Algemene doelstelling
De landstrijdkrachten leveren operationeel gerede grondgebonden capaciteit voor nationale en internationale operaties.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor de vaststelling van de omvang en samenstelling van de landstrijdkrachten alsmede de mate van gereedheid van de grondgebonden eenheden. Het CLAS is verantwoordelijk voor het operationeel gereedstellen en in stand houden van de eenheden. De landstrijdkrachten zijn inzetbaar voor zowel internationale als nationale taken.
Beleidsconclusies
In 2018 leverde CLAS diverse bijdragen aan de drie hoofdtaken. Naast bijdragen aan MINUSMA in Mali, Operation Inherent Resolve in Irak en Resolute Support in Afghanistan in het kader van hoofdtaak 2, leverde het CLAS de capaciteit voor de Compagnie in de West op de Nederlandse Antillen en compagnieën voor de NAVO-aanwezigheid aan de oostgrens met enhanced Forward Presence. Daarnaast leverde CLAS diverse bijdragen aan hoofdtaak 1 door middel van bondgenootschappelijke gereedheid in de stand up fase van de NAVO Very High Readiness Joint Task Force (VJTF) en de EU Battle Group (EUBG). Voor hoofdtaak 3, nationale operaties, werden tevens dagelijks diverse (niche) capaciteiten gereed gesteld en ingezet voor bijstand en steunverleningstaken.
De grote hoeveelheid aan opdrachten met bijbehorende ondersteunende ketens en de Single Service Management taak van het CLAS, stond op gespannen voet met de inzetbaarheidsdoelen in de Defensienota. Een aantal van de opdrachten voor 2018 (onder andere afbouw van MINUSMA, nationale inzet en steunverleningen) droegen niet bij aan het herstel van de operationele gereedheid (OG). Bovendien is de personele en materiële gereedheid niet of beperkt gegroeid in 2018, wat consequenties heeft gehad voor de geoefendheid voor hoofdtaak 1. De balans opmakend bleek eind 2018 dat diverse capaciteiten en eenheden een weg te gaan hebben voor ze OG kunnen worden volgens de norm. Dit ondanks de focus op herstel van de OG (met name voor hoofdtaak 1) in 2018.
De geoefendheid van het CLAS heeft onder andere met oefening Trident Juncture een positieve impuls gekregen en dit straalt ook af op de motivatie en het moreel van het personeel. Toch had CLAS grote moeite personeel te behouden en was met name de uitstroom in de onderofficiersrangen en bij technisch en specialistisch personeel (zoals medisch personeel en de specialisatie Communicatie- en Informatiesystemen) groot. Dit drukt, net als de inzet, op de operationele gereedheid van operationele eenheden, omdat nieuw en onervaren personeel geworven en opgeleid moet worden. Het CLAS heeft daarom capaciteit voor opleidingen en trainingen versterkt ten koste van oefenen en herstel van de operationele gereedheid voor hoofdtaak 1. De materiële gereedheid steeg in 2018 beperkt als gevolg van beperkingen in personele gereedheid en inzet. Verder heeft CLAS in 2018 aandacht besteed aan de harde en zachte infrastructuur (IT, werkplaatsen en legering) en de tijdige beschikbaarheid van voldoende munitie voor training, oefening en inzet.
Toelichting
Om de inzetbaarheidsdoelen te bereiken worden de volgende capaciteiten en inzetbare eenheden van het CLAS gereed gesteld.
Capaciteit | Aantal | Inzetbare eenheid | Omschrijving |
---|---|---|---|
Brigade combat team (kortdurend) | 1 | HQ | Brigadehoofdkwartier inclusief (gevechts)ondersteuning |
Battle groups | Eenheden van bataljons omvang inclusief (gevechts)ondersteuning (zoals helikopters) | ||
NSE | National Support Element voor logistieke ondersteuning van de inzet van het brigade combat team | ||
MTF | Medical Treatment Facility voor medische ondersteuning van de inzet van het brigade combat team | ||
OF | |||
Battle group (langdurig) | 1 | Battle group staf | Bataljonshoofdkwartier inclusief (gevechts)ondersteuning |
Manoeuvre compagnieën | Eenheden van compagniesomvang inclusief (gevechts)ondersteuning (zoals helikopters) | ||
NSE | National Support Element voor logistieke ondersteuning van de inzet van de battle group | ||
MTF | Medical Treatment Facility voor medische ondersteuning van de inzet van de battle group | ||
Bataljon (kortdurend) en kleinere bijdragen (langdurig) | 1 | Battle group staf | Bataljonshoofdkwartier inclusief (gevechts)ondersteuning |
Compagnieën | Eenheden van compagniesomvang inclusief (gevechts)ondersteuning (zoals helikopters) | ||
NSE | National Support Element voor logistieke ondersteuning van de inzet van het bataljon | ||
MTF | Medical Treatment Facility voor medische ondersteuning van de inzet van het bataljon | ||
HQ Brigade (langdurig) | 1 | HQ Brigade | Brigadehoofdkwartier voor de aansturing van operaties inclusief (gevechts)ondersteuning |
EN ALTIJD | |||
KCT capaciteit tbv Speciale Operaties (langdurig i.s.m. met CZSK) | 1 | SOLTG | KCT-eenheid van compagniesomvang voor Speciale Operaties inclusief (gevechts)ondersteuning. |
Permanente KCT capaciteit tbv kortdurende Speciale Operaties | 1 | SOLTG | KCT-eenheid van compagniesomvang voor incidentele en onverwachte Speciale Operaties met een korte reactietijd inclusief (gevechts)ondersteuning |
NLD/DEU Corps HQ (kortdurend) | 1 | NLD/DEU Corps HQ | Nederlands deel van het Hoofdkwartier voor de aansturing van landoperaties als land component command of als corps hoofdkwartier |
HQ (Re)deployment Task Force (kortdurend) | 1 | HQ (Re)deployment Task Force | Hoofdkwartier voor de aansturing van (re)deployment inclusief (gevechts)ondersteuning |
Air Defense task force (kortdurend) | 1 | Patriot Fire Unit | Patriot- luchtverdedigingseenheid inclusief (gevechts)ondersteuning |
Army Ground Based Air Defence System (AGBADS) | Army Ground Based luchtverdedigingseenheid inclusief (gevecht)ondersteuning | ||
Permanente capaciteit NLD t.b.v. nationale veiligheid | 1 | Bataljons Nationale Reserve | Eenheden van bataljonsomvang als Nationale reserve inclusief (gevechts)ondersteuning |
EODD teams | Explosievenopruimingsteams inclusief ondersteuning | ||
CBRN response eenheid | Team voor reactie bij biologische, radiologische en nucleaire dreiging |
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | |
Verplichtingen | 1.290.862 | 1.146.024 | 1.284.664 | 1.336.389 | 1.417.516 | 1.321.608 | 95.908 |
Uitgaven | 1.203.245 | 1.221.224 | 1.218.579 | 1.282.344 | 1.337.845 | 1.321.608 | 16.237 |
Programma-uitgaven | 139.710 | 158.682 | 170.753 | 201.348 | 197.620 | 211.775 | – 14.155 |
Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando LAS | 139.710 | 158.682 | 170.753 | 201.348 | 197.620 | 211.775 | – 14.155 |
Gereedstelling | 49.031 | 50.989 | 52.260 | 53.456 | 57.527 | 66.477 | – 8.950 |
– waarvan bijdragen aan SSO Paresto | 13.944 | 10.842 | 5.768 | 5.924 | 5.924 | ||
Instandhouding | 90.679 | 107.693 | 118.493 | 147.892 | 140.093 | 145.298 | – 5.205 |
Apparaatsuitgaven | 1.063.535 | 1.062.542 | 1.047.826 | 1.080.996 | 1.140.225 | 1.109.833 | 30.392 |
Personele uitgaven | 986.631 | 971.074 | 941.055 | 954.840 | 989.070 | 991.851 | – 2.781 |
– waarvan eigen personeel | 982.136 | 966.462 | 936.887 | 950.928 | 980.398 | 990.242 | – 9.844 |
– waarvan externe inhuur1 | 4.495 | 4.612 | 4.168 | 3.912 | 8.672 | 1.609 | 7.063 |
Materiële uitgaven | 76.904 | 91.468 | 106.771 | 126.156 | 151.155 | 117.982 | 33.173 |
– waarvan bijdragen aan SSO Paresto | 9.151 | 2.448 | 2.915 | 3.007 | 2.174 | 2.749 | – 575 |
– waarvan overige exploitatie1 | 67.753 | 89.020 | 103.856 | 123.149 | 148.981 | 115.233 | 33.748 |
Apparaatsontvangsten | 21.691 | 13.672 | 5.769 | 8.016 | 5.063 | 10.546 | – 5.483 |
Toelichting op de financiële instrumenten
De posten met een verschil groter dan € 10,0 miljoen of noemenswaardige verschillen worden hieronder nader toegelicht per financieel instrument.
Verplichtingen
De gerealiseerde verplichtingen zijn € 95,5 miljoen hoger dan begroot.
Er is voor € 63,7 miljoen meer verplicht dan begroot voor instandhouding van de landwapensystemen zoals pantserhouwitser, pantserrupsgevechtsvoertuigen, trekker-opleggercombinaties en klein kaliber wapens en voor € 17,6 miljoen voor overige materiële exploitatie. Daarnaast is er meer verplicht dan begroot op externe inhuur en overige exploitatie (€ 14,2 miljoen).
Uitgaven
De uitgaven bij het CLAS zijn met € 16,2 miljoen gestegen ten opzichte van de begroting. De extra uitgaven worden vooral veroorzaakt door € 30,4 miljoen aan extra apparaatsuitgaven. De programmauitgaven zijn € 14,2 miljoen lager dan begroot. De belangrijkste verschillen worden hieronder toegelicht.
Programma uitgaven
Gereedstelling
De uitgaven bij gereedstelling zijn € 9,0 miljoen lager dan begroot. De belangrijkste oorzaak ligt in verminderde oefeninspanningen als gevolg van de achtergebleven personele vulling en de inzet van eenheden (tijdens inzet wordt er niet regulier geoefend).
Apparaatsuitgaven
Personele uitgaven
De doorwerking van arbeidsvoorwaarden 2017/2018 zorgt niet voor overschrijding van de begroting vanwege personele ondervulling en de daar uit volgende onderrealisatie.
Materiële uitgaven
De materiële uitgaven zijn € 31,6 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door meeruitgaven die zijn gedaan voor goederen en diensten die niet aan wapensystemen zijn verbonden (€ 24,4 miljoen) en aan opleidingen (€ 7,8 miljoen).
Ontvangsten
Geen bijzonderheden.