Art. | Omschrijving1 | (1) Vastgestelde begroting2 | (2) Realisatie | (3) = (2) - (1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | Uitgaven3 | Ontvangsten | Verplichtingen4 | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | ||
Totaal | 36.216.810 | 35.673.691 | 168.122 | 51.528.610 | 47.586.476 | 1.349.652 | 15.311.800 | 11.912.785 | 1.181.530 | |
Beleidsartikelen | 35.609.686 | 35.062.444 | 159.528 | 50.895.926 | 46.957.310 | 1.337.640 | 15.286.240 | 11.894.866 | 1.178.112 | |
1 | Volksgezondheid | 4.980.946 | 4.129.460 | 33.903 | 3.768.488 | 2.797.819 | 181.311 | ‒ 1.212.458 | ‒ 1.331.641 | 147.408 |
2 | Curatieve Zorg | 3.714.752 | 3.849.737 | 65.055 | 3.961.390 | 3.719.608 | 121.077 | 246.638 | ‒ 130.129 | 56.022 |
3 | Langdurige zorg en ondersteuning | 16.187.537 | 16.187.863 | 5.691 | 32.366.506 | 29.589.725 | 12.943 | 16.178.969 | 13.401.862 | 7.252 |
4 | Zorgbreed beleid | 1.348.417 | 1.505.574 | 11.153 | 1.216.181 | 1.410.440 | 321.843 | ‒ 132.236 | ‒ 95.134 | 310.690 |
5 | Jeugd | 124.575 | 124.575 | 2.085 | 150.768 | 108.317 | 8.015 | 26.193 | ‒ 16.258 | 5.930 |
6 | Sport en bewegen | 726.868 | 737.177 | 38.740 | 731.363 | 617.544 | 72.491 | 4.495 | ‒ 119.633 | 33.751 |
7 | Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II | 204.742 | 206.209 | 2.901 | 207.412 | 220.039 | 3.991 | 2.670 | 13.830 | 1.090 |
8 | Tegemoetkoming specifieke kosten | 8.321.849 | 8.321.849 | 0 | 8.493.818 | 8.493.818 | 615.969 | 171.969 | 171.969 | 615.969 |
Niet-beleidsartikelen | 607.124 | 611.247 | 8.594 | 632.684 | 629.166 | 12.012 | 25.560 | 17.919 | 3.418 | |
9 | Algemeen | 26.561 | 29.254 | 0 | 66.262 | 41.973 | 1.500 | 39.701 | 12.719 | 1.500 |
10 | Apparaatsuitgaven | 555.563 | 556.993 | 8.594 | 566.422 | 587.193 | 10.512 | 10.859 | 30.200 | 1.918 |
11 | Nog onverdeeld | 25.000 | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | 0 |
NB de stand zoals gepresenteerd onder de stand vastgestelde begroting wijkt af van de stand vastgestelde begroting bij de eerste suppletoire begroting, tweede suppletoire begroting, incidentele suppletoire begroting(en) en de slotwet. De reden hiervoor is dat in het jaarverslag de ISB(s) die zijn ingediend tussen de vaststelling van de ontwerpbegroting en de vaststelling van de eerste suppletoire begroting zijn opgeteld bij realisatie.
Negatieve bijstellingen
Er zijn in 2023 op vier dossiers omvangrijke negatieve bijstellingen geweest op verplichtingen die in eerdere jaren zijn aangegaan. Hierbij is een grens gehanteerd van € 25,0 miljoen voor de beleidsartikelen en 10% voor het apparaatsartikel met een minimum van € 1,0 miljoen.
De overeenkomsten voor de voor de aankoop van Covid-19 vaccins zijn in 2023 overgegaan naar het RIVM. Dientengevolge is ook de verplichting die nog in de administratie hiervoor opgenomen stond naar nul verlaagd. Dit betreft een negatieve bijstelling van € 304,8 miljoen.
Naar aanleiding van de bijgestelde ramingen van het Centraal Planbureau (CPB) in het Centraal Economisch Plan (CEP 2023) en de Macro Economische Verkenning (MEV 2024) zijn de Rijksbijdrage Wlz en de rijksbijdrage BIKK voor respectievelijk € 750,0 en € 59,5 miljoen gedurende het jaar neerwaarts bijgesteld. De bijbehorende verplichtingen zijn overeenkomstig aangepast.
Er is sprake van vrijval op het budget voor Sectorplanplus van € 151,0 miljoen. Niet alle aanvragen zijn daadwerkelijk gerealiseerd, bijvoorbeeld omdat aangevraagde opleidingstrajecten niet zijn doorgegaan of een kortere doorlooptijd kennen dan bij aanvraag opgegeven. Naar aanleiding van de op dat moment bekende realisatiecijfers zijn in 2023 de verplichtingen naar beneden bijgesteld.