Base description which applies to whole site

10.5 Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (Dienst Justis)

Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving.

Justis screent op terreinen waarvan politiek en samenleving vinden dat betrouwbaarheid belangrijk is. Justis maakt hierbij gebruik van unieke informatie die alleen voor de overheid beschikbaar is. Daar waar het bedrijfsleven screent, wil Justis dat dit betrouwbaar gebeurt en daarom screent ze deze organisaties ook. Justis draagt bij aan de veiligheid in en van de samenleving en doet recht aan de beginselen van de rechtsstaat, aangezien de rechtsstaat alleen goed kan functioneren als de betrouwbaarheid en veiligheid zijn gewaarborgd.

Bij het screenen van personen en organisaties stelt Justis de principes van de rechtsstaat centraal. Onafhankelijk en met oog voor privacy weegt Justis, vanuit een wettelijke basis, individuele belangen van personen en organisaties af tegen het collectieve belang, met als doel kwetsbare belangen te beschermen en risico’s te verminderen.

De beweging die Justis maakt, is die van een productgerichte naar een opgavegerichte organisatie waarbij de behoefte van de samenleving aan betrouwbaarheid en veiligheid het uitgangspunt vormt. Samen met opdrachtgevers en partners bekijkt Justis of en op welke manier screening kan bijdragen aan de maatschappelijke veiligheid en vermindering van risico’s in het maatschappelijk verkeer.

Tabel 95 Staat van baten en lasten (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2 - 1)

Realisatie 2018

     

Baten

    

Omzet

41.250

43.274

2.024

37.808

- Omzet moederdepartement

3.592

‒ 1.872

‒ 5.464

‒ 4.709

- Omzet overige departementen

283

3.704

3.421

411

- Omzet derden

37.375

41.442

4.067

42.106

Vrijval voorzieningen

0

0

0

327

Bijzondere baten

0

275

275

0

Rentebaten

0

0

0

0

Totaal baten

41.250

43.549

2.299

38.135

     

Lasten

    

Apparaatkosten

41.249

41.302

53

34.941

-Personele kosten

23.115

24.339

1.224

20.477

Waarvan eigen personeel

19.846

19.217

‒ 629

16.826

Waarvan inhuur externen

2.897

5.122

2.225

3.651

Waarvan overige personele kosten

372

0

‒ 372

0

-Materiële kosten

18.134

16.963

‒ 1.171

14.464

Waarvan apparaat ICT

8.809

1.274

‒ 7.535

1.036

Waarvan bijdrage aan SSO's

7.923

8.018

95

7.244

Waarvan overige materiële kosten

1.402

7.671

6.269

6.184

Materiële programma kosten

0

‒ 40

‒ 40

234

Afschrijvingskosten

0

0

0

0

-Materieel

0

0

0

0

Waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

-Immaterieel

0

0

0

0

Dotaties voorzieningen

0

0

0

0

Overige kosten

0

0

0

0

Bijzondere lasten

0

89

89

0

Rentelasten

0

0

0

0

Totaal lasten

41.250

41.351

12

35.175

     

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

2.198

2.287

2.960

Agentschapsdeel Vpb-lasten

 

0

0

0

     

Saldo van baten en lasten

0

2.198

2.287

2.960

Baten
Tabel 96 Omzet moederdepartement (bedragen x €1.000)

Omzet moederdepartement

2019

2018

Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

  

- BIBOB

8.312

 

- VOG NP

‒ 21.269

 

- VOG RP

‒ 428

 

- Risicomeldingen

5.153

 

- TIV

1.103

 

- Gratie

963

 

- Naamswijziging

384

 

Totaal DGSenB

‒ 5.782

‒ 7.646

- GSR

1.034

 

- WPBR Ondernemingen

316

 

- WPBR leidingevenden

354

 

- WWM Ontheffingen

560

 

- WWM Administratieve Beroepen

793

 

- BOA

744

 

- BOD

109

 

Totaal DGRR

3.910

2.937

Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement

0

0

Totaal

‒ 1.872

‒ 4.709

Tabel 97 Omzet overige departementen (bedragen x €1.000)

Omzet overige departement

2019

2018

Verdeeld naar productgroep:

  

- Ministerie van I&M

182

181

- Ministerie van SZW

263

210

- Ministerie van EZK

‒ 298

‒ 243

- Ministerie van VWS

3.557

263

   

Totaal

3.704

411

Tabel 98 Omzet derden (bedragen x €1.000)

Omzet derden

2019

2018

Verdeeld naar productgroep:

  

- VOG(VOG NP, VOG RP en GVA)

39.176

39.799

- Naamswijziging

1.552

1.522

- WPBR

484

532

- BIBOB

188

189

- WWM

21

28

- Sancties

21

36

   

Totaal

41.442

42.106

Tabel 99 Vrijval voorzieningen (bedragen x €1.000)

Vrijval voorzieningen

2019

2018

Voorziening 2018

0

327

Voorziening 2019

0

0

Totaal

0

327

Tabel 100 Bijzondere baten (bedragen x €1.000)

Bijzondere baten

2019

2018

Eindafrekening VOG-vrijwilligers jaar 2018

275

0

   

Totaal baten

275

0

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement bestaat uit het IBOS-kader (van € 3,5 mln.) en het financieringsresultaat (van € 5,3 mln.). Het IBOS-kader bestaat uit bijdragen vanuit opdrachtgevers binnen het Ministerie van JenV voor producten waarvoor geen(kostendekkende) tarieven worden geheven aan de eindgebruiker. Het IBOS-kader is vrijwel onveranderd ten opzichte van de begroting. Het financieringsresultaat is lager dan in 2018. Dit wordt overwegend veroorzaakt door hogere kostprijzen 2019 ten opzichte van 2018. Het financieringsresultaat is in mindering gebracht op de omzet moederdepartement. Dit verklaart het verschil ten opzichte van de begroting.

Moederdepartement heeft geen overige bijdrage aan het agentschap Justis verstrekt.

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen is in 2019 hoger dan de begroting. Bij het opstellen van de begroting 2019 was nog geen rekening gehouden met de bijdrage vanuit het Ministerie van VWS voor de VOG-vrijwilligers.

Omzet derden

De hogere realisatie ten opzichte van de Rijksbegroting is het gevolg van een toename bij diverse producten. Hierin heeft de VOG-NP het grootste aandeel met een realisatie van 1.100.000 betaalde VOG-aanvragen. In de begroting was met een opbrengst voor 1.000.000 betaalde VOG-aanvragen rekening gehouden.

Bijzondere baten

Bijzondere baten betreffen eindafrekening VOG-vrijwilligers van het jaar 2018 met het Ministerie van VWS.

Lasten
Tabel 101 Personele kosten (bedragen x €1000)

Personele kosten

2019

2018

Waarvan eigen personeel

19.217

16.826

Waarvan externe inhuur

5.122

3.651

Waarvan overige personele kosten

  

Totaal

24.339

20.477

Tabel 102 Materiële kosten (bedragen x €1000)

Materiële kosten

2019

2018

Waarvan apparaat ICT

1.274

1.036

Waarvan bijdrage aan SSO's

8.018

7.244

Waarvan overige materiele kosten

7.671

6.184

Totaal

16.963

14.464

Tabel 103 Materiële programma kosten (bedragen x €1000)

Materiële programma kosten

2019

2018

Subsidies tbv toelating VOG vrijwilligers

‒ 40

234

Totaal

‒ 40

234

Tabel 104 Bijzondere lasten (bedragen x €1000)

Bijzondere lasten

2019

2018

Financieringsresultaat 2018 EZ i.v.m. eindafrekening

89

0

Totaal

89

0

Personele kosten

De realisatie van de eigen personeelskosten is in lijn met de begroting. Inhuur externen betreft zowel de inhuur van uitzendkrachten als de benodigde inhuur automatiseringsdeskundige en interim management. De hoge realisatie heeft te maken met de productiestijging VOG ten opzichte van de begroting, de behoefte aan een flexibele invulling van de personele capaciteit, formatieherziening in verband met nieuwe organisatie inrichting, inhuur om de doorlooptijden te verbeteren en uitvoering van IV-projecten.

Materiële kosten

De realisatie van de materiële kosten is in lijn met de begroting. Hier is overigens sprake van een verschuiving tussen ICT-kosten en overige kosten. Dit wordt veroorzaakt doordat de belangrijkste ICT-leverancier (SSC-I) volgens verplichte codering onder overige materiële kosten valt in plaats van apparaat ICT. De hogere realisatie ten opzichte van het jaar 2018 wordt veroorzaakt door een ambitieus IV-programmma in 2019.

Saldo van baten en lasten

Het exploitatieresultaat ad € 2,2 mln. wordt veroorzaakt door hogere productie van de betaalde VOG-NP dan begroot en de bijdrage van het Ministerie van VWS voor de VOG-vrijwilligers die bij het opstellen van de begroting niet was meegenomen.

Justis is niet VPB-plichtig, derhalve is er geen VPB opgenomen.

Tabel 105 Balans per 31 december 2019 (bedragen x €1000)
 

31-12-2019

31-12-2018

Activa

  

Vaste Activa

0

0

Immateriële activa

0

0

Materiële vaste activa

0

0

- Grond en gebouwen

0

0

- Installaties en inventarissen

0

0

- Projecten in uitvoering

0

0

- Overige materiële vaste activa

0

0

Vlottende Activa

18.914

12.661

- Voorraden en onderhanden projecten

0

0

- Debiteuren

880

1.283

- Overige vorderingen en overlopende activa

1.030

1.099

- Liquide middelen

17.004

10.279

Totaal Activa

18.914

12.661

   

Passiva

  

Eigen vermogen

3.992

3.802

- Exploitatiereserve

1.794

842

- Onverdeeld resultaat

2.198

2.960

Voorzieningen

75

155

Langlopende schulden

0

0

- Leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Kortlopende schulden

14.847

8.704

- Crediteuren

709

3.464

- Belastingen en premies sociale lasten

0

0

- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

- Overige schulden en overlopende passiva

14.138

5.240

Totaal Passiva

18.914

12.661

Toelichting op de debetzijde van de balans

Activa

Van de post ‘Debiteuren‘ heeft € 58.000 betrekking op andere ministeries en € 0,82 mln. op derden. Van de post ‘Overige vorderingen en overlopende activa‘ heeft € 0,90 mln. betrekking op het moederdepartement, € 104.000 betrekking op overige departementen en € 24.000 op derden.

Toelichting op de creditzijde van de balans

Passiva

Tabel 106 Voorziening (bedragen x €1000)

Omschrijving voorziening

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2019

in 2019

in 2019

in 2019

31-12-2019

Voorziening outplacement

155

0

0

‒ 80

75

      

Totaal

155

0

0

‒ 80

75

In verband met een van outplacementregeling is op 31-12-2018 een voorziening gevormd. Onttrekking in 2019 bedraagt € 80.000.

De niet opgenomen verlofdagen van € 0,7 mln. zijn onderdeel van de post ‘Overige schulden en overlopende passiva’ op de balans.

Van de post ‘Overige schulden en overlopende passiva‘ heeft € 6,2 mln. betrekking op het moederdepartement, € 4,9 mln. betrekking op overige departementen en € 3 mln. betrekking op derden.

Eigen Vermogen

Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2017, 2018 en 2019 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 1,9 mln. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen).

Het onverdeelde saldo van baten en lasten over 2019 bedraagt € 2,2 mln. Na het toevoegen van € 140.000 aan de exploitatiereserve resteert van het exploitatieresultaat 2019 nog € 2,1 mln. Laatstgenoemd bedrag dient uiterlijk bij de voorjaarsnota te worden afgeroomd door de eigenaar.

In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.

Tabel 107 Ontwikkeling eigen vermogen (bedragen x €1000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2019

43.274

3.992

9%

2018

37.808

3.802

10%

2017

34.925

2.100

6%

Tabel 108 eigen vermogen (bedragen x €1000)
 

Exploitatie-reserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2019

842

2.960

3.802

Onverdeeld resultaat 2018 (+/-)

0

0

0

Toevoeging door moederdepartement (+)

952

0

952

Storting aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 2.960

‒ 2.960

Onverdeeld resultaat 2019 (+/-)

0

2.198

2.198

Stand 31-12-2019

1.794

2.198

3.992

Tabel 109 Kasstroom overzicht per 31 december 2019
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie envastgestelde begroting

 

(1)

(2)

3 = (2) - (1)

1.Rekening Courant RHB 1 januari 2019 +/+ stand depositorekeningen

10.419

10.279

‒ 140

Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+)

41.250

54.146

12.896

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 41.250

‒ 45.415

‒ 4.165

2.Totaal operationele kasstroom

0

8.731

8.731

Totaal investeringen (-/-)

0

0

0

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+)

0

0

0

3.Totaal investeringskasstroom

0

0

0

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 2.007

‒ 2.007

Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+)

0

0

0

Aflossing op leningen (-/-)

0

0

0

Beroep op leenfaciliteit (+/+)

0

0

0

4.Totaal financieringskasstroom

0

‒ 2.007

‒ 2.007

5.Rekening-courant RHB 31 december 2019 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

10.419

17.003

6.584

De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft de terugstorting van het deel van het exploitatieresultaat 2018 dat boven de maxi- mumomvang van het eigen vermogen uitkwam.

Tabel 110 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2016

2017

2018

2019

2019

 

Risicomeldingen

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

1.394

1.241

1.888

1.100

1.100

0

Omzet (x €1.000)1

 

Doorlooptijd

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

 
       

TIV

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t.

n.v.t

 

Volume

864

886

947

939

800

139

Omzet* (x €1.000)

 

Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen

56%

48%

89%

86%

75%

 

Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken

79%

71%

99%

97%

75%

 

Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden

100%

100%

100%

100%

95%

 
       

GSR

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t.

n.v.t

 

Volume

595

731

543

654

700

‒ 46

Omzet* (x €1.000)

700

 

Doorlooptijd: % positieve beslissing binnen 8 w.

96%

99%

96%

89%

95%

 

Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 8 w.

n.v.t

83%

100%

100%

95%

 
       

BIBOB

      

Tarief

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

 

Volume

292

247

352

343

305

38

Omzet* (x €1.000)

€ 155

€ 130

€ 189

€ 188

€ 193

 

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

55%

31%

24%

55%

60%

 

Doorlooptijd: % binnen 12 weken

88%

74%

53%

85%

90%

 
       

Gratie

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t.

n.v.t

 

Volume

1.245

1.264

1.120

1.154

1.200

‒ 46

Omzet* (x €1.000)

571

 

Doorlooptijd: % binnen 6 maanden

87%

87%

84%

85%

90%

 
       

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP)

      

Tarief (via gemeenten)

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

 

Tarief (elektronisch)

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

 

Volume

967.031

1.055.184

1.205.026

1.100.0342

1.100.0003

34

Omzet* (x €1.000)

€ 26.534

€ 32.838

€ 38.070

€ 37.236

€ 33.850

 

Doorlooptijd: % binnen 4 weken

99%

100%

99%

99%

90%

 

Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW

63%

44%

16%

35%

90%

 

Gegrond verklaarde klachten(%)

      
       

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP)

      

Tarief

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

 

Volume

5.377

6.022

5.013

5.536

5.100

436

Omzet* (x €1.000)

€ 1.140

€ 1.247

€ 1.018

€ 1.146

€ 1.056

 

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

100%

100%

100%

99%

95%

 

Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t.

n.v.t

 
       

VOG-vrijwilligers

      

Volume

n.v.t.

n.v.t.

17.284

143.189

n.v.t.

 

Omzet overige departementen (x €1.000)

n.v.t.

n.v.t.

€ 263

€ 3.557

n.v.t.

 
       

GVA

      

Tarief

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

 

Volume

8.072

9.489

8.904

10.028

6.000

4.028

Omzet* (x €1.000)

€ 379

€ 773

€ 668

€ 494

€ 490

 

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

100%

100%

100%

100%

95%

 

Doorlooptijd: % binnen 16 weken na VTW

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t.

95%

 
       

Naamswijziging

      

Tarief

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

 

Volume

1.915

2.180

2.519

2.635

2.400

235

Omzet* (x €1.000)

€ 1.115

€ 1.341

€ 1.522

€ 1.552

€ 1.373

 

Doorlooptijd: % binnen 20 weken

100%

99%

99%

99%

95%

 
       

WWM beroepen

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

108

127

89

158

120

38

Omzet* (x €1.000)

644

 

Doorlooptijd: % binnen 26 weken

100%

96%

99%

86%

95%

 
       

WWM ontheffingen

      

Tarief

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

 

Volume

364

323

366

289

360

‒ 71

Omzet* (x €1.000)

€ 444

€ 22

€ 28

€ 21

€ 25

 

Doorlooptijd: % binnen 13 weken

97%

96%

93%

97%

95%

 
       

BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren)

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

6.622

7.931

7.849

9.110

7.070

2.040

Omzet* (x €1.000)

614

 

Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 w.

100%

100%

100%

99%

95%

 
       

BOD (Bijzondere opsporingsdienst)

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

407

304

343

422

400

22

Omzet* (x €1.000)

€ 101

 

Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken

100%

100%

100%

99%

95%

 
       

WPBR ondernemingen

      

Tarief

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

 

Volume

726

767

859

1.027

850

177

Omzet* (x €1.000)

€ 718

€ 355

€ 436

€ 389

€ 354

 

Doorlooptijd: % binnen 13 weken

96%

98%

98%

86%

95%

 
       

WPBR leidinggevenden

      

Tarief

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

 

Volume

901

964

1.101

1.180

1.025

155

Omzet* (x €1.000)

€ 379

€ 70

€ 95

€ 95

€ 75

 

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

86%

96%

94%

78%

95%

 
       

Continue screening

      

Volume4

194.657

195.316

225.659

256.816

195.000

61.816

Omzet overige depatamenten (x €1.000)

€ 355

€ 321

€ 391

€ 445

€ 283

 
       

Dienst Justis - totaal

      

FTE- totaal (intern personeel)

233

242

252

284

284

 

Saldo baten en lasten in % van totale baten

15%

20%

8%

5%

0%

 
1

omzet is tariefinkomsten van het aantaal betaalde producten

2

aantal betaalde aanvragen

3

inclusief 100.000 VOG- vrijwilligers waarvoor geen bijdrage van het Ministerie VWS was begroot

4

betreft het aantal deelnemers gemeenten

Licence