Base description which applies to whole site

10.7 Justitiële ICT Organisatie (JIO)

De Justitiële ICT Organisatie is ICT-dienstverlener voor het gehele ministerie van Justitie en Veiligheid. Wij maken onder meer apps waarmee onze Rijkscollega’s hun werk makkelijk en efficiënt kunnen doen. Wij zorgen voor de juiste hard- en software op werkplekken, overal in Nederland. Wij ontwikkelen veilige cloud-omgevingen waardoor onze collega’s hun werk kunnen doen: thuis, onderweg en op een werkplek. En altijd veilig. Kortom: wij zorgen dat ICT werkt.

Tabel 135 Staat van baten en lasten per 2022 (x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2 - 1)

    

Baten

   

Omzet

145.376

154.982

9.606

- Omzet moederdepartement

140.049

150.730

10.681

- Omzet overige departementen

5.327

2.675

‒ 2.652

- Omzet derden

0

1.577

1.577

Vrijval voorzieningen

0

0

0

Bijzondere baten

0

2

2

Rentebaten

0

0

0

Totaal baten

145.376

154.984

9.608

    

Lasten

   

Apparaatkosten

131.756

138.039

6.283

-Personele kosten

74.384

78.365

3.981

Waarvan eigen personeel

45.908

44.983

‒ 925

Waarvan inhuur externen

26.833

31.570

4.737

Waarvan overige personele kosten

1.643

1.812

169

-Materiële kosten

57.372

59.674

2.302

Waarvan apparaat ICT

43.104

47.937

4.833

Waarvan bijdrage aan SSO's

‒ 88

450

538

Waarvan overige materiële kosten

14.355

11.287

‒ 3.068

Rentelasten

198

274

76

Afschrijvingskosten

13.422

13.323

‒ 100

-Materieel

13.422

11.231

‒ 2.192

Waarvan apparaat ICT

13.422

11.231

‒ 2.192

Waarvan overige materiële kosten

0

0

0

-Immaterieel

0

2.092

2.092

Overige kosten

0

47

47

Waarvan dotaties voorzieningen

0

24

24

Waarvan bijzondere lasten

0

23

23

Totaal lasten

145.376

151.682

6.306

    

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

3.302

3.302

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

    

Saldo van baten en lasten

0

3.302

3.302

Mutatie POK/WaU gelden*1

0

0

0

Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming*

0

3.302

3.302

1

*Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) en het programma Werk aan Uitvoering (WaU) zijn middelen vrijgemaakt ter versterking van uitvoeringsorganisaties, waaronder agentschappen. Indien deze middelen zijn doorverdeeld aan een agentschap via een vermogensstorting, kan dit, in het kader van transparantie, separaat op deze regel verantwoord te worden in de jaarverantwoording van het agentschap.

Baten

Omzet moederdepartement en overige departementen

De post «omzet moederdepartement» omvat alleen bijdragen die een directe relatie hebben met de door het agentschap geleverde en in rekening gebrachte producten/diensten.

Tabel 136 Omzet (x € 1.000)

Omschrijving

2022

- Omzet moederdepartement

150.730

- Omzet overige departementen

2.675

- Omzet derden

1.577

Totaal

154.982

Omzet per productgroep

De omzet van de geleverde en in rekening gebrachte diensten per productgroep aan onze opdrachtgevers.

Tabel 137 Omzet per productgroep (x € 1.000)

Omschrijving

2022

Algemene diensten (pxq)

65.109

Specifieke diensten (fixed price)

63.125

Expertise diensten (nacalculatie)

26.748

Totaal

154.982

De omzet moederdepartement bestaat grotendeels uit omzet van opdrachtgevers binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Tabel 138 Omzet moederdepartement (x € 1.000)

Omschrijving

2022

Bestuursdep / Moederdep

5.547

Raad vd Kinderbescherming

12.099

Dienst Terugkeer en Vertrek

5.811

Openbaar Ministerie

244

CJIB

56

IND

3.575

DJI

112.391

Nederlands Forensisch Instituut

263

Dienst Justis

9.556

Justid

1.189

Totaal

150.730

Daarnaast levert de Justitiële ICT Organisatie diensten aan opdrachtgevers van andere ministeries.

Tabel 139 Omzet overige departementen (x € 1.000)

Omschrijving

2022

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

404

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

905

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

82

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

92

Ministerie van Financiën

47

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

547

Ministerie van Algemene Zaken

72

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

505

Ministerie van Defensie

21

Totaal

2.675

Omzet derden

De opdrachtgevers die behoren tot omzet derden zijn onder andere ZBO's verbonden aan het ministerie van Justitie en Veiligheid en overige instanties.

Tabel 140 Omzet derden (x € 1.000)

Omschrijving

2022

ZBO

1.433

Overige instanties

144

Totaal

1.577

Bijzondere baten

De mutatie bijzondere baten betreft het opnemen van de registratie en administratie in de balans van de cadeaubonnen.

Tabel 141 Bijzondere baten (x € 1.000)

Omschrijving

2022

Bijzondere baten

2

Totaal baten

2

Lasten

Apparaatskosten

a. Personele kosten

De totale gemiddelde ambtelijke bezetting in 2022 was 522 fte (afgerond).

 

Januari 2022

December 2022

Gemiddelde 2022

Bezetting fte

510,11

532,88

521,5

Tabel 142 Personele kosten (x € 1.000)

Omschrijving

2022

Waarvan eigen personeel

44.983

Waarvan externe inhuur

31.570

Waarvan overige personele kosten

1.812

Totaal

78.365

De personele kosten zijn in 2022 verantwoord voor een bedrag van € 78,3 mln. De inzet voor de werving in het afgelopen jaar is onverminderd hoog en heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Hierdoor is er sprake van een stijging van het aantal personeelsleden met 22 FTE in 2022. Een aantal vacatures is door de krapte op de arbeidsmarkt moeilijk in te vullen. Voorbeelden hiervan zijn de functies van Information Security Officer, financial controller en functioneel beheerder.

De kosten van de inhuur worden teruggedrongen door onder andere in te zetten op verambtelijking. Bij de inhuur van extern ICT personeel is er sprake van een onrechtmatigheid door een contractfout in de nadere overeenkomst. In 2022 is per contractverlenging beoordeeld of deze noodzakelijk is om zodoende de onrechtmatigheid zoveel mogelijk te verlagen. De aanbestedende dienst heeft eind 2022 besloten tot heraanbesteding. Hierdoor is een aanvullende verlenging van de huidige mantelpartijen noodzakelijk waardoor de onrechtmatigheid van inhuur tevens wordt verlengd. De onrechtmatigheid loopt als gevolg daarvan door in 2023. Zodra de heraanbesteding is afgerond komt ook de onrechtmatigheid ten einde. In 2023 zal zo veel mogelijk worden gedaan om de onrechtmatigheid te beperken.

b. Materiële kosten

Door leveringsproblemen van apparatuur bij leveranciers zijn een aantal bestellingen pas in 2023 leverbaar. Wat betekent dat de bijbehorende onderhoudscontracten pas in 2023 zullen ingaan.

Tabel 143 Materiële kosten (x € 1.000)

Omschrijving

2022

Waarvan apparaat ICT

47.937

Waarvan bijdrage aan SSO's

450

Waarvan overige materiële kosten

11.287

Totaal

59.674

Rentelasten

De rentelasten zijn berekend op basis van de leningen die zijn aangegaan bij het ministerie van Financiën tegen de geldende rente op het moment waarop de lening is afgeroepen.

Tabel 144 Rentelasten (x € 1.000)

Omschrijving

2022

Rentelasten

274

  

Totaal

274

Afschrijvingskosten

De gerealiseerde afschrijvingskosten 2022 bedragen € 13,3 mln. De geactiveerde waarde van de materiële vaste activa en immateriële vaste activa zijn nagenoeg constant gebleven.

Tabel 145 Afschrijvingskosten (x € 1.000)

Omschrijving

2022

Immaterieel vaste activa

2.092

Materieel vaste activa

11.231

Totaal

13.323

Dotaties aan voorzieningen

De dotaties aan de voorzieningen zijn nader toegelicht bij de betreffende post in de balans voorziening.

Tabel 146 Dotaties voorzieningen (x € 1.000)

Omschrijving

2022

Dotaties aan voorzieningen

24

Totaal

24

Bijzondere lasten

Deze bestaan hoofdzakelijk uit het buiten gebruik stellen van activa met boekwaarde.

Tabel 147 Bijzondere lasten (x € 1.000)

Omschrijving

2022

Bijzondere lasten

23

Totaal

23

Saldo van baten en lastenOver 2022 is een positief exploitatieresultaat ad € 3,3 mln. gerealiseerd. Dit komt overeen met circa 2,1 % van de totale omzet in 2022.

Tabel 148 Balans per 31 december 2022 (x € 1.000)
 

31-12-2022

1-1-2022

Activa

  

Immateriële activa

4.526

3.688

Materiële vaste activa

27.700

30.015

- Grond en gebouwen

0

0

- Installaties en inventarissen

376

467

- Projecten in uitvoering

0

0

- Overige materiële vaste activa

27.324

29.548

Vlottende Activa

57.088

32.455

- Voorraden en onderhanden projecten

0

0

- Debiteuren

23.404

2.801

- Overige vorderingen en overlopende activa

24.513

29.652

- Liquide middelen

9.172

2

Totaal Activa

89.315

66.158

   

Passiva

  

Eigen vermogen

3.302

0

- Exploitatiereserve

0

0

- Onverdeeld resultaat

3.302

0

Voorzieningen

94

143

Langlopende schulden

28.682

26.962

- Leningen bij het Ministerie van Financiën

28.682

26.962

Kortlopende schulden

57.237

39.053

- Crediteuren

13.190

229

- Belastingen en premies sociale lasten

351

0

- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

8.013

6.741

- Overige schulden en overlopende passiva

35.683

32.083

Totaal Passiva

89.315

66.158

Toelichting op de debetzijde van de balans
Tabel 149 Debiteuren (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2022

1-1-2022

Debiteuren

23.404

2.801

-/- Voorziening dubieuze debiteuren

0

0

Totaal

23.404

2.801

   

Nadere specificatie

31-12-2022

1-1-2022

Debiteuren moederdepartement

21.501

0

Debiteuren andere ministeries

1.325

0

Debiteuren derden

579

2.801

Totaal

23.404

2.801

   

De debiteurenvorderingen zijn als volgt naar ouderdom opgebouwd:

Openstaande debiteuren vorderingen per jaar

31-12-2022

1-1-2022

2022

23.404

2.801

Totaal

23.404

2.801

Per 1 januari 2022 is de Justitiële ICT Organisatie een agentschap. Alle debiteuren bestaan uit opdrachtgevers die vanaf 1 januari 2022 van de Justitiële ICT Organisatie een verkoopfactuur hebben ontvangen. De opdrachtgevers bestaan uit partijen binnen de Rijksoverheid (zie toelichting op de omzet voor een nadere specificatie). Binnen de Justitiële ICT Organisatie wordt een voorziening gevormd indien een factuur langer open staat dan 360 dagen. Een voorziening voor oninbare debiteuren wordt niet noodzakelijk geacht.

Overlopende activa en overige vorderingen

De vooruitbetaalde bedragen bestaan voornamelijk uit onderhoudskosten die voor de duur van 3 tot 5 jaren worden betaald om zodoende hoge kortingen te bedingen bij leveranciers. Indien dit niet zou plaatsvinden dan zouden de tarieven hoger zijn.

De nog te vorderen bedragen bestaan uit geleverde diensten (m.n. december), waarvan nog geen verkoopfactuur is verstuurd.

Tabel 150 Overige vorderingen en Overlopende activa (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2022

1-1-2022

Vooruitbetaalde bedragen

21.699

19.130

Personele (salaris)voorschotten

0

3

Overige vorderingen en overlopende activa

0

9.173

Nog te vorderen

2.814

1.346

Totaal

24.513

29.652

   

Nadere specificatie

31-12-2022

1-1-2022

Overige vorderingen en overlopende activa van moederdepartement

2.814

10.519

Overige vorderingen en overlopende activa van andere ministeries

0

0

Overige vorderingen en overlopende activa van derden (buiten het Rijk)

21.699

19.133

Totaal

24.513

29.652

   
   

Omschrijving

31-12-2022

1-1-2022

Nog te factureren projecten

2.814

1.346

Overige voorschotten

0

3

Vooruitbetaalde bedragen

21.699

19.130

Overige vorderingen diverse

0

9.173

Totaal

24.513

29.652

Toelichting op de creditzijde van de balans

Het eigen vermogen bestaat uit het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar.

Tabel 151 Ontwikkeling eigen vermogen (x € 1.000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2022

154.982

3.302

2%

Op grond van de gemiddelde omzet over het jaar 2022 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 7,8 mln. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen)

Tabel 152 Eigen vermogen (x € 1.000)
 

Exploitatiereserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2022

0,0

0,0

0,0

Onverdeeld resultaat 2021 (+/-)

0,0

0,0

0,0

Toevoeging door moederdepartement (+)

0,0

0,0

0,0

Storting aan moederdepartement (-/-)

0,0

0,0

0,0

Onverdeeld resultaat 2022 (+/-)

0,0

3.302

3.302

Stand 31-12-2022

0,0

3.302

3.302

Na de vaststelling van het jaarverslag door de eigenaar wordt het onverdeeld resultaat in zijn geheel toegevoegd aan de exploitatiereserve. Het eigen vermogen per 31 december 2022 van € 3,3 mln. (positief) is kleiner dan het maximaal toegestane eigen vermogen voor 2022 (€ 7,8 mln.).

Voorzieningen

Voorzieningen zijn overeenkomstig BW 2, Titel 9 opgenomen. In onderstaande tabel is van de gevormde voorziening de vrijval, dotatie en onttrekking vermeld. Zo nodig is een verdere toelichting opgenomen en wordt de aard van het risico toegelicht.

Onder de voorzieningen zijn verplichtingen/afspraken in het kader van Van Werk Naar Werk vergoeding, salarissuppletie en vaststellingsovereenkomsten opgenomen.

Tabel 153 Voorzieningen (x € 1.000)

Omschrijving voorziening

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2022

in 2022

in 2022

in 2022

31-12-2022

Voorziening vaststellingsovereenkomsten

41

0

2

‒ 34

9

Voorziening van Werk naar Werk

3

0

10

‒ 3

10

Voorziening doorlopende salariskosten

99

0

0

‒ 24

75

Totaal

143

0

12

‒ 61

94

Crediteuren

Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen (ontvangen) facturen aan leveranciers, onderlinge leveringen (o.a. SSC-DJI) en andere overheidsinstellingen.

Tabel 154 Crediteuren (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2022

1-1-2022

Crediteuren

13.190

229

Totaal

13.190

229

   

Leverancierssoort

31-12-2022

1-1-2022

Leveranciers

10.679

229

Crediteuren onderlinge levering

1.896

0

Ministerie / (semi) overheid

613

0

Personeel

1

0

Incidentele crediteuren

1

0

Eindtotaal

13.190

229

   

Nadere specificatie

31-12-2022

1-1-2022

Crediteuren moederdepartement

2.283

0

Crediteuren andere ministeries

108

0

Crediteuren derden

10.799

229

Totaal

13.190

229

Belastingen en premies sociale lasten

Wanneer de Justitiële ICT Organisatie goederen of diensten buiten Nederland koopt, betaalt de Justitiële ICT Organisatie op basis van de BTW verleggingsregeling niet de BTW van het land waar de goederen of diensten worden gekocht, maar Nederlandse BTW (enkele uitzonderingen daargelaten). Daarnaast betaalt de Justitiële ICT Organisatie in een aantal gevallen BTW voor zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) die BTW plichtig zijn en zelfstandig vooraftrek en BTW-betaling als eindafnemer moeten afdragen.

Tabel 155 Belastingen en premies sociale lasten (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2022

1-1-2022

Belastingen

351

0

sociale lasten

0

0

Totaal

351

0

Overige schulden en overlopende passiva

De overige schulden en overlopende passiva zijn toegenomen met € 3,9 mln. ten opzichte van de goedgekeurde openingsbalans van de Justitiële ICT Organisatie.

De nog te betalen kosten F bestaan uit geleverde prestaties (uit het tijdschrijfsysteem) door inhuur (voornamelijk december 2022), waarvan de factuur in 2023 wordt verwacht. De nog te betalen kosten G bestaan uit bestelde hardware en software waarvan de factuur wordt verwacht in 2023. De vooruitontvangen bedragen bestaat vrijwel geheel uit het vooruitbetaalde bedrag door DJI voor de algemene en specifieke dienstverlening voor de eerste drie maanden van 2023 op basis van de begroting 2023. De betaling van ATKM betreft een dubbele betaling die als schuld op de balans staat. Deze wordt in 2023 met de eerstvolgende factuur verrekend.

Tabel 156 Overige schulden en overlopende passiva (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2022

1-1-2022

Nog te betalen kosten F

2.896

3.670

Nog te betalen kosten G

1.435

2.238

Nog te betalen kosten

6.479

3.600

Vooruitontvangen bedragen

24.873

22.575

Totaal

35.683

32.083

   

Nadere specificatie

31-12-2022

1-1-2022

Overige schulden en overlopende passiva aan moederdepartement

24.873

0

Overige schulden en overlopende passiva aan andere ministeries

249

0

Overige schulden en overlopende passiva aan derden (buiten het Rijk)

10.815

32.083

Totaal

35.937

32.083

De post opgenomen vakantiedagen (opgenomen in nog te betalen kosten) is onder andere toegenomen vanwege de toename van het IKB-spaarverlof. Deze is onbeperkt geldig en de mogelijkheid bestaat om IKB-uren in te kopen. Medewerkers kopen spaarverlof in om op een later moment op te nemen. Daardoor is de post niet opgenomen vakantiedagen met € 0,5 mln. toegenomen.

Tabel 157 Kasstroomoverzicht per 31 december 2022 (x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie envastgestelde begroting

 

(1)

(2)

3 = (2) - (1)

Rekening Courant RHB 1 januari 2022 + depositorekeningen

2.620

0

‒ 2.620

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

145.376

136.193

‒ 9.183

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 131.954

‒ 113.494

18.460

Totaal operationele kasstroom

13.422

22.699

9.277

Totaal investeringen (-/-)

‒ 63.372

‒ 24.148

39.224

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+)

0

0

0

Totaal investeringskasstroom

‒ 63.372

‒ 24.148

39.224

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 24.873

‒ 24.873

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

Aflossing op leningen (-/-)

‒ 13.422

‒ 3.520

9.902

Beroep op leenfaciliteit (+)

63.372

40.215

‒ 23.157

Totaal financieringskasstroom

49.950

11.822

‒ 38.128

Rekening-courant RHB 31 december 2022 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

2.620

10.373

7.753

  • De ontvangsten bleven € 9,3 mln. achter t.o.v. begroting, dit zijn met name de facturen uit november die nog niet ontvangen waren in 2022.

  • Vanaf 12 december 2022 tot en met 2 januari 2023 zijn er tijdelijk geen inkoopfacturen betaald. Derhalve lopen de uitgaven achter op de begroting.

  • De investeringen bestaan uit activeerbare licenties (€ 2,5 mln.), personal devices (€ 2,8 mln.) en overige hardware (€ 5,0 mln.). Dit bedrag komt overeen met het bedrag investeringen bij de immateriële en materiëlle vaste activa. Daarnaast bestaan de investeringen uit activa die niet voldoen aan de activeringscriteria of onder het drempelbedrag liggen om te activeren. Deze bestaan bijvoorbeeld uit abonnementen op software en overige klein hardware (€ 13,7 mln.).

  • In juni 2022 is de initiële lening pas ingegaan voor de terugbetaling van de overgenomen activa, waardoor de aflossing op de leningen € 9,9 mln. lager is dan de begroting.

  • De investeringen in 2022 zijn achtergebleven, wat een positief effect heeft gehad vop de uitnutting van de leenfaciliteit.

  • Door een nog niet verwerkte betaling (onderweg) van € 1,2 mln. zit een verschil tussen het bovenstaande bedrag eindstand kasstroomoverzicht van € 10,4 mln en de balanspositie liquide middelen van € 9,2 mln.

Tabel 158 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2022

Doelmatigheidsindicatoren

realisatie

begroot

verschil

 

2022

2022

 

Overhead

   

Omzet (bedragen x € 1 mln.)

155

145

10

Kosten BV/ staven in (in mln €)

22

23

‒ 1

Kostprijs top 5 diensten Algemene diensten (in €)

   

Useraccount

1282

1202

80

Notebook

828

917

‒ 89

Werkplek

688

754

‒ 66

Smartphone

630

532

98

Multifunctional

3830

3232

598

Uurtarieven Expertise diensten (in €)

   

Technologieconsultant

122

115

7

Applicatiebeheerder

79

108

‒ 29

Projectleider

143

132

11

Werkplekbeheerder

102

72

30

Engineer DevOps

0

147

‒ 147

Totale omzet per productgroep (x € 1 mln.)

   

Algemene diensten (pxq)

65,1

64,5

0,6

Specifieke diensten (fixed price)

63,1

58,2

4,9

Expertise diensten (nacalculatie)

26,7

22,7

4,0

Totaal Omzet

155,0

145,4

9,5

Kwaliteitsindicatoren

   

Opdrachtgeverstevredenheid

0

0

0

Tijdigheid levering werkplekdiensten (% binnen de norm)

94%

100%

‒ 6%

Tijdige afhandeling van helpdeskcalls (% binnen de norm)

94%

90%

4%

Projecten binnen budget

82%

90%

‒ 8%

Projecten binnen planning

81%

90%

‒ 9%

    

FTE totaal

522

567

‒ 45

Saldo baten & lasten in % van de baten

2,1%

0,0%

2,1%

Toelichting

In de tabel worden de diensten algemeen, specifiek en expertise vermeld die in de begrotingswet opgenomen zijn als respectievelijk PDC-A, PDC-B en PDC-C.

Opdrachtgeverstevredenheid

De Justitiële ICT Organisatie meet ieder jaar de opdrachtgeverstevredenheid. De gemiddelde score in 2021 was een 7. Met de verzelfstandiging van de Justitiële ICT Organisatie in 2022 is een nieuwe fase ingegaan. De tevredenheid van opdrachtgevers is een belangrijke en afgesproken graadmeter voor de eigenaar en (coördinerend) opdrachtgevers. Om de tevredenheid beter te meten is het opdrachtgeverstevredenheidsonderzoek in 2022 opnieuw vorm gegeven. Daarnaast is er voor gekozen om het onderzoek pas te starten na een representatieve periode zodat de opdrachtgevers zich een beeld hebben kunnen vormen van de dienstverlening van de nieuwe organisatie die de Justitiële ICT Organisatie is. In 2023 en in de komende jaren zal het opdrachtgeverstevredenheidsonderzoek twee keer per jaar worden uitgezet.

Projecten binnen budget (82%) en planning (81%)

De oplevering van projecten binnen de door de opdrachtgever gestelde kaders wordt door de Justitiële ICT Organisatie beschouwd als onderdeel van onze professionaliteit en als een belangrijke bepalende factor voor klanttevredenheid.

De doelstelling voor 2022 was om 90% van de projecten op te leveren binnen het budget en de planning, zoals vastgesteld door de opdrachtgever c.q. stuurgroep (inclusief eventuele toleranties). Dit is door een diversiteit aan oorzaken niet gehaald. De ambitie blijft om het percentage binnen enkele jaren te laten stijgen naar 99%.

Licence