Algemene doelstelling
De Koninklijke Marechaussee (KMar) voert politietaken uit op grond van de Politiewet 2012 (PW). Deze taak wordt zowel nationaal als internationaal en tijdens missies uitgevoerd. Daarnaast levert de KMar capaciteit aan de CDS voor deelneming aan (militaire) missies waarbij de KMar andere taken uitvoert dan die in de PW zijn opgedragen.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is beheersverantwoordelijk en verantwoordelijk voor de vaststelling van de omvang, samenstelling en de vereiste mate van gereedheid van de KMar. De uitvoering is opgedragen aan de KMar. Het gezag over de KMar berust bij meerdere ministeries. Afhankelijk van de taak zijn dat de Ministeries van Justitie en Veiligheid (inclusief de DG migratie, het Openbaar Ministerie en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid), Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Defensie.
In artikel 4 van de Politiewet 2012 wordt de KMar de onderstaande taken opgedragen:
-
• Bewaken en beveiligen van Koninklijke paleizen, ambassades in risicogebieden, de Nederlandsche Bank (DNB) en militaire objecten en personen.
-
• De KMar wordt ook ingezet voor de bewaking en beveiliging van hoog risico objecten.
-
• De uitvoering van de vanuit de Vreemdelingenwet opgedragen taken, waaronder de grenspolitietaken (ook in Frontex-verband ter ondersteuning van de grensbewaking van EU-lidstaten).
-
• De bestrijding van mensensmokkel en fraude met reis- en identiteitsdocumenten.
-
• De uitvoering van de politietaak ten behoeve van Nederlandse en andere strijdkrachten, alsmede internationale militaire hoofdkwartieren en ten aanzien van tot die strijdkrachten en hoofdkwartieren behorende personen.
-
• De uitvoering van de politietaak op plaatsen onder beheer van Onze Minister van Defensie, op verboden plaatsen die krachtens de Wet bescherming staatsgeheimen ten behoeve van de landsverdediging zijn aangewezen, alsmede op het terrein van de ambtswoning van onze Minister-President.
-
• Politietaken op en beveiliging van burgerluchtvaartterreinen.
-
• Samenwerking met en bijstand aan de Nationale politie.
Naast het reguliere takenpakket is de KMar strategisch inzetbaar in bijstand aan de Nederlandse Politie. Hiermee levert de KMar continu een bijdrage aan de veiligheid van de Staat door optreden in binnen- en buitenland.
Beleidsconclusies
De KMar heeft een bijdrage geleverd aan de hoofdtaken van de krijgsmacht en daarmee aan belangrijke onderdelen van het ambitieniveau van Defensie. De KMar heeft in 2018 met diverse onderdelen deelgenomen aan grote en kleine internationale operaties.
Passenger Information Unit NL
Conform de EU Passenger Name Record (PNR) richtlijn moesten de lidstaten voor 25 mei 2018 een operationele Passenger Information Unit (Pi-NL) hebben opgericht. De PI-NL is echter nog niet operationeel omdat het wetgevingstraject nog niet is afgerond. Rekening houdend met een voorspoedige behandeling in Tweede en Eerste Kamer zal publicatie van het wetsvoorstel in de Staatscourant niet eerder dan medio 2019 zijn.
Luchthaven en maritieme behoeftestelling
In de voorjaarsnota van 2017 heeft het kabinet structureel € 20 miljoen voor 2018 en verder beschikbaar gesteld voor de grenspolitietaak van de Koninklijke Marechaussee. In aanvulling hierop is in de begroting 2018 structureel vanaf 2019 € 23,4 miljoen vrijgemaakt voor de verdere intensivering van de grensbewakingstaak. Met de structurele toekenning van deze € 43,4 miljoen in het kader van de luchthaven en maritieme behoeftestelling resteert vanaf 2022 nog een tekort van € 5 miljoen per jaar. Jaarlijks wordt bezien in hoeverre een herijking van deze behoeftestelling noodzakelijk is.
Realisatie operationele doelstellingen
Prioriteit in de uitvoering lag in 2018 bij de bewaking van de Schengenbuitengrenzen en bewaken en beveiligen. Dankzij steunverlening vanuit de militaire politiezorg en het mobiel toezicht veiligheid zijn alle taken conform de daarvoor geldende normen uitgevoerd.
Toelichting
Om de inzetbaarheidsdoelen te bereiken worden de volgende capaciteiten en inzetbare eenheden van de KMar gereed gesteld.
Capaciteit | Aantal | Inzetbare eenheid | Omschrijving |
---|---|---|---|
(Inter)nationale en militaire politie(zorg)taken | 1 | Expeditionaire taken (langdurig, gezag: MvD) | Elementen voor diverse vormen van expeditionaire inzet zoals civiele politiemissies, Stability Policing en overige expeditionaire taken |
Crowd & Riot Control taken (kortdurend, gezag: MvD) | Peloton voor crowd & riot control voor Defensie als onderdeel van een missie | ||
Close protection capaciteit CDS (langdurig, gezag: MvD) | Eenheid met speciale beveiligingsopdracht in opdracht van CDS | ||
Bijstandsverlening (niet cf. art 57 Politiewet 2012) (Kortdurend, gezag MvD) |
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | |
Verplichtingen | 337.665 | 336.732 | 349.505 | 379.524 | 410.732 | 361.774 | 48.958 |
Uitgaven | 333.990 | 337.157 | 351.732 | 371.318 | 410.737 | 361.774 | 48.963 |
Programmauitgaven | 1.617 | 1.747 | 4.989 | 6.252 | 4.907 | 6.490 | – 1.583 |
Opdracht Inzet KMAR | 1.617 | 1.747 | 4.989 | 6.252 | 4.907 | 6.490 | – 1.583 |
Gereedstelling | 1.617 | 1.747 | 4.989 | 6.215 | 4.905 | 6.490 | – 1.585 |
– waarvan bijdragen aan SSO Paresto | 642 | 671 | 465 | ||||
Instandhouding | 37 | 2 | 2 | ||||
Apparaatsuitgaven | 332.373 | 335.410 | 346.743 | 365.066 | 405.830 | 355.284 | 50.546 |
Personele uitgaven | 297.663 | 301.665 | 311.615 | 328.681 | 361.209 | 328.815 | 32.394 |
– waarvan eigen personeel | 297.383 | 301.478 | 310.510 | 324.889 | 351.521 | 324.315 | 27.206 |
– waarvan externe inhuur1 | 280 | 187 | 1.105 | 3.792 | 9.688 | 4.500 | 5.188 |
Materiële uitgaven | 34.710 | 33.745 | 35.128 | 36.385 | 44.621 | 26.469 | 18.152 |
– waarvan bijdragen aan SSO Paresto | 753 | 878 | 1.003 | 1.248 | 1.250 | 1.892 | – 642 |
– waarvan overige exploitatie1 | 33.957 | 32.867 | 34.125 | 35.137 | 43.371 | 24.577 | 18.794 |
Apparaatsontvangsten | 6.529 | 5.540 | 7.430 | 7.548 | 14.529 | 4.608 | 9.921 |
Toelichting op de financiële instrumenten
De posten met een verschil groter dan € 5,0 miljoen of noemenswaardige verschillen worden hieronder nader toegelicht.
Verplichtingen
De hoger gerealiseerde stand verplichtingen (verschil van € 49,0 miljoen) is voornamelijk het gevolg van de doorgevoerde maatregelen van de arbeidsvoorwaarden en de geleverde inzet van beveiliging van de ambassades. In de materiële exploitatie zijn meer verplichtingen aangegaan als gevolg van niet geraamde expeditionaire inzet, meer verplichtingen in het kader van opleidingen en aanschaf van KMar-specifieke IT middelen.
Uitgaven
De personele uitgaven zijn € 32,3 miljoen hoger uitgevallen dan begroot door ontwikkelingen die niet in de oorspronkelijke begroting zijn opgenomen, te weten de doorgevoerde maatregelen als gevolg van de arbeidsvoorwaarden 2017/2018 (€ 16,2 miljoen), de beveiliging van ambassades in hoog risico gebieden op basis van een convenant met het Ministerie van Buitenlandse Zaken (€ 9,2 miljoen) en de bijstandstoelage in het kader van de Hoog Risico Beveiliging (€ 3 miljoen). Hierbij moet worden opgemerkt, dat de vrijval van budget voor eigen personeel als gevolg van de personele ondervulling is aangewend voor het versterken van de operaties op de lucht- en maritieme havens, middels externe inhuur, waaronder bij Dienst Justitiële Inrichtingen (€ 5,2 miljoen).
De materiële uitgaven zijn € 18,8 miljoen hoger dan begroot. Dit betreft met name niet eerder geraamde uitgaven voor de expeditionaire inzet van de KMar (€ 4,6 miljoen gecompenseerd vanuit het Budget Internationale Veiligheid), het materieeldeel van de eerdergenoemde beveiliging van ambassades (€ 1,9 miljoen), het hosten van de Passenger’s Information Unit Nederland (€ 2,5 miljoen) en de beveiliging van De Nederlandsche Bank (€ 3,1 miljoen).
Daarnaast is sprake van diverse hogere, niet voorziene, uitgaven (€ 6,7 miljoen) voor persoonsgebonden middelen en KMar-specifieke IV/IT-middelen (mede ten behoeve van het informatie gestuurd optreden).
Ontvangsten
De ontvangsten zijn € 9,9 miljoen hoger dan begroot vooral als gevolg van compensatie vanuit De Nederlandsche Bank voor beveiligingstaken, extra ontvangsten voor het tijdelijk tewerkstellen van KMar personeel bij de AIVD en een vergoeding van J&V voor het geven van politietrainingen.