Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2020 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 302.203 | 346.839 | 44.636 | 319.334 |
waarvan omzet moederdepartement | 206.530 | 232.388 | 25.858 | 211.777 |
waarvan omzet overige departementen | 93.922 | 113.563 | 19.641 | 105.324 |
waarvan omzet derden | 1751 | 888 | ‒ 863 | 2.233 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 61 | 61 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 14 | 14 | 0 |
Totaal baten | 302.203 | 346.914 | 44.711 | 319.334 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 270.483 | 300.845 | 30.362 | 285.625 |
- Personele kosten | 179.758 | 213.439 | 33.681 | 197.926 |
waarvan eigen personeel | 83.468 | 88.500 | 5.032 | 79.101 |
waarvan inhuur externen | 91.990 | 121.911 | 29.921 | 113.579 |
waarvan overige personele kosten | 4.300 | 3.028 | ‒ 1.272 | 5.246 |
- Materiële kosten | 90.725 | 87.406 | ‒ 3.319 | 87.699 |
waarvan apparaat ICT | 16.700 | 19.893 | 3.193 | 18.626 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 20.760 | 22.518 | 1.758 | 21.406 |
waarvan overige materiële kosten | 53.265 | 44.995 | ‒ 8.270 | 47.667 |
Rentelasten | 9 | 3 | ‒ 6 | 4 |
Afschrijvingskosten | 31.212 | 21.083 | ‒ 10.129 | 28.629 |
- Materieel | 15.744 | 14.801 | ‒ 943 | 14.844 |
waarvan apparaat ICT | 15.744 | 14.801 | ‒ 943 | 14.844 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 15.468 | 6.282 | ‒ 9.186 | 13.785 |
Overige lasten | 500 | 4.083 | 3.583 | 1.759 |
waarvan dotaties voorzieningen | 500 | 3.903 | 3.403 | 1.759 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 180 | 180 | 0 |
Totaal lasten | 302.203 | 326.014 | 23.811 | 316.017 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 20.900 | 20.900 | 3.317 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 20.900 | 20.900 | 3.317 |
Toelichting op de baten
Sinds het opstellen van de ontwerpbegroting is het werkpakket van DICTU fors gegroeid. Middels 1e suppletoire begroting is een toename van de omzet verwachting opgenomen van € 34,8 mln.
De verwachte omzetgroei daarvan bij het Kerndepartement van € 23,8 mln komt met name door implementatie van Rijkszaak bij verschillende onderdelen, een gestegen vraag naar werkplekdienstverlening en beheer van applicaties ten behoeve van de uitvoering van extra corona gerelateerde regelingen. In de realisatie is deze omzet € 25,9 mln hoger dan initieel opgenomen in de ontwerpbegroting.
De toename van de omzet bij Overige departementen in de 1e suppletoire begroting (+ € 10,8 mln) wordt met name veroorzaakt door een opdracht voor applicatie ontwikkeling van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RiVG) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en een sterke stijging van nieuwe opdrachten voor Rijkszaak, zoals bij Rijkswaterstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In de realisatie is deze ruim € 19,6 mln hoger dan de ontwerpbegroting. Met name de omzet stijging van Overige departementen is de oorzaak van de ten opzichte van 1e suppletoire begroting hogere baten.
De verdeling per productgroep wordt in de onderstaande tabellen weergegeven.
Vastgestelde begroting 2021 | Realisatie 2021 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2020 | |
---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer | 74.606 | 76.202 | 1.596 | 81.976 |
Ontwikkelopdrachten | 58.344 | 90.683 | 32.339 | 68.270 |
Werkplekservices | 54.391 | 57.625 | 3.234 | 52.354 |
Overige omzet | 12.526 | 1.251 | ‒ 11.275 | 2.177 |
Generieke eBS | 6.663 | 6.627 | ‒ 37 | 6.999 |
Totaal | 206.530 | 232.388 | 25.858 | 211.777 |
Naast de hogere omzet is ook de verschuiving in omzet van Overig naar Ontwikkelopdrachten opvallend. Ten tijde van het maken van de ontwerpbegroting is meer onder Overige omzet opgenomen, omdat nog niet geheel duidelijk was wat de gevolgen van het aangepaste kostprijsmodel waren voor de verdeling van de omzet. In de realisatie wordt het geheel van Generieke Diensten in dit format opgenomen onder Ontwikkelopdrachten.
Vastgestelde begroting 2021 | Realisatie 2021 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2020 | |
---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer | 45.887 | 43.025 | ‒ 2.862 | 40.794 |
Ontwikkelopdrachten | 14.118 | 42.856 | 28.738 | 33.680 |
Werkplekservices | 19.560 | 20.220 | 660 | 19.643 |
Overige omzet | 12.841 | 5.863 | ‒ 6.978 | 9.599 |
Generieke eBS | 1.516 | 1.599 | 83 | 1.608 |
Totaal | 93.922 | 113.563 | 19.641 | 105.324 |
Ook bij de Overige departementen is de verschuiving van Overige omzet naar omzet ontwikkelopdrachten zichtbaar om de hierboven vermelde reden.
Toelichting op de lasten
Personele Kosten
Om aan de gestegen vraag naar ICT-dienstverlening te kunnen voldoen is in de 1e suppletoire begroting additioneel € 37,6 mln opgenomen voor personele kosten. Door de snelle toename van de opdrachtenportefeuille door nieuwe opdrachten van zowel bestaande als nieuwe klanten vangt DICTU de benodigde extra capaciteit in eerste instantie op door de benodigde ICT - expertise extern in te huren (€ 33,1 mln). In de realisatie blijkt de externe inhuur € 3,2 mln lager dan verwacht als gevolg van efficiency. DICTU gaat onverminderd voort met de voorgenomen verambtelijking om te komen tot een betere verhouding tussen eigen personeel en externe inhuur.
Materiele kosten
De materiele kosten zijn in de realisatie lager als opgenomen in de ontwerpbegroting. De ontwerpbegroting is deels gebaseerd op realisatie 2019 en in de realisatie zijn de kosten lager door onder meer afloop CW - project en lagere kosten bij Infradiensten.
Afschrijvingskosten
Ten slotte zijn in de 1e suppletoire begroting de afschrijvingskosten ten opzichte van de ontwerpbegroting verlaagd met € 7,1 mln in verband met een versnelde afwaardering van activa in 2020. In de realisatie zijn de afschrijvingskosten nog € 3,1 mln lager, met name als gevolg van uitblijvende investeringen in 2021.
Het resultaat van DICTU over het jaar 2021 is € 20,9 mln positief.
Balans 2021 | Balans 2020 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 40.490 | 49.851 |
Immateriële vaste activa | 10.273 | 14.616 |
Materiële vaste activa | 30.217 | 35.235 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 27.668 | 31.238 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 2.549 | 3.997 |
Vlottende activa | 81.013 | 83.921 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 19.436 | 30.162 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 30.354 | 29.779 |
Liquide middelen | 31.223 | 23.980 |
Totaal activa | 121.503 | 133.772 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 31.207 | 16.627 |
Exploitatiereserve | 10.307 | 13.310 |
Onverdeeld resultaat | 20.900 | 3.317 |
Voorzieningen | 2.523 | 1.179 |
Langlopende schulden | 26.543 | 34.786 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 26.543 | 34.786 |
Kortlopende schulden | 61.230 | 81.180 |
Crediteuren | 867 | 9.789 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 20.156 | 26.021 |
Overige schulden en overlopende passiva | 40.207 | 45.370 |
Totaal passiva | 121.503 | 133.772 |
Realisatie 2021 | Realisatie 2020 | |
---|---|---|
Debiteuren | 22.252 | 31.877 |
Voorziening debiteuren | ‒ 2.816 | ‒ 1.715 |
Nog te verwerken ontvangsten | 0 | 0 |
Totaal | 19.436 | 30.162 |
In 2021 zijn de verbeteringen in het debiteurenbeheer duidelijk zichtbaar. De debiteurenstand ultimo 2021 is € 22,3 mln. Dit is een afname van € 9,6 mln ten opzichte van 2020 ondanks een hoger omzetniveau. De stand van de Voorziening dubieuze debiteuren is hoger in 2021 doordat de omvang van de disputen in 2021 hoger is. In totaal is er aan € 2,52 mln disputen bijgekomen.
Realisatie 2021 | Realisatie 2020 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 12.418 | 17.276 |
Overige departementen | 9.533 | 14.338 |
Derden | 301 | 263 |
Totaal | 22.252 | 31.877 |
Realisatie 2021 | Realisatie 2020 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 8.569 | 8.832 |
Overige departementen | 3.159 | 2.857 |
Derden | 18.626 | 18.090 |
Totaal | 30.354 | 29.779 |
Boekwaarde 1-1-2021 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening personeel | 1.058 | 598 | 552 | 61 | 1.043 |
Overige Voorzieningen | 121 | 1.480 | 121 | 0 | 1.479 |
De voorziening personeel wordt benut voor contractuele afspraken met medewerkers. Van de voorziening personeel is gedurende 2021 € 0,6 mln onttrokken conform de opbouw van de voorziening. Tevens is er voor € 0,5 mln gedoteerd voor verlenging van het mobiliteitsdienstverband van een medewerker en een contract overname. De overige € 0,1 mln dotatie is ten behoeve van de nog niet aangevraagde thuiswerkvergoedingen over 2021. opgenomen. Het niet benutte deel is als vrijval voorzieningen ten gunste van de baten geboekt.
De onttrekking van de overige voorzieningen bestaat uit de afwikkeling van de schikking met een leverancier. Er is een dotatie gedaan van € 0,8 mln in verband met een contractuele afspraak met AT, dat DICTU de helft van de rekening voor Minimum Viabel Product zal nemen.
En er is een dotatie gedaan van € 0,7 mln voortvloeiend uit een afspraak met Directie Bedrijfsvoering (EZK), dat DICTU de kosten voor de vertragingen en daarmee uitloop voor het IB projecten cluster voor haar rekening zal nemen. De hierop betrekking hebbende verwachte uitgaven in 2022 zijn opgenomen in de voorziening.
Ontwikkeling eigen vermogen
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
1. Eigen vermogen per 1/1 | 5.802 | 7.978 | 13.310 | 16.627 |
2. Saldo baten en lasten | 2.176 | 5.332 | 3.317 | 20.900 |
3. Directe mutaties in het eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | ‒ 6.320 |
‒ 3a Uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | ‒ 6.400 | |
‒ 3b Bijdrage door moederdepartement ter versterking eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | |
‒ 3c Overige mutaties | 0 | 0 | 80 | |
4. Eigen vermogen per 31/12 | 7.978 | 13.310 | 16.627 | 31.207 |
Omzet | 285.061 | 309.923 | 319.334 | 346.914 |
Vermogensplafond (5%) | 13.704 | 14.639 | 15.239 | 16.270 |
Het eigen vermogen einde boekjaar bedraagt € 31,9 mln. Dit is 9,8% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar, terwijl maximaal 5% is toegestaan. Het eigen vermogen is derhalve € 14,9 mln te hoog. Uiterlijk bij eerste suppletoire begrotingswet 2022 zal worden aangegeven hoe dit is hersteld.
Realisatie 2021 | Realisatie 2020 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 0 | 2 |
Overige departementen | 145 | 652 |
Derden | 722 | 9.135 |
Totaal | 867 | 9.789 |
Door tijdige betaling van facturen is het crediteuren saldo ultimo 2021 aanzienlijk afgenomen in vergelijking met 2020.
Realisatie 2021 | Realisatie 2020 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 15.730 | 20.388 |
Overige departementen | 1.538 | 4.332 |
Derden | 22.939 | 20.650 |
Totaal | 40.207 | 45.370 |
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2021 + stand depositorekeningen | 20.158 | 23.920 | 3.762 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 302.203 | 350.060 | 47.857 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 270.991 | ‒ 310.375 | ‒ 39.384 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 31.212 | 39.685 | 8.473 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 32.000 | ‒ 11.904 | 20.096 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | ‒ 166 | ‒ 166 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 32.000 | ‒ 12.070 | 19.930 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 6.400 | ‒ 6.400 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 80 | 80 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 31.212 | ‒ 26.021 | 5.191 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 32.000 | 11.913 | ‒ 20.087 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 788 | ‒ 20.428 | ‒ 21.216 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2021 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 20.158 | 31.107 | 10.949 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Ten opzichte van de oorspronkelijke begroting is de gerealiseerde kasstroom is bijna € 11 mln positiever. Dit is met name het gevolg van de operationele kasstroom en het hieronder vallende hogere diensten-volume en de ontwikkeling van de balans-posten debiteuren en crediteuren.
De € 6,4 mln eenmalige uitkering aan moederdepartement bestaat uit € 1,4 mln verplichte afroming eigen vermogen en € 5,0 mln extra afroming.
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | |
Omschrijving generiek deel | |||||
Kostprijzen per product (groep) | |||||
a. Basistarief werkplek VKA | 2.602 | ||||
b. Basistarief werkplek CW | 3.637 | 3.746 | 3.746 | 3.516 | 3.516 |
Tarieven/uur1 | |||||
a. Senior medewerker (ontwikkeling) | 100 | 101 | 137 | 136 | 136 |
b. Medior medewerker (bouw) | 78 | 80 | 114 | 112 | 112 |
c. Junior medewerker (test en beheer) | 67 | 69 | 102 | 100 | 100 |
Indicatoren | |||||
Aantal werkplekken VKA | 6.599 | ||||
Aantal werkplekken CW2 | 6.868 | 13.343 | 14.929 | 16.027 | 13.400 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur)3 | 710 | 775 | 828 | 905 | 898 |
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s | 52% | 54% | 54% | 55% | 61% |
Saldo van baten en lasten (%)4 | 0,80% | 1,75% | 1,04% | 6,02% | 0,00% |
Klanttevredenheid | 7,1 | 7,2 | 7,0 | 7,8 | 7,0 |
Beschikbaarheid applicaties | 98,1% | 98,4% | 99,8% | 99,7% | 98,0% |
Oplospercentage 1ste lijn helpdesk5 | nb | 67% | 71% | 70% | 80% |