bijdrage aan het tekort van J&V.
III. Kasstroomoverzicht
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | 3 = (2) – (1) | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2018 +/+ stand depositorekeningen | 1.646 | 10.419 | 8.773 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 35.979 | 56.036 | 20.057 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 35.979 | – 54.924 | – 18.945 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 0 | 1.112 | 1.112 |
Totaal investeringen (–/–) | 0 | |||
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | 0 | |||
3 | Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 1.252 | – 1.252 | ||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | |||
Aflossing op leningen (–/–) | 0 | |||
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 0 | |||
4 | Totaal financieringskasstroom | 0 | – 1.252 | – 1.252 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2018 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 1.646 | 10.279 | 8.633 |
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft de terugstorting van het deel van het exploitatieresultaat 2017 dat boven de maximumomvang van het eigen vermogen uitkwam en de afroming van € 0,9 mln. als bijdrage aan het tekort van het Ministerie van Justitie & Veiligheid.
Daarnaast is de vroegtijdige afroming van € 9 mln. van het te behalen financieringsresultaat onderdeel van de operationele uitgaande kasstroom.
IV. Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | |
Risicomeldingen | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 1.346 | 1.394 | 1.241 | 1.888 | 1.100 | 788 |
Omzet* (x € 1.000) | 3.607 | – | – | – | – | |
Doorlooptijd | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | |
TIV | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 958 | 864 | 886 | 947 | 800 | 147 |
Omzet* (x € 1.000) | 902 | – | – | – | 0 | |
Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen | 64% | 56% | 48% | 89% | 75% | 0 |
Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken | 77% | 79% | 71% | 99% | 75% | 0 |
Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden | 99% | 100% | 100% | 100% | 95% | 0 |
GSR | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 954 | 595 | 731 | 543 | 700 | – 157 |
Omzet* (x € 1.000) | 464 | 700 | – | – | – | |
Doorlooptijd: % positieve beslissing binnen 8 w. | 78% | 96% | 99% | 96% | 95% | 0 |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 8 w. | n.v.t | n.v.t | 83% | 100% | 95% | 0 |
BIBOB | ||||||
Tarief | € 500,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | |
Volume | 314 | 292 | 247 | 352 | 305 | 47 |
Omzet* (x € 1.000) | 3.761 | 155 | 130 | 189 | 193 | – 4 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 25% | 55% | 31% | 24% | 60% | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 56% | 88% | 74% | 53% | 90% | 0 |
Gratie | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 1.404 | 1.245 | 1.264 | 1.120 | 1.200 | – 80 |
Omzet* (x € 1.000) | 928 | 571 | – | – | – | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 89% | 87% | 87% | 84% | 90% | 0 |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP) | ||||||
Tarief (via gemeenten) | € 30,05 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | |
Tarief (elektronisch) | € 24,55 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | |
Volume | 863.483 | 967.031 | 1.055.184 | 1.205.026 | 950.000 | 272.310 |
Omzet* (x € 1.000) | 18.837 | 26.534 | 32.838 | 38.070 | 28.773 | 9.297 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 100% | 99% | 100% | 99% | 95% | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW | 26% | 63% | 44% | 16% | 90% | – 1 |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | ||||||
Tarief | € 147,50 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | |
Volume | 5.705 | 5.377 | 6.022 | 5.013 | 5.100 | – 87 |
Omzet* (x € 1.000) | 818 | 1.140 | 1.247 | 1.018 | 1.056 | – 38 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | 95% | |
GVA | ||||||
Tarief | € 100,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | |
Volume | 6.007 | 8.072 | 9.489 | 8.904 | 6.000 | 2.904 |
Omzet* (x € 1.000) | 634 | 379 | 773 | 668 | 490 | 178 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | 95% | n.v.t |
Naamswijziging | ||||||
Tarief | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | |
Volume | 1.797 | 1.915 | 2.180 | 2.519 | 2.000 | 519 |
Omzet1 (x € 1.000) | 1.043 | 1.115 | 1.341 | 1.522 | 1.144 | 378 |
Doorlooptijd: % binnen 20 weken | 100% | 100% | 99% | 99% | 95% | 0 |
WWM beroepen | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 113 | 108 | 127 | 89 | 120 | – 31 |
Omzet1 (x € 1.000) | 722 | 644 | – | – | ||
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 98% | 100% | 96% | 94% | 95% | 0 |
WWM ontheffingen | ||||||
Tarief | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | |
Volume | 343 | 364 | 323 | 366 | 360 | 6 |
Omzet1 (x € 1.000) | 106 | 444 | 22 | 28 | 25 | 3 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 97% | 97% | 96% | 93% | 95% | 0 |
BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren) | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 6.283 | 6.622 | 7.931 | 7.849 | 7.070 | 779 |
Omzet1 (x € 1.000) | 894 | 614 | – | – | – | 0 |
Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 w. | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% | 0 |
BOD (Bijzondere opsporingsdienst) | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Volume | 449 | 407 | 304 | 343 | 400 | – 57 |
Omzet1 (x € 1.000) | 19 | 101 | – | – | 0 | |
Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% | 0 |
WPBR ondernemingen | ||||||
Tarief | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | |
Volume | 771 | 726 | 767 | 859 | 850 | 9 |
Omzet1 (x € 1.000) | 762 | 718 | 355 | 436 | 354 | 82 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 99% | 96% | 98% | 98% | 95% | 0 |
WPBR leidinggevenden | ||||||
Tarief | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | |
Volume | 936 | 901 | 964 | 1.101 | 1.025 | 76 |
Omzet1 (x € 1.000) | 312 | 379 | 70 | 95 | 75 | 20 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 95% | 86% | 96% | 94% | 95% | 0 |
Continue screening | ||||||
Volume2 | 5.504 | 194.657 | 195.316 | 225.659 | 195.000 | 30.659 |
Omzet1 (x € 1.000) | 560 | 355 | 321 | 391 | 283 | 108 |
Dienst Justis – totaal | ||||||
FTE- totaal (intern personeel) | 230 | 233 | 242 | 252 | 242 | 10 |
Saldo baten en lasten in % van totale baten | 6,0% | 15,0% | 20,0% | 8,0% | 0,0% | 0 |