De Justitiële Informatiedienst (Justid) is een onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid, vanaf 1 januari 2022 als agentschap. Wij verzamelen, verwerken, beheren en ontsluiten cruciale justitiële informatie over personen aan overheidsinstanties. Voorbeelden zijn vingerafdrukken, informatie over de gezinssituatie, een strafverleden of de geldigheid van een verblijfsvergunning en detentie-informatie voor slachtoffers en burgemeesters wanneer een dader weer vrijkomt. Het gaat hierbij om belangrijke en strikt vertrouwelijke informatie, die cruciaal kan zijn voor het verloop van gebeurtenissen en impact kan hebben op mensenlevens. Die informatie verbinden is wat wij doen, op het juiste moment en voor de juiste medewerker binnen de strafrecht-, jeugd- en migratieketen. De afgelopen jaren hebben wij een positie opgebouwd als toonaangevende en betrouwbare partner, zowel in Nederland als op Europees niveau. Altijd ter ondersteuning van de betrokken professional, altijd met het oogmerk om informatie over personen op een integrale en integere wijze beschikbaar te stellen. Wij geven gevraagd en ongevraagd advies en bedenken slimme oplossingen, zodat onze partners hun maatschappelijke taak efficiënter en effectiever kunnen uitvoeren. Cruciale informatie op het juiste moment. voor een veiliger en rechtvaardiger Nederland. De nu voorliggende jaarrekening is onze eerste als zelfstandige batenlastendienst.
De dienst Justid is per 2022 over gegaan van het geintegreerde verplichtingen kasstelsel (GVKA) naar het baten-lastenstelsel (BLS). Om die reden ontbreekt bij de resultatenrekening de kolom met de realisatie over 2021.
Omschrijving | Vastgesteld in Rijksbegroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgesteld in Rijksbegroting (3 = 2 - 1) |
---|---|---|---|
Baten | |||
Omzet moederdepartement | 54.365 | 58.998 | 4.633 |
Omzet overige departementen | 2.729 | 8.859 | 6.130 |
Omzet derden | 4.142 | 4.237 | 95 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 61.236 | 72.094 | 10.858 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 56.996 | 67.927 | 10.931 |
-Personele kosten | 44.484 | 53.718 | 9.234 |
Waarvan eigen personeel | 35.582 | 36.023 | 442 |
Waarvan inhuur externen | 7.183 | 15.780 | 8.598 |
Waarvan overige personele kosten | 1.720 | 1.915 | 195 |
-Materiële kosten | 12.512 | 14.209 | 1.697 |
Waarvan apparaat ICT | 6.281 | 7.843 | 1.562 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 2.007 | 396 | ‒ 1.611 |
Waarvan overige materiële kosten | 4.224 | 5.970 | 1.746 |
Materiële programma kosten | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 4.003 | 2.524 | ‒ 1.479 |
-Materieel | 4.003 | 1.764 | ‒ 2.239 |
waarvan apparaat ICT | 4.003 | 1.764 | ‒ 2.239 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 |
-Immaterieel | 0 | 760 | 760 |
Overige lasten | 0 | 266 | 266 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 266 | 266 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 60.999 | 70.718 | 9.719 |
Saldo van baten en lasten reguliere bedrijfsuitoefening | 237 | 1.376 | 1.139 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 237 | 1.376 | 1.139 |
Mutatie POK/WaU gelden | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | 237 | 1.376 | 1.139 |
Toelichting
In vergelijking met de oorspronkelijke begroting zijn de baten en lasten hoger dan begroot. Toelichting:
• Baten zijn voornamelijk hoger door hogere opbrengsten uit overige opdrachten en de programma’s Informatiehuishouding en Toekomstvaste Informatie Voorziening.
• De hogere lasten houden verband met de extra opdrachten, onder andere voor extra externe inhuur Daarnaast zijn de ICT kosten hoger uitgevallen Daarnaast heeft een verschuiving tussen bijdrage SSO's en overige materiële kosten plaats gevonden.
• De vrijval van en de dotatie aan de voorzieningen, deze posten zijn niet begroot.
Baten
Omzet moederdepartement
De baten komen voort uit dienstverlening tegen vastgestelde tarieven op basis van het kostprijsmodel, welke Justid in 2021 heeft ontwikkeld. De gerealiseerde omzet moederdepartement in 2022 bedraagt € 59 miljoen en is als volgt opgebouwd:
Omschrijving | 31-12-2022 |
---|---|
- Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten | 58.998 |
Department JenV | 52.510 |
Openbaar Ministerie | 5.478 |
Overige departementen | 1.010 |
- Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement | ‒ |
Subtotaal: | 58.998 |
- Waarvan omzet gecorrigeerd voor leges | ‒ |
- Waarvan omzet gecorrigeerd voor diversen | ‒ |
Totaal omzet moederdepartement | 58.998 |
Naast omzet moederdepartement heeft Justid voor € 8,9 miljoen diensten verleend aan andere Ministeries en voor € 4,2 mijoen aan derden. Total omzet van Justid komt daarmee uit op € 72,1 miljoen.
Lasten
Apparaatskosten
De apparaatskosten zijn onderverdeeld in 2 categorieën.
- personele kosten,
- materiële kosten.
Personele kosten
De vaste ambtelijke bezetting van Justid bedraagt ultimo 2022 442,5 FTE, in vergelijking met ultimo 2021 een stijging van 21 FTE.
De personele kosten zijn lager dan begroot, dit wordt verklaard doordat vacatures langer open staan en later worden ingevuld door de krapte op de arbeidsmarkt. Als gevolg hiervan zijn de kosten voor externe inhuur wel hoger dan begroot.
Het gemiddelde aantal FTE’s ambtelijk personeel over 2022 bedraagt 429,9 De bijbehorende gemiddelde loonsom per FTE bedraagt € 88.248.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan uit huisvestingskosten, apparaat ICT en de kosten voor in- en uitbesteding. Huisvestingskosten zijn hoger dan begroot, kosten apparaat ICT zijn hoger door onderhoud computerapparatuur en abonnementen telematicadiensten / datacommunicatie.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn als volgt opgebouwd:
Omschrijving | 31-12-2022 | 31-12-2021 |
---|---|---|
Materiele vaste activa | 1.764 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 1.764 | 0 |
Waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 |
Immaterieel vaste activa | 760 | 0 |
Totaal | 2.524 | 0 |
Overige lasten
De overige lasten bestaan uit dotaties aan de voorzieningen voor reorganisatie en een voorziening voor Regeling Vervroegd Uittreden.
31-12-2022 | 1-1-2022 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 1.012 | 1.557 |
Materiële vaste activa | 4.717 | 4.251 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 11 | 0 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 4.707 | 4.251 |
Vlottende Activa | 27.069 | 5.076 |
- Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
- Debiteuren | 6.547 | 2.400 |
- Overige vorderingen en overlopende activa | 9.441 | 2.676 |
- Liquide middelen | 11.080 | 0 |
Totaal Activa | 32.798 | 10.885 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 3.653 | 0 |
Exploitatiereserve | 0 | 0 |
- Overige reserve | 2.277 | 0 |
- Onverdeeld resultaat | 1.376 | 0 |
Voorzieningen | 380 | 113 |
Langlopende schulden | ||
- Leningen bij het Ministerie van Financiën | 2.700 | 3.531 |
Kortlopende schulden | 26.065 | 7.240 |
- Crediteuren | 1.970 | 74 |
- Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 2.000 | 2.269 |
- Overige schulden en overlopende passiva | 22.095 | 4.897 |
Totaal Passiva | 32.798 | 10.885 |
Toelichting op de debetzijde van de balans
De post debiteuren betreft de vorderingen met betrekking tot DNO's en projecten. Er is geen reden voor het vormen van een voorziening voor oninbaarheid is, omdat het zeer waarschijnlijk is dat betreffende vorderingen daadwerkelijk zullen worden geïncasseerd.
Moeder- | Andere | Derden | ||
---|---|---|---|---|
departement | Ministeries | (buiten het rijk) | Totaal | |
Debiteuren | 3.806 | 617 | 2.124 | 6.547 |
Nog te ontvangen | 2.327 | 191 | 6.923 | 9.441 |
Totaal | 6.133 | 808 | 9.047 | 15.988 |
Toelichting op de creditzijde van de balans
Eigen vermogen
Jaar | Omzet | Eigen vermogen | % |
---|---|---|---|
2022 | 72.094 | 3.653 | 5% |
2021 | 0 | 0 | 0% |
2020 | 0 | 0 | 0% |
Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve, overige reserves en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar. De Regeling Agentschappen (artikel 27 lid 4c) schrijft voor dat het eigen vermogen van een agentschap niet groter mag zijn dan 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen drie jaar. Voor Justid is dit een bedrag van € 3,605 miljoen.
In 2022 is er een ontvangst geboekt van € 2,3 miljoen. Deze ontvangst dient om de impact van de afschrijvingskosten van de activa op de openingsbalans (ad. € 2,3 miloen) op de verlies en winstrekening, te neutraliseren. Deze activa is in het verleden betaald door de opdrachtgevers van Justid en door deze ontvangst worden er geen kosten dubbel in rekening gebracht. De ontvangst is niet zichtbaar in de verlies- en winstrekening maar is direct in het eigen vermogen geboekt, conform voorschrift artikel 25 van de Regeling agentschappen.
Het totaal van het eigen vermogen mag volgens artikel 27 lid 4 e en f, niet minder bedragen dan nul. Per 31 december 2022 bedraagt het eigen vermogen van Justid € 3,653 miljoen positief, dit is € 48.000 hoger dan de maximum omvang.
Exploitatiereserve | Overige reserves | Onverdeeld resultaat | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Stand 01-01-2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onverdeeld resultaat 2021 (+/-) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging door moederdepartement 2022 (+) | 0 | 2.277 | 0 | 2.277 |
Toevoeging door moederdepartement COVID-19 (+) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onverdeeld resultaat 2022 (+/-) | 0 | 0 | 1.376 | 1.376 |
Stand 31-12-2022 | 0 | 2.277 | 1.376 | 3.653 |
Onverdeeld resultaat
Het onverdeelde saldo van baten en lasten over 2022 bedraagt € 1,4 miljoen positief, waarvan € 0,85 miljoen betrekking heeft op 2021. Per saldo heeft Justid over 2022 een genormaliseerd resultaat behaald van iets meer dan € 0,5 miljoen positief.
Voorzieningen
Omschrijving voorziening | Stand per | Vrijval | Dotatie | Onttrekking | Stand per |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2022 | in 2022 | in 2022 | in 2022 | 31-12-2022 | |
Vaststellingsovereenkomst herplaatsing | 75 | 0 | 0 | 0 | 75 |
VSO beeindigingsovereenkomst | 38 | 0 | 182 | ‒ 19 | 201 |
Voorziening RVU | 0 | 0 | 104 | 0 | 104 |
Totaal | 113 | 0 | 286 | ‒ 19 | 380 |
De voorzieningen zijn als volgt opgebouwd:
Reorganisatievoorzieningen:
Het saldo van de voorzieningen die op de openingsbalans zijn opgenomen, bestaat uit twee vaststellingsovereenkomsten. In een geval gaat het om beëindiging van de arbeidsovereenkomst en zal de vaststellingsovereenkomst in de loop van 2022 geactiveerd en gebruikt worden. In het tweede geval gaat het om tegemoetkoming in kosten na een overstap van een medewerker, deze vaststellingsovereenkomst zal naar verwachting voor een langere periode op de balans staan. Op één van de VSO's heeft een onttrekking plaats gevonden, op de andere nog niet. In 2022 zijn er twee VSO's toegevoegd aan de voorziening.
Voorziening voor Regeling Vervroegde Uittreding:
Met de RVU-regeling kunnen medewerkers vervroegd uittreden voor de AOW gerechtigde leeftijd. De medewerker zal uitdienst treden en ontvangt maximaal 24 tot 36 maanden een RVU uitkering tot het bereiken van de AOW gerechtigde leeftijd.
Voorwaarde voor de RVU regeling is dat de betreffende medewerker op 31 december 2025 maximaal drie jaar voor AOW gerechtigde leeftijd is en in 2026 de vereiste 43 dienstjaren behaald. Deelname aan de RVU regeling dient vastgelegd te worden voor 31 december 2025.
Crediteuren en kortlopende schulden
Niet opgenomen vakantie uren
Onderdeel van de kortlopende schulden zijn de niet opgenomen vakantieuren.
Omschrijving | 31-12-2022 | 1-1-2022 |
---|---|---|
Vakantiedagen | 3.271 | 2.546 |
Totaal | 3.271 | 2.546 |
Crediteuren en kortlopende schulden
Het saldo crediteuren bedraag per 31-12-2022 € 2 miljoen. Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen facturen.
Moeder- | Andere | Derden | ||
---|---|---|---|---|
departement | Ministeries | (buiten het rijk) | Totaal | |
Crediteuren | 0 | 19 | 1.951 | 1.970 |
Overige schulden en overlopende passiva | 5.677 | 11.450 | 4.968 | 22.095 |
Totaal | 5.677 | 11.469 | 6.920 | 24.065 |
Overige kortlopende schulden bestaat onder andere uit: vooruit ontvangen projectgelden Toekomstvaste Informatie Voorziening (TIV) € 5,6 miljoen, overige vooruitontvangen projectgelden € 5 miljoen, niet opgenomen vakantiedagen € 3,3 miljoen, nog te betalen kosten over het boekjaar 2022, waaronder externe inhuur € 1,4 miljoen, overige kosten € 2 miljoen en facilitaire dienstverlening en huren € 2,5 miljoen.
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie envastgestelde begroting | |
---|---|---|---|
(1) | (2) | 3 = (2) - (1) | |
Rekening Courant RHB 1 januari 2022 +/+ stand depositorekeningen | 0 | 0 | 0 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 61.236 | 72.699 | 11.463 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 56.996 | ‒ 63.874 | ‒ 6.878 |
Totaal operationele kasstroom | 4.240 | 8.825 | 4.585 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 5.000 | ‒ 2.445 | 2.555 |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringskasstroom | ‒ 5.000 | ‒ 2.445 | 2.555 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | 0 | ‒ 2.300 | ‒ 2.300 |
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 4.000 | 7.000 | 3.000 |
Totaal financieringskasstroom | 4.000 | 4.700 | 700 |
Rekening-courant RHB 31 december 2022 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 3.240 | 11.080 | 7.840 |
Algemeen
De realisatiecijfers van het kasstroomoverzicht zijn opgesteld volgens de directe methode.
Investeringen
De investeringen hebben voor het grootste gedeelte betrekking op software/licenties, inventaris, installaties en hardware. Het bedrag aan gerealiseerde investeringen is minder dan hetgeen voor 2022 is begroot. Dit als gevolg van lange levertijden en switch van investering naar gebruik maken van software subscripties.
Aflossing op lening
In de oorspronkelijke begroting was er geen lening opgenomen op de openingsbalans en waren er ook geen aflossingen opgenomen. In november 2022 is de openingsbalans vast gesteld, met een lening voor de eveneens op de openingsbalans opgenomen activa ter waarde van € 5,8 miljoen. De aflossing op de leningen is € 2,3 miljoen welke niet is opgfenomen in de begroting.
Beroep op leenfaciliteit
In 2022 is er een beroep gedaan op de leenfaciliteit. van € 1,2 miljoen voor investeringen die betrekking hebben op 2022. Daarnaast is er voor de opgenomen activa op de openingsbalans een bedrag van € 5,8 miljoen geleend. Tezamen is deze € 7 miljoen, dat is € 3 miljoen hoger dan begroot.
realisatie | begroting | |||
---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | 2022 | 2022 | ||
Kostprijzen per product (groep) (* € 1.000) | 70.718 | 60.236 | ||
Tarieven/uur in € | 99,07 | 99,50 | ||
Omzet per productgroep (pxq) (* € 1.000) | 72.094 | 61.236 | ||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 429,9 | 416,0 | ||
Saldo van baten en lasten (%) | 1,9% | 1,6% |
realisatie | begroting | |||
---|---|---|---|---|
Verklarende indicatoren | 2022 | 2022 | ||
Percentage overhead | 40,9% | 42,7% | ||
Verhouding directe en indirecte kosten | nnb | nnb | ||
Productiviteit | 77,4% | 67,0% | ||
Ziekteverzuim | 5,1% | 3,5% | ||
% Externe inhuur (t.o.v. intern personeel) | 29,2% | 20,0% |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren:
Justid heeft geen standaard producten en diensten; elk DNO en project is maatwerk. Bovenstaand is daarom de totaal omzet op DNO’s en projecten gerapporteerd als ‘kostprijzen’. De DNO’s worden uitgevoerd met (overwegend) vaste medewerkers; het gemiddelde uurtarief hiervan is iets lager uitgevallen dan begroot. Aangezien op DNO’s ook (duurdere) externe medewerkers worden ingezet is de stijging van de productiviteit niet geheel terug te zien in een lager intern uurtarief. Justid heeft in 2022 meer vaste medewerkers aan zich kunnen binden, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. Het aantal externen ligt op totaalniveau hoger dan de streefwaarde van 20%, maar dat is inclusief de inzet op projecten. Deze inzet kan niet geheel worden verambtelijkt vanwege de tijdelijke aard van de werkzaamheden en de daarvoor benodigde specifieke deskundigheid. Analoog geldt voor de overhead dat dit cijfer inclusief de overhead is voor de tijdelijke projecten en de uren die zijn besteed aan interne – niet declarabele – werkzaamheden, zoals voor beveiliging en privacy. Tot slot kan worden opgemerkt dat het gemiddeld ziekteverzuim feitelijk lager ligt (4,2%) als wordt gecorrigeerd voor de niet-beïnvloedbare seizoensinvloeden in het najaar (griep, opleving corona).
Overzicht kwaliteitsindicatoren per 31 december 2022
Onderwerp | Uitkomst |
---|---|
Algehele tevredenheid | Gemiddeld 7,8 |
Beeldvorming | Professioneel 83% |
Deskundig 78% | |
Betrouwbaar 76% | |
Basisdienstverlening op orde | 76% |
Toelichting:
Een eerste Klanttevredenheidsonderzoek (KTO) is gehouden in september-oktober 2021. Dat is de nulmeting, waarvan de belangrijkste resultaten hierboven zijn opgenomen. Het contact met medewerkers, hun kennisniveau en de bereikbaarheid worden het best gewaardeerd (8+). De communicatie en zichtbaarheid kunnen beter (7+). Justid wordt gezien als professioneel, deskundig en betrouwbaar en mag vernieuwender, toekomstgerichter en proactiever zijn. De eerstvolgende meting van de klanttevredenheid is uitgevoerd in februari-maart 2023; de resultaten hiervan zijn ten tijde van het opmaken van deze jaarrekening nog niet bekend.
Bereikbaarheid/beschikbaarheid
Justid heeft per DNO een basisniveau dienstverlening (BND) afgesproken; dit zijn de minimale service levels voor bereikbaarheid/beschikbaarheid van systemen en informatie. Ingeval zich een verstoring voordoet met een hoge impact en –urgentie, is er sprake van een zogenaamd prio 1 incident, dat binnen een afgesproken hersteltijd opgelost moet zijn. Opdrachtgevers hebben 4x per jaar een rapportage ontvangen waarin de bereikbaarheid en eventuele prio 1 incidenten zijn vermeld en toegelicht. Over 2022 is dit nog niet te vertalen in een gemiddelde totaalscore voor Justid, maar op basis van de individuele rapportages kan worden gesteld dat de Justid zich heeft gehouden aan de afgesproken normen en tijden.