Inleiding
SSC-ICT is het Shared Service Centrum ICT van en voor het Rijk, onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het is één van de grootste fullservice ICT-dienstverleners binnen het rijk en levert onder meer rijksbrede ICT-services. SSC-ICT ondersteunt meer dan 30.000 werkplekken en mobiele devices in Nederland en op 160 ambassadeposten over de gehele wereld. SSC-ICT beheert en ontwikkelt ruim duizend applicaties, verzorgt de housing en hosting in het overheidsdatacenter (ODC), biedt IT-diensten met extra hoge beveiligingsniveaus en voert jaarlijks zo’n 260 ICT-projecten uit.
In 2018 is gewerkt aan de uitvoering van het jaarplan «Zichtbaar Beter». Realisatie heeft plaatsgevonden van de datacenter migraties naar het ODC, de uitrol van DWR Next en de realisatie van dienstverlening ten behoeve van rijkskantoren (bijv. Rijnstraat). Medio 2018 is echter geconstateerd dat de werkvoorraad is gestegen en dat bij een aantal knelpunten onvoldoende voortgang is geboekt. Daarbij kwam dat het financieel resultaat zich negatief ontwikkelde. Op het gebied van security en storingsarme dienstverlening ontstonden grote uitdagingen terwijl de organisatie nog niet optimaal werkte.
Voor een goede analyse en advies over de juiste prioriteiten en meerjaren strategie heeft de eigenaar een extern adviesbureau gevraagd een onderzoek in twee fasen uit te voeren naar verbetermaatregelen voor de korte termijn en naar het toekomstbestendig maken van SSC-ICT vanuit een breder perspectief. Vooruitlopend hierop heeft SSC-ICT besloten in het najaar van 2018 alle nadruk te geven aan twee topprioriteiten: security én storingsarm. Op basis van het externe advies onderzoeksfase 1 heeft SSC-ICT eind 2018 aanvullende verbeteracties («No Regret» acties) bepaald. Deze hebben een doorlooptijd tot eind 2019. Rode draad daarbij is het vergroten van de (taak)volwassenheid en het verbeteren van het bedrijfsmatig functioneren, waaronder het verbeteren en versterken van de financiële functie.
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 |
Baten | ||||
Omzet | 258.681 | 258.312 | – 369 | 242.362 |
– Omzet moederdepartement | 45.500 | 67.882 | 22.382 | 57.706 |
– Omzet overige departementen | 213.181 | 189.764 | – 23.417 | 184.338 |
– Omzet derden | 0 | 666 | 666 | 318 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 2.060 | 2.060 | 1.752 |
Bijzondere baten | 0 | 29 | 29 | 6.532 |
Totaal baten | 258.681 | 260.401 | 1.720 | 250.646 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 203.100 | 226.662 | 23.562 | 211.608 |
– Personele kosten | 110.500 | 122.022 | 11.522 | 121.494 |
Waarvan eigen personeel | 71.070 | 76.382 | 5.312 | 66.747 |
Waarvan inhuur externen | 36.930 | 40.916 | 3.986 | 51.170 |
Waarvan overige personele kosten | 2.500 | 4.724 | 2.224 | 3.577 |
– Materiële kosten | 92.600 | 104.640 | 12.040 | 90.114 |
Waarvan apparaat ICT | 67.300 | 85.933 | 18.633 | 74.204 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 17.300 | 16.566 | – 734 | 13.010 |
Waarvan overige materiële kosten | 8.000 | 2.141 | – 5.859 | 2.900 |
Rentelasten | 250 | 23 | – 227 | 46 |
Afschrijvingskosten | 55.331 | 55.987 | 656 | 45.813 |
– Materieel | 55.331 | 46.860 | – 8.471 | 39.696 |
Waarvan apparaat ICT | 55.331 | 46.860 | – 8.471 | 39.696 |
– Immaterieel | 0 | 9.127 | 9.127 | 6.117 |
Overige lasten | 0 | 2.682 | 2.682 | 34.352 |
– Dotaties voorzieningen | 0 | 1.424 | 1.424 | 14.435 |
– Bijzondere lasten | 0 | 1.258 | 1.258 | 19.917 |
Totaal lasten | 258.681 | 285.354 | 26.672 | 291.819 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | – 24.953 | – 24.953 | – 41.173 |
Agentschapsdeel Vpb-baten | 0 | 0 | 0 | 6 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | – 19 | – 19 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 24.972 | – 24.972 | – 41.167 |
Toelichting staat van baten en lasten
Overzicht foutherstel en reclassificatie 2017
Foutherstel extra licenties 2017
Het minder eigen gebruik van extra licenties in 2017 heeft geleid tot een herberekening in de vergelijkende cijfers over 2017. De eigen licenties van 2 klanten zijn toen meegeteld en de licenties in bezit waren hierop in mindering gebracht. In de herberekening over 2017 zijn beide gegevens buiten beschouwing gelaten. Dit heeft geresulteerd in de volgende balansmutaties met een resultaateffect dat leidt tot een extra verlies van 1,4%.
x € 1.000 | ||
---|---|---|
Hoofdcategorie | Subcategorie | Mutatie |
Immateriële vaste activa (aanschafwaarde) | Software en licenties | – 2.160 |
Immateriële vaste activa (cum. waardeverminderingen en afschrijvingen) | Software en licenties | 45 |
Immateriële vaste activa (boekwaarde) | Software en licenties | – 2.115 |
Overige vorderingen en overlopende activa | Vooruitbetaalde kosten | – 348 |
Langlopende schulden | Leningen bij het Ministerie van Financien | 2.115 |
Kortlopende schulden | Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | – 2.115 |
Voorzieningen | Voorziening onderhoud licenties | – 1.000 |
Totaal mutatie in eigen vermogen | Onverdeeld resultaat | – 3.463 |
De mutaties binnen de staat van baten en lasten met resultaateffect leidt tot een extra verlies van 1,4%.
x € 1.000 | ||
---|---|---|
Hoofdcategorie | Subcategorie | Mutatie |
Materiële kosten | Waarvan apparaat ICT | – 30 |
Afschrijvingskosten | Immaterieel | – 45 |
Overige lasten | Dotaties voorzieningen | 1.000 |
Overige lasten | Bijzondere lasten | 2.538 |
Saldo van baten en lasten | Totaal mutatie extra verlies in resultaat 2017 | 3.463 |
Reclassificaties 2017
Vanwege nieuwe onderdelen in de Rijksbegrotingsvoorschriften zijn er mutaties doorgevoerd in de vergelijkende cijfers van 2017 zonder resultaatseffect. De voorraad cadeaubonnen hebben een geldwaarde en zijn daarom overgeheveld. De onderhanden projecten zijn geanalyseerd en overgeheveld.
Binnen de debiteuren was in 2017 sprake van een verkeerde categorie. Als laatste is een vordering die onder de schulden was verantwoord overgeheveld naar de overige vorderingen. Dit heeft geleid tot de volgende aanpassingen zonder resultaatseffect.
x € 1.000 | ||
---|---|---|
Hoofdcategorie | Subcategorie | Mutatie |
Kortlopende schulden | Belastingen en premies sociale lasten | 65 |
Kortlopende schulden | Overige schulden en overlopende passiva | – 65 |
Kortlopende schulden | Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 77.063 |
Kortlopende schulden | Overige schulden en overlopende passiva | – 77.063 |
Voorraden en onderhanden projecten | Voorraad cadeaubonnen | – 5 |
Liquide middelen | Voorraad cadeaubonnen | 5 |
Voorraden en onderhanden projecten | Onderhanden projecten | 2.583 |
Overige vorderingen en overlopende activa | Nog te factureren projecten | – 2.583 |
Debiteuren | Overige departementen | 376 |
Debiteuren | Agentschappen | – 376 |
Overige vorderingen en overlopende activa | Overige vorderingen | 35 |
Overige schulden en overlopende passiva | Nog te verrekenen | – 35 |
Saldo van baten en lasten | Geen effect op resultaat 2017 | 0 |
Binnen de staat van baten en lasten waren een aantal posten niet goed verantwoord in de juiste hoofd- en subcategorie. Dit heeft geleid tot de volgende aanpassingen zonder resultaatseffect.
x € 1.000 | ||
---|---|---|
Hoofdcategorie | Subcategorie | Mutatie |
Personele kosten | Waarvan eigen personeel | 3 |
Materiële kosten | Waarvan apparaat ICT | – 3 |
Personele kosten | Waarvan overige personele kosten | 144 |
Materiële kosten | Waarvan apparaat ICT | – 144 |
Materiële kosten | Waarvan overige materiële kosten | 958 |
Materiële kosten | Waarvan apparaat ICT | – 958 |
0 |
Baten
De totale baten komen € 1,7 mln. hoger uit dan de begroting. De baten bestaan voornamelijk uit de omzet van de financiële afspraken met klanten op basis van de afgesloten Dienstverleningsafspraken (DVA’s) alsmede zogenaamde maatwerkopdrachten ten behoeve van de klanten.
Omzet
Per saldo komt de omzet € 0,4 mln. lager uit dan de vastgestelde begroting. De omzet van het moederdepartement is € 22,4 mln. hoger dan begroot. Als gevolg van de departementale herindeling hebben in 2018 verschuivingen plaatsgevonden van de Ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Infrastructuur en Waterstaat (I&W) naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De toename in het personeelsbestand van het moederdepartement heeft een opwaarts effect heeft gehad op de afname van accounts, devices, storage etc. De omzet van de departementen en agentschappen is € 23,4 mln. lager ten opzichte van de begroting. In de loop van het jaar zijn financiële afspraken die op basis van Dienstverleningsafspraken worden gemaakt neerwaarts bijgesteld. Tevens zijn enkele maatwerkopdrachten niet doorgegaan te weten: SAP HANA (P-Direkt) en dienstverlening voor de buitenlandse posten, tezamen € 12,0 mln.
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2018 | Realisatie 2017 |
---|---|---|---|
Moederdepartement | 45.500 | 67.882 | 57.706 |
Overige departementen | 213.181 | 189.764 | 184.338 |
Derden | 0 | 666 | 318 |
Totaal | 258.681 | 258.312 | 242.362 |
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2018 | Realisatie 2017 |
---|---|---|---|
Generiek | 0 | 10.646 | 11.514 |
Gemeenschappelijk | 0 | 215.767 | 191.903 |
Specifiek | 0 | 31.899 | 38.945 |
Totaal | 258.681 | 258.312 | 242.362 |
Lasten
Personeel
Op personeelsgebied is de formatie in 2018 verder gevuld, van 907 fte per 1 januari naar 998 fte per 31 december per saldo € 5,3 mln. hoger dan de vastgestelde begroting). Dit is onder andere het effect van de verambtelijking. In 2018 zijn 22 externen verambtelijkt. Daarbij komt dat als gevolg de CAO-aanpassing van 3%, de loonkosten zijn gestegen. Het effect daarvan was € 1,1 mln. Tevens heeft de harmonisatie van het functiehuis van SSC-ICT € 2,0 mln. extra kosten met zich meegebracht. Hierdoor zijn ook de overige personeelskosten gestegen. De totale inhuurkosten zijn ten opzichte van de begroting met € 4,0 mln. hoger uitgevallen. Dit is met name veroorzaakt door een stijging van de externe uurtarieven. Per 1-1-2018 was dit € 79,29 en per 31-12-2018 € 84,39. Ten opzichte van 2017 zijn de inhuurkosten met € 10,2 mln. afgenomen, maar door de spanning op de arbeidsmarkt konden de inhuurkosten niet verder worden afgebouwd tot het niveau van de vastgestelde begroting.
Materieel
De stijging van de materiële kosten ten opzichte van de vastgestelde begroting is € 12,0 mln. Dit wordt vooral veroorzaakt door de toename van licenties die verbonden zijn aan het DWR Next concept, inclusief de daaraan verbonden onderhoudskosten. Dit naast onvoorziene structurele meerkosten voor huisvesting (€ 1,5 mln.), facilitaire dienstverlening (€ 2,4 mln.) en incidentele meerkosten voor de migratie datacenters (€ 1,7 mln.) en de verhuizing van Zoetermeer naar Den Haag in het kader van de eenwording SSC-ICT (€ 0,7 mln.).
Afschrijving
De totale afschrijvingskosten zijn € 0,7 mln. hoger dan geraamd in de vastgestelde begroting. Dit heeft te maken met de gestegen immateriële activa en de activering van licenties, beiden vanwege DWR Next.
Overige lasten
De post overige lasten is € 2,1 mln. hoger dan de vastgestelde begroting. Voor wat betreft dubieuze debiteuren is door SSC-ICT een analyse uitgevoerd op de openstaande vorderingen ouder dan 360 dagen (€ 3,1 mln.) uit 2015, 2016 en 2017, met gebruikmaking van een aantal criteria teneinde te kunnen beoordelen of SSC-ICT wel of niet een voorziening moet treffen. Dit heeft geleid tot een extra dotatie voorzieningen dubieuze debiteuren van ruim € 1,4 mln.
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2018 | Realisatie 2017 |
---|---|---|---|
Dotatie voorziening migratie datacenters | 0 | 0 | 2.293 |
Dotatie voorziening onderhoud licenties | 0 | 0 | 12.142 |
Dotatie voorziening Dubieuze debiteuren | 0 | 1.424 | 0 |
Totaal | 0 | 1.424 | 14.435 |
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten worden gevormd door de desinvesteringen van met name devices die vervroegd worden afgeschreven vanwege diefstal, verlies of dusdanige beschadiging dat ze niet langer bruikbaar zijn. Daarnaast is sprake van versnelde afschrijving, vanwege het in overleg stopzetten van specifieke dienstverlening voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ), waar reeds activatie had plaatsgevonden van devices en software. BZ betaalt overigens de kosten van deze versnelde afschrijving.
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2018 | Realisatie 2017 |
---|---|---|---|
Resultaat desinvesteringen | 0 | 781 | 320 |
Nagekomen lasten vorige boekjaren | 0 | 0 | 0 |
Overige bijzondere lasten | 0 | 477 | 19.597 |
Totaal | 0 | 1.258 | 19.917 |
Saldo van baten en lasten
Het verlies van € 25,0 mln. wordt voornamelijk veroorzaakt door enerzijds hogere apparaatskosten van per saldo circa € 5 mln. (met name in de huisvesting, facilitaire dienstverlening en restant Programma migratie ICT diensten) en anderzijds door achtergebleven opbrengsten in zowel de reguliere (€ 9,8 mln.) als in de maatwerkdienstverlening (€ 8 mln.). Voor een deel wordt de teruggelopen opbrengst in de maatwerkdienstverlening veroorzaakt door de versterkte inzet op storingsarme dienstverlening en security. Daarnaast zijn enkele grote maatopdrachten met een gezamenlijke omzetraming van € 12,0 mln. niet doorgegaan. Dit betreft SAP HANA (BZK/P-Direkt) en dienstverlening buitenlandse posten (BZ).
Balans per 31 december 2018
Balans 2018 | Balans 2017 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 107.604 | 123.983 |
Immateriële vaste activa | 22.351 | 26.311 |
Materiële vaste activa | 85.253 | 97.672 |
– Grond en gebouwen | 0 | 0 |
– Installaties en inventarissen | 1.797 | 2.108 |
– Projecten in uitvoering | 0 | 0 |
– Overige materiële vaste activa | 83.456 | 95.564 |
Vlottende activa | 50.368 | 55.105 |
Voorraden en onderhanden projecten | 2.948 | 2.583 |
Vorderingen | 39.964 | 49.112 |
– Debiteuren | 11.618 | 12.682 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 28.346 | 36.430 |
Liquide middelen | 7.456 | 3.410 |
Totaal activa | 157.972 | 179.088 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | – 22.434 | – 43.267 |
– Exploitatiereserve | 2.538 | – 2.100 |
– Onverdeeld resultaat | – 24.972 | – 41.167 |
Voorzieningen | 9.129 | 14.435 |
Langlopende schulden | 55.762 | 70.320 |
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 55.762 | 70.320 |
Kortlopende schulden | 115.515 | 137.600 |
– Crediteuren | 17.409 | 32.830 |
– Belastingen en premies sociale lasten | 191 | 65 |
– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 60.841 | 79.179 |
– Overige schulden en overlopende passiva | 37.074 | 25.526 |
Totaal passiva | 157.972 | 179.088 |
Toelichting
Immateriële vaste Activa
In 2018 zijn de investeringen DWR Next, licenties en software, opgenomen als immateriële activa. De post Activa in ontwikkeling betrof het project Plekchecker die in 2018 in gebruik is genomen en nu is verantwoord onder de post immateriële vaste activa. Desinvesteringen betreft het project Sina voor BZ welke eind 2018 zijn betaald.
Materiele vaste activa
In 2018 zijn investeringen gedaan in laptops en tablets ten behoeve van het rijksbrede mobiel werken en de uitbreiding van datacenter hosting.
Debiteuren
De posten ouder dan 360 dagen zijn grotendeels voorzien of er is een betalingsregeling getroffen met de desbetreffende debiteur.
De stand van de debiteuren kan als volgt worden gespecificeerd:
31-12-2018 | 31-12-2017 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 3.811 | 1.907 |
Overige departementen | 9.568 | 12.496 |
Derden | 48 | 376 |
13.427 | 14.779 | |
–/– Voorziening dubieuze debiteuren | – 1.809 | – 2.097 |
Totaal | 11.618 | 12.682 |
Per vordering wordt bezien of er dispuut bestaat over de betaling van de vordering en zo ja wat de kans is dat de vordering niet betaald wordt. Het bedrag dat hieruit volgt eind 2018, bedraagt € 1,2 mln. Het verloop van de voorziening dubieuze debiteuren is als volgt:
Stand per 31-12-2017 | Vrijval 2018 | Dotatie 2018 | Onttrekking 2018 | Stand per 31-12-2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening dubieuze debiteuren | – 2.097 | 1.176 | – 1.424 | 536 | – 1.809 |
Totaal | – 2.097 | 1.176 | – 1.424 | 536 | – 1.809 |
Overige vorderingen en overlopende activa
De afname van € 4,6 mln. op de vooruitbetaalde kosten ten opzichte van 2017 wordt vooral verklaard doordat de eeuwigdurende licenties worden geactiveerd als Immateriële vaste activa. Deze zorgen voor de afname in de vooruitbetaalde kosten. De daling bij de nog te factureren projecten is het gevolg van intensivering van facturatiebeleid eind 2018.
31-12-2018 | 31-12-2017 | |
---|---|---|
Vooruitbetaalde kosten | 23.884 | 28.482 |
Overige vorderingen | 200 | 378 |
Nog te factureren projecten | 4.262 | 7.570 |
Totaal | 28.346 | 36.430 |
De specificatie naar afnemersgroep is als volgt:
31-12-2018 | |
---|---|
Overige vorderingen en overlopende activa Moederdepartement | 974 |
Overige vorderingen en overlopende activa overige departementen | 3.402 |
Overige vorderingen en overlopende activa derden | 23.970 |
28.346 |
Liquide middelen
31-12-2018 | 31-12-2017 | |
---|---|---|
Rekening courant Rijkshoofdboekhouding | 7.451 | 3.405 |
Voorraad cadeaubonnen | 5 | 5 |
Totaal | 7.456 | 3.410 |
De stijging van het saldo op de Rekening Courant Rijkshoofdboekhouding wordt vooral verklaard door de kapitaalstorting door het moederdepartement van € 6,0 mln.
Eigen vermogen
Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar.
Op grond van 5% van de gemiddelde omzet over de jaren 2016 tot en met 2018, bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 12,3 mln.
Vermogensmutatie | 2017 | Mutatie | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | – 2.100 | – 41.167 | – 43.267 | |
Toevoeging door moederdepartement | 0 | 45.805 | 45.805 | |
Exploitatieresultaat 2017 | – 41.167 | 41.167 | 0 | |
Onverdeeld resultaat 2018 | 0 | – 24.972 | – 24.972 | |
Stand per 31 december | – 43.267 | 20.833 | – 22.434 |
De toevoeging moederdepartement bestaat uit 2 dotaties:
-
1) Dotatie in verband met het negatieve vermogen per 31 december 2017 ad € 39,8 mln.
-
2) Dotatie in verband met het voorziene verlies over 2018 ad € 6 mln.
De 2e dotatie is op grond van artikel 25, lid 3 van de Regeling Agentschappen in principe niet toegestaan. Echter de Minister van Financiën heeft, gebruikmakend van zijn bevoegdheden conform artikel 33 Regeling Agentschappen, toestemming gegeven voor deze dotatie.
Voorzieningen
De migratie datacenters is in 2018 afgerond. Aan het Programma Migratie Infrastructuur (PMI) is eind 2017 decharge verleend. De resterende activiteiten werden in de lijn voortgezet in 2018.
Hiertoe werd in 2017 een nieuwe voorziening gevormd, de voorziening migratie datacenters. De voorziening onderhoud licenties is voor de komende drie jaar.
Stand per 31-12-2017 | Vrijval 2018 | Dotatie 2018 | Onttrekking 2018 | Stand per 31-12-2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening migratie datacenters | 2.293 | – 884 | 0 | – 1.409 | 0 |
Voorziening onderhoud licenties | 12.142 | 0 | 0 | – 3.013 | 9.129 |
Totaal | 14.435 | – 884 | 0 | – 4.422 | 9.129 |
Langlopende schulden
Op basis van de investeringen in vaste activa die in 2018 plaatsvonden, is in 2018 voor € 34,3 mln. aan nieuwe leningen afgesloten. In 2018 is € 67,2 mln. afgelost op de leenfaciliteiten. De kortlopende aflossingsverplichting voor 2019 bedraagt € 60,8 mln. Dit bedrag is opgenomen onder de kortlopende schulden.
Kortlopende schulden
De kortlopende schulden nemen af ten opzichte van 2017, dit wordt verklaard door de betaling in januari 2018 van één grote openstaande factuur. Hiernaast worden de lagere kortlopende schulden verklaard door de aflossingsverplichting van kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën. Verder nemen de overige schulden en overlopende passiva toe. De post «nog te ontvangen facturen» betreft kosten waarvan de activiteiten in 2018 zijn gerealiseerd maar de factuur nog ontbreekt. De post «opgebouwde rechten van het personeel» laat een verdere stijging zien in 2018. Dit wordt verklaard door de toename van het aantal fte ambtelijk personeel in 2018 alsmede de cao-verhoging van 3% per 1 juli 2018.
31-12-2018 | 31-12-2017 | |
---|---|---|
Nog te ontvangen facturen | 26.723 | 16.563 |
Nog te verrekenen | 2.024 | 1.810 |
Vooruit gefactureerde bedragen | 1.980 | 1.789 |
Opgebouwde rechten personeel | 6.347 | 5.153 |
Overige schulden en overlopende passiva | 0 | 211 |
Totaal | 37.074 | 25.526 |
De specificatie naar afnemersgroep is als volgt:
Overige verplichtingen en overlopende passiva Moederdepartement | 17.542 |
Overige verplichtingen en overlopende passiva Overige Ministeries | 1.950 |
---|---|
Overige verplichtingen en overlopende passiva Derden | 17.582 |
| 37.074 |
31-12-2017 | |
---|---|
Oud saldo overige schulden en overlopende passiva 31-12-2017 | 102.619 |
Naar overige vorderingen en overlopende activa | 35 |
Naar belastingen en premies sociale lasten | – 65 |
Naar Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | – 77.063 |
Nieuw saldo overige schulden en overlopende passiva 31-12-2017 | 25.526 |
Kasstroomoverzicht over 2018
(1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2018 + stand depositorekeningen | 17.000 | 3.410 | – 13.590 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 258.681 | 267.478 | 8.797 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 203.350 | – 236.735 | – 33.385 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 55.331 | 30.743 | – 24.588 |
Totaal investeringen (–/–) | – 30.000 | – 40.424 | – 10.424 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 818 | 818 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 30.000 | – 39.606 | – 9.606 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 45.805 | 45.805 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 55.331 | – 67.196 | – 11.865 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 30.000 | 34.300 | 4.300 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 25.331 | 12.909 | 38.240 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2018 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 mln. €. | 17.000 | 7.456 | – 9.544 |
Toelichting
De investeringen in ICT-goederen (hard- en software) in 2018 bedroegen € 40,4 mln. De investeringen zijn per saldo hoger dan begroot. Dit wordt, naast de toename van de waarde, veroorzaakt door duurdere en meer mobiele devices zoals laptops, tablets en datacenter-hosting, de vervanging van reeds afgeschreven activa en de toename van de immateriële vaste activa.
SSC-ICT roept met ingang van 2017 meerdere keren per jaar de leningen af. De planning is aan het eind van ieder kwartaal. Voor 2018 bedraagt het beroep op leenfaciliteit € 34,3 mln.
De stand van de rekening-courant RHB per 31 december 2018 ad € 7,5 mln. is de resultante van het behaalde resultaat en het saldo van de in deze jaren opgebouwde vorderingen- en schuldenpositie.
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
SSC-ICT is de rijksbrede shared service organisatie die de Rijksdienst ondersteunt met generieke en gemeenschappelijk ICT oplossingen. Door de inzet van moderne ICT-hulpmiddelen wordt de doelmatigheid van de Rijksdienst vergroot. Met de bundeling van ICT-taken binnen SSC-ICT wordt de in de projecten 4 en 7 van het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst beoogde efficiencyslag gerealiseerd.
Doelmatigheidskengetallen
Onderstaand worden de doelmatigheidskengetallen gepresenteerd. Het generieke en specifieke deel in onderstaande tabel bevat de in de Vastgestelde begroting opgenomen kengetallen. Inherent aan het shared service karakter gelden deze voor het hele jaar en zijn ze voor alle opdrachtgevers hetzelfde.
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Vastgestelde begroting 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||
Taakstellende tariefverlaging | 3,0% | 1,5% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Kostprijs voor beheertaken (werkplektarief) | 1.935 | 1.470 | 1.570 | 2.325 | |
Kostprijs backend werkomgeving | 670 | 780 | 865 | 780 | |
Kostprijs locatiegebonden werkplek | 650 | 680 | 795 | 680 | |
Kostprijs Kiosk PC incl monitor | 310 | 270 | 325 | 270 | |
Totale omzet per product of dienst | 216.791 | 234.744 | 242.362 | 258.312 | 258.681 |
Generiek (infrastructuur, rijksportaal en samenwerkfunctionaliteit, ODC DH km²) | 14.046 | 12.105 | 11.514 | 10.646 | NB |
Gemeenschappelijk (basis kantoorautomatisering + hosting) | 118.904 | 168.293 | 191.903 | 215.767 | NB |
Specifiek (plusdiensten en maatwerk) | 83.841 | 54.346 | 38.945 | 31.899 | NB |
Formatie en bezetting | |||||
FTE-totaal (excl. Externe inhuur) | 650,0 | 720,2 | 834,4 | 963,8 | 925,1 |
Aantal externe FTE's in % van de totale FTE’s | 33,9% | 36,5% | 27,9% | 22,1% | 23,3% |
Saldo van baten en lasten (%) | – 3,0% | – 7,8% | – 17,0% | – 9,7% | 0,0% |
Klanttevredenheid (KTO) | 7 | 7 | 6,9 | 6,8 | 7 |
Medewerkertevrededenheid (MTO) | 7 | NB | 6,8 | 6,2 | 7 |
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Vastgestelde begroting 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Specifiek Deel- ICT Diensten | |||||
Beschik-/betrouwbaarheid basisfunctionaliteit1 | 100,0% | 100,0% | 100,0% | NB | 99,9% |
Geleverd binnen gestelde termijn2 | 85,0% | 91,0% | 90,0% | 71,0% | 90,0% |
Incidenten hersteld binnen afgesproken tijd | 91,0% | 88,0% | 87,0% | 96,0% | 90,0% |
Kwaliteit beantwoorden vragen | |||||
– beantwoorden helpdeskvragen binnen afgesproken tijd1 | 85,0% | 99,0% | 97,0% | NB | 95,0% |
– direct beantwoorden helpdeskvragen | 67,0% | 88,2% | 86,0% | 83% | 80,0% |
Toelichting generiek deel doelmatigheidsindicatoren
In 2018 gold geen taakstelling voor SSC-ICT. De tarieven 2018 zijn ten opzichte van 2017 gestegen met 5%. Dit werd veroorzaakt door investeringen ten behoeve van de opvang van datagroei, uitbreiding van dienstverlening en het toepassen van de voorgeschreven loon-prijsindex.
Het aantal ambtelijk FTE is in 2018 verder gestegen als gevolg van verambtelijking en succesvolle werving. Daarnaast heeft de sturing op het aantal externe FTE effect gehad. Dit percentage daalde van 33,9% in 2015 naar 22,1% in 2018. Het lange termijn doel van SSC-ICT hiervoor staat op 25%.
Toelichting specifieke deel doelmatigheidsindicatoren
Geleverd binnen de gestelde termijn
Dit betreft de standaard aanvragen die binnen de afgesproken servicelevels zijn afgehandeld. Het ongecorrigeerde cijfer is gedaald naar 71%. Aandachtspunt blijft dat in de BZ-omgeving veel verzoeken wel worden uitgevoerd, maar niet administratief worden gesloten.
Incidenten hersteld binnen de afgesproken tijd.
De score op doorlooptijd incidentafhandeling is 96%. Hierbij moet worden opgemerkt dat de Service Level Agreements (SLA’s) nog niet volledig in TOPdesk zijn opgenomen, waardoor incidenten niet volledig conform SLA’s worden geregistreerd. In TOPdesk zijn basis servicelevels opgenomen die zo goed mogelijk de SLA’s benaderen. Het aantal incidenten dat binnen de streefdatum is opgelost is stabiel rond 96%. Over het hele jaar heeft SSC-ICT continue ruim boven de 90% gescoord. Dit is gemiddeld een forse verbetering ten opzichte van 2017 (87,0%).
Direct beantwoorden van helpdeskvragen:
Dit betreft de gemiddelde tijd in seconden die gebruikers hebben moeten wachten voordat de telefoon bij de helpdesk van SSC-ICT wordt beantwoord. De afspraak is binnen 30 seconden. De servicedesk heeft in 2018 met verloop en onderbezetting te maken gehad. In combinatie met het grote aantal Major Incidents heeft dit ertoe geleid dat de responsetijden in 2018 hoger waren dan verwacht mag worden. De gemiddelde responsetijd over geheel 2018 komt uit op 55 seconden. Het aantal major Incidents in 2018 was 134. In 2017 was dit 113.