Op dit artikel worden de IenW-brede programma-uitgaven verantwoord.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
Verplichtingen | 105.611 | 142.070 | 38.084 | 209.091 | 37.417 | 32.121 | 5.296 | 1 |
Uitgaven | 93.648 | 79.742 | 64.508 | 161.676 | 62.721 | 75.697 | ‒ 12.976 | |
1 Algemeen departement | 77.648 | 74.742 | 57.808 | 62.094 | 51.503 | 44.908 | 6.595 | |
Opdrachten | 46.928 | 44.134 | 31.038 | 35.009 | 37.060 | 32.630 | 4.430 | |
Van A naar Beter | 1.596 | 1.654 | 1.316 | 1.440 | 1.795 | 1.848 | ‒ 53 | |
Ext. Juridische adv. | 1.186 | 1.417 | 1.583 | 1.365 | 1.011 | 1.550 | ‒ 539 | |
Onderzoeken PBL | 3.652 | 5.211 | 6.118 | 5.920 | 5.980 | 2.488 | 3.492 | 2 |
Onderzoeken ANVS | 3.150 | 3.208 | 3.921 | 2.667 | 2.212 | 4.369 | ‒ 2.157 | 3 |
DCC | 8.920 | 7.684 | 6.832 | 7.702 | 7.853 | 7.415 | 438 | |
Regeringsvliegtuig | 21.934 | 21.979 | 8.944 | 13.775 | 15.905 | 9.584 | 6.321 | 4 |
Overige Opdrachten | 6.490 | 2.981 | 2.324 | 2.140 | 2.304 | 5.376 | ‒ 3.072 | 5 |
Subsidies | 1.464 | 1.000 | 1.000 | 250 | 0 | 395 | ‒ 395 | |
KIS | 1.290 | 1.000 | 1.000 | 250 | 0 | 0 | 0 | |
Overige subsidies | 174 | 0 | 0 | 0 | 0 | 395 | ‒ 395 | |
Bijdragen aan agentschappen | 24.129 | 24.481 | 25.770 | 26.835 | 14.443 | 11.883 | 2.560 | |
Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.631 | 2.706 | 2.806 | 2.874 | 3.223 | 2.876 | 347 | |
Waarvan bijdrage aan KNMI | 2.583 | 2.583 | 2.608 | 2.673 | 2.436 | 223 | 2.213 | 6 |
Waarvan bijdrage aan ILT | 12.471 | 12.718 | 13.118 | 13.404 | 0 | 0 | 0 | |
Dienstverlening RIVM | 6.444 | 6.474 | 7.238 | 7.884 | 8.784 | 8.784 | 0 | |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 5.127 | 5.127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2 Sanering Thermphos | 16000 | 5.000 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | 16000 | 5.000 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sanering Thermphos | 16000 | 5.000 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 COVID-19 Testen | 0 | 0 | 0 | 99.582 | 11.218 | 30.789 | ‒ 19.571 | |
Opdrachten COVID-19 | 0 | 0 | 0 | 99491 | 11.218 | 30789 | ‒ 19.571 | 7 |
Subsidies COVID-19 | 0 | 0 | 0 | 91 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 3167 | 944 | 2.772 | 6.231 | 20.813 | 1.101 | 19.712 | 8 |
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument en de verplichtingen een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De hogere verplichtingen zijn met name het gevolg van onderstaande toelichtingen op de uitgaven. Het verschil wordt nagenoeg geheel veroorzaakt door de negatieve verplichtingen bijstelling als gevolg van de verrekende Vennootschapsbelasting 2021 (€ 8,6 miljoen) en de bij NJN en SW naar MINFIN terugboekte (uit 2021) kasgelden (-/- € 19,4 miljoen) voor COVID-19 waarvoor de verplichtingen in eerdere jaren zijn aangegaan. Het overige verschil betreft overlopende verplichtingen waarvan de uitgaven pas in 2023 plaatsvinden.
2. De hogere realisatie van € 3,5 miljoen is het gevolg van bijdragen voor onderzoeksopdrachten aan PBL ten behoeve van o.a. de Europese Commissie (onderzoeksprogramma’s CLIMA, COMMIT, CRESCENDO, NAVIGATE, etc.) (€ 1,0 miljoen), van DGMi aan de monitoring en sturing van het Werkprogramma Circulaire Economie 2022 (€ 1,6 miljoen) en extra capaciteit luchtwerkzaamheden i.h.k.v de KEV 2022 (€ 0,1 miljoen). Daarnaast zijn bijdrage ontvangen van de Watergezant in het onderzoek «Geography of Future Water Challenges» (€ 0,2 miljoen), EZK ter financiering van de Rekenmeesterfunctie (€ 0,4 miljoen) en van LNV voor de derde evaluatie Natuurpact (€ 0,2 miljoen).
3. Lagere uitgaven door ANVS zijn voornamelijk het gevolg van vertraging door capaciteitgebrek. Daarnaast hadden leveranciers minder capaciteit beschikbaar waardoor het werk vertraagd is. Ook zijn de vaststelling van het technisch werkprogramma met de nieuwe Technical Support Organisation (TSO) en de besluitvorming Pallas vertraagd waardoor voorbereidende werkzaamheden voor toezicht op de bouw van Pallas niet hebben plaatsgevonden (€ 2,2 miljoen).
4. De hogere uitgaven voor het Regeringsvliegtuig zijn het gevolg van de nahefing BTW over de aanschafprijs van het nieuwe vliegtuig.
5. Lagere Overige opdrachten worden overwegend veroorzaakt door vertraging bij diverse communicatie-campagnes a.g.v. de capaciteitsinzet elders voor o.a. de Stikstofcrisis (€ 1,1 miljoen, bijdragen aan OCW voor Kennisprogramma Effecten van Mijnbouw, het project Tradities en gedrag, de rijksbrede kennisagenda van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (€ 0,9 miljoen) en een bijdrage voor extra inzet om aan de toenemende vraag naar advies op basis van Participatie te kunnen voldoen (€ 1,1 miljoen).
6. Naar aanleiding van de vastgestelde offerte wordt er vanuit Rijkswaterstaat budget beschikbaar gesteld voor de verstrekte maatwerkopdracht die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht (€ 2,2 miljoen).
7. Het generaal beschikbaar gestelde budget voor COVID-19 reizigerstesten, dat vorig jaar is doorgeschoven om de overlopende facturen te kunnen voldoen, is niet volledig uitgeput. Het overschot is deels bij Najaarsnota teruggegeven aan het generale beeld (€ 15,0 miljoen). Daarnaast zijn nog niet alle facturen voor de reizigerstesten afgehandeld, omdat er nog onderzoek nodig is voor een aantal ingediende declaraties (€ 4,4 miljoen) en een deel van het budget overgeboekt is naar het DDC Serviceteam (€ 0,1 miljoen).
8. De hogere ontvangsten betreffen nagenoeg geheel de finale afrekening van het «oude Agentschap ILT» (€ 18,1 miljoen) en de niet voorziene teruggave, ná vaststelling van een eerder verstrekte subsidie, i.h.k.v. de Sanering van het Thermphos terrein.
1 Algemeen departement
Opdrachten
Van A naar Beter
Het betreft de uitgaven voor beleidscommunicatie voor de grote publiekscampagne van A naar Beter.
Externe juridische advisering
Om de kosten voor het inhuren van juridische expertise, voornamelijk voor het inschakelen van de Landsadvocaat, (en andere advocaten) beheersbaar te houden, worden opdrachten hiertoe centraal gegeven voor de Bestuurskern. Dit om de kwaliteit te bewaken en tevens wordt hiermee voorkomen dat er meerdere malen vanuit verschillende diensten dezelfde vragen worden uitgezet.
Onderzoeken Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
Dit betreft uitgaven ten behoeve van onderzoeksactiviteiten van PBL, zoals de aanschaf van databestanden, ontwikkeling van modellen, uitbesteding van onderzoek en vervaardiging van (web)publicaties. Een deel van deze uitgaven wordt door externe opdrachtgevers vergoed. Voor nieuws en publicaties van het PBL, zie de website van het PBL (www.pbl.nl).
Onderzoeken Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS)
Het betreft uitgaven voor opdrachten aan (inter)nationale technische supportorganisaties (waaronder de dienstverlening door agentschappen) inzake technische ondersteuning, advisering en onderzoek op terreinen van nucleaire veiligheid, stralingsbescherming alsmede beveiliging en waarborging (safeguards). Daarnaast worden ook de uitgaven die verband houden met samenwerking tussen ANVS en internationale organisaties (zoals bijvoorbeeld HERCA, OECD/NEA en IAEA) inzake voornoemde terreinen op dit artikel verantwoord.
Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC)
DCC is verantwoordelijk voor een effectief crisisbeheersingsbeleid en een professionele aanpak van crises. De uitgaven betreffen o.a. de financiering van assets en programma’s, het jaarlijkse IenW opleidings-, trainings- en oefeningsprogramma, kosten van het aansluiten van nationale kennisinstituten op het crisis expert team milieu en drinkwater (CET-md) en het 24/7 beschikbaar houden van de daarvoor noodzakelijke kennis en kunde.Tevens is het DCC is verantwoordelijk voor de inrichting, werking en kwaliteit van het CET-md en systeemverantwoordelijk voor de Milieuongevallendienst (MOD) van het RIVM en het beheer en onderhoud van meetapparatuur. en het beschikbaar maken bij het RIVM van expertise op het gebied van monstername, metingen en analyses, verspreidingsberekeningen en toxicologie.
Regeringsvliegtuig
Dit betreft de uitgaven van IenW voor het onderhoud, exploitatie en aanschaf van het regeringsvliegtuig.
Overig opdrachten
Dit betreft uitgaven voor communicatie, voor opdrachten op het gebied van strategisch advies en voor analyses van mobiliteit en mobiliteitsbeleid door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) die doorwerken in de beleidsafwegingen. Soms worden deelonderzoeken uitbesteed, omdat expertise op een bepaald deelonderwerp niet in huis is.
Subsidies
Deze uitgaven hangen samen met subsidies die IenW verstrekt, met name aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek voor het programma SURF (Smart Urban Regions in the Future), Urban Futures en het programma Duurzame Logistiek.
Bijdragen aan agentschappen
KNMI
Dit betreft de bijdrage aan het KNMI voor afname van meteorologische producten en diensten relevant voor de uitvoering van diverse taken door RWS waaronder gladheidbestrijding en afname van maatwerk dienstverlening door ANVS.
RWS
Dit betreft de bijdrage aan RWS voor de capaciteitsinzet in het kader van beleidsondersteuning en advies en de capaciteitsinzet van het DCC.
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
Het RIVM is de vaste partner van de ANVS voor een aantal taken op het terrein van stralingsbescherming. Dit zijn taken als beleidsondersteuning bij stralingsbescherming, ondersteuning bij stralingsinspecties, het beheer van de ongeval-organisatie, het in stand houden van het Radionucliden laboratorium alsmede het beheer van het Nationaal Meetnet Radioactiviteit en de stralingsmeetwagens. De bijdrage aan het RIVM hangt hiermee samen.
3 Covid19 testen reizen
Opdrachten
Het Kabinet heeft, naar aanleiding van de aangenomen motie van het lid Sjoerdsma (D66), een bedrag beschikbaar gesteld voor het aanbieden van gratis testen via de reisbranche en OpenHouse.
Ontvangsten
Hierop worden de ontvangsten geraamd die IenW ontvangt voor het gebruik van het Regeringsvliegtuig en voor onderzoeken van het PBL.