Activa | Passiva | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2022 | 31-12-2021 | 31-12-2022 | 31-12-2021 | |||||
Intra-comptabele posten | ||||||||
1) | Uitgaven ten laste van de begroting | 31.400.530 | 33.112.558 | 2) | Ontvangsten ten gunste van de begroting | 1.257.938 | 784.853 | |
3) | Liquide middelen | 0 | 0 | |||||
4) | Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding | 0 | 4a) | Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding | 30.085.752 | 32.292.891 | ||
5) | Rekening-courant RHB Begrotingsreserve | 280.000 | 275.000 | 5a) | Begrotingsreserves | 280.000 | 275.000 | |
6) | Vorderingen buiten begrotingsverband | 527 | 16.900 | 7) | Schulden buiten begrotingsverband | 57.367 | 51.714 | |
8) | Kas-transverschillen | 0 | 0 | |||||
Subtotaal intra-comptabel | 31.681.057 | 33.404.458 | Subtotaal intra-comptabel | 31.681.057 | 33.404.458 | |||
Extra-comptabele posten | ||||||||
9) | Openstaande rechten | 0 | 0 | 9a) | Tegenrekening openstaande rechten | 0 | 0 | |
10) | Vorderingen | 1.010.217 | 686.038 | 10a) | Tegenrekening vorderingen | 1.010.217 | 686.038 | |
11a) | Tegenrekening schulden | 0 | 0 | 11) | Schulden | 0 | 0 | |
12) | Voorschotten | 17.152.872 | 21.559.620 | 12a) | Tegenrekening voorschotten | 17.152.872 | 21.559.620 | |
13a) | Tegenrekening garantieverplichtingen | 176.676 | 297.146 | 13) | Garantieverplichtingen | 176.676 | 297.146 | |
14a) | Tegenrekening andere verplichtingen | 22.850.908 | 22.502.408 | 14) | Andere verplichtingen | 22.850.908 | 22.502.408 | |
15) | Deelnemingen | 34.188 | 34.188 | 15a) | Tegenrekening deelnemingen | 34.188 | 34.188 | |
Subtotaal extra-comptabel | 41.224.861 | 45.079.400 | Subtotaal extra-comptabel | 41.224.861 | 45.079.400 | |||
Totaal | 72.905.918 | 78.483.858 | Totaal | 72.905.918 | 78.483.858 |
Toelichting op de saldibalans
Intra comptabele posten
Intra comptabele posten zijn de saldi op de grootboekrekeningen die op basis van het bij het Rijk gevoerde begrotings/boekhoudstelsel (verplich tingen-kasstelsel) in een dwingend evenwichtsverband met het kas/ bankboek (inclusief de rekening-courant met Financiën/RHB) worden bijgehouden.
Extra-comptabele posten
Extra-comptabele posten zijn de saldi op de grootboekrekeningen die op grond van het bij het Rijk gevoerde begrotings-/boekhoudstelsel (verplichtingen-kasstelsel) niet in dwingend evenwichtsverband met het intra- comptabele deel van het grootboek worden bijgehouden. Er worden extra grootboekrekeningen voor ingericht, die door middel van aanvullende boekingen worden bijgehouden (vandaar extra-comptabel). De tegenreke ningen die daarbij worden gebruikt, zijn nodig om pro forma het evenwichtsverband in stand te kunnen houden.
De cijfers in de saldibalans zijn vermeld in duizendtallen en afgerond naar boven. Hierdoor kunnen bij het subtotaal en het totaal afrondingsverschillen optreden.
ad 1 en 2) Uitgaven ten laste en –ontvangsten ten gunste van de begroting
Onder de post Uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting worden de gerealiseerde begrotingsuitgaven en -ontvangsten van het jaar opgenomen. De bedragen komen overeen met de bedragen uit de verant woordingsstaat. Door een verschillende afrondingssystematiek kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan (maximaal aantal begrotingsartikelen*1 (in duizenden)) tussen de posten ‘Uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting’ en de bedragen in de Verantwoordingsstaat.
ad 3) Liquide middelen
De post Liquide middelen is opgebouwd uit het saldo van de banken en de contante gelden. Als bedrag voor het banksaldo wordt opgenomen de stand van de bankrekeningen die meelopen in het saldoloos betalings verkeer via de schatkist van het Rijk. Van dit saldo ontvangende ministeries een opgave van de RHB. Het ministerie van VWS heeftvanwege saldoregulatie geen saldo op haar bankrekeningen.
ad 4 en 4a) Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding
Op de rekening-courant met de RHB wordt de financiële verhouding met de schatkist van het Rijk geadministreerd. Opgenomen wordt het bedrag van het laatst verstuurde saldobiljet van de RHB. Het bedrag is per 31 december 2022 in overeenstemming met de opgave van de Rijkshoofd boekhouding.
Ad 5 en 5a) Begrotingsreserves
Een begrotingsreserve is een geoormerkte meerjarige budgettaire voorziening die op een afzonderlijke rekening-courant bij het Ministerie van Financiën wordt aangehouden. Het gaat om een budgettaire voorziening of reserve binnende Rijksbegroting. De reserve blijftmeerjarig beschikbaar voor het doen van uitgaven in latere jaren. Voor elke begrotingsreserve wordt in de administratie van de Rijkshoofdboekhouding een afzonderlijke rekening-courant aangehouden.
Saldo 1-1-2022 | Toevoegingen 2022 | Ontrekkingen 2022 | Saldo 31-12-2022 | Artikel | |
---|---|---|---|---|---|
VWS begrotingsreserve WFZ | 25.000 | 5.000 | 0 | 30.000 | 9 |
Totaal | 25.000 | 5.000 | 0 | 30.000 |
Saldo 1-1-2022 | Toevoegingen 2022 | Ontrekkingen 2022 | Saldo 31-12-2022 | Artikel | |
---|---|---|---|---|---|
VWS begrotingsreserve Stimuleringsregeling wonen en zorg | 50.000 | 0 | 0 | 50.000 | 3 |
Totaal | 50.000 | 0 | 0 | 50.000 |
Saldo 1-1-2022 | Toevoegingen 2022 | Ontrekkingen 2022 | Saldo 31-12-2022 | Artikel | |
---|---|---|---|---|---|
VWS begrotingsreserve Pallas | 200.000 | 0 | 0 | 200.000 | 4 |
Totaal | 200.000 | 0 | 0 | 200.000 |
Begrotingsreserve WFZ
In het kader van de verdere beperking van de risico’s rond de achterborg stelling van het Rijk bij het WFZ wordt er vanaf het jaar 2017 een begro tingsreserve aangelegd voor eventuele schade.
Begrotingsreserve Stimuleringsregeling wonen en zorg
Dit betrof de overheveling binnen artikel 3 van per saldo € 50 miljoen van de stimuleringsregeling woonzorg arrangementen naar het instrument storting/onttrekking begrotingsreserve. De stimuleringsregeling bestaat voor een deel uit een borgstellingsregeling. Voor eventuele verliezen worden middelen gereserveerd. In 2022 hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Begrotingsreserve Pallas
Er wordt een begrotingsreserve garanties aangehouden. In 2022 hebben geen mutaties plaatsgevonden.
ad 6) Vorderingen buiten begrotingsverband
Deze post betreft een uitgavensaldo dat nog van derden moet worden ontvangen (saldo van openstaande vorderingen).
CIBG voert namens VWS een aantal opdrachten uit en heeft als zodanig een kassiersfunctie.
Personeel | 176 | |||
Vordering CIBG | 350 | |||
Totaal | 526 |
ad 7) Schulden buiten begrotingsverband
Deze post betreft een ontvangstensaldo dat nog aan derden moet worden afgedragen (saldo van openstaande schulden).
Ten opzichte van vorig jaar is deze post ca. € 5 miljoen hoger vanwege hogere BTW (ca. € 3 mln.) en hogere loonheffing/premies en ABP afdracht (ca. € 2 mln.).
Loonheffing/ABP | 43.783 | |||
Te betalen BTW | 12.704 | |||
Overig | 880 | |||
Totaal | 57.367 |
ad 8) Kas-transverschillen
Op deze post wordenbedragen opgenomen welke zijn verantwoord in de uitgaven en ontvangsten, maar nog niet daadwerkelijk per kas zijn uitgegevenen ontvangen. Deze post is alleen van toepassing op Hoofdstuk 9A (Nationale Schuld).
ad 9 en 9a) Openstaande rechten
Openstaande rechten zijn vorderingen die niet voortvloeien uit met derden te verrekenen begrotingsuitgaven, maar die op andere wijze zijn ontstaan. Zo kunnen rechten ontstaan doordat conform wettelijke regelingen vastge stelde aanslagen aan derden wordenopgelegd (bijvoorbeeld belastingen, college- en schoolgelden).Openstaande rechten doen zich bij het ministerie van VWS niet voor.
ad 10 en 10a) Vorderingen
Vorderingen kunnen zijn voortgevloeid uit wettelijke heffingen, vorderingen van eerder gedane voorwaardelijke uitgaven en vorderingen uit verkoop of dienstverlening.
Vanaf verantwoordingsjaar 2017 worden de vorderingen met betrekking tot de zorgtoeslag verwerkt in de saldibalans van VWS (budgettair verant woordelijke departement). Het totaal aan vorderingen zorgtoeslag bedraagt
€ 487,6 miljoen.
Toeslagjaar | Openstaand 1-1-2022 | Ingestelde vorderingen | Ontvangsten | Afboekingen | Openstaand 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|---|
t/m 2019 | 219.745 | 16.231 | 64.016 | 18.050 | 153.910 |
2020 | 182.446 | 44.408 | 111.936 | 2.906 | 112.012 |
2021 | 56.424 | 322.344 | 212.275 | 2.017 | 164.476 |
2022 | ‒ 3 | 166.392 | 108.826 | 304 | 57.259 |
2023 | ‒ 35 | ‒ 35 | |||
Totaal | 458.612 | 549.340 | 497.053 | 23.277 | 487.622 |
t/m 2019 | 43.575 | |||
2020 | 10.163 | |||
2021 | 59.198 | |||
2022 | 409.658 | |||
Totaal | 522.594 |
Het vorderingensaldo (exclusief zorgtoeslag) van € 522,6 miljoen bestaat voornamelijk uit:
• vorderingen voor een bedrag van € 365,0 miljoen voornamelijk in verband met afgerekende subsidie-voorschotten;
• vordering uit hoofde van een geëffectueerde aanspraak op een garantie van € 21,6 miljoen. Een civielrechtelijke procedure door de Landsad vocaat loopt, naar verwachting zal het grootste gedeelte van deze vordering niet te verhalen zijn;
• vordering van € 43,4 miljoen wegens niet nagekomen leveringsplicht van mondkapjes;
• vorderingen met betrekking tot het innen van opgelegdebestuurlijke boetes uit hoofde van de Warenwet, Drank- en Horecawet, Tabakswet van € 7,6 miljoen.
De op termijn opeisbarevorderingen van € 29,3 miljoen. Deze zijn hierna toegelicht.
Direct opeisbaar | 980.880 | |||
Op termijn opeisbaar | 29.336 | |||
Geconditioneerd | 0 | |||
Totaal | 1.010.216 |
• vordering die op termijn opeisbaar is, betreft een vordering van € 9,2 miljoen met betrekking tot correctie aansluitverschil AFBZ bij het CAK. Dit bedrag zal met ingang van het jaar 2019 tot en met 2025 met gelijke bedragen van € 2,3 miljoen worden verlaagd. In 2022 is een bedrag van € 2,3 miljoen ontvangen. De stand per 31-12-2022 was € 4,6 miljoen;
• vordering die op termijn opeisbaar is, betreft een vordering van € 5,0 miljoen van PD-ALT (onderdeel VWS) op de eigenaar van het RIVM terrein (PSP). Deze wordt verrekend met toekomstige verplichtingen rondom het schoon opleveren van het terrein (na verhuizing RIVM naar de nieuwbouw) aan PSP;
• vordering die op termijn opeisbaar is, betreft een lening aan Stg. Voorbereiding Pallas van € 8 miljoen, die uiterlijk in 2025 wordt afgelost;
• vordering die op termijn opeisbaar is, betreft een vordering van de Europese Commissie van € 46,7 miljoen uit 2020 die binnen vijf jaar wordt afgelost. De stand is nu € 11,7 miljoen.
ad 11 en 11a) Schulden
Extra-comptabele schulden zijn schulden die zijn voortgevloeid uit ontvangsten ten gunstevan de begroting. Het gaat om bedragendie binnen begrotingsverband zijn geboekt en waarvoor nog op termijn een verrekening plaats zal vinden. Het Ministerie van VWS heeft geen schulden.
ad 12 en 12a) Voorschotten
Voorschotten zijn bedragen die aan derden zijn betaald vooruitlopend op later definitief vast te stellen of af te rekenen bedragen.
Vanaf verantwoordingsjaar 2017 worden de voorschotten met betrekking tot de toeslagregeling zorgtoeslag niet meer opgenomen in de saldibalans van het Ministerie van Financiën, maar verwerkt in de saldibalans van VWS (budgettair verantwoordelijk departement). De uitgaven die hiermee samenhangen zijn verantwoord onder de post uitgaven van artikel 8. In de onderstaande specificaties worden de openstaande voorschotten van het Ministerie verantwoord naar ouderdom, artikel en instrument. Het totaal aan voorschotten zorgtoeslag bedraagt € 6.473,7miljoen.
Saldo 1-1-2022 | Verstrekt | Afgerekend | Openstaand 31-12-2022 | ||
---|---|---|---|---|---|
t/m 2019 | 992.232 | 0 | 503.549 | 488.683 | |
2020 | 5.019.895 | 0 | 3.928.671 | 1.091.224 | |
2021 | 9.501.783 | 0 | 6.403.594 | 3.098.189 | |
2022 | 0 | 6.519.533 | 518.449 | 6.001.084 | |
Totaal | 15.513.910 | 6.519.533 | 11.354.263 | 10.679.180 |
Toeslagjaar | Openstaand 1-1-2022 | Verstrekt in 2022 | Afgerekendin 2022 | Openstaand 31-12-2022 | |
---|---|---|---|---|---|
t/m 2018 | 4.948 | 0 | 2.716 | 2.232 | |
2019 | 46.572 | 0 | 40.198 | 6.374 | |
2020 | 245.040 | 0 | 193.624 | 51.416 | |
2021 | 5.291.607 | 95.065 | 5.057.296 | 329.376 | |
2022 | 457.543 | 4.982.418 | 0 | 5.439.961 | |
2023 | 0 | 644.333 | 644.333 | ||
Totaal | 6.045.710 | 5.721.816 | 5.293.834 | 6.473.692 |
In de onderstaande tabel is het saldo van de openstaande voorschotten per instrument op artikelniveau groter dan € 50,0 miljoen weergegeven.
Art | Omschrijving | Instrument | 31-12-2022 |
---|---|---|---|
1 | Volksgezondheid | Bijdrage aan agentschappen | 1.378.300 |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.236.756 | ||
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s | 961.882 | ||
Opdrachten | 217.887 | ||
Subsidies | 1.195.230 | ||
2 | Curatieve Zorg | Bekostiging | 93.662 |
Bijdragen aan agentschappen | 70.959 | ||
Opdrachten | 224.056 | ||
Subsidies | 667.733 | ||
3 | Langdurige zorg en ondersteuning | Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 207.671 |
Opdrachten | 55.526 | ||
Subsidies | 449.579 | ||
4 | Zorgbreed beleid | Bekostiging | 176.139 |
Bijdrage aan agentschappen | 80.157 | ||
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 311.083 | ||
Subsidies | 1.546.221 | ||
5 | Jeugd | Bijdragen aan medeoverheden | 205.836 |
Subsidies | 137.058 | ||
6 | Sport en bewegen | Bijdragen aan medeoverheden | 473.517 |
Subsidies | 301.297 | ||
7 | Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II | Inkomensoverdrachten | 373.409 |
Subsidies | 54.030 | ||
8 | Tegemoetkoming specifieke kosten | Inkomensoverdrachten | 6.473.692 |
9 | Algemeen | Bijdrage aan (int.)nationale organisaties | 67.912 |
Voorschotten groter dan € 100,0 miljoen zijn hieronder toegelicht:
Artikel 1 Volksgezondheid
De openstaande voorschotten hebben met name betrekking op bijdragen aan het RIVM (€ 1.266,3 miljoen), Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (€ 111,8 miljoen), GGD regio Utrecht (€ 123,6 miljoen), GGD Rotterdam Rijnmond (€ 115,9 miljoen), GGD Amsterdam (€ 112,3 miljoen), LCCB (€ 529,1 miljoen) en Zorgonderzoek Nederland (€ 432,8 miljoen). Verder hebben de openstaande voorschotten op dit artikel betrekking op opdrachten aan Mediq Nederland BV (€ 119,6 miljoen) en subsidies aan SNPG (€ 184,1 miljoen) en Stichting Bevolkingsonderzoek Nederland (€ 138,3 miljoen).
Artikel 2 Curatieve Zorg
De openstaande voorschotten hebben met name betrekking op opdrachten aan Mediq Nederland BV (€ 133,0 miljoen) en subsidie aan Stichting Voorbereiding PALLAS-reactor (€ 168,0 miljoen).
Artikel 3 MO en LZ
De openstaande voorschotten hebben met name betrekking op bijdrage aan Centrum Indicatiestelling Zorg (€ 106,9 miljoen) en subsidie aan Stichting VILANS (€ 137,7 miljoen).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Deopenstaande voorschotten hebben met name betrekking op bijdragen aan het CAK (€ 124,1 miljoen), subsidie aan de Coöperatief Samenwerkende Regio’s (€ 290,5 miljoen)en bekostiging van RCN Zorgcontracten ZJCN voor verschillende organisaties (€ 176,1 miljoen).
Artikel 6 Sport
De openstaande voorschotten hebben met name betrekking op subsidie aan het NOC*NSF (€ 153,1 miljoen).
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II
De openstaande voorschotten op dit artikelhebben betrekking op de wetten Wereldoorlog II aan de Sociale Verzekeringsbank (€ 373,4 miljoen).
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
De openstaande voorschotten op dit artikel hebben met name betrekking op de zorgtoeslag (€ 6.473,7 miljoen).
ad 13 en 13a) Garantieverplichtingen
Onder deze post is het saldo van de garantieverplichtingen opgenomen. Een garantieverplichting is een voorwaardelijke financiële verplichting, die pas tot uitbetaling komt als zich bij de wederpartij een bepaalde omstan digheid (realisatie van een risico) voordoet. Een verschil tussen een garan tieverplichting en een andere verplichting is dat de hoofdsom van een garantie veelal niet of slechtsgedeeltelijk tot uitbetaling zal komen.
Stand per 1 januari 2022 | 807.640 |
Verleende garanties in het verslagjaar | 2269 |
Verleende garanties in het verslagjaar als gevolg van herfinanciering | 0 |
Vervallen garanties in het verslagjaar | 99133 |
Vervallen garanties in het verslagjaar als gevolg van herfinancieringen | 0 |
Stand per 31 december 2022 | 710.776 |
Stand per 1 januari 2022 | 186.713 |
Stortingen in het verslagjaar (inclusief herfinancieringen) | 2.269 |
Aflossingen/afboekingen in het verslagjaar (inclusief herfinancieringen) | 37431 |
Stand per 31 december 2022 | 151.551 |
Stand per 1 januari 2022 | 22.624 |
Stortingen in het verslagjaar | 0 |
Aflossingen/afboekingen in het verslagjaar | 0 |
Stand per 31 december 2022 | 22.624 |
Stand in SAP per 1 januari 2022 | 87.810 |
Aangegane verplichtingen | 0 |
Tot betaling gekomen verplichtingen | 0 |
Negatieve bijstellingen | 85.310 |
Stand per 31 december 2022 | 2.500 |
Stichting Open Nederland (SON) die testcapaciteit voor toegangstesten heeft georganiseerd om de samenleving zoveel mogelijk open te houden, heeft een verzekering gevonden die met terugwerkende kracht per 21 april 2021 ingaat. Deze verzekering dekt niet alles. Het ministerie van VWS heeft daarom een garantie verstrekt met een plafond van € 2,5 miljoen voor mogelijke juridische kosten en claims die niet gedekt worden door de verzekering. De Stichting heeft dit comfort nodig om de leden van de raad van toezicht en de leden van het bestuur de zekerheid te kunnen bieden dat zij geen persoonlijke schade kunnen ondervinden van hun functie. Het toetsingskader is opgenomen in de bijlage van de achtste incidentele suppletoire begroting van 2022.
ad 14 en 14a) Andere verplichtingen
De post openstaande verplichtingen vormt het saldo van de aangegane verplichtingen, hierop verrichte betalingen en negatieve bijstellingen van in eerdere begrotingsjaren aangegane verplichtingen.
Stand per 1 januari 2022 | 22.502.407 |
Aangegane verplichtingen | 31.698.423 |
Technische correctie | 50.6061 |
Tot betaling gekomen verplichtingen | 31.400.529 |
Stand per 31 december 2022 | 22.850.907 |
In de onderstaande tabel is het saldo van de openstaande verplichtingen per instrument op artikelniveau groter dan € 50,0 miljoen weergegeven.
Art | Omschrijving | Instrument | 31-12-2022 |
1 | Volksgezondheid | Bijdrage aan agentschappen | 569.257 |
Bijdrage aan medeoverheden | 62.239 | ||
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 950.202 | ||
Opdrachten | 446.012 | ||
Subsidies | 389.319 | ||
2 | Curatieve Zorg | Bekostiging | 3.078.200 |
Subsidies | 248.570 | ||
3 | Langdurige zorg en ondersteuning | Bekostiging | 15.283.300 |
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 136.185 | ||
Subsidies | 206.700 | ||
4 | Zorgbreed beleid | Bekostiging | 130.624 |
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 261.178 | ||
Subsidies | 472.280 | ||
5 | Jeugd | Subsidies | 57.338 |
6 | Sport | Subsidies | 70.143 |
7 | Oorlogsgetroffenen | Inkomensoverdrachten | 183.137 |
Negatieve bijstellingen
Er zijn in 2022 vier omvangrijke negatieve bijstellingen van eerder aangeganeverplichtingen geweest die toelichting behoeven.Hierbij is een grens gehanteerd van € 25 miljoenvoor de beleidsartikelen en 10% voor het apparaatsartikel met een minimum van € 1 miljoen.
• Negatieve bijstelling van een vaccin verplichting (€ 33,8 miljoen).
• Open House sneltesten: VWS heeft in dit dossier aan alle juridische verplichtingen voldaan en er is geen grond om nog een bedrag aan verplichtingen open te laten staan (€ 28,8 miljoen).
• Stichting Open Nederland: Dit betreft een correctie om de openstaande verplichting in lijn te brengen met de uitgaven die op dit dossier maximaal nog kunnen worden verwachtvoor VWS. De reguliere kosten zijn in 2022 grotendeels afgerekend. In 2023 vindt nog een eindafre kening plaats die betrekking heeft op de resterende werkzaamheden in het kader van de afbouw en finale afwikkeling (€ 47,4 miljoen).
• Zorginstituut Nederland: Lopende het jaar 2022 zijn er wijzigingen geweest op de afgegeven bedragen naar aanleiding van de bijgestelde ramingen van het CentraalPlanbureau (CPB) in het Centraal Economisch Plan (CEP 2022) en de Macro Economische Verkenning (MEV 2023). Op basis hiervan is de rijksbijdrage WLZ verlaagd (€ 350,0 miljoen).
Openstaande verplichtingen groter dan € 100,0 miljoen zijn hieronder toegelicht:
Artikel 1 Volksgezondheid
De openstaande verplichtingen op dit artikel hebben met name betrekking op bijdragen aan het RIVM (€ 440,7 miljoen), Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (€ 122,4 miljoen), ZonMw (€ 950,2 miljoen), opdracht voor vaccins (€ 390,0 miljoen) en subsidie aan Stichting Bevolkingsonderzoek Nederland (€ 138,3 miljoen).
Artikel 2 Curatieve Zorg
De openstaande verplichtingen op dit artikel hebben betrekking op Rijksbij drage tot 18 jaar (€ 3.078,2 miljoen).
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
De openstaande verplichtingen op dit artikel hebben betrekking op bijdrage kosten in kortingen (€ 4.883,3 miljoen) en Rijksbijdrage Wlz (€ 10.400,0 miljoen).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
De openstaande verplichtingen op dit artikel hebben grotendeels betrekking op bijdragen aan CAK (€ 117,9 miljoen) en Centrum Indicatiestelling Zorg (€ 119,8 miljoen) en subsidie aan Coöperatief Samenwerkende Regio’s (€ 261,0 miljoen).
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II
De openstaande verplichtingen op dit artikelhebben betrekking op de uitke ringslasten aan de Sociale Verzekeringsbank (€ 183,1 miljoen).
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Achterborg
Het Ministerie van VWS is achterborg voor het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ). Het totaalbedrag aan uitstaande verplichtingen is, volgens informatie van het WFZ, € 6.146,8 miljoen. Dit bedrag is de uitstaande restschuld per 2022. Het Ministerie van VWS staat daadwerkelijk borg, indien het risicovermogen van het WFZ en de obligoverplichting van 3% van het restant geborgde leningen van de deelnemers tezamen niet voldoende is om het WFZ aan zijn verplichtingen jegens geldgevers te laten voldoen. Via renteloze leningen van VWS aan het WFZ wordt in die situatie invulling gegeven aan het borg staan.
Lopende geschillen
De lopende juridische geschillen hebben een mogelijke financiële impact van circa € 155,9 miljoen.
Risico btw en invoerrechten goederen LCH-voorraad
Op 17 oktober 2022 is met de Belastingdienst afgestemd dat VWS vanaf de start van de LCH activiteiten begin 2020 heeft gehandeld als ondernemer voor de btw. Verder is afgestemd dat bij verkoop, donatie of verwerking van goederen uit de bestaande voorraad het recht op aftrek volledig in stand blijft. In die gevallen is volgens de Belastingdienst geen herziening of onttrekking aan de orde. Dat betekent dat VWS niet langer het risico loopt een deel van de in de afgelopen jaren in aftrek gebrachte btw (dan wel nog te effectueren aftrek) terug te moeten betalen.
Op 30 januari 2023 is overeenstemming bereikt met de Douane over een volledige afhandeling van de douane-administratie en de mogelijke claim die daarop rust als de goederen niet volgens de voorwaarden van de vrijstelling bij invoer zouden worden aangewend. Aan de Douane zal worden verzocht om de bestaande voorraad goederen die met de invoervrijstelling zijn ingevoerd volledig uit de vergunning te halen. Hierover dienen invoerrechten te worden betaald. Op basis van de gemaakte afspraken is ingeschat dat circa € 0,2 miljoen aan invoerrechten in 2023 betaald dient te worden.
ad 15 en 15a) Deelnemingen
Per1 januari 2021 is IntravaccB.V. operationeel en formeel de eerste beleidsdeelneming van het ministerie van VWS. Begin 2020 was Intravacc in een ver gevorderd stadium om geprivatiseerd te worden. In verband met deze beoogde privatisering heeft het ministerie toen besloten om een CEO aan te stellen. Als gevolg van het uitbreken van de coronapandemie heeft de toenmalige minister dit verkoopproces «on hold» gezet. De pandemie was de belangrijkste aanleiding om de voorgenomen verkoop uit te stellen en de B.V. voorlopig in de handen van de staat te houden. In de raamover eenkomst van december 2020 die is afgesloten tussen Intravacc B.V. en het ministerie van VWS is vastgelegd dat Intravacc maximaal 2 jaar als beleidsdeelneming wordt aangehouden en dat een missionair kabinet hierover een formeel een besluit zal nemen. Met het besluit om Intravacc verder op afstand te plaatsen blijft de afspraak gelden dat publiekebelangen dienen worden gewaarborgd.
Deelnemingen dienen volgens de Rijksbegrotingsvoorschriften in beginsel gewaardeerd te worden op basis van de oorspronkelijke aankoopprijs. Aangezien Intravacc BV niet is aangekocht, is een aankoopprijs niet voorhanden. Een benadering van de aankoopkosten is de waarde van het eigen vermogen op de openingsbalans 01-01-2021 (34,2 mln.). Deze waarde vormt overigens geen indicatie voor de waarde die bij een eventuele verkoop van Intravacc BV kan worden verkregen.
De voorgenomen verkoop van Intravacc BV is onderwerp van discussie in de Tweede Kamer.
Stand per 1 januari 2022 | 34.188 |
Mutaties 2022 | 0 |
Stand per 31 december 2022 | 34.188 |