Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 |
Verplichtingen | 0 | 0 | 153.244 | 173.640 | 150.403 | 23.237 | |
Uitgaven | 0 | 0 | 153.244 | 173.640 | 150.403 | 23.237 | |
Personele uitgaven | |||||||
Eigen personeel | 0 | 0 | 101.894 | 118.557 | 106.351 | 12.206 | |
Externe inhuur | 0 | 0 | 7.918 | 7.133 | 3.784 | 3.349 | |
Overige personele uitgaven | 0 | 0 | 1.870 | 1.909 | 3.944 | ‒ 2.035 | |
Materiële uitgaven | |||||||
ICT | 0 | 0 | 510 | 531 | 510 | 21 | |
Bijdrage aan SSO's (exclusief DICTU) | 0 | 0 | 16.078 | 12.929 | 12.929 | 0 | |
SSO DICTU | 0 | 0 | 21.531 | 23.735 | 14.271 | 9.464 | |
Overige materiële uitgaven | 0 | 0 | 3.443 | 8.846 | 8.614 | 232 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 2.488 | 1.700 | 2.786 | ‒ 1.086 |
Ontvangsten | |||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 2.488 | 1.700 | 2.786 | ‒ 1.086 |
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Voor wat betreft het toelichten van significante verschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen in de realisatie versus de vastgestelde begroting 2022 zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de staffel die te vinden is in de leeswijzer van dit jaarverslag.
Personele uitgaven
De hogere personele uitgaven op artikel 50 worden grotendeels verklaard doordat er in 2022 middelen aan het apparaatsartikel zijn toegevoegd vanuit het gereserveerde budget voor het Transitiefonds en voor het nieuw opgerichte programma van de DG Regie-Organisatie Landelijk Gebied. De hogere inhuur voor externen komt voort uit het gegeven dat er in 2022 veel specialistische kennis noodzakelijk was. Tijdens de verschillende begrotingsmomenten van het begrotingsjaar hebben de betreffende directies budget ten gunste van het externe inhuur budget geboekt om deze kosten te dekken.
Materiële uitgaven
De hogere materiële uitgaven op artikel 50 worden voornamelijk verklaard door de hogere uitgaven veroorzaakt door de bijdrage aan SSO DICTU. Dit komt door een andere wijze van het doorberekening van tarieven (pay per use) voor DICTU Infra. Hierdoor heeft DICTU in haar kostprijs een omslag gemaakt door het gebruik van memory zwaarder te belasten en het gebruik van databases en storage lager te belasten. Daar tegenover staat een lagere uitputting op het budget voor de werkzaamheden van het Inkoop -en Uitvoeringscentrum en op enkele specifieke budgetten van de Directie Bedrijfsvoering, waaronder het budget voor de thuiswerkvergoeding.
Overige personele uitgaven
De hogere overige personele uitgaven komen voort uit meer gebruik van de Landsadvocaat als raadgevende ondersteuning voor het departement en hoger uitgevallen sociaal plan kosten.
Ontvangsten
De lagere ontvangsten komen voort uit het gegeven dat de systematiek voor de wijze waarop geld wordt ontvangen bij Directie Bedrijfsvoering voor onder andere DICTU en detachees is veranderd. Dit loopt niet meer via de ontvangsten, maar via de uitgaven.
Totaaloverzicht apparaatsuitgaven inclusief agentschappen en ZBO's
In de tabel zijn onder andere de personele en materiële apparaatskosten van de NVWA, ZBO’s en RWT’s vermeld. Deze apparaatskosten worden niet alleen door LNV gefinancierd, maar ook door andere opdrachtgevende ministeries, decentrale overheden en derden. In de agentschapsparagraaf en in Bijlage 1: Toezichtrelaties rwt's en zbo's wordt dit nader toegelicht. De apparaatskosten van de zelfstandige bestuursorganen zonder rechtspersoonlijkheid Grondkamers, Centrale Commissie Dierproeven, Kamer voor de Binnenvisserij en Raad voor Plantenrassen zijn vanwege hun beperkte omvang niet opgenomen in de tabel. Met uitzondering van de Raad voor Plantenrassen is aan deze zelfstandige bestuursorganen personeel afkomstig van RVO.nl, ter beschikking gesteld door de minister. In het geval van de Raad voor Plantenrassen is het ondersteunend personeel afkomstig van Naktuinbouw.
Vastgestelde begroting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Verschil | ||||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie | 126.989 | 138.841 | 149.717 | 153.244 | 173.640 | 150.403 | 23.237 |
Kerndepartement | 126.989 | 138.841 | 149.717 | 153.244 | 173.640 | 150.403 | 23.237 |
Totaal apparaatskosten Agentschappen | 345.312 | 377.218 | 399.236 | 413.528 | 458.888 | 449.724 | 9.164 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) | 345.312 | 377.218 | 399.236 | 413.528 | 458.888 | 449.724 | 9.164 |
Totaal apparaatskosten ZBO's en RWT's | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Staatsbosbeheer (SBB) | 81.053 | 87.864 | 86.226 | 86.669 | 89.785 | 114.600 | ‒ 24.815 |
Ctgb (College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden) | 15.816 | 16.365 | 17.154 | 18.309 | 18.558 | 18.893 | ‒ 335 |
Wageningen Research (WR) | 305.814 | 302.092 | 304.660 | 307.703 | *1 | ‒ | ‒ |
Stichting Bloembollenkeuringsdienst | 8.689 | 9.176 | 8.844 | 9.180 | 9.955 | ‒ | 9.955 |
Stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen (NAK) | 18.748 | 19.204 | 19.695 | 19.411 | ‒ | ‒ | ‒ |
Stichting Controle Orgaan Kwaliteits Zaken (COKZ) | 6.267 | 6.509 | 6.832 | 6.914 | ‒ | 7.461 | ‒ |
Stichting Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB) | 16.673 | 17.680 | 18.786 | 23.285 | 26.549 | 23.231 | 3.318 |
Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (Naktuinbouw) | 28.072 | 30.008 | 30.659 | 31.840 | 35.873 | 34.176 | 1.697 |
Stichting Skal Biocontrole (SKAL) | 4.808 | 5.329 | 6.671 | 9.016 | 11.593 | 11.913 | ‒ 320 |
*1= De jaarrekening van dit zelfstandige bestuursorgaan is niet beschikbaar voor 2022 en zal worden opgenomen in 2023 |