Met het artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte wordt invulling gegeven aan een meer flexibele planning van infrastructuur zoals toegezegd in de kabinetsreactie op IBO Flexibiliteit (Kamerstukken II 2016-2017, 34 550 A, nr. 5).
Het artikel bevat alle (plan)flexibele budgetten die gereserveerd zijn voor het verbeteren van de bereikbaarheid en gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII en de SVIR vlot, veilig en leefbaar. De planflexibele budgetten zijn de budgetten welke naar mening van het kabinet flexibel zijn om bij (nieuwe) planvorming te betrekken. Het gaat om de (beschikbare) investeringsruimte, reserveringen die worden aangehouden en om de projectbudgetten gedurende de verkenningsfase. Over deze budgetten zijn nog geen (definitieve) bestuurlijke afspraken gemaakt en zijn niet-juridisch verplicht. Door deze budgetten bijeen te plaatsen in één artikel zijn alle flexibele budgetten overzichtelijk gepresenteerd en worden na besluitvorming, zoals een voorkeursbeslissing, ingezet bij de betreffende modaliteit. Het gaat om algemene reserveringen, de investeringsruimte, verkenningen naar bereikbaarheidsopgaven en reserveringen voor korte termijn mobiliteitsmaatregelen. De budgetten op artikel 11 zijn de basis voor het berekenen van de flexnorm in de infrastructuuragenda.
In dit artikel staan ook de brede verkenningen nieuwe stijl. Kenmerkend aan deze verkenningen is dat ze – indien mogelijk - modaliteitsneutraal zijn, een niet-infrastructurele oplossing wordt meegenomen en dat ze niet automatisch doorgaan naar de planuitwerking maar dat een expliciete afweging (tussen verkenningen) plaatsvindt. Dit is zo vastgelegd in de MIRT-werkwijze. In deze werkwijze staat het opgavengericht werken voorop. Samen met bestuurlijke partners wordt steeds bezien welke maatregel op welk schaalniveau, op de korte en op de lange termijn het meest bijdraagt aan de opgave bereikbaarheid. Zo ontstaat een mix van maatregelen die samen met andere partners over een langere periode worden uitgevoerd.
Zodra er bestuurlijke afspraken worden gemaakt bijvoorbeeld door vaststelling van een voorkeursbeslissing worden de budgetten gemuteerd naar het betreffende productartikel.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 205.684 | ‒ 205.684 | 1 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 186.895 | ‒ 186.895 | |
Waarvam juridisch verplicht (percentage) | 0% | |||||||
11.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.000 | ‒ 5.000 | 2 |
11.02 Korte termijn mobiliteitsmaatregelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.639 | ‒ 5.639 | 3 |
11.03 Reserveringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 176.256 | ‒ 176.256 | |
11.03.01 Gebiedsprogramma's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13.259 | ‒ 13.259 | 4 |
11.03.02 Overige reserveringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 162.997 | ‒ 162.997 | 5 |
11.03.03 Reserveringen Coalitieakkoord | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
11.04 Generieke investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
11.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderstaand wordt op het niveau van artikelonderdelen en de verplichtingen een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De afname van de verplichtingen op artikel 11 kent een één-op-één relatie met de afname van de uitgaven van € 186,9 miljoen (zie toelichting onder 2, 3, 4 en 5). Daarnaast zijn de verplichtingen aanvullend met € 18,8 miljoen verlaagd op de reservering knooppuntontwikkeling Lelylaan. Een groot deel is overgeboekt naar artikel 13 als gevolg van de fase-overgang van het project (- € 16,2 miljoen). Het overige deel is doorgeschoven naar latere jaren (- € 2,6 miljoen);
2. Dit artikelonderdeel is met € 5 miljoen verlaagd als gevolg van het doorschuiven van de middelen voor de verkenning Den Bosch (- € 2,5 miljoen) en het doorschuiven van de middelen voor de verkenning A2 Den Bosch-Deil (- € 2,5 miljoen);
3. Voor de korte termijn fileaanpak was in 2021 € 5 miljoen benodigd, waardoor het project in 2022 verlaagd is met € 5 miljoen. Daarnaast is € 0,6 miljoen doorgeschoven naar latere jaren.
4. Artikelonderdeel 11.03.01 is met € 13,3 miljoen verlaagd. Dit komt door:
- een lagere realisatie op het gebiedsprogramma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (MRA) (- € 6,8 miljoen),
- een overboeking vanuit Stedelijk OV Den Haag en Rotterdam naar de BDU op Hoofdstuk XII (- € 4,6 miljoen) en het doorschuiven van de overgebleven middelen vanuit 2021 (€ 1,2 miljoen);
- een overboeking vanuit gebiedsprogramma Amsterdam voor de Quick-Win op de A27 Eemnes (- € 1,5 miljoen) en het doorschuiven van de overtollige middelen naar latere jaren (- € 1,6 miljoen);
5. Artikelonderdeel 11.03.02 is met € 163 miljoen verlaagd. Dit komt door:
- een verlaging van de reservering slimme en duurzame mobiliteit (- € 60,6 miljoen). Er is € 13,7 miljoen naar HXII overgeboekt voor verschillende opdrachten. Daarnaast is € 3,5 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds. De overtollige middelen (- € 43,3 miljoen) zijn doorgeschoven naar latere jaren;
- een verlaging van de reservering voor het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (- € 49 miljoen). Voor 2022 zijn de gereserveerd middelen overgeboekt naar artikel 12;
- een verlaging van de reservering Stikstof (- € 30 miljoen) als gevolg van overboekingen naar andere artikelen binnen het MF (- € 14 miljoen), overboeking naar het DF (- € 2 miljoen), overboeking naar HXII (- € 0,2 miljoen) en toevoeging van de prijsbijstelling 2022 (€ 0,8 miljoen). De overtollige middelen zijn doorgeschoven naar latere jaren (- € 17,6 miljoen);
- een verlaging van de reserving voor het Schone Luchtakkoord (- € 15,5 miljoen. Er is € 17 miljoen overgeboekt naar HXII voor de specifieke uitkering Schone Luchtakkoord. Dit is deels gefinancierd met de middelen die uit 2021 (€ 5,2 miljoen) is doorgeschoven. De overige middelen van € 3,7 miljoen zijn doorgeschoven naar 2023;
- de resterdende verlaging van € 7,9 miljoen heeft plaatgevonden op de overige reserveringen.
11.01 Verkenningen
Motivering
In dit artikel staan de brede verkenningen nieuwe stijl. Kenmerkend aan de verkenningen nieuwe stijl is dat ze – indien mogelijk - modaliteitsneutraal zijn, een niet-infrastructurele oplossing wordt meegenomen en dat ze niet automatisch doorgaan naar de planuitwerking maar een expliciete afweging (tussen verkenningen) plaatsvindt. De verkenningen op dit artikel dragen bij aan de bereikbaarheidsdoelstellingen uit de SVIR.
Producten
Budget | Voorkeursbeslissing | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2022 | 2022 | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A9 Rottepolderplein | 32 | 33 | 2021 | 2021 | |
Amsterdam Zuid 5e en 6e spoor | 172 | 181 | nnb | nnb | |
OV en Wonen Utrecht | 156 | 162 | nnb | nnb | |
A27 Almere Haven | 22 | 23 | nnb | nnb | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A15 Papendrecht-Gorinchem | 734 | 772 | 2021 | 2021 | 1 |
Oeververbinding Rotterdam | 205 | 211 | Regio | Regio | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A2 Den Bosch-Deil | 854 | 894 | 2021 | 2021 | 2 |
A58 Breda-Tilburg | 56 | 59 | 2021 | 2021 | |
Spoorhub Den Bosch | 67 | 69 | nnb | nnb | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
A50 Bankhoef-Paalgraven | 71 | 74 | nnb | nnb | |
N35 Wijthmen-Nijverdal | 102 | 108 | nnb | nnb | |
Totaal verkenningsprogramma | 2.471 | 2.586 | |||
begroting (MF 11.01) | 2.471 | 2.586 |
Toelichting
1. A15 Papendrecht-Gorinchem: dit betreft de verhoging als gevolg van de uitgekeerde prijsbijstelling van € 38 miljoen;
2. A2 Den Bosch-Deil: dit betreft de vehoging als gevolg van de uitgekeerde prijsbijstelling van € 40 miljoen.
11.02 Maatregelen doelmatig gebruik infrastructuur
Motivering
Op dit artikelonderdeel zijn middelen gereserveerd voor planflexibele korte termijn mobiliteitsmaatregelen.
Producten
Budget | Voorkeursbeslissing | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2022 | 2022 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Korte termijn aanpak files | 1 | 1 | nvt | nvt | |
Totaal korte termijn maatregelen | 1 | 1 | |||
begroting (MF 11.02) | 1 | 1 |
Motivering
Op dit artikelonderdeel zijn middelen gereserveerd voor beleidsprioriteiten of voorziene omstandigheden waarbij nog geen sprake is van een formele verkenning of gedragen uitwerking. Deze middelen zijn bestemd voor specifieke toekomstige opgaven. Dit zijn bijvoorbeeld de gebiedsgerichte bereikbaarheidsprogramma’s. In deze gebiedsgerichte bereikbaarheidsprogramma’s wordt de bereikbaarheidsopgave in deze gebieden adaptief en integraal opgepakt. Daarbij wordt nauw samengewerkt met de verschillende decentrale overheden. Wanneer duidelijk is hoe en wanneer de opgaven worden aangepakt, bijvoorbeeld met een verkenning of ander soortige (korte termijn) maatregelen worden de gereserveerde middelen overgeboekt naar het betreffende productartikel of artikelonderdeel op artikel 11.
Producten
Budget | Voorkeursbeslissing | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2022 | 2022 | |||
Gebiedsprogramma's | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Gebiedsprogramma Amsterdam | 152 | 151 | nnb | nnb | |
Programma SBaB | 7 | 7 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Stedelijk Openbaar Vervoer Den Haag-Rotterdam | 104 | 104 | nvt | nnb | |
Reserveringen | |||||
Beheer en onderhoud Caribisch Nederland | 82 | 71 | nvt | nvt | 1 |
Spoorgoederenvervoer | 10 | 6 | nvt | nvt | 2 |
ERTMS | 512 | 583 | nvt | nvt | 3 |
Slimme en duurzame mobiliteit | 202 | 181 | nvt | nvt | 4 |
Schone Lucht Akkoord | 35 | 8 | nvt | nvt | 5 |
Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 291 | 194 | nvt | nvt | 6 |
Pakket Zeeland | 68 | 66 | nvt | nvt | |
Knooppuntontwikkeling Lelylaan | 65 | 61 | nvt | ||
Robuuste Hoofdvaarwegen | 153 | 161 | nvt | ||
Goederenvervoercorridors | 81 | 71 | nvt | 7 | |
Internationaal spoorvervoer | 35 | ‒ | nvt | 8 | |
Reservering Stikstof | 150 | 142 | nvt | ||
Modaliteitspecifieke keuzes | ‒ | 45 | nvt | 9 | |
Strategisch Capaciteitsmanagement | ‒ | 56 | nvt | 10 | |
Reserveringen Coalitieakkoord | |||||
Lelylijn | ‒ | 9 | nvt | 11 | |
Peiler Infrastructuur (voormalig NGF) | ‒ | 3.350 | nvt | 12 | |
Ontsluiting woningbouw | ‒ | 7.485 | nvt | 13 | |
Instandhouding | ‒ | 961 | nvt | 14 | |
Afrondingen | |||||
Totaal reserveringen | 1.947 | 13.712 | |||
begroting (MF 11.03) | 1.947 | 13.712 |
Toelichting
1. Beheer en onderhoud Caribisch Nederland: Er is € 11 miljoen overgeboekt naar Hoofdstuk XII voor beheer en onderhoud op Bonaire (€ 7 miljoen) en Saba (€ 4 miljoen);
2. Spoor Goederenvervoer: er is € 3 miljoen overgeboekt naar artikel 13 ten behoeve van modal shift. Daarnaast is € 1 miljoen overgeboekt naar artikel 13 voor de 740 meter lange treinen;
3. ERTMS: Dit betreft de verhoging van het projectbudget als gevolg van de jaarlijkse extrapolatie (€ 102 miljoen) en de toevoeging prijsbijstelling (€ 28,6 miljoen). Daarnaast is het projectbudget verlaagd met € 60 miljoen voor implementatie ERTMS op noordelijke lijnen;
4. Slimme en duurzame mobiliteit: er is € 16 miljoen overgeboekt naar Hoofdstuk XII ten behoeve van opdrachten, secifieke uitkeringen en BDU-bijdragen op het gebied van slimme en duurzame mobliteit. Daarnaast is 5 3,5 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds;
5. Schone Luchtakkoord: er is € 27 miljoen overgeboekt naar HXII ten behoeve van de specifieke uitkering SLA;
6. Strategisch Plan Verkeersveiligheid: ten behoeve van de tweede tranche van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid wordt € 98 miljoen beschikbaar gesteld;
7. Goederenvervoercorridors: er is € 8 miljoen overgeboekt naar artikel 12 voor beveiligde truckparkings. Daarnaast € 5,5 miljoen overgeboekt naar artikel 15 voor de uitwerking van het programma goedervervoercorridors. Ten slotte is er € 3,8 miljoen prijsbijstelling toegevoegd;
8. Internationaal spoorvervoer: er is € 35 miljoen overgeboekt naar artikel 13 voor het project Maaslijn;
9. Modaliteitspecifieke keuzes: om specifieke afwegingen binnen modaliteiten te kunnen maken is € 45 miljoen beschikbaar, evenredig verdeeld over de modaliteiten;
10. Strategisch capaciteitsmanagement RWS: deze reservering is getroffen om de capaciteit bij RWS op peil te houden;
11. Lelylijn: dit betreft de reservering haalbaarheidsonderzoek Lelylijn. De middelen zijn overgeboekt van de aanvullende post;
12. Peiler infrastructuur: dit betreft de peiler infrastructuur uit het NGF. De middelen zijn overgeboekt uit het NGF;
13. Ontsluiting woningbouw: dit betreft de reservering voor de ontsluiting woningbouw. De middelen zijn overgeboekt van de aanvullende post;
14. Instandhouding: dit betreft de reservering instandhouding voor het restdeel BenO 2025 en VenR voor de jaren 2026 t/m 2030. De middelen zijn overgeboekt van de aanvullende post.
11.04 Generieke Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel is de generieke investeringsruimte tot en met 2035 begroot. Dit betreft de investeringsruimte waarvoor nog geen bestemming is aangegeven, en ook niet specifiek is toebedeeld aan een beleidsreservering, (gebieds)programma, verkenning of een modaliteit.