De Justitiële ICT Organisatie is ICT-dienstverlener voor het gehele ministerie van Justitie en Veiligheid. Wij maken onder meer apps waarmee onze Rijkscollega’s hun werk makkelijk en efficiënt kunnen doen. Wij zorgen voor de juiste hard- en software op werkplekken, overal in Nederland. Wij ontwikkelen veilige cloud-omgevingen waardoor onze collega’s hun werk kunnen doen: thuis, onderweg en op een werkplek. En altijd veilig. Kortom: wij zorgen dat ICT werkt.
Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2 - 1) |
---|---|---|---|
Baten | |||
Omzet | 145.376 | 154.982 | 9.606 |
- Omzet moederdepartement | 140.049 | 150.730 | 10.681 |
- Omzet overige departementen | 5.327 | 2.675 | ‒ 2.652 |
- Omzet derden | 0 | 1.577 | 1.577 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 2 | 2 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 145.376 | 154.984 | 9.608 |
Lasten | |||
Apparaatkosten | 131.756 | 138.039 | 6.283 |
-Personele kosten | 74.384 | 78.365 | 3.981 |
Waarvan eigen personeel | 45.908 | 44.983 | ‒ 925 |
Waarvan inhuur externen | 26.833 | 31.570 | 4.737 |
Waarvan overige personele kosten | 1.643 | 1.812 | 169 |
-Materiële kosten | 57.372 | 59.674 | 2.302 |
Waarvan apparaat ICT | 43.104 | 47.937 | 4.833 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | ‒ 88 | 450 | 538 |
Waarvan overige materiële kosten | 14.355 | 11.287 | ‒ 3.068 |
Rentelasten | 198 | 274 | 76 |
Afschrijvingskosten | 13.422 | 13.323 | ‒ 100 |
-Materieel | 13.422 | 11.231 | ‒ 2.192 |
Waarvan apparaat ICT | 13.422 | 11.231 | ‒ 2.192 |
Waarvan overige materiële kosten | 0 | 0 | 0 |
-Immaterieel | 0 | 2.092 | 2.092 |
Overige kosten | 0 | 47 | 47 |
Waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 24 | 24 |
Waarvan bijzondere lasten | 0 | 23 | 23 |
Totaal lasten | 145.376 | 151.682 | 6.306 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 3.302 | 3.302 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 3.302 | 3.302 |
Mutatie POK/WaU gelden*1 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming* | 0 | 3.302 | 3.302 |
*Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) en het programma Werk aan Uitvoering (WaU) zijn middelen vrijgemaakt ter versterking van uitvoeringsorganisaties, waaronder agentschappen. Indien deze middelen zijn doorverdeeld aan een agentschap via een vermogensstorting, kan dit, in het kader van transparantie, separaat op deze regel verantwoord te worden in de jaarverantwoording van het agentschap.
Baten
Omzet moederdepartement en overige departementen
De post «omzet moederdepartement» omvat alleen bijdragen die een directe relatie hebben met de door het agentschap geleverde en in rekening gebrachte producten/diensten.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
- Omzet moederdepartement | 150.730 |
- Omzet overige departementen | 2.675 |
- Omzet derden | 1.577 |
Totaal | 154.982 |
Omzet per productgroep
De omzet van de geleverde en in rekening gebrachte diensten per productgroep aan onze opdrachtgevers.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Algemene diensten (pxq) | 65.109 |
Specifieke diensten (fixed price) | 63.125 |
Expertise diensten (nacalculatie) | 26.748 |
Totaal | 154.982 |
De omzet moederdepartement bestaat grotendeels uit omzet van opdrachtgevers binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Bestuursdep / Moederdep | 5.547 |
Raad vd Kinderbescherming | 12.099 |
Dienst Terugkeer en Vertrek | 5.811 |
Openbaar Ministerie | 244 |
CJIB | 56 |
IND | 3.575 |
DJI | 112.391 |
Nederlands Forensisch Instituut | 263 |
Dienst Justis | 9.556 |
Justid | 1.189 |
Totaal | 150.730 |
Daarnaast levert de Justitiële ICT Organisatie diensten aan opdrachtgevers van andere ministeries.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 404 |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 905 |
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 82 |
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 92 |
Ministerie van Financiën | 47 |
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | 547 |
Ministerie van Algemene Zaken | 72 |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | 505 |
Ministerie van Defensie | 21 |
Totaal | 2.675 |
Omzet derden
De opdrachtgevers die behoren tot omzet derden zijn onder andere ZBO's verbonden aan het ministerie van Justitie en Veiligheid en overige instanties.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
ZBO | 1.433 |
Overige instanties | 144 |
Totaal | 1.577 |
Bijzondere baten
De mutatie bijzondere baten betreft het opnemen van de registratie en administratie in de balans van de cadeaubonnen.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Bijzondere baten | 2 |
Totaal baten | 2 |
Lasten
Apparaatskosten
a. Personele kosten
De totale gemiddelde ambtelijke bezetting in 2022 was 522 fte (afgerond).
Januari 2022 | December 2022 | Gemiddelde 2022 | |
Bezetting fte | 510,11 | 532,88 | 521,5 |
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Waarvan eigen personeel | 44.983 |
Waarvan externe inhuur | 31.570 |
Waarvan overige personele kosten | 1.812 |
Totaal | 78.365 |
De personele kosten zijn in 2022 verantwoord voor een bedrag van € 78,3 mln. De inzet voor de werving in het afgelopen jaar is onverminderd hoog en heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Hierdoor is er sprake van een stijging van het aantal personeelsleden met 22 FTE in 2022. Een aantal vacatures is door de krapte op de arbeidsmarkt moeilijk in te vullen. Voorbeelden hiervan zijn de functies van Information Security Officer, financial controller en functioneel beheerder.
De kosten van de inhuur worden teruggedrongen door onder andere in te zetten op verambtelijking. Bij de inhuur van extern ICT personeel is er sprake van een onrechtmatigheid door een contractfout in de nadere overeenkomst. In 2022 is per contractverlenging beoordeeld of deze noodzakelijk is om zodoende de onrechtmatigheid zoveel mogelijk te verlagen. De aanbestedende dienst heeft eind 2022 besloten tot heraanbesteding. Hierdoor is een aanvullende verlenging van de huidige mantelpartijen noodzakelijk waardoor de onrechtmatigheid van inhuur tevens wordt verlengd. De onrechtmatigheid loopt als gevolg daarvan door in 2023. Zodra de heraanbesteding is afgerond komt ook de onrechtmatigheid ten einde. In 2023 zal zo veel mogelijk worden gedaan om de onrechtmatigheid te beperken.
b. Materiële kosten
Door leveringsproblemen van apparatuur bij leveranciers zijn een aantal bestellingen pas in 2023 leverbaar. Wat betekent dat de bijbehorende onderhoudscontracten pas in 2023 zullen ingaan.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Waarvan apparaat ICT | 47.937 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 450 |
Waarvan overige materiële kosten | 11.287 |
Totaal | 59.674 |
Rentelasten
De rentelasten zijn berekend op basis van de leningen die zijn aangegaan bij het ministerie van Financiën tegen de geldende rente op het moment waarop de lening is afgeroepen.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Rentelasten | 274 |
Totaal | 274 |
Afschrijvingskosten
De gerealiseerde afschrijvingskosten 2022 bedragen € 13,3 mln. De geactiveerde waarde van de materiële vaste activa en immateriële vaste activa zijn nagenoeg constant gebleven.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Immaterieel vaste activa | 2.092 |
Materieel vaste activa | 11.231 |
Totaal | 13.323 |
Dotaties aan voorzieningen
De dotaties aan de voorzieningen zijn nader toegelicht bij de betreffende post in de balans voorziening.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Dotaties aan voorzieningen | 24 |
Totaal | 24 |
Bijzondere lasten
Deze bestaan hoofdzakelijk uit het buiten gebruik stellen van activa met boekwaarde.
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Bijzondere lasten | 23 |
Totaal | 23 |
Saldo van baten en lastenOver 2022 is een positief exploitatieresultaat ad € 3,3 mln. gerealiseerd. Dit komt overeen met circa 2,1 % van de totale omzet in 2022.
31-12-2022 | 1-1-2022 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 4.526 | 3.688 |
Materiële vaste activa | 27.700 | 30.015 |
- Grond en gebouwen | 0 | 0 |
- Installaties en inventarissen | 376 | 467 |
- Projecten in uitvoering | 0 | 0 |
- Overige materiële vaste activa | 27.324 | 29.548 |
Vlottende Activa | 57.088 | 32.455 |
- Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
- Debiteuren | 23.404 | 2.801 |
- Overige vorderingen en overlopende activa | 24.513 | 29.652 |
- Liquide middelen | 9.172 | 2 |
Totaal Activa | 89.315 | 66.158 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 3.302 | 0 |
- Exploitatiereserve | 0 | 0 |
- Onverdeeld resultaat | 3.302 | 0 |
Voorzieningen | 94 | 143 |
Langlopende schulden | 28.682 | 26.962 |
- Leningen bij het Ministerie van Financiën | 28.682 | 26.962 |
Kortlopende schulden | 57.237 | 39.053 |
- Crediteuren | 13.190 | 229 |
- Belastingen en premies sociale lasten | 351 | 0 |
- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 8.013 | 6.741 |
- Overige schulden en overlopende passiva | 35.683 | 32.083 |
Totaal Passiva | 89.315 | 66.158 |
Toelichting op de debetzijde van de balans
Omschrijving | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
---|---|---|
Debiteuren | 23.404 | 2.801 |
-/- Voorziening dubieuze debiteuren | 0 | 0 |
Totaal | 23.404 | 2.801 |
Nadere specificatie | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
Debiteuren moederdepartement | 21.501 | 0 |
Debiteuren andere ministeries | 1.325 | 0 |
Debiteuren derden | 579 | 2.801 |
Totaal | 23.404 | 2.801 |
De debiteurenvorderingen zijn als volgt naar ouderdom opgebouwd: | ||
Openstaande debiteuren vorderingen per jaar | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
2022 | 23.404 | 2.801 |
Totaal | 23.404 | 2.801 |
Per 1 januari 2022 is de Justitiële ICT Organisatie een agentschap. Alle debiteuren bestaan uit opdrachtgevers die vanaf 1 januari 2022 van de Justitiële ICT Organisatie een verkoopfactuur hebben ontvangen. De opdrachtgevers bestaan uit partijen binnen de Rijksoverheid (zie toelichting op de omzet voor een nadere specificatie). Binnen de Justitiële ICT Organisatie wordt een voorziening gevormd indien een factuur langer open staat dan 360 dagen. Een voorziening voor oninbare debiteuren wordt niet noodzakelijk geacht.
Overlopende activa en overige vorderingen
De vooruitbetaalde bedragen bestaan voornamelijk uit onderhoudskosten die voor de duur van 3 tot 5 jaren worden betaald om zodoende hoge kortingen te bedingen bij leveranciers. Indien dit niet zou plaatsvinden dan zouden de tarieven hoger zijn.
De nog te vorderen bedragen bestaan uit geleverde diensten (m.n. december), waarvan nog geen verkoopfactuur is verstuurd.
Omschrijving | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
---|---|---|
Vooruitbetaalde bedragen | 21.699 | 19.130 |
Personele (salaris)voorschotten | 0 | 3 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 0 | 9.173 |
Nog te vorderen | 2.814 | 1.346 |
Totaal | 24.513 | 29.652 |
Nadere specificatie | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
Overige vorderingen en overlopende activa van moederdepartement | 2.814 | 10.519 |
Overige vorderingen en overlopende activa van andere ministeries | 0 | 0 |
Overige vorderingen en overlopende activa van derden (buiten het Rijk) | 21.699 | 19.133 |
Totaal | 24.513 | 29.652 |
Omschrijving | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
Nog te factureren projecten | 2.814 | 1.346 |
Overige voorschotten | 0 | 3 |
Vooruitbetaalde bedragen | 21.699 | 19.130 |
Overige vorderingen diverse | 0 | 9.173 |
Totaal | 24.513 | 29.652 |
Toelichting op de creditzijde van de balans
Het eigen vermogen bestaat uit het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar.
Jaar | Omzet | Eigen vermogen | % |
---|---|---|---|
2022 | 154.982 | 3.302 | 2% |
Op grond van de gemiddelde omzet over het jaar 2022 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 7,8 mln. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen)
Exploitatiereserve | Onverdeeld resultaat | Totaal | |
---|---|---|---|
Stand 01-01-2022 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Onverdeeld resultaat 2021 (+/-) | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Toevoeging door moederdepartement (+) | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Storting aan moederdepartement (-/-) | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Onverdeeld resultaat 2022 (+/-) | 0,0 | 3.302 | 3.302 |
Stand 31-12-2022 | 0,0 | 3.302 | 3.302 |
Na de vaststelling van het jaarverslag door de eigenaar wordt het onverdeeld resultaat in zijn geheel toegevoegd aan de exploitatiereserve. Het eigen vermogen per 31 december 2022 van € 3,3 mln. (positief) is kleiner dan het maximaal toegestane eigen vermogen voor 2022 (€ 7,8 mln.).
Voorzieningen
Voorzieningen zijn overeenkomstig BW 2, Titel 9 opgenomen. In onderstaande tabel is van de gevormde voorziening de vrijval, dotatie en onttrekking vermeld. Zo nodig is een verdere toelichting opgenomen en wordt de aard van het risico toegelicht.
Onder de voorzieningen zijn verplichtingen/afspraken in het kader van Van Werk Naar Werk vergoeding, salarissuppletie en vaststellingsovereenkomsten opgenomen.
Omschrijving voorziening | Stand per | Vrijval | Dotatie | Onttrekking | Stand per |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2022 | in 2022 | in 2022 | in 2022 | 31-12-2022 | |
Voorziening vaststellingsovereenkomsten | 41 | 0 | 2 | ‒ 34 | 9 |
Voorziening van Werk naar Werk | 3 | 0 | 10 | ‒ 3 | 10 |
Voorziening doorlopende salariskosten | 99 | 0 | 0 | ‒ 24 | 75 |
Totaal | 143 | 0 | 12 | ‒ 61 | 94 |
Crediteuren
Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen (ontvangen) facturen aan leveranciers, onderlinge leveringen (o.a. SSC-DJI) en andere overheidsinstellingen.
Omschrijving | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
---|---|---|
Crediteuren | 13.190 | 229 |
Totaal | 13.190 | 229 |
Leverancierssoort | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
Leveranciers | 10.679 | 229 |
Crediteuren onderlinge levering | 1.896 | 0 |
Ministerie / (semi) overheid | 613 | 0 |
Personeel | 1 | 0 |
Incidentele crediteuren | 1 | 0 |
Eindtotaal | 13.190 | 229 |
Nadere specificatie | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
Crediteuren moederdepartement | 2.283 | 0 |
Crediteuren andere ministeries | 108 | 0 |
Crediteuren derden | 10.799 | 229 |
Totaal | 13.190 | 229 |
Belastingen en premies sociale lasten
Wanneer de Justitiële ICT Organisatie goederen of diensten buiten Nederland koopt, betaalt de Justitiële ICT Organisatie op basis van de BTW verleggingsregeling niet de BTW van het land waar de goederen of diensten worden gekocht, maar Nederlandse BTW (enkele uitzonderingen daargelaten). Daarnaast betaalt de Justitiële ICT Organisatie in een aantal gevallen BTW voor zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) die BTW plichtig zijn en zelfstandig vooraftrek en BTW-betaling als eindafnemer moeten afdragen.
Omschrijving | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
---|---|---|
Belastingen | 351 | 0 |
sociale lasten | 0 | 0 |
Totaal | 351 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva
De overige schulden en overlopende passiva zijn toegenomen met € 3,9 mln. ten opzichte van de goedgekeurde openingsbalans van de Justitiële ICT Organisatie.
De nog te betalen kosten F bestaan uit geleverde prestaties (uit het tijdschrijfsysteem) door inhuur (voornamelijk december 2022), waarvan de factuur in 2023 wordt verwacht. De nog te betalen kosten G bestaan uit bestelde hardware en software waarvan de factuur wordt verwacht in 2023. De vooruitontvangen bedragen bestaat vrijwel geheel uit het vooruitbetaalde bedrag door DJI voor de algemene en specifieke dienstverlening voor de eerste drie maanden van 2023 op basis van de begroting 2023. De betaling van ATKM betreft een dubbele betaling die als schuld op de balans staat. Deze wordt in 2023 met de eerstvolgende factuur verrekend.
Omschrijving | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
---|---|---|
Nog te betalen kosten F | 2.896 | 3.670 |
Nog te betalen kosten G | 1.435 | 2.238 |
Nog te betalen kosten | 6.479 | 3.600 |
Vooruitontvangen bedragen | 24.873 | 22.575 |
Totaal | 35.683 | 32.083 |
Nadere specificatie | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
Overige schulden en overlopende passiva aan moederdepartement | 24.873 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva aan andere ministeries | 249 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva aan derden (buiten het Rijk) | 10.815 | 32.083 |
Totaal | 35.937 | 32.083 |
De post opgenomen vakantiedagen (opgenomen in nog te betalen kosten) is onder andere toegenomen vanwege de toename van het IKB-spaarverlof. Deze is onbeperkt geldig en de mogelijkheid bestaat om IKB-uren in te kopen. Medewerkers kopen spaarverlof in om op een later moment op te nemen. Daardoor is de post niet opgenomen vakantiedagen met € 0,5 mln. toegenomen.
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie envastgestelde begroting | |
---|---|---|---|
(1) | (2) | 3 = (2) - (1) | |
Rekening Courant RHB 1 januari 2022 + depositorekeningen | 2.620 | 0 | ‒ 2.620 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 145.376 | 136.193 | ‒ 9.183 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 131.954 | ‒ 113.494 | 18.460 |
Totaal operationele kasstroom | 13.422 | 22.699 | 9.277 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 63.372 | ‒ 24.148 | 39.224 |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringskasstroom | ‒ 63.372 | ‒ 24.148 | 39.224 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 24.873 | ‒ 24.873 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | ‒ 13.422 | ‒ 3.520 | 9.902 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 63.372 | 40.215 | ‒ 23.157 |
Totaal financieringskasstroom | 49.950 | 11.822 | ‒ 38.128 |
Rekening-courant RHB 31 december 2022 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 2.620 | 10.373 | 7.753 |
– De ontvangsten bleven € 9,3 mln. achter t.o.v. begroting, dit zijn met name de facturen uit november die nog niet ontvangen waren in 2022.
– Vanaf 12 december 2022 tot en met 2 januari 2023 zijn er tijdelijk geen inkoopfacturen betaald. Derhalve lopen de uitgaven achter op de begroting.
– De investeringen bestaan uit activeerbare licenties (€ 2,5 mln.), personal devices (€ 2,8 mln.) en overige hardware (€ 5,0 mln.). Dit bedrag komt overeen met het bedrag investeringen bij de immateriële en materiëlle vaste activa. Daarnaast bestaan de investeringen uit activa die niet voldoen aan de activeringscriteria of onder het drempelbedrag liggen om te activeren. Deze bestaan bijvoorbeeld uit abonnementen op software en overige klein hardware (€ 13,7 mln.).
– In juni 2022 is de initiële lening pas ingegaan voor de terugbetaling van de overgenomen activa, waardoor de aflossing op de leningen € 9,9 mln. lager is dan de begroting.
– De investeringen in 2022 zijn achtergebleven, wat een positief effect heeft gehad vop de uitnutting van de leenfaciliteit.
– Door een nog niet verwerkte betaling (onderweg) van € 1,2 mln. zit een verschil tussen het bovenstaande bedrag eindstand kasstroomoverzicht van € 10,4 mln en de balanspositie liquide middelen van € 9,2 mln.
Doelmatigheidsindicatoren | realisatie | begroot | verschil |
---|---|---|---|
2022 | 2022 | ||
Overhead | |||
Omzet (bedragen x € 1 mln.) | 155 | 145 | 10 |
Kosten BV/ staven in (in mln €) | 22 | 23 | ‒ 1 |
Kostprijs top 5 diensten Algemene diensten (in €) | |||
Useraccount | 1282 | 1202 | 80 |
Notebook | 828 | 917 | ‒ 89 |
Werkplek | 688 | 754 | ‒ 66 |
Smartphone | 630 | 532 | 98 |
Multifunctional | 3830 | 3232 | 598 |
Uurtarieven Expertise diensten (in €) | |||
Technologieconsultant | 122 | 115 | 7 |
Applicatiebeheerder | 79 | 108 | ‒ 29 |
Projectleider | 143 | 132 | 11 |
Werkplekbeheerder | 102 | 72 | 30 |
Engineer DevOps | 0 | 147 | ‒ 147 |
Totale omzet per productgroep (x € 1 mln.) | |||
Algemene diensten (pxq) | 65,1 | 64,5 | 0,6 |
Specifieke diensten (fixed price) | 63,1 | 58,2 | 4,9 |
Expertise diensten (nacalculatie) | 26,7 | 22,7 | 4,0 |
Totaal Omzet | 155,0 | 145,4 | 9,5 |
Kwaliteitsindicatoren | |||
Opdrachtgeverstevredenheid | 0 | 0 | 0 |
Tijdigheid levering werkplekdiensten (% binnen de norm) | 94% | 100% | ‒ 6% |
Tijdige afhandeling van helpdeskcalls (% binnen de norm) | 94% | 90% | 4% |
Projecten binnen budget | 82% | 90% | ‒ 8% |
Projecten binnen planning | 81% | 90% | ‒ 9% |
FTE totaal | 522 | 567 | ‒ 45 |
Saldo baten & lasten in % van de baten | 2,1% | 0,0% | 2,1% |
Toelichting
In de tabel worden de diensten algemeen, specifiek en expertise vermeld die in de begrotingswet opgenomen zijn als respectievelijk PDC-A, PDC-B en PDC-C.
Opdrachtgeverstevredenheid
De Justitiële ICT Organisatie meet ieder jaar de opdrachtgeverstevredenheid. De gemiddelde score in 2021 was een 7. Met de verzelfstandiging van de Justitiële ICT Organisatie in 2022 is een nieuwe fase ingegaan. De tevredenheid van opdrachtgevers is een belangrijke en afgesproken graadmeter voor de eigenaar en (coördinerend) opdrachtgevers. Om de tevredenheid beter te meten is het opdrachtgeverstevredenheidsonderzoek in 2022 opnieuw vorm gegeven. Daarnaast is er voor gekozen om het onderzoek pas te starten na een representatieve periode zodat de opdrachtgevers zich een beeld hebben kunnen vormen van de dienstverlening van de nieuwe organisatie die de Justitiële ICT Organisatie is. In 2023 en in de komende jaren zal het opdrachtgeverstevredenheidsonderzoek twee keer per jaar worden uitgezet.
Projecten binnen budget (82%) en planning (81%)
De oplevering van projecten binnen de door de opdrachtgever gestelde kaders wordt door de Justitiële ICT Organisatie beschouwd als onderdeel van onze professionaliteit en als een belangrijke bepalende factor voor klanttevredenheid.
De doelstelling voor 2022 was om 90% van de projecten op te leveren binnen het budget en de planning, zoals vastgesteld door de opdrachtgever c.q. stuurgroep (inclusief eventuele toleranties). Dit is door een diversiteit aan oorzaken niet gehaald. De ambitie blijft om het percentage binnen enkele jaren te laten stijgen naar 99%.