Base description which applies to whole site

Bijlage 4: Inhuur externen

Tabel 194 Exerne inhuur (bedragen x € 1.000)

omschrijving

Bedrag

Beleidsgevoelig

50.747

1. Interim management

10.426

2. Organisatie- en formatieadvies

27.498

3. Beleidsadvies

5.072

4. Communicatieadvisering

7.751

  

Beleidsondersteunend

213.345

5. Juridisch advies

7.649

6. Advisering opdrachtgevers automatisering

197.278

7. Accountancy, financiën en administratieve organisatie

8.418

  

Ondersteuning bedrijfsvoering

166.631

8. Uitzendkrachten

166.631

  

Totaal externe inhuur

430.723

  

Totaal Uitgaven Personeel Ambtelijk + externe inhuur

3.196.382

  

percentage externe inhuur

13,5%

Het overzicht betreft de inkoop van tijdelijk personeel bij het bestuursde-partement, het OM, de Raad voor de Kinderbescherming en de Hoge Raad (uitgaven), alsmede de agentschappen (kosten) van dit Ministerie. Tevens zijn de betreffende kosten van de ZBO's zonder rechtspersoonlijkheid meegenomen (NRGD, SGM en CRM). In het jaar 2022 gaf het Ministerie € 430,7 mln. uit aan externe inhuur. De uitgaven voor ambtelijk personeel inclusief externe inhuur bedroegen € 3.196,4 mrd.

De belangrijkste oorzaak voor de overschrijding van de norm:

  • Dat het percentage externen bij DT&V hoger is dan de norm, heeft voornamelijk twee redenen. Allereerst wordt er gewerkt met een flexibele externe personele schil bij het afhandelen van afgewezen vreemdelingen. De flexibele schil is noodzakelijk om snel te kunnen reageren op fluctuaties in de instroom. Ten tweede worden vooral veel IV functies vervult door externe medewerkers. In de huidige arbeidsmarkt is het uitdagend om interne medewerkers te werven voor dergelijke functies, waardoor de formatie deels extern wordt ingevuld. Daarbij komt dat er ook ICT-projecten zijn die van tijdelijke aard zijn;

  • Het OM probeert al enige jaren de externe inhuur terug te dringen. Tegelijkertijd is er sprake van een toenemende inspanning op het terrein van de informatievoorziening door de noodzakelijke vervanging van het huidige processysteem (GPS) en het in de lucht houden van dit systeem zolang het nieuwe systeem nog niet operationeel is. Door de krappe arbeidsmarkt is het niet mogelijk om dit volledig met eigen personeel te doen en in externe inhuur noodzakelijk;

  • Bij de justitiele Informatiedienst betreft het een overschrijding van de norm op zowel de vaste dienstverlening als de ontwikkelprojecten. Door de krappe arbeidsmarkt is het Justid minder goed gelukt om in 2022 ambtelijke personeel te werven en aan zich te binden;

  • Voor de opvang van de ontheemden uit Oekraïne is in een kort tijdsbestekt een organisatie ingericht. Dat is in de eerste fase met veel externe ondersteuning gedaan. Ook lukte het niet altijd om functies te vervullen door onder andere de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor inhuur noodzakelijk was;

  • Het NCSC heeft het afgelopen jaar CA-middelen ontvangen met als doel waarde te creëren in en voor het gehele cybersecuritystelsel. Met deze middelen is het niet gelukt om (tijdig) vast personeel te werven rekening houdend met de arbeidsmarktkrapte en de specialistische functies (IT-functies). Om toch nog de beleidsdoelstellingen en wettelijke taken te realiseren is gekozen om externe inhuur in te zetten.

  • De justitiele ICT organsatie (JIO) heeft meer klantopdrachten ontvangen die met de inzet van extern personeel zijn opgevangen. Voor de informatiebeveiliging is externe expertise ingeschakeld om JIO daarbij te ondersteunen.

  • Het aandeel externe inhuur van totale personeelsuitgaven van de IND is hoger dan de norm als gevolg van enerzijds de tijdelijke inhuur van onder andere behandelaren van de verblijfstitels van de Oekraïense ontheemden, het afronden van een outsourcing-programma (ISD) en recruiters voor het vergroten van het personeelsbestand, en anderzijds de moeite met het permanent invullen van de verschillende ICT-functies.

  • Bij de Directie Informatievoorziening en Inkoop zijn in 2022 diverse werkzaamheden uitgevoerd waarvoor externe expertise in ingehuurd omdat de betreffende capaciteit of kennis niet aanwezig was. De inhuur betreft voor een klein deel inhuur op formatieplaatsen waar goede medewerkers steeds lastiger te werven zijn. Voor het overgrote deel betreft de externe inhuur tijdelijke taken op het terrein van informatievoorziening waarvoor nog geen formatie beschikbaar is, met name de programma’s Open op Orde en Informatiebeveiliging. In 2023 zal worden bekeken of de externe inhuur kan worden teruggedrongen door uitbreiding van het aantal vaste of tijdelijke medewerkers in Rijksdienst.

  • De hogere uitgaven voor inhuur van externen bij het NFI hangt samen met vervanging van zieke medewerkers en voor de tijdelijke invulling van vacatures (circa 25%), daarnaast met de behoefte aan zeer gespecialiseerde kennis op ICT gebied (circa 75%).

  • Het CJIB heeft een omvangrijke extern gefinancierde ICT-portfolio. Hiervoor wordt voor een aanzienlijk deel externe expertise/capaciteit ingehuurd (gezien kortcyclische karakter van deze portfolio projecten en wisselend benodigde expertise).

Twee keer is buiten de raamovereenkomsten om boven het voor de organisaties van het rijk afgesproken maximumuurtarief van € 225 (exclusief BTW) ingehuurd. De overschrijding betreft juridische ondersteuning.

Licence