Het verlenen van excellente consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert het Kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid en is verantwoordelijk voor de visumverlening kort verblijf.
Het versterken van de Nederlandse cultuursector door internationale uitwisseling en presentatie; verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van geïntegreerd buitenlandbeleid, zoals het mensenrechtenbeleid en veiligheidsbeleid.
De strategische inzet van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ heeft als doel begrip en draagvlak te vergroten voor het geïntegreerde buitenlands beleid (HGIS) en het eenduidig versterken van de beeldvorming over Nederland bij buitenlandse doelgroepen via de publieke band. De aanpak verstevigt het netwerk van beleidsbeïnvloeders die de besluitvorming op voor Nederland relevante beleidsterreinen kunnen beïnvloeden.
Uitvoeren
De Minister is verantwoordelijk voor de volgende zaken:
– Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden.
– Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s) op de posten.
– Afname van inburgeringsexamens buitenland.
– Orange Carpet-beleid, ter bevordering van het Nederlandse bedrijfsleven.
– Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland.
– Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn.
– Uitbrengen van reisadviezen.
– Crisisrespons.
– Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten.
– Afgifte van consulaire verklaringen en legalisaties.
Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden
Doorlooptijden visumaanvragen: percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld.
2019 | 2020 | 2021 | |
Streefwaarde | 85% | 85% | 85% |
Realisatie | 86% | 92% | 89% |
Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken
De norm voor de doorlooptijd van visumaanvragen (Schengen) bedraagt 15 dagen conform de EU Visumcode (in werking getreden per 05.04.2010). Deze periode kan in bijzondere gevallen worden verlengd tot 60 dagen.
NB: De doorlooptijd is het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een ontvankelijke visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.
Regisseren
– Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid.
– Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.
Nederlandse cultuur en publieksdiplomatie
De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken (bij wie ook de coördinatie ligt), de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Het beleidskader voor het ICB wordt steeds voor een periode van vier jaar vastgesteld (beleidskader internationaal cultuurbeleid 2021-2024). De inzet op het gebied van Publieksdiplomatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken.
Stimuleren
– Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie.
– Behoud, beheer en ontsluiting van gedeeld cultureel erfgoed.
– Buitenlandse bezoekersprogramma’s.
– Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om de beeldvorming over Nederland in het buitenland eenduidig te versterken en het netwerk van beïnvloeders te verstevigen.
Regisseren
– Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid.
– Afstemming met rijkscultuurfondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten.
– Ondersteuning van het buitenlandpolitieke- en economische beleid door strategische inzet publieksdiplomatie, bijvoorbeeld tijdige inzet van een instrument ter bevordering van de dialoog over persvrijheid of gendergelijkheid.
– Ondersteuning programma’s gericht op agendering en bevordering van de Sustainable Development Goals (SDGs).
Financieren
– Ondersteuning van rijkscultuurfondsen, instellingen en activiteiten binnen het beleidskader Internationaal Cultuurbeleid (2021-2024).
– Nederlands-Vlaamse samenwerking (via ondersteuning van Huis DeBuren in Brussel).
– Instrumenten NL positioneringsstrategie voor postennet en NL partners.
– Inkomende bezoekersprogramma’s van beïnvloeders, high potentials en journalisten.
– Gedelegeerde activiteiten Publieksdiplomatie en Cultuur door Nederlandse ambassades.
– Ondersteuning programma’s gericht op agendering en bevordering van de Sustainable Development Goals (SDGs).
Consulaire zakenOp consulair en visum gebied was 2021 een zeer intensief jaar met vele onvoorziene taken en activiteiten naar aanleiding van de voortdurende COVID- pandemie en de crisis in Afghanistan. Ook zijn er verschillende evaluaties en onderzoeken afgerond (o.a. de onderzoeken naar de Bijzondere Bijstand Buitenland en reisadviezen door de Algemene Rekenkamer, het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) en het onafhankelijk onderzoek naar het Caribisch Visumbeleid). Hier zijn diverse aanbevelingen in gedaan die in 2022 geïmplementeerd zullen worden. Ook is er een intern onderzoek gestart naar de crisisresponse en evacuatie van Afghanistan. Dit onderzoek zal in 2022 opgeleverd worden. Het beleid m.b.t consulaire bijstand en visumverlening is echter ongewijzigd gebleven.
Internationaal cultuurbeleid2021 was het eerste jaar van het nieuwe geïntegreerde internationaal cultuurbeleid voor de periode 2021-2024. Het beleid is grotendeels uitgevoerd zoals vastgelegd in het beleidskader ICB, zij het dat onder invloed van de COVID-19-crisis de mogelijkheden van uitwisseling en samenwerking sterk werden beperkt. Sommige programma’s liepen daardoor vertraging op.
PublieksdiplomatieVia publieksdiplomatie richt Buitenlandse Zaken zich op doelgroepen die van belang zijn bij het ontwikkelen, bereiken en uitdragen van beleidsdoelstellingen op het terrein van buitenlandbeleid. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de media en het maatschappelijk middenveld. Ondanks de Coronacrisis werd in 2021 actief, veelal online, verder samengewerkt met publieke en private partners uit binnen en buitenland om de Nederlandse belangen te waarborgen en ons waardenstelsel uit te dragen. Dit ook in landen waarmee we van mening verschillen. De internationale positioneringsstrategie van Nederland onder regie van BZ, leverde hiervoor eenduidige boodschappen en instrumenten voor activiteiten die op internationaal erkende dagen en strategische momenten zoals grote conferenties zijn ingezet.
Hiervoor werden online kanalen ingezet voor engagement op het gebied strategische beleidscommunicatie en beeldvorming over Nederland, zoals de website Netherlands and You, het NL platform, en kanalen van posten op Facebook, Twitter en Instagram. Door de opgelegde beperkingen vanwege de Coronacrisis kon een groot deel van de geplande activiteiten niet doorgaan waardoor er minder gelegenheid was voor het opdoen van persoonlijke contacten op bijeenkomsten en andere activiteiten.
Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Vastgestelde begroting 2021 | Verschil 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 44 923 | 55 902 | 70 038 | 78 029 | 72 089 | 51 200 | 20 889 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 45 625 | 55 790 | 63 223 | 80 244 | 66 116 | 53 810 | 12 306 | |
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 13 607 | 13 962 | 14 100 | 22 987 | 17 974 | 10 657 | 7 317 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1 686 | 1 524 | 976 | 1 858 | 2 324 | 1 560 | 764 | |
Consulaire bijstand | 25 | 0 | 0 | |||||
Inkomensoverdrachten | ||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 220 | 261 | 540 | ‒ 279 | ||||
Opdrachten | ||||||||
Consulaire bijstand | 208 | 527 | 582 | 7 016 | 3 498 | 409 | 3 089 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 4 603 | 4 992 | 2 559 | 1 453 | 1 933 | 2 550 | ‒ 617 | |
Consulaire opleidingen | 246 | 146 | 135 | 80 | 10 | 400 | ‒ 390 | |
Consulaire informatiesystemen | 6 607 | 6 386 | 9 429 | 6 181 | 2 486 | 5 198 | ‒ 2 712 | |
Loket buitenland | 419 | 6 035 | 7 400 | 0 | 7 400 | |||
Gedetineerdenbegeleiding | 232 | 387 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Loket buitenland | 144 | 62 | 0 | 62 | ||||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 6 681 | 14 840 | 18 370 | 19 822 | 19 762 | 15 397 | 4 365 |
Opdrachten | ||||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 13 | 18 | 116 | 82 | 99 | 150 | ‒ 51 | |
Visumverlening | 1 236 | 2 857 | 3 955 | 3 022 | 1 746 | 3 058 | ‒ 1 312 | |
Legalisatie en verificatie | 46 | 49 | 14 | 38 | 42 | 80 | ‒ 38 | |
Consulaire informatiesystemen | 4 535 | 10 886 | 12 212 | 15 925 | 16 858 | 11 081 | 5 777 | |
Informatie Ondersteunend Beslissen | 1 240 | 59 | 88 | 0 | 88 | |||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Asiel en migratie | 851 | 920 | 0 | 696 | 929 | 1 028 | ‒ 99 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||
Asiel en migratie | 110 | 833 | ||||||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 6 567 | 7 023 | 9 077 | 6 133 | 6 496 | 8 875 | ‒ 2 379 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 6 192 | 1 564 | 2 663 | 4 559 | 4 234 | 6 650 | ‒ 2 416 | |
Erfgoed | 375 | 0 | 0 | |||||
Opdrachten | ||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 4 118 | 87 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 1 341 | 1 857 | ||||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 4 470 | 1 574 | 2 262 | 2 225 | 37 | |||
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 18 770 | 19 965 | 21 676 | 31 302 | 21 884 | 18 881 | 3 003 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Instituut Clingendael | 800 | 800 | 2 734 | 786 | 800 | 420 | 380 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 4 590 | 4 545 | 6 020 | 5 911 | 4 777 | 3 808 | 969 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 69 | 95 | 99 | ‒ 4 | ||||
Publieksdiplomatie | 2 059 | 1 969 | 2 264 | ‒ 295 | ||||
Onderzoeksprogramma | 79 | 247 | 50 | 197 | ||||
Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 211 | |||||||
overige subsidies | 40 | 0 | ||||||
Opdrachten | ||||||||
Adviesraad Internationale Vraagstukken | 338 | 376 | 477 | 423 | 392 | 525 | ‒ 133 | |
Instituut Clingendael | 2 310 | 2 965 | 2 000 | 965 | ||||
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 370 | 382 | 387 | 259 | 202 | 1 000 | ‒ 798 | |
Algemene voorlichting | 2 469 | 917 | 590 | 327 | ||||
Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten | 1 906 | 1 500 | 1 736 | 957 | 811 | 2 000 | ‒ 1 189 | |
Chinastrategie | 233 | 34 | 550 | ‒ 516 | ||||
Onderzoeksprogramma | 2 756 | 1 636 | 247 | 221 | 158 | 220 | ‒ 62 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 480 | 3 326 | 3 417 | 0 | 3 417 | |||
Kennisplatform Oost-Europa | 0 | 0 | 0 | |||||
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 159 | 879 | 68 | |||||
Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 3 547 | 6 628 | 532 | |||||
Europese bewustwording | 299 | 364 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Algemene voorlichting | 2 217 | 827 | 2 400 | ‒ 1 573 | ||||
Publieksdiplomatie | 900 | |||||||
Verkeersnotificaties | 259 | 0 | 259 | |||||
Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 0 | 2 056 | 1 409 | |||||
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's | ||||||||
Verkeersnotificaties | 215 | 255 | 0 | 400 | ‒ 400 | |||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Europese bewustwording | 85 | 0 | 95 | 546 | 334 | 250 | 84 | |
Publieksdiplomatie | 1 606 | 1 839 | 2 305 | ‒ 466 | ||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 6 676 | 1 841 | 0 | 1 841 | ||||
Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 3 880 | 108 | 7 756 | |||||
Ontvangsten | 55 206 | 64 894 | 53 445 | 21 241 | 28 082 | 71 074 | ‒ 42 992 | |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 22 337 | 20 407 | 12 559 | 7 381 | 13 975 | 7 000 | 6 975 |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 31 569 | 44 413 | 40 498 | 13 448 | 13 768 | 63 000 | ‒ 49 232 |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 1 300 | 74 | 74 | 74 | 74 | 874 | ‒ 800 |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 314 | 338 | 265 | 200 | 65 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor het onderdeel Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden stijgt zoals is beschreven in de 1e suppletoire begroting en de 2e suppletoire begroting.
Verder is er een verplichting aangegaan voor een contract met Clingendael voor de China en Oost-Europa strategie. Deze verplichtingen stonden in eerste instantie op aparte budgetplaatsen «China strategie» en 'Kennisplatform Oost-Europa'.
De uiteindelijke verplichtingen zijn lager uitgevallen dan in de 2e suppletoire begroting verwacht werd. Door de coronamaatregelen zijn onder meer de verplichtingen voor cultuur, het Koninklijk huis en het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) lager uitgevallen.
Uitgaven
Artikel 4.1Ten opzichte van de vastgestelde begroting zijn de uitgaven voor consulaire dienstverlening toegenomen. In de 1e suppletoire begroting is toename voor Loket buitenland uitgewerkt.In de 2e suppletoire begroting is het budget voor consulaire dienstverlening verhoogd. Daarnaast zijn er nog boekingen voor de eindejaarsmarge gemaakt.
Artikel 4.2De stijging voor consulaire informatiesystemen is beschreven in de 1e suppletoire begroting. Uiteindelijk is er voor Consulaire dienstverlening van Nederlanders in het buitenland een onderbesteding doordat enkele projecten voor consulaire informatiesystemen vertraging opgelopen hebben. Dit betreffen projecten in het digitaliseringsprogramma EIDOS.
Artikel 4.3Voor het internationaal cultuurbeleid zijn de uitgaven lager dan begroot. Dit is in de 1e suppletoire begroting uitgewerkt. Daarnaast zijn er door de aanhoudende Corona crisis minder activiteiten uitgevoerd waardoor de uitgaven lager zijn dan gepland.
Artikel 4.4Het budget voor het Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB) COVID neemt in 2021 in zowel de 1e suppletoire begroting en de 2e suppletoire begroting toe. Wel is er uiteindelijk een onderbesteding op dit budget. Zowel op het «reguliere» POBB als de COVID-activiteiten. Dit kwam doordat projecten vertraging opgelopen hebben. Bij de projecten uit POBB regulier is de vertraging veroorzaakt door de COVID-19-pandemie die implementatie van een aantal projecten heeft bemoeilijkt. Bij POBB-COVID is de vertraging ontstaan door complexe juridische procedures en wereldwijde logistieke/transport uitdagingen.
In 2021 heeft de Koning staatsbezoeken afgelegd aan Duitsland en Noorwegen. Verder vond er een werkbezoek plaats aan Dubai in het kader van de wereldtentoonstelling. Door de coronacrisis konden veel geplande inkomende en uitgaande bezoeken niet doorgaan.
Ook voor de uitgaven voor publieksdiplomatie zien een duidelijke onderbesteding. Dit is ook een gevolg van de aanhoudende Corona crisis. Hierdoor zijn veel activiteiten online gehouden of geannuleerd en hebben inkomende bezoekersprogramma’s geen doorgang kunnen vinden.
Voor Verkeersnoticaties is in 2021 het instrument veranderd van 'Bijdrage aan ZBO's' naar 'agentschap'. Hierdoor is er in de budgettaire tabel (onderdeel D) een budget zonder uitgaven en uitgaven zonder een budget zichtbaar.
Ontvangsten
Artikel 4.10Aan het begin van de Corona-crisis (2020) is er budget beschikbaar gesteld uit de algemene middelen voor de repatriëring van Nederlanders in het buitenland, de zogenaamde Bijzondere Bijstand Buitenland (BBB). Voor deze ondersteuning worden aan reizigers financiële bijdrage gevraagd. Hiervoor zijn in 2021 twee betalingen ontvangen. Daarnaast is een subsidie van de Europese Commissie ontvangen als bijdrage voor de repatriëring van EU-burgers. Verder is er ook nog een factuur ontvangen van Duitsland voor de kosten die zij gemaakt hebben voor de repatriëring van Nederlanders. Het saldo van deze bedragen vloeit terug naar de algemene middelen.
Artikel 4.20Als gevolg van de COVID-19-pandemie en de wereldwijde reisrestricties zijn zowel in de 1e suppletoire begroting en de 2e suppletoire begroting de ontvangsten omlaag aangepast. Deze daling is gedeeltelijk gecompenseerd uit generale middelen als coronamaatregel zoals beschreven in het beleidsverslag (onderdeel B). Uiteindelijk is er toch nog een kleine stijging van de opbrengsten doordat de opbrengst uit af te geven visa hoger is uitgekomen dan verwacht. Het saldo van artikel 4.10 en 4.20 wordt gedesaldeerd met artikel 7.1.2.