Base description which applies to whole site

10.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

De Dienst Justitiële Inrichtingen levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsb enemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen.

Tabel 48 Staat van baten en lasten per 2023 (x € 1.000)

Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2023

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil(3) = (2) - (1)

Realisatie t-1 (4)

     

Baten

    

Omzet

2.900.982

2.975.089

74.107

2.716.857

- Omzet moederdepartement

2.830.982

2.883.969

52.987

2.626.530

- Omzet overige departementen

4.000

8.391

4.391

11.430

- Omzet derden

66.000

82.729

16.729

78.897

Rentebaten

0

23.637

23.637

2.235

Vrijval voorzieningen

0

4.050

4.050

2.760

Bijzondere baten

0

30.388

30.388

17.686

Totaal baten

2.900.982

3.033.164

132.182

2.739.538

     

Lasten

    

Apparaatkosten

1.598.208

1.644.425

46.217

1.482.837

-Personele kosten

1.418.411

1.386.932

‒ 31.479

1.267.569

waarvan eigen personeel

1.213.411

1.148.615

‒ 64.796

1.082.538

waarvan inhuur externen

120.000

126.878

6.878

115.309

waarvan overige personele kosten

85.000

111.439

26.439

69.722

-Materiële kosten

179.797

257.493

77.696

215.268

waarvan apparaat ICT

109.797

141.975

32.178

125.040

waarvan bijdrage aan SSO's

30.000

37.287

7.287

33.793

waarvan overige materiële kosten

40.000

78.231

38.231

56.435

Materiële programma kosten

1.265.224

1.348.973

83.749

1.189.805

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

4.000

7.364

3.364

6.639

-Materieel

3.500

7.295

3.795

6.298

waarvan apparaat ICT

500

638

138

687

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

3.000

6.657

3.657

5.611

-Immaterieel

500

69

‒ 431

341

Overige lasten

33.550

44.215

10.665

38.155

waarvan dotaties voorzieningen

33.550

38.527

4.977

33.124

waarvan bijzondere lasten

0

5.688

5.688

5.031

Totaal lasten

2.900.982

3.044.977

143.995

2.717.436

     

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

‒ 11.813

‒ 11.813

22.102

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

‒ 11.813

‒ 11.813

22.102

Het negatieve exploitatieresultaat ad € 11,8 mln. wordt o.a. veroorzaakt door de toevoeging van de bijdrage voor de bedrijfsvoering aan het eigen vermogen, de gestegen prijzen van energie en de gestegen kosten voor overig personeel, ICT en inkoop Forensische Zorg.

Baten

Omzet moederdepartement

Tabel 49 Omzet moederdepartement (x € 1.000)
 

2023

2022

Bijdrage

2.834.730

2.576.089

Diverse dienstverlening Overig JenV

17.275

21.047

Diverse dienstverlening Agentschappen JenV

31.964

29.394

Totaal

2.883.969

2.626.530

De stand van de departementale verantwoording volgens de diverse begrotingsartikelen in IBOS bedraagt in 2023 € 2.954,0 mln. Op deze stand is een aantal mutaties (- € 5,2 mln.) als gevolg van mutaties in vooruitontvangen en terug te betalen bijdrage verantwoord. Daarnaast zijn er nog overige mutaties zoals het niet in de omzet moederdepartement opnemen van de mutaties van het eigen vermogen voor bijdragen van het moederdepartement in bedrijfsvoering (- € 49,9 mln.), en de terug te betalen OPF 2022/2023 (- € 68,6 mln.). De via de bijdrage (IBOS) verrekende kosten voor DJI (+ € 4,4 mln.) dienen bij omzet te worden opgeteld.Deze mutaties leiden uiteindelijk tot omzet moederdepartement zoals deze in de Staat van baten en lasten is verantwoord.

Tabel 50 Overzicht omzet moederdepartement (x € 1 mln.)

Omschrijving

2023

Omzet moederdepartement

2.884,0

  

waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

 

Waarvan PxQ

2.637,4

  

waarvan overige bijdragen van het moederdepartement

 

Loon en prijsbijstelling

147,5

kwaliteitskader FZ

10,0

capaciteit BES

12,5

reintegratie gedetineerden

8,1

capaciteit voor vreemdelingen met ernstig psychiatrische problematiek (COA en bestuursrechtelijk)

8,0

3e groepsleider

3,0

Overige niet bij p*q inbegrepen

8,3

  

waarvan overige ontvangsten van het moederdepartement

 

Overige ontvangsten uit dienstverlening aan JenV

49,2

Voor Gevangeniswezen, Vreemdelingenbewaring en Penitentiar Psychiatrische Centra is met het departement overeengekomen dat de financiering in 2023 plaatsvindt tegen een vaste capaciteit van 11.100 plaatsen.

Omzet overige departementen

Tabel 51 Omzet overige departementen (x € 1.000)
 

2023

2022

Dienstverlening overige ministeries

8.391

11.430

Totaal

8.391

11.430

Omzet derden

Tabel 52 Omzet derden (x € 1.000)
 

2023

2022

Opbrengst arbeid

27.302

25.773

Opbrengst verhuur overig en facilitaire dienstverlening

826

281

Opbrengst afrekeningen inkoop forensische zorg

8.215

6.129

Opbrengst exploitatie VN en ICC plaatsen

7.641

7.994

Opbrengst verhuur celcapaciteit (incl. cellen politie)

4.523

4.375

Opbrengsten bewakings- en beveiligingsdiensten

8.900

8.859

Opbrengsten vervoer

1.112

833

Opbrengst inning eigen bijdrage

11

21

Opbrengst C.O.A. / C.A.K.

8.067

7.208

Afrekening Jeugdinrichtingen/overige subsidies en bijdragen

3.724

7.093

Overige omzet derden

12.408

10.331

Totaal

82.729

78.897

Opbrengsten arbeidHet betreft hier de bruto externe opbrengst van de arbeid en de winkels ten behoeve van de gedetineerden € 27,3 mln. (2022: € 25,8 mln.). De kosten van de arbeid zijn verdisconteerd in de programmakosten (inzet, grond- en hulpstoffen, kosten machines, onderhoudskosten etc.) en apparaatskosten voor wat betreft de personele inzet.

Overige opbrengstenDe overige opbrengsten zijn grotendeels gelijkgebleven in vergelijking met 2022 behoudens een eenmalige meevaller vanwege de uitkomsten van de materiële controle bij de instellingen die Forensische Zorg leveren.

RentebatenDJI kent een positief saldo op de Rekening Courant.De rentebaten (€23,6 mln.) bestaan vooral uit de ontvangen rente op het saldo van de Rekening-Courant ministerie bij het Ministerie van Financiën in 2023. Deze rentebaten zijn in 2023 fors toegenomen vanwege de gestegen rente.

Vrijval uit voorzieningenDe vrijval uit voorzieningen komt voort uit het actualiseren van voorzieningen. Indien het niet langer waarschijnlijk is dat een uitstroom van middelen noodzakelijk zal zijn om de verplichtingen af te wikkelen, valt de voorziening vrij (€ 4,1 mln.).

Bijzondere batenDe bijzondere baten bestaan voornamelijk uit een extra opbrengst van € 4,5 mln. uit verkoop/verhuur van voormalige DJI-panden. Daarnaast is er een uitspraak geweest in het geschil met een IT-leverancier. Dit levert een bedrag ad € 9,0 mln.. Tevens is een correctie doorgevoerd in de jaarrekening zodat de uitstaande leningen richting Pompestichting (Pro persona) en de Rooyse Wissel juist worden verantwoord. Dit levert een eenmalige bate op van € 16,9 mln.

Lasten

Apparaatskosten

a. Personele kosten

Tabel 53 Personele kosten (x € 1.000)
 

2023

2022

Waarvan eigen personeel

1.148.615

1.082.538

Waarvan externe inhuur

126.878

115.309

Waarvan overige personele kosten

111.439

69.722

Totaal

1.386.932

1.267.569

De personeelskosten zijn in 2023 verantwoord voor een bedrag van € 1.148,5 mln. (2022: € 1.082,5 mln.). Het verschil tussen 2022 en 2023 wordt o.a. veroorzaakt door de CAO-verhoging per 1 april 2023 van 3%. Tevens is er in april 2023 nog eenmalig aan alle medewerkers een bedrag ad € 450 uitbetaald. Dit heeft ook doorwerking in o.a. kosten IKB, sociale lasten en diverse premies.Daarnaast is de DJI bezig met een forse wervingscampagne. Hierdoor is er sprake van een stijging van het aantal personeelsleden met 304 FTE ten opzichte van 2022. De stijging van de kosten externe inhuur (€ 11,5 mln.) wordt grotendeels veroorzaakt doordat niet alle vacatures konden worden ingevuld met name op het gebied van psychiaters en beveiligingspersoneel. De stijging van de post overige personeelskosten wordt veroorzaakt door de fors hogere kosten voor te betalen verlof (IKB/wettelijke uren).

b. Materiële apparaatskosten

Tabel 54 Materiële kosten (x € 1.000)
 

2023

2022

Waarvan apparaat ICT

141.975

125.040

Waarvan bijdrage aan SSO's

37.287

33.793

Waarvan overige materiële kosten

78.231

56.435

Totaal

257.493

215.268

De ICT kosten zijn gestegen vanwege de toegenomen kosten van JIO in verband met de loonstijging en materiële kosten. De bijdrage SSO’s betreft o.a. de Rijksbeveiligingsorganisatie, de dienstverlening van O&P Rijk inzake de bedrijfsartsen en de kosten van het RVB inzake de huur van kantoorpanden. Ook dit betreft de reguliere inflatiestijging.

c. Materiële programmakosten

Tabel 55 Materiële programmakosten (x € 1.000)
 

2023

2022

Financiering particuliere instellingen Jeugd

75.907

68.663

Inkoop forensische zorg

860.202

771.944

Subsidies overig

3.891

3.467

Gebruikersvergoeding RVB programma

120.800

107.610

Overige huisvestingskosten programma

115.690

84.641

Kosten justitieel ingeslotenen

114.163

93.428

Materiële kosten arbeid justitiabelen

33.971

30.505

Kosten arrestanten politiebureaus

1.679

1.145

Overige exploitatiekosten programma

22.670

28.402

Totaal

1.348.973

1.189.805

De kosten Forensische zorg zijn gestegen vanwege een iets hogere productie dan in 2022 en een aangepaste regeling voor de transitieprestatie. De stijging bij overige huisvestingskosten wordt veroorzaakt door een stijging in de energielasten van € 28 mln.De kosten van het nieuwe voedingscontract zijn beduidend hoger, namelijk € 16 mln. Dit veroorzaakt grotendeels de stijging van de kosten justitieel ingeslotenen.

Tabel 56 Afschrijvingskosten (x € 1.000)
 

2023

2022

Materieel vaste activa

7.295

6.298

Immaterieel vaste activa

69

341

Totaal

7.364

6.639

De stijging wordt onder meer veroorzaakt door investeringen in beveiligingssystemen en celbussen.

Dotaties aan voorzieningen

Tabel 57 Dotaties voorzieningen (x € 1.000)
 

2023

2022

Dotaties aan voorzieningen

38.527

33.124

Totaal

38.527

33.124

De dotaties aan de voorzieningen hebben vooral betrekking op nieuwe instroom van medewerkers in de Substantieel Bezwarende Functies (SBF) -regeling (€ 32,3 mln.). Daarnaast is er als gevolg van actualisering van de overige voorzieningen die betrekking hebben op personele voorzieningen een bedrag ad € 4,2 mln. gedoteerd. Verder is er door uitbreiding van het af te wikkelen tijdvak een bedrag aan € 2,1 mln. aan de voorziening Zorgkosten in detentie gedoteerd.

Saldo van baten en lastenOver 2023 is een negatief exploitatieresultaat ad € 27,6 mln. gerealiseerd. Dit komt overeen met circa 1% van de totale omzet in 2023.

Tabel 58 Balans per 31 december 2021 (x € 1.000)
 

31-12-2023

31-12-2022

Activa

  

Vaste Activa

40.286

25.970

Immateriële activa

76

145

Materiële vaste activa

40.210

25.825

waarvan grond en gebouwen

190

51

waarvan installaties en inventarissen

37.715

22.297

waarvan overige materiële vaste activa

2.305

3.477

Financiële Vaste Activa

15.884

0

Vlottende Activa

761.975

821.991

- Voorraden en onderhanden projecten

22.400

15.567

- Debiteuren

29.827

30.736

- Overige vorderingen en overlopende activa

140.586

109.280

- Liquide middelen

569.162

666.408

Totaal Activa

818.145

847.961

   

Passiva

  

Eigen vermogen

138.134

100.092

- Exploitatiereserve

149.947

77.990

- Onverdeeld resultaat

‒ 11.813

22.102

Voorzieningen

65.510

62.570

Kortlopende schulden

614.501

685.299

- Crediteuren

50.274

79.884

- Belastingen en premies sociale lasten

788

1.153

- Overige schulden en overlopende passiva

563.439

604.262

Totaal Passiva

818.145

847.961

Toelichting op de debetzijde van de balans
Tabel 59 Financiële vaste activa (x € 1.000)
 

Stand01-01-2023

Correcties 2023

Aflossing 2023

Nog te ontvangen kortlopend

Stand31-12-2023

Financiële vaste activa

0

17.958

‒ 1.037

‒ 1.037

15.884

Totaal

0

17.958

‒ 1.037

‒ 1.037

15.884

In afwijking van de Regeling Agentschappen (art. 33) zijn in het verleden verstrekte leningen aan 2 stichtingen (particuliere zorginstellingen) opgenomen in de balans van 2023. De leningen zijn vanaf 1999 t/m 2005 aanvankelijk verstrekt als bouwsubsidie aan de Pompe Stichting (Pro persona) en aan de Rooyse Wissel. Vervolgens zijn deze omgezet in een lening. Het zijn verschillende leningen met uiteenlopende looptijden voor bouwprojecten van deze zorginstellingen. Jaarlijks wordt de rente en aflossing in rekening gebracht bij de desbetreffende organisaties. Deze leningen zijn niet eerder gepresenteerd in de jaarrekening van DJI. In 2023 heeft DJI besloten deze leningen op te nemen in de jaarrekening en te verantwoorden als financieel vast actief.

Tabel 60 Debiteuren (x € 1.000)
 

31-12-2023

31-12-2022

Debiteuren

34.983

39.586

-/- Voorziening dubieuze debiteuren

‒ 5.156

‒ 8.850

Totaal

29.827

30.736

   

Nadere specificatie

31-12-2023

31-12-2022

Debiteuren moederdepartement

15.083

13.311

Debiteuren andere ministeries

607

2.369

Debiteuren derden

19.293

23.906

Totaal

34.983

39.586

Tabel 61 Overige vorderingen en overlopende activa (x € 1.000)
 

31-12-2023

31-12-2022

Vooruitbetaalde bedragen

47.283

44.058

Personele (salaris)voorschotten

540

370

Overige vorderingen en overlopende activa

92.763

64.852

Totaal

140.586

109.280

   

Nadere specificatie

31-12-2023

31-12-2022

Overige vorderingen en overlopende activa van moederdepartement

37.536

22.546

Overige vorderingen en overlopende activa van andere ministeries

42.703

48.573

Overige vorderingen en overlopende activa van derden (buiten het Rijk)

60.347

38.161

Totaal

140.586

109.280

Tabel 62 Specificatie overige vorderingen en overlopende activa(x € 1.000)
 

31-12-2023

31-12-2022

Nog te ontvangen afrekeningen inzake Forensische zorg

23.767

9.495

Nog te ontvangen ESF Subsidies particuliere + rijksinstellingen

3.822

17.404

Nog te ontvangen RVB inzake huisvestingskosten

259

12.491

Nog te ontvangen ihkv verhuur celcapaciteit VN/ICC

1.930

2.076

Nog te ontvangen bedrag uitspraak geschil met IT-leverancier

9.024

0

Nog te ontvangen rente RC MinFin

23.581

0

Overige voorschotten

540

370

Vooruitbetaalde bedragen

47.283

44.058

Overige vorderingen diverse inrichtingen

30.380

23.386

Totaal

140.586

109.280

Incidentele posten Forensische Zorg uit oude jaren staan per 31-12-2023 nog open. Dit betreft o.a. de afrekening inzake doelmatigheidsindicatoren ad € 1,1 mln. en de transitieprestatie 2022 € 10,4 mln. die in 2023 zijn vastgesteld.

Toelichting op de creditzijde van de balans
Tabel 63 Ontwikkeling eigen vermogen (x € 1.000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2023

2.975.089

138.134

5%

2022

2.716.857

100.092

4%

2021

2.651.618

‒ 1.450

0%

Tabel 64 Eigen vermogen (x € 1.000)
 

Exploitatiereserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2023

77.990

22.102

100.092

Onverdeeld resultaat 2022 (+/-)

22.102

‒ 22.102

0

Toevoeging door moederdepartement (+)

49.855

0

49.855

Storting aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Onverdeeld resultaat 2023 (+/-)

0

‒ 11.813

‒ 11.813

Stand 31-12-2023

149.947

‒ 11.813

138.134

Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar.

Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2021, 2022 en 2023 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 139,1 mln.. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen).

De toevoeging door moederdepartement bestaat uit mutaties in het eigen vermogen voor bijdragen in de bedrijfsvoering (€ 49,9 mln.).

Het exploitatieresultaat 2023 bedraagt € 11,8 mln. negatief en is verantwoord als onverdeeld resultaat 2023. Dit zal in 2024 ten laste van de exploitatiereserve worden gebracht.

Voorzieningen

Tabel 65 Voorzieningen (x € 1.000)
 

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2023

in 2023

in 2023

in 2023

31-12-2023

Voorziening SBF

41.780

‒ 828

32.286

‒ 27.741

45.497

Reorganisatievoorziening

7.686

‒ 817

1.480

‒ 1.718

6.631

Voorziening Van Werk Naar Werk

1.260

‒ 304

113

‒ 883

186

Voorziening doorlopende salariskosten

2.858

‒ 912

546

‒ 518

1.974

Voorziening Regeling Vervroegde Uittreding

488

2.027

‒ 413

2.102

Voorziening verzelfstandiging Mesdagkliniek

998

‒ 2

‒ 264

732

Voorziening Zorgkosten in detentie

7.500

‒ 1.187

2.075

8.388

Totaal

62.570

‒ 4.050

38.527

‒ 31.537

65.510

De voorzieningen zijn in 2023 met een bedrag van circa € 3 mln. gestegen Belangrijkste oorzaken zijn de hogere instroom van medewerkers die gebruik maken van de SBF regeling vanuit de CAO Rijk. Er is ook uitstroom van medewerkers die gebruik maken van de VWNW regeling uit de CAO en uitstroom van medewerkers die opgenomen waren in de voorziening doorlopende salariskosten in verband met reorganisaties inzake het Masterplan in 2013 t/m 2015. Onder de reorganisatie-voorzieningen valt met name op de voorziening inzake te betalen suppletie voor medewerkers waarvoor een garantie geldt op het behoud van het salarisniveau voor de reorganisatie. Ook is een voorziening verantwoord voor medewerkers die uit dienst zijn gegaan met een vaststellingsovereenkomst. Tevens is een voorziening getroffen voor de Regeling Vervroegde Uittreding voortvloeiend uit de CAO afspraken 2022. De voorziening zorgkosten betreft de claim van zorgverzekeraars voor ten onrechte betaalde zorg voor gedetineerden.

Crediteuren

Tabel 66 Crediteuren (x € 1.000)
 

31-12-2023

31-12-2022

Crediteuren

34.829

75.677

Betalingen onderweg

15.445

4.207

Totaal

50.274

79.884

   
   

Openstaande crediteuren per jaar

31-12-2023

31-12-2022

t/m 2019

0

58

2020

11

36

2021

31

‒ 1.325

2022

681

76.908

2023

34.106

0

Totaal

34.829

75.677

   

Nadere specificatie

31-12-2023

31-12-2022

Crediteuren moederdepartement

374

12.895

Crediteuren andere ministeries

1.568

3.513

Crediteuren derden

32.887

59.269

Totaal

34.829

75.677

De daling van deze post heeft betrekking op het inlopen van de achterstand van de per 31-12-2022 nog te betalen facturen aan forensische zorginstellingen.

Overige schulden en overlopende passiva

Tabel 67 Overige schulden en overlopende passiva (x € 1.000)
 

31-12-2023

31-12-2022

Overige schulden: nog te ontvangen facturen/declaraties

267.739

326.986

Vooruitontvangen projectbijdragen

83.128

82.894

Terug te betalen bijdragen

76.028

97.818

Vooruitontvangen bedragen

7.661

9.051

Niet opgenomen vakantiedagen

128.883

87.513

Totaal

563.439

604.262

   

Nadere specificatie

31-12-2023

31-12-2022

Overige schulden en overlopende passiva aan moederdepartement

172.061

196.126

Overige schulden en overlopende passiva aan andere ministeries

36.116

28.782

Overige schulden en overlopende passiva aan derden (buiten het Rijk)

355.262

379.354

Totaal

563.439

604.262

Tabel 68 Specificatie overige schulden en overlopende passiva (x € 1.000)
 

31-12-2023

31-12-2022

Inkoop forensische zorg

160.331

221.539

Nog te betalen aan RVB (servicekosten/gebruikerszaken en kosten PPS)

21.709

24.566

Nog te betalen regeling SBF 2e carriere

1.490

1.753

ESF-bijdrage particuliere inrichtingen

6.297

8.227

Nog te betalen TOD en overwerk

10.504

6.434

Nog te betalen kosten ARBO dienstverlening UBR

1.175

1.072

Overige passiva

4.354

3.339

Diverse overige nog te betalen (incl. ntb JenV)

61.879

61.209

Totaal

267.739

328.139

Als gevolg van afspraken in de CAO is het aantal in 2023 gekregen IKB uren significant hoger geworden. Uren die in 2023 niet opgenomen zijn, zijn per 31-12-2023 aan het spaarverlof toegevoegd. Hierdoor is de post niet opgenomen vakantiedagen met € 41,8 mln. toegenomen. De grote mutatie bij de nog te betalen Forensische zorg wordt veroorzaakt door het oplossen van ICT-problemen rondom de facturatie van ZPM-facturen.

Tabel 69 Kasstroomoverzicht per 31 december 2022 (x € 1.000)
 

Vastgesteldebegroting (1)

Realisatie (2)

Verschil(3) = (2) - (1)

Rekening Courant RHB 1 januari 2023 +/+ stand depositorekeningen

277.087

666.408

389.321

Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+)

2.900.982

3.039.008

138.026

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 2.915.982

‒ 3.164.399

‒ 248.417

Totaal operationele kasstroom

‒ 15.000

‒ 125.391

‒ 110.391

Totaal investeringen (-/-)

‒ 12.000

‒ 21.973

‒ 9.973

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+)

3.000

263

‒ 2.737

Totaal investeringskasstroom

‒ 9.000

‒ 21.710

‒ 12.710

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Eenmalige storting door moederdepartement (+/+)

0

49.855

49.855

Aflossing op leningen (-/-)

0

0

0

Beroep op leenfaciliteit (+/+)

0

0

0

Totaal financieringskasstroom

0

49.855

49.855

Rekening-courant RHB 31 december 2023 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

253.087

569.162

316.075

  • De stijging van de investeringen worden o.a. veroorzaakt door aanschaffing van beveiligingssystemen en celbussen;

  • De boekwaarde van de desinvesteringen heeft betrekking op desinvesteringen in 2023 van vrijwel volledig afgeschreven activa;

  • De stortingen in het eigen vermogen – bijdragen van het moederdepartement ten behoeve van de bedrijfsvoering - zijn als omzet begroot;

  • De daling van het RC saldo is o.a. gelegen in de inhaalslag van de betalingen van posten uit 2022 aan instellingen die forensische zorg leveren en in het algemeen gestegen kosten.

Tabel 70 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2023
  

Realisatie

Begroting

 

2022

2023

2023

Saldo baten en lasten als % totale baten

0,8%

‒ 0,4%

0,0%

    

FTE totaal

15.397

15.701

16.751

    

Direct inzetbare intramurale sanctiecapaciteit

   

– strafrechtelijke sanctiecapaciteit

9.620

9.597

10.582

– inbewaringgestelden op politiebureaus

20

20

20

– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen

96

96

96

Gemiddelde prijs per plaats per dag

345

387

339

Omzet (x € 1 mln.)

1.225

1.372,0

1.325,3

    

Reservecapaciteit intramurale sanctiecapaciteit

518

512

512

Gemiddelde prijs per plaats per dag

72

78

82

Omzet (x € 1 mln.)

13,7

14,6

15,3

    

In stand te houden intramurale sanctiecapaciteit

0

0

0

Gemiddelde prijs per plaats per dag

58

58

58

Omzet (x € 1 mln.)

0,0

0,0

0,0

    

Extramurale sanctiecapaciteit (penitentiair programma met of zonder elektronisch toezicht)

338

317

100

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

51

57

63

Omzet (x € 1 mln.)

6,3

6,6

2,3

    

Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s)

695

720

706

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

593

680

583

Omzet (x € 1 mln.)

150,3

178,6

150,3

    

Forensische zorg

   

– Tbs-capaciteit

1.536

1.614

1.732

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

670

753

666

Omzet (x € 1 mln.)

375,9

443,3

420,9

    

Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ instellingen

   

- Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader

2.913

2.782

3.345

- Inkoop forensische zorg voor gedetineerden

21

8

15

Gem. prijs per plaats per dag (x € 1)

349

386

354

Omzet (x € 1 mln.)

373,6

393,0

434,3

    

- Inkoop ambulante forensische zorg (x € 1 mln.)

130

142

142

    

Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

   

Direct inzetbare capaciteit:

   

– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw)

32

32

32

– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw)

440

450

536

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

362

451

347

Omzet (x € 1 mln.)

62,3

79,3

72,0

    

Reservecapaciteit vreemdelingen

35

35

35

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

74

87

83

Omzet (x € 1 mln.)

0,9

1,1

1,1

    

In stand te houden capaciteit vreemdelingen

330

330

330

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

29

34

33

Omzet (x € 1 mln.)

3,5

4,1

3,9

    

Direct inzetbare jeugdcapaciteit

   

– Rijksjeugdinrichtingen

314

294

294

– particuliere jeugdinrichtingen

266

273

297

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

745

850

819

Omzet (x € 1 mln.)

157,7

175,9

176,6

    

Reservecapaciteit jeugd

97

102

78

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

62

67

72

Omzet (x € 1 mln.)

2,2

2,5

2,0

   

0

In stand te houden jeugdplaatsen

36

36

36

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

67

69

69

Omzet (x € 1 mln.)

0,9

0,9

0,9

Toelichting Ten aanzien van de gerealiseerde kostprijzen doen zich ten opzichte van de begroting verschillende effecten voor. In algemene zin stijgen de kosten als gevolg van loon en prijsindexatie ten opzichte van de begroting 2023. Daarnaast is er bij  een aantal producten (waaronder de direct inzetbare sanctiecapaciteit) sprake van een lager gerealiseerde capaciteit ten opzichte van de begroting. De lagere productie hangt mede samen met een lagere personele bezetting dan begroot. Bij deels gelijk blijvende kosten leidt dit bij deze producten tot een gemiddeld hogere prijs per eenheid dan begroot. Samenhangend met de veranderende doelgroep zijn er daarnaast naar verhouding meer zwaardere regimes en zorgzwaarte. Dit heeft een kostprijsverhogend effect gehad.

Licence