Base description which applies to whole site

11. Saldibalans

De saldibalans per 31 december 2021 geeft de financiële posten weer die bij de afsluiting van de begrotingsboekhouding aan het einde van 2021 bestonden en meegenomen worden naar volgende begrotingsjaren.

Tabel 120 Saldibalans per 31 december 2021 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (bedragen x € 1.000)

Activa

 

31-12-2021

31-12-2020

 

Passiva

 

31-12-2021

31-12-2020

Intra-comptabele posten

  

Intra-comptabele posten

  

01

Uitgaven ten laste van de begroting

14.982.696

14.382.225

02

Ontvangsten ten gunste van de begroting

1.992.823

1.243.851

03

Liquide middelen

71

73

    

04

Rekening Courant RHB

  

04a

Rekening Courant RHB

12.064.296

12.278.287

05

Rekening Courant RHB Begrotingsreserve

9.132

53.725

05a

Begrotingsreserves

9.132

53.725

06

Vorderingen buiten begrotingsverband

70.729

52.013

07

Schulden buiten begrotingsverband

996.377

912.173

        

Subtotaal intra-comptabel

15.062.628

14.488.036

Subtotaal intra-comptabel

15.062.628

14.488.036

        

Extra-comptabele posten

  

Extra-comptabele posten

  

09

Openstaande Rechten

8.103

11.864

09a

Tegenrekening openstaande rechten

8.103

11.864

10

Vorderingen

1.513.196

1.450.924

10a

Tegenrekening vorderingen

1.513.196

1.450.924

11a

Tegenrekening schulden

  

11

Schulden

  

12

Voorschotten

2.987.144

2.867.477

12a

Tegenrekening voorschotten

2.987.144

2.867.477

13a

Tegenrekening garantieverplichtingen

2.315.569

2.363.455

13

Garantieverplichtingen

2.315.569

2.363.455

14a

Tegenrekening andere verplichtingen

1.703.055

1.370.798

14

Andere verplichtingen

1.703.055

1.370.798

        

Subtotaal extra-comptabel

8.527.067

8.064.518

Subtotaal extra-comptabel

8.527.067

8.064.518

        

Overall Totaal

23.589.695

22.552.554

  

23.589.695

22.552.554

Hieronder worden de onderdelen van de saldibalans nader toegelicht. De cijfers die tussen haken achter de tabeltitels staan, verwijzen naar de desbetreffende post op de saldibalans.

Tabel 121 Begrotingsuitgaven (1) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

Uitgaven ten laste van de begroting 2021

14.982.696

 

Uitgaven ten laste van de begroting 2020

 

14.382.225

Totaal

14.982.696

14.382.225

Tabel 122 Begrotingsontvangsten (2) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

Ontvangsten ten gunste van de begroting 2021

1.992.823

 

Ontvangsten ten gunste van de begroting 2020

 

1.243.851

Totaal

1.992.823

1.243.851

Onder de post uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting zijn de gerealiseerde begrotingsuitgaven en -ontvangsten van het jaar 2021 opgenomen waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Staten-Generaal is goedgekeurd. De toelichtingen op de uitgaven en ontvangen vinden plaats in het Jaarverslag onder de beleidsartikelen en niet beleidsartikelen.

Tabel 123 Liquide middelen (3) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

Kas

71

73

Saldo liquide middelen

71

73

De post liquide middelen is opgebouwd uit de contante gelden die aanwezig zijn in de kluizen van de kasbeheerders. De saldi per 31/12/2021 bestaan uit voornamelijk uit de kassen bij de Griffie en Dienst Terugkeer & Vertrek (DT&V). De kas bij Griffie wordt vooral gebruikt voor de contante betalingen van cliënten voor rechtszaken.

Tabel 124 Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding (4 en 4a) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

Rekening-courant RHB

12.064.296

12.278.287

Totaal

12.064.296

12.278.287

Het saldo van deze post geeft de financiële verhouding met de schatkist van het Rijk geadministreerd weer. Dit saldo sluit aan met het laatst verstuurde saldobiljet van de Rijkshoofdboekhouding (RHB) van het Ministerie van Financiën (MvF).

Tabel 125 Begrotingsreserve (5 en 5a) (bedragen x € 1.000)

Naam begrotingsreserve

Saldo 31-12-2020

Toevoeging

Onttrekking

Saldo 31-12-2021

Artikel

Asielreserve

53.725

 

44.593

9.132

37

Voor onderbouwing en nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op artikel 37, paragraaf asielreserve.

Tabel 126 Vorderingen buiten begrotingsverband (6) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

Terwee

65.636

46.611

Door te belasten uitgaven

1.875

1.816

Salaris- en studievoorschotten

3.218

3.586

Totaal

70.729

52.013

Terwee

Wet Terwee maakt het voor slachtoffers van een misdrijf mogelijk om zich met een vordering tot schadevergoeding te voegen in het strafproces om op die manier een schadevergoeding te krijgen tegen de dader in plaats van een civiele vordering te starten. De stijging ten opzichte van 2020 wordt veroorzaakt door de invoering van de USB wetgeving. Hierbij wordt het voorschot niet meer afgedaan nadat vervangende hechtenis/gijzeling is toegepast bij schadevergoedingsmaatregelen. Gevolg is dat het voorschot niet ten laste van de begroting wordt geboekt, maar dat het voorschot open blijft staan totdat de dader is overleden of nadat de nieuwe expiratietermijn is verstreken. Hierdoor zal het bedrag aan voorschot de komende jaren gaan stijgen en vormt daarmee een risico door mogelijke oninbaarheid.

Door te belasten uitgaven

De saldi van de vergelijkende jaren zijn nagenoeg gelijk.

Salaris- en studievoorschotten

Op deze rekeningen worden naast de centrale studievoorschotten JenV breed ook de salarisvoorschotten verantwoord die door de decentrale diensten zijn verstrekt. Het verstrekte voorschot wordt vervolgens op het salaris van de medewerker ingehouden. De lichte daling wordt veroorzaakt doordat er meer voorschotten worden afgerekend en er anderzijds ook minder voorschotten worden verstrekt.

Tabel 127 Schulden buiten begrotingsverband (7) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

Afdracht sociale lasten

153.530

135.317

EU subsidies

49.681

50.925

Door te belasten agentschappen en RvdR via RHB MvF

62.377

51.234

Geïnde bedragen voor bestuursorganen door CJIB

191.210

203.215

Af te wikkelen proceskosten

196

199

Strafrechtelijk beslag OM

220.595

173.424

Conservatoir beslag OM

266.947

261.332

Diversen OM

43.397

28.063

Gedeponeerde geldsommen

5.837

6.139

Overig

2.607

2.324

Totaal

996.377

912.173

Af te dragen sociale lasten

Dit betreft de afdrachten aan de belastingdienst, UWV en Loyalis over de maand december 2021. Deze zijn voldaan in januari 2022. De stijging bij de afdracht loonheffing is grotendeels veroorzaakt door de 2% CAO indexering die met terugwerkende kracht in december 2021 is uitgekeerd.

EU subsidies

De EU subsidies zijn nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2020. Toch zijn er enkele verschuivingen die nader worden toegelicht. Een stijging bij DG Migratie van € 7 mln. door meer ontvangsten op van bestaande fondsen. Bij de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) is er een daling van € 9 mln door meer uitgaven op bestaande fondsen. Bij NCTV is een daling van € 1 mln. zichtbaar.

Door te belasten agentschappen/Raad voor de rechtspraak (via RHB MvF)

Deze financiële rekeningen worden gebruikt om maandelijks de diverse uitgaven met de agentschappen en de Raad voor de rechtspraak af te rekenen met een rijksbetaalstuk door tussenkomst van de RHB. De stijging is ook hier gerelateerd aan de CAO stijging.

Geïnde bedragen voor bestuursorganen door CJIB

Het saldo betreft voornamelijk ontvangen betalingen op vorderingen die het CJIB voor bestuursorganen onder andere Centraal AdministratieKantoor (CAK) en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid incasseert en nog moeten worden doorgestort. De CAK zaken betreffen ongeveer 95% van de inningen voor bestuursorganen. Er is in 2021 een dalende instroom aan CAK zaken.

Af te wikkelen proceskosten Griffie

Deze rekening geeft het sado weer van de proceskosten die nog met partijen moet worden afgerekend.

Strafrechtelijk- en Conservatoir beslag

Het creditsaldo op deze rekeningen wordt gevormd door de gelden waarop beslag is gelegd. Het verschil tussen boekjaar 2020 en 2021 ontstaat door de variabiliteit van de in beslaggenomen gelden. De beslaglegging op gelden is in 2020 wederom flink gestegen. De eindstand 2020 is gewijzigd door een andere rubricering door voortschrijdend inzicht in 2021. Deze rubricering heeft gevolgen voor de rubrieken strafrechtelijk beslag en diversen OM.

Diversen OM

Bedragen die in het kader van het «vrijlaten op borgtocht» van een verdachte zijn ontvangen, worden op deze rekening verantwoord. Daarnaast wordt op deze rekening onder meer het saldo beheerd van de van het Ministerie van Financiën ontvangen profijtrente.Het betreft de rente over de in beslaggenomen gelden waarover door de rechter in de desbetreffende zaak of door het Openbaar Ministerie nog geen beslissing is genomen.

Gedeponeerde geldsommen

Betreft ontvangsten van partijen in rechtszaken waarvan de rechter een deskundigenonderzoek heeft gelast. De kosten van het deskundigenonderzoek worden hiermee gefinancierd.

Tabel 128 Openstaande Rechten (9 en 9a) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

Ontnemingsmaatregelen

5.594

9.591

Schikkingen en transacties

0

93

Profijtrente

2.509

2.180

Totaal

8.103

11.864

Tabel 129 Vorderingen (10 en 10a) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

Vorderingen binnen begrotingsverband

1.513.196

1.450.924

Totaal

1.513.196

1.450.924

Tabel 130 Vorderingen onderscheiden naar organisatieonderdeel (10 en 10a) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

Bestuursdepartement

10.046

15.704

Raad voor de Kinderbescherming

93

69

Openbaar Ministerie

7.322

7.643

JustID

2.400

543

Griffie

15.419

18.253

CJIB

1.477.916

1.408.527

Schadefonds Geweldsmisdrijven

185

Totaal

1.513.196

1.450.924

CJIB:

De toename bij het CJIB ( € 69 mln.) is voor 4 categorieën te benoemen:

1.WAHV: +4%, De totale instroom is gelijk dan die van 2020. De verkeersintensiteit is nagenoeg op het oude niveau van het vorige corona jaar. Waar je wel een groot verschil ziet zijn de parkeerovertredingen. Dit is een vrij grote stroom en een hoog percentage. Zodra de corona maatregelen verder versoepelen is het de verwachting dat dit weer naar het reguliere niveau zal groeien. 2: Boetevonnissen: ‒ 2%, geen significantie verschuiving binnen de boetevonnissen. 3: OM–afdoeningen: +30%, de instroom van vorderingen is fors toegenomen door de instroom van coronaboetes ( avondklok + strengere lockdown). 4: Ontnemingsmaatregelen: +6%, Het openstaande zaken is met 5,6% toegenomen. Dit zit hem vooral in de zaken met een hoger opgelegd bedrag.

Dalingen van vorderingen zijn er bij Bestuursdepartement (BD- € 5,7mln.), Openbaar Ministerie (OM ‒ € 0,3mln.) en Griffie ( € 3,8 mln.) Bij BD betreft het een vordering aan Nationale Politie van € 4,5 mln. die per 31.12.2020 nog open stond en in 2021 betaald is. Bij Griffie is het qua aantal en bedrag hetzelfde als in 2020, alleen het betaalgedrag bij debiteuren is verbeterd.

Tabel 131 Vorderingen ingedeeld naar aard (10 en 10a) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

Salarisvorderingen op ex-personeel

895

776

Sancties in het kader van Wahv

633.960

614.249

Strafrechtelijke boetes

54.970

55.699

OM-afdoeningen

73.170

62.824

Ontnemingsmaatregelen

715.815

675.755

Overige debiteuren

34.386

41.621

Totaal

1.513.196

1.450.924

In de tabel hierboven zijn de vorderingen naar aard verder uitgesplitst. Het grootste bedrag betreft de vorderingen uit wettelijke rechten. De andere vorderingen bestaan uit de salarisvorderingen op ex-personeel en overige debiteuren. Alle vorderingen zijn direct opeisbaar.

Tabel 132 Vorderingen ingedeeld naar categorie (10 en 10a) (bedragen x € 1.000)
 

2021

2020

1. Vorderingen uit wettelijke rechten

1.478.810

1.409.303

2. Vorderingen uit eerder gedane voorwaardelijk uitgaven

0

0

3. Vorderingen uit verkoop of uit dienstverlening

0

0

4. Andere vorderingen

34.386

41.621

Totaal

1.513.196

1.450.924

Tabel 133 Vorderingen ingedeeld naar ouderdom (10 en 10a) (bedragen x € 1.000)

Ontstaansjaar

2021

2020

<2018

609.961

701.403

2018

125.032

147.438

2019

207.359

248.434

2020

195.230

353.649

2021

375.614

Totaal

1.513.196

1.450.924

Tabel 134 Voorschotten (12 en 12a) (bedragen x €1.000)
 

2021

2020

Voorschotten

2.987.144

2.867.477

Totaal voorschotten

2.987.144

2.867.477

Tabel 135 Voorschotten ingedeeld naar ouderdom (12 en 12a) (bedragen x €1.000)

Ontstaansjaar

Eindstand 2020

Verstrekt 2021

Afgerekend 2021

Eindstand 2021

2011

1.140

1.140

2012

374

374

2013

553

176

377

2014

115

115

2015

1.090

883

207

2016

2.293

2.098

195

2017

5.049

3.304

1.745

2018

36.157

9.558

26.599

2019

329.853

216.124

113.729

2020

2.489.112

2.280.691

208.421

2021

2.631.921

1.527

2.630.394

Subtotaal

2.865.736

2.631.921

2.514.361

2.983.295

     

Voorschotten buiten begrotingsverband 2020

1.741

1.741

Voorschotten buiten begrotingsverband 2021

2.108

2.108

Subtotaal

1.741

2.108

3.849

     

Eindtotaal

2.867.477

2.634.029

2.514.361

2.987.144

Met betrekking tot de ontstaansjaren 2016 en 2020 heeft er een verschuiving plaats gevonden van 270k in de kolom Eindstand 2020. Daar waar het bedrag in 2020 was verantwoord onder ontstaansjaar 2020, wordt dit bedrag nu verantwoord onder ontstaansjaar 2016. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat het betreffende voorschot aan dit jaar toegekend moet worden.

Tabel 136 Voorschotten ingedeeld naar artikel (12 en 12a) (bedragen x €1.000)

Tabel 11.17 Openstaande voorschotten per artikel (12) (x € 1.000)

  
   
 

2021

2020

31 Politie

781.353

746.648

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

515.058

545.440

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

157.026

140.885

34 Straffen en beschermen

375.230

365.853

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

135.192

115.280

37 Migratie

881.485

822.161

91 Apparaat kerndepartement

1.218

96

93 Geheim

2.505

2.505

Subtotaal

2.849.067

2.738.868

   

Voorschotten buiten begrotingsverband 2020

1.741

1.741

Voorschotten buiten begrotingsverband 2021

2.108

Voorschotten agentschappen

134.228

126.868

Subtotaal

138.077

128.609

   

Totaal openstaande voorschotten per artikel

2.987.144

2.867.477

De verschillen van de openstaande voorschotten per artikel tussen de twee vergelijkende jaren worden hieronder toegelicht:

De voorschotten agentschappen gaan om de volgende bedragen ( tussen haakjes het overeenkomstige cijfer van 2020). DJI € 31,9 mln. (2020: € 30,2 mln.), IND € 65,2 mln. (2020: € 77,3 mln.), CJIB € 25,8 mln. (2020: € 12,9 mln.), NFI € 2,1 mln. (2020: € 1,8 mln) en Justis € 9,2 mln.(2020: € 4,6 mln.).

De verschillen van de openstaande voorschotten per artikel ( alleen verschillen groter dan € 1,0 mln.) tussen de twee vergelijkende jaren worden hieronder toegelicht:

Artikel 31: De stijging van de openstaande voorschotten op artikel 31 (€ 35 mln.) wordt veroorzaakt door stijgingen van verstrekte voorschotten aan de Nationale Politie van (€ 21 mln)., bij de telecomproviders (€ 7 mln.) , bij Stichting Meld Misdaad Anoniem van (€ 2 mln) en bij Stichting Projectenbureau Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland van ( € 2 mln).

Artikel 32: Op dit artikel is er een daling van € 30 mln.: veroorzaakt door dalingen bij Raad voor Rechtsbijstand (€ 15 mln.), Bureau Financieel toezicht van ( € 7 mln.) en Stichting Advisering Bestuursrechtspraak voor Milieu en Ruimtelijke Ordening van € 31 mln. Er waren stijgingen bij Autoriteit Persoonsgegevens (€ 2 mln.) en bij het Juridisch Loket (€ 18 mln.).

Artikel 33: De toename van de voorschotten op artikel 33 (€ 16 mln.) is gerelateerd aan een aantal subsidieprojecten, te weten Versterkingsplan RIEC / ondermijning (€ 7 mln,), Schiphol ( € 6 mln.) en RDW ( € 3 mln.). Er is een daling bij Kamer van Koophandel ( € 1 mln.).

Artikel 34: De toename van de voorschotten op artikel 34 (€ 10 mln.) heeft meerdere factoren. Stijgingen bij Reclassering Nederland (€ 2 mln.), Stg. Verslavingsreclassering GGZ, (€ 1 mln.) , Slachtofferhulp Nederland (€ 1 mln.) GGZ Nederland (€ 1 mln.), Stichting FIOM ( € 1 mln.), Gemeente Amsterdam ( € 1 mln.) en Stichting Laureus Foundation the Netherlands ( € 1 mln.) Voor diverse proeftuinen is er een stijging van € 5 mln. Voor de pilot jeugdbescherming is er een daling van € 1 mln.

Dalingen bij Gemeente Rotterdam ( € 2 mln.), Kansspelautoriteit (€ 2 mln.), Fivoor ( € 1 mln.) en Stichting Adoptievoorziening ( € 1 mln.)

Artikel 36: De stijging op artikel (€ 20 mln.) heeft meerdere oorzaken. Stijgingen bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ( € 3 mln.), SPUK regeling ( € 34 mln.) Onderzoekraad voor Veiligheid (€ 2 mln.), , Versterkingsgelden ( € 5,7 mln.) en Veiligheidsregio’s voor ondersteuning CTB ( € 45 mln.) Daling bij Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) voor noodvoorraad beschermingsmiddelen van € 64 mln. Stichting Prins Bernhardfonds (€ 2 mln.) en Stichting Fier ( € 2 mln.)

Artikel 37: De stijging van de voorschotten op artikel 37 (€ 59 mln.) is veroorzaakt door stijgingen van verstrekte voorschotten aan het COA van € 36 mln., Schiphol Nederland (€ 17 mln.), IOM (€ 2 mln.), Stichting ASKV ( steunpunt Vluchtelingen) (€ 1 mln.), Stg. Movement on the Ground ( € 1 mln.), Stichting Save and Protect Our Sexually-Abused Children in the Philippines ( € 1 mln.) en Gemeente Westerwolde ( € 1 mln.) Tevens een bijdrage voor optimalisering vreemdelingenketen in Curacao (+ € 1 mln.) en operations bullseye (€ 1 mln.). Daling bij Stichting Nidos ( € 5 mln.),

Artikel 91: Toename van € 1 mln door een stijging bij CAOP ( € 1 mln.).

De voorschotten buiten begrotingsverband zijn met € 2 mln. toegenomen door afrekeningen op EUsubsidies door toegekende voorschotten.

Tabel 137 Garantieverplichtingen (13 en 13a) (bedragen x € 1.000)

Openstaande verplichtingen

2021

2020

Garantieverplichtingen

2.315.569

2.363.455

Totaal

2.315.569

2.363.455

Tabel 138 Andere verplichtingen (14 en 14a) (bedragen x € 1.000)

Openstaande verplichtingen

2021

2020

Andere verplichtingen

1.703.055

1.370.798

Totaal

1.703.055

1.370.798

Tabel 139 Verloopstaat verplichtingen (14 en 14a) (bedragen x € 1.000)

Andere verplichtingen per artikel

Stand per 31-12-2020

Aangegaan in 2021

Negatieve bijstelling 2021

Tot betaling gekomen in 2021

Stand per 31-12-2021

31 Politie

171.655

6.611.531

 

6.635.957

147.229

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

515.516

1.698.457

 

1.723.369

490.604

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

88.848

1.011.841

7.571

927.614

165.504

34 Straffen en Beschermen

99.085

3.530.972

2.221

3.285.812

342.023

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

237.503

444.240

1.144

412.628

267.971

37 Migratie

118.059

1.468.264

1.290

1.442.620

142.413

91 Apparaat kerndepartement

132.964

564.552

7.978

551.437

138.101

93 Geheim

0

3.259

 

3.259

0

      

Subtotaal

1.363.629

15.333.116

20.204

14.982.696

1.693.843

      

Verplichtingen buiten begrotingsverband

7.169

11.869

0

9.826

9.212

      

Eindtotaal

1.370.798

15.344.985

20.204

14.992.522

1.703.055

De stand van het subtotaal van de openstaande verplichting is gestegen met €315 mln. ten opzichte van 2020. Hieronder volgen de toelichtingen van de belangrijkste verschillen:

Artikel 31: Daling met € 24 mln: Nationale Politie 2021 van € 11 mln, telecom providers KPN, Vodafone en T mobile ( € 8 mln.), Stichting Misdaad anoniem (€ 2mln.) Gemeente Den Haag ( € 1 mln.) en Ministerie van Defensie ( € 1 mln.)

Artikel 32: De daling van € 25 mln. heeft meerdere oorzaken: Raad voor de Rechtsbijstand voor 2022 (€ 26 mln.) en Stichting Juridisch Loket ( € 10 mln.) Daarentegen zijn er stijgingen bij Divosa ( € 1 mln.), Autoriteit Persoonsgegevens (€ 1 mln.) en Stichting Advisering Bestuursrechtspraak ( € 7 mln.)

Artikel 33: Stijging met € 77 mln. Dit is gerelateerd aan stijgingen bij: Atos ( € 43 mln.), Caesar Accounts ( € 2 mln.), Cap Gemini ( € 26 mln.), Crayon ( € 6 mln.), DUO ( € 11,5 mln.), Fujitsu ( € 8 mln.), Justid ( € 2,5 mln.) en Start People ( € 2 mln.). Er zijn dalingen bij ARS ( € 1,5 mln.), subsidies voor ondermijning ( € 9 mln.), Jenoptik ( € 1 mln.), Shuttel ( € 3,6 mln.), V Business ( € 1 mln.) en Sensys ( € 4 mln.).

Artikel 34: Stijging met € 243 mln.: Stijgingen bij Reclassering Nederland ( € 162 mln.), Stichting Verslavingsreclassering GGZ ( € 80 mln.), Leger des Heils ( € 24 mln.) en Reclassering Caribisch Nederland ( € 2 mln.) Daling bij Brink’s Solutions ( € 4 mln.), GGZ Nederland ( € 1 mln.), Ordina ( € 2 mln.), Stichting Halt ( € 13 mln.) , Stichting Oranje Fonds ( € 1mln.) en Stg. Perspectief Herstelbemiddeling ( € 2 mln.)

Artikel 36: Stijging met € 30 mln.: er zijn stijgingen door kwartaalbetalingen aan de Veiligheidsregio’s (€ 3 mln.), Fintrex (€ 5 mln.), NVI ( € 2 mln.) , Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ( € 23 mln.), en tevens stijging voor versterkingsgelden met € 1 mln. Daling bij Onderzoeksraad voor Veiligheid (€ 2 mln.).

Artikel 37: Stijging met € 24 mln. op dit artikel door IOM Policy Development ( € 15 mln.), IOM ( € 14 mln.) en Stg. Nidos (€ 17 mln.) Dalingen bij DV&O (€ 10 mln.), VKC van ( € 5 mln.), Caritas ( € 1 mln.), Politie ( € 1 mln.), Stg. ICTU ( € 2,5 mln.) en Stg. Movement on the Ground ( € 1 mln.)

Artikel 91: Stijging met € 5 mln. De stijgingen zijn bij Caesar Accounts ( € 2,8 mln.) , Centralpoint ( € 2,2 mln.), Crayon ( € 18 mln.), EY ( € 1 mln.), Head First ( € 3 mln.), It Staffing ( € 3,2 mln.), Linkit ( € 1,8 mln.), Sogeti ( € 3 mln.), Solvinity ( € 5 mln.), JIO ( € 3,6 mln.), Deloitte ( € 1 mln.) en Synprofs ( € 2,2 mln.) Er zijn dalingen bij de volgende organisaties: Cendris ( € 2,5 mln.), Metis ( € 1,5 mln.), UBR ( € 1,1 mln.), Software One ( € 29 mln.) en diverse Ministeries ( € 2,5 mln.) . Verder is er een daling bij externe inhuur bij diverse leveranciers van € 3,5 mln.

Tabel 140 Niet Uit De Balans Blijkende Verplichtingen (x € 1 mln.)

Omschrijving

(Inschatting)Bedrag

Raad voor de Rechtsbijstand

200.4

Raad voor de rechtspraak vakantiegelden

21,1

Rijkshuisvesting voor specialties

nnb

De Raad voor Rechtsbijstand had ultimo 2020 een vordering van € 200.350.643 op het Ministerie van Justitie en Veiligheid die samenhangt met haar verplichting in haar balans voor het deel van de afgegeven toevoegingen dat nog niet is vastgesteld. ( Bron: raad voor de Rechtsbijstand jaarrekening). Het cijfer uitimo 2021 is nog niet beschikbaar.

Raad voor de rechtspraak vakantiegelden

De Raad voor de rechtspraak heeft sinds het boekjaar 2005 een vordering op het Ministerie inzake de financiering van de te betalen vakantiegelden en sociale lasten. Bij het inwerking treden van het baten lasten stelsel per 1 januari 2005 is overeengekomen dat ter financiering van deze verplichting op de openingsbalans van de RvdR een separate vordering wordt opgenomen en er door Ministerie van J&V geen aflossing op deze vordering zal plaatsvinden. Het betreft hier louter een boekhoudkundige vordering. De vordering bedraagt € 21,1 mln.

Rijkshuisvestingsstelsel voor specialties

In het kader van het rijkshuisvestingsstelsel worden alle kantoorlocaties en specialties (locaties specifiek voor bepaald proces) in de balans van het Rijksvastgoedbedrijf opgenomen. Voor de specialties geldt echter dat wanneer een actief wordt afgestoten of wanneer er schade wordt geleden een eventueel verlies voor rekening komt van het Ministerie dat op een eerder moment gevraagd heeft om het actief te realiseren. Ingeval van een voordeel is het ook het Ministerie dat het pand in gebruik heeft dat hiervan geniet en niet het Rijksvastgoedbedrijf.

In geval van DJI gaat het bij de specialties om de justitiële inrichtingen. Er bestaan naast de situaties die in de balans zijn verwerkt geen voornemens tot afstoten.

Ingeval van het NFI gaat het om het pand aan de Laan van Ypenburg in Den Haag. Er bestaan echter geen voornemens om dit pand af te stoten.

Ingeval van het OM gaat het om een aantal locaties die een specifieke rol vervullen in het primair proces en daarom een zwaardere afscherming vereisen. Er bestaan geen voornemens om het aantal locaties terug te brengen.

Voor de IND gaat het om een aantal locaties die een specifieke rol vervullen in de opvang van asielzoekers. Hier geldt dat er geen voornemens zijn tot afstoten.

Licence