Base description which applies to whole site

Artikel 4: Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden

Het verlenen van excellente consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert het Kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid en is verantwoordelijk voor de visumverlening kort verblijf.

Het versterken van de Nederlandse cultuursector door internationale uitwisseling en presentatie; verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van geïntegreerd buitenlandbeleid, zoals het mensenrechtenbeleid en veiligheidsbeleid.

De strategische inzet van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ heeft als doel begrip en draagvlak te vergroten voor het geïntegreerde buitenlands beleid (HGIS) en het eenduidig versterken van de beeldvorming over Nederland bij buitenlandse doelgroepen via de publieke band. De aanpak verstevigt het netwerk van beleidsbeïnvloeders die de besluitvorming op voor Nederland relevante beleidsterreinen kunnen beïnvloeden.

Uitvoeren

De Minister is verantwoordelijk voor de volgende zaken:

  • Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden.

  • Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s) op de posten.

  • Afname van inburgeringsexamens buitenland.

  • Orange Carpet-beleid, ter bevordering van het Nederlandse bedrijfsleven.

  • Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland.

  • Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn.

  • Uitbrengen van reisadviezen.

  • Crisisrespons.

  • Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten.

  • Afgifte van consulaire verklaringen en legalisaties.

Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden

Doorlooptijden visumaanvragen: percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld.

 

2019

2020

2021

Streefwaarde

85%

85%

85%

Realisatie

86%

92%

89%

Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken

De norm voor de doorlooptijd van visumaanvragen (Schengen) bedraagt 15 dagen conform de EU Visumcode (in werking getreden per 05.04.2010). Deze periode kan in bijzondere gevallen worden verlengd tot 60 dagen.

NB: De doorlooptijd is het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een ontvankelijke visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.

Regisseren

  • Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid.

  • Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.

Nederlandse cultuur en publieksdiplomatie

De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken (bij wie ook de coördinatie ligt), de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Het beleidskader voor het ICB wordt steeds voor een periode van vier jaar vastgesteld (beleidskader internationaal cultuurbeleid 2021-2024). De inzet op het gebied van Publieksdiplomatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken.

Stimuleren

  • Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie.

  • Behoud, beheer en ontsluiting van gedeeld cultureel erfgoed.

  • Buitenlandse bezoekersprogramma’s.

  • Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om de beeldvorming over Nederland in het buitenland eenduidig te versterken en het netwerk van beïnvloeders te verstevigen.

Regisseren

  • Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid.

  • Afstemming met rijkscultuurfondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten.

  • Ondersteuning van het buitenlandpolitieke- en economische beleid door strategische inzet publieksdiplomatie, bijvoorbeeld tijdige inzet van een instrument ter bevordering van de dialoog over persvrijheid of gendergelijkheid.

  • Ondersteuning programma’s gericht op agendering en bevordering van de Sustainable Development Goals (SDGs).

Financieren

  • Ondersteuning van rijkscultuurfondsen, instellingen en activiteiten binnen het beleidskader Internationaal Cultuurbeleid (2021-2024).

  • Nederlands-Vlaamse samenwerking (via ondersteuning van Huis DeBuren in Brussel).

  • Instrumenten NL positioneringsstrategie voor postennet en NL partners.

  • Inkomende bezoekersprogramma’s van beïnvloeders, high potentials en journalisten.

  • Gedelegeerde activiteiten Publieksdiplomatie en Cultuur door Nederlandse ambassades.

  • Ondersteuning programma’s gericht op agendering en bevordering van de Sustainable Development Goals (SDGs).

Consulaire zakenOp consulair en visum gebied was 2021 een zeer intensief jaar met vele onvoorziene taken en activiteiten naar aanleiding van de voortdurende COVID- pandemie en de crisis in Afghanistan. Ook zijn er verschillende evaluaties en onderzoeken afgerond (o.a. de onderzoeken naar de Bijzondere Bijstand Buitenland en reisadviezen door de Algemene Rekenkamer, het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) en het onafhankelijk onderzoek naar het Caribisch Visumbeleid). Hier zijn diverse aanbevelingen in gedaan die in 2022 geïmplementeerd zullen worden. Ook is er een intern onderzoek gestart naar de crisisresponse en evacuatie van Afghanistan. Dit onderzoek zal in 2022 opgeleverd worden. Het beleid m.b.t consulaire bijstand en visumverlening is echter ongewijzigd gebleven.

Internationaal cultuurbeleid2021 was het eerste jaar van het nieuwe geïntegreerde internationaal cultuurbeleid voor de periode 2021-2024. Het beleid is grotendeels uitgevoerd zoals vastgelegd in het beleidskader ICB, zij het dat onder invloed van de COVID-19-crisis de mogelijkheden van uitwisseling en samenwerking sterk werden beperkt. Sommige programma’s liepen daardoor vertraging op.

PublieksdiplomatieVia publieksdiplomatie richt Buitenlandse Zaken zich op doelgroepen die van belang zijn bij het ontwikkelen, bereiken en uitdragen van beleidsdoelstellingen op het terrein van buitenlandbeleid. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de media en het maatschappelijk middenveld. Ondanks de Coronacrisis werd in 2021 actief, veelal online, verder samengewerkt met publieke en private partners uit binnen en buitenland om de Nederlandse belangen te waarborgen en ons waardenstelsel uit te dragen. Dit ook in landen waarmee we van mening verschillen. De internationale positioneringsstrategie van Nederland onder regie van BZ, leverde hiervoor eenduidige boodschappen en instrumenten voor activiteiten die op internationaal erkende dagen en strategische momenten zoals grote conferenties zijn ingezet.

Hiervoor werden online kanalen ingezet voor engagement op het gebied strategische beleidscommunicatie en beeldvorming over Nederland, zoals de website Netherlands and You, het NL platform, en kanalen van posten op Facebook, Twitter en Instagram. Door de opgelegde beperkingen vanwege de Coronacrisis kon een groot deel van de geplande activiteiten niet doorgaan waardoor er minder gelegenheid was voor het opdoen van persoonlijke contacten op bijeenkomsten en andere activiteiten.

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie 2017

Realisatie 2018

Realisatie 2019

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Vastgestelde begroting 2021

Verschil 2021

 

Verplichtingen

44 923

55 902

70 038

78 029

72 089

51 200

20 889

         
 

Uitgaven:

       
         
 

Programma-uitgaven totaal

45 625

55 790

63 223

80 244

66 116

53 810

12 306

         

4.1

Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland

13 607

13 962

14 100

22 987

17 974

10 657

7 317

         
 

Subsidies (regelingen)

       
 

Gedetineerdenbegeleiding

1 686

1 524

976

1 858

2 324

1 560

764

 

Consulaire bijstand

25

0

0

    
         
 

Inkomensoverdrachten

       
 

Gedetineerdenbegeleiding

   

220

261

540

‒ 279

         
 

Opdrachten

       
 

Consulaire bijstand

208

527

582

7 016

3 498

409

3 089

 

Reisdocumenten en verkiezingen

4 603

4 992

2 559

1 453

1 933

2 550

‒ 617

 

Consulaire opleidingen

246

146

135

80

10

400

‒ 390

 

Consulaire informatiesystemen

6 607

6 386

9 429

6 181

2 486

5 198

‒ 2 712

 

Loket buitenland

  

419

6 035

7 400

0

7 400

 

Gedetineerdenbegeleiding

232

387

     
         
 

Bijdrage aan agentschappen

       
 

Loket buitenland

   

144

62

0

62

         
         

4.2

Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren

6 681

14 840

18 370

19 822

19 762

15 397

4 365

         
 

Opdrachten

       
 

Ambtsberichtenonderzoek

13

18

116

82

99

150

‒ 51

 

Visumverlening

1 236

2 857

3 955

3 022

1 746

3 058

‒ 1 312

 

Legalisatie en verificatie

46

49

14

38

42

80

‒ 38

 

Consulaire informatiesystemen

4 535

10 886

12 212

15 925

16 858

11 081

5 777

 

Informatie Ondersteunend Beslissen

  

1 240

59

88

0

88

         
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

       
 

Asiel en migratie

851

920

0

696

929

1 028

‒ 99

         
 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

       
 

Asiel en migratie

 

110

833

    
         

4.3

Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur

6 567

7 023

9 077

6 133

6 496

8 875

‒ 2 379

         
 

Subsidies (regelingen)

       
 

Internationaal cultuurbeleid

6 192

1 564

2 663

4 559

4 234

6 650

‒ 2 416

 

Erfgoed

375

0

0

    
         
 

Opdrachten

       
 

Internationaal cultuurbeleid

 

4 118

87

    
         
 

Bijdrage aan agentschappen

       
 

Internationaal cultuurbeleid

 

1 341

1 857

    
         
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

       
 

Internationaal cultuurbeleid

  

4 470

1 574

2 262

2 225

37

         

4.4

Uitdragen Nederlandse waarden en belangen

18 770

19 965

21 676

31 302

21 884

18 881

3 003

         
 

Subsidies (regelingen)

       
 

Instituut Clingendael

800

800

2 734

786

800

420

380

 

Programma ondersteuning buitenlands beleid

4 590

4 545

6 020

5 911

4 777

3 808

969

 

Internationale manifestaties en diverse bijdragen

   

69

95

99

‒ 4

 

Publieksdiplomatie

   

2 059

1 969

2 264

‒ 295

 

Onderzoeksprogramma

   

79

247

50

197

 

Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's

 

211

     
 

overige subsidies

40

0

     
         
 

Opdrachten

       
 

Adviesraad Internationale Vraagstukken

338

376

477

423

392

525

‒ 133

 

Instituut Clingendael

   

2 310

2 965

2 000

965

 

Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties

370

382

387

259

202

1 000

‒ 798

 

Algemene voorlichting

   

2 469

917

590

327

 

Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten

1 906

1 500

1 736

957

811

2 000

‒ 1 189

 

Chinastrategie

   

233

34

550

‒ 516

 

Onderzoeksprogramma

2 756

1 636

247

221

158

220

‒ 62

 

Programma ondersteuning buitenlands beleid

 

480

 

3 326

3 417

0

3 417

 

Kennisplatform Oost-Europa

    

0

0

0

 

Internationale manifestaties en diverse bijdragen

159

879

68

    
 

Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's

3 547

6 628

532

    
 

Europese bewustwording

299

364

     
         
         
 

Bijdrage aan agentschappen

       
 

Algemene voorlichting

   

2 217

827

2 400

‒ 1 573

 

Publieksdiplomatie

   

900

   
 

Verkeersnotificaties

    

259

0

259

 

Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's

0

2 056

1 409

    
         
 

Bijdrage aan ZBO's/ RWT's

       
 

Verkeersnotificaties

  

215

255

0

400

‒ 400

         
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

       
 

Europese bewustwording

85

0

95

546

334

250

84

 

Publieksdiplomatie

   

1 606

1 839

2 305

‒ 466

 

Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid

   

6 676

1 841

0

1 841

 

Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's

3 880

108

7 756

    
         
 

Ontvangsten

55 206

64 894

53 445

21 241

28 082

71 074

‒ 42 992

         

4.10

Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland

22 337

20 407

12 559

7 381

13 975

7 000

6 975

         

4.20

Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen

31 569

44 413

40 498

13 448

13 768

63 000

‒ 49 232

         

4.40

Doorberekening Defensie diversen

1 300

74

74

74

74

874

‒ 800

         

4.41

Ontvangsten verkeersnotificaties

  

314

338

265

200

65

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget voor het onderdeel Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden stijgt zoals is beschreven in de 1e suppletoire begroting en de 2e suppletoire begroting.

Verder is er een verplichting aangegaan voor een contract met Clingendael voor de China en Oost-Europa strategie. Deze verplichtingen stonden in eerste instantie op aparte budgetplaatsen «China strategie» en 'Kennisplatform Oost-Europa'.

De uiteindelijke verplichtingen zijn lager uitgevallen dan in de 2e suppletoire begroting verwacht werd. Door de coronamaatregelen zijn onder meer de verplichtingen voor cultuur, het Koninklijk huis en het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) lager uitgevallen.

Uitgaven

Artikel 4.1Ten opzichte van de vastgestelde begroting zijn de uitgaven voor consulaire dienstverlening toegenomen. In de 1e suppletoire begroting is toename voor Loket buitenland uitgewerkt.In de 2e suppletoire begroting is het budget voor consulaire dienstverlening verhoogd. Daarnaast zijn er nog boekingen voor de eindejaarsmarge gemaakt.

Artikel 4.2De stijging voor consulaire informatiesystemen is beschreven in de 1e suppletoire begroting. Uiteindelijk is er voor Consulaire dienstverlening van Nederlanders in het buitenland een onderbesteding doordat enkele projecten voor consulaire informatiesystemen vertraging opgelopen hebben. Dit betreffen projecten in het digitaliseringsprogramma EIDOS.

Artikel 4.3Voor het internationaal cultuurbeleid zijn de uitgaven lager dan begroot. Dit is in de 1e suppletoire begroting uitgewerkt. Daarnaast zijn er door de aanhoudende Corona crisis minder activiteiten uitgevoerd waardoor de uitgaven lager zijn dan gepland.

Artikel 4.4Het budget voor het Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB) COVID neemt in 2021 in zowel de 1e suppletoire begroting en de 2e suppletoire begroting toe. Wel is er uiteindelijk een onderbesteding op dit budget. Zowel op het «reguliere» POBB als de COVID-activiteiten. Dit kwam doordat projecten vertraging opgelopen hebben. Bij de projecten uit POBB regulier is de vertraging veroorzaakt door de COVID-19-pandemie die implementatie van een aantal projecten heeft bemoeilijkt. Bij POBB-COVID is de vertraging ontstaan door complexe juridische procedures en wereldwijde logistieke/transport uitdagingen.

In 2021 heeft de Koning staatsbezoeken afgelegd aan Duitsland en Noorwegen. Verder vond er een werkbezoek plaats aan Dubai in het kader van de wereldtentoonstelling. Door de coronacrisis konden veel geplande inkomende en uitgaande bezoeken niet doorgaan.

Ook voor de uitgaven voor publieksdiplomatie zien een duidelijke onderbesteding. Dit is ook een gevolg van de aanhoudende Corona crisis. Hierdoor zijn veel activiteiten online gehouden of geannuleerd en hebben inkomende bezoekersprogramma’s geen doorgang kunnen vinden.

Voor Verkeersnoticaties is in 2021 het instrument veranderd van 'Bijdrage aan ZBO's' naar 'agentschap'. Hierdoor is er in de budgettaire tabel (onderdeel D) een budget zonder uitgaven en uitgaven zonder een budget zichtbaar.

Ontvangsten

Artikel 4.10Aan het begin van de Corona-crisis (2020) is er budget beschikbaar gesteld uit de algemene middelen voor de repatriëring van Nederlanders in het buitenland, de zogenaamde Bijzondere Bijstand Buitenland (BBB). Voor deze ondersteuning worden aan reizigers financiële bijdrage gevraagd. Hiervoor zijn in 2021 twee betalingen ontvangen. Daarnaast is een subsidie van de Europese Commissie ontvangen als bijdrage voor de repatriëring van EU-burgers. Verder is er ook nog een factuur ontvangen van Duitsland voor de kosten die zij gemaakt hebben voor de repatriëring van Nederlanders. Het saldo van deze bedragen vloeit terug naar de algemene middelen.

Artikel 4.20Als gevolg van de COVID-19-pandemie en de wereldwijde reisrestricties zijn zowel in de 1e suppletoire begroting en de 2e suppletoire begroting de ontvangsten omlaag aangepast. Deze daling is gedeeltelijk gecompenseerd uit generale middelen als coronamaatregel zoals beschreven in het beleidsverslag (onderdeel B). Uiteindelijk is er toch nog een kleine stijging van de opbrengsten doordat de opbrengst uit af te geven visa hoger is uitgekomen dan verwacht. Het saldo van artikel 4.10 en 4.20 wordt gedesaldeerd met artikel 7.1.2.

Licence