21. Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 35 663 | 49 677 | 6 579 | 56 256 | |
Uitgaven: | 37 027 | 51 041 | 6 579 | 57 620 | |
21.25 | Apparaatuitgaven | 7 867 | 7 541 | 913 | 8 454 |
Programma-uitgaven | 29 160 | 43 500 | 5 666 | 49 166 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
21.1 | Nationaal Veiligheidsbeleid | 10 076 | 13 976 | 5 840 | 19 816 |
a. | Onderzoekraad voor veiligheid | 1 821 | |||
b. | NEC | 4 269 | |||
c. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 250 | |||
21.2 | Nationaal CrisisCentrum | 8 348 | 18 288 | 1 647 | 19 935 |
d. | Vernieuwing Rijksdienst Rijks crisiscentrum | 3 200 | |||
e. | NEC | – 2 269 | |||
f. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 716 | |||
21.3 | Onderzoekraad voor veiligheid | 10 736 | 11 236 | – 1 821 | 9 415 |
g. | Onderzoekraad voor veiligheid | – 1 821 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. a en g. Onderzoekraad voor veiligheid
Aangezien het eigen vermogen van de Onderzoekraad voor veiligheid in 2010 het totaal van de in 2010 toegestane reserves met € 1,8 mln. overstijgt wordt dit bedrag in mindering gebracht op de in 2010 uit te keren rijksbijdrage.
Ad. b. en e. NEC
Op een aantal posten zoals NAVI en de Denk-Vooruitcampagne is een tekort ontstaan.
Aangezien de besluitvorming over een nieuwe opdrachtnemer voor het project Netcentrisch werken (NEC) langer heeft geduurd dan voorzien, liep de implementatie van het project vertraging op. Hierdoor ontstond een overbruggingsperiode waarin de projectorganisatie in stand moest worden gehouden. Dit om er voor te zorgen dat medewerkers in dienst konden worden gehouden om het weglekken van de specialistische kennis te voorkomen. Daarnaast moest bij de veiligheidregio's, waar NEC al was ingevoerd, het systeem in bedrijf worden gehouden. De overheveling voorziet in het budget dat benodigd is voor de verlenging van deze overbrugging.
23. Veiligheidsregio’s en Politie
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 5 494 823 | 5 562 314 | – 27 365 | 5 534 949 | |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||
Uitgaven: | 5 178 470 | 5 245 961 | – 27 365 | 5 218 596 | |
23.25 | Apparaatuitgaven | 17 949 | 14 374 | – 297 | 14 077 |
Programma-uitgaven | 5 160 521 | 5 231 587 | – 27 068 | 5 204 519 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
23.1 | Bekostiging Politie regionaal/bovenregionaal | 4 036 196 | 4 044 731 | – 22 512 | 4 022 219 |
a. | Artikel 3 bijdrage | 5 656 | |||
b. | Arbeidsvoorwaarden | – 29 067 | |||
c. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 899 | |||
23.2 | Bekostiging Politie landelijk | 620 025 | 642 541 | 14 437 | 656 978 |
d. | Rijks Alarmcentrale | 1 271 | |||
e. | Vredesmissie | 2 100 | |||
f. | Arbeidsvoorwaarden | 7 903 | |||
g. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 3 163 | |||
23.3 | Kwaliteit Politie en Veiligheidsregio's | 372 533 | 403 711 | 486 | 404 197 |
h. | Programma IWPI (naar Justitie) | – 5 400 | |||
i. | Defensiebijdrage C2000 | 2 900 | |||
j. | Artikel 3 bijdrage | – 4 331 | |||
k. | M&ICT projecten | – 4 900 | |||
l. | Arbeidsvoorwaarden | 21 164 | |||
m. | Burgernet | – 5 337 | |||
n. | NEC | – 2 000 | |||
o. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 1 610 | |||
23.4 | Bekostiging Veiligheidsregio's | 131 767 | 140 604 | – 19 479 | 121 125 |
p. | Bommenregeling (naar Gemeentefonds) | – 22 100 | |||
q. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 2 621 | |||
Ontvangsten | 750 | 750 | 123 | 873 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. a en j. Artikel 3 bijdrage
Artikel 3 bijdrage die verstrekt zal worden aan 3 politieregio's (Fryslân, Flevoland en Gelderland-Zuid).
Ad. b, f. en l. Arbeidsvoorwaarden
De budgetten worden conform de junicirculaire 2010 opgehoogd, mede door de CAO afspraak, voor onder andere arbeidsvoorwaarden politie, loon- en prijsbijstelling en diversiteit KLPD en Politie Academie.
Ad. e. Vredesmissie
Voor de juiste artikelbelasting wordt het bedrag overboekt naar artikel 23.2 (KLPD) als bijdrage aan de uitzendingen van politiekorpsen voor vredesmissies.
Ad. h. Programma Invoering Wet en Protocol Identiteitsvaststelling (IWPI)
Conform afspraak met het ministerie van Veiligheid en Justitie draagt het ministerie van BZK voor het jaar 2010 € 5,4 mln. bij voor het programma IWPI.
Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.
Ad. i. Defensiebijdrage C2000
Betreft de 2e tranche ad € 2,9 mln. van de Defensiebijdrage 2010 aan het exploitatiebudget C2000.
Ad. k. M&ICT projecten
Betreft bijdrage voor financiering van de projecten ANPR (automatische kentekenherkenning), Crashcubes, Icarus en NL-Alert, welke in 2010 van start zullen gaan.
Ad. m. Burgernet
Betreft de voorfinanciering met betrekking tot Burgernet, 2e fase Wet DNA en Taskforce diversiteit.
Ad. n. NEC
Aangezien de besluitvorming over een nieuwe opdrachtnemer voor het project Netcentrisch werken (NEC) langer heeft geduurd dan voorzien, liep de implementatie van het project vertraging op. Hierdoor ontstond een overbruggingsperiode waarin de projectorganisatie in stand moest worden gehouden. Dit om er voor te zorgen dat medewerkers in dienst konden worden gehouden aangezien het weglekken van de specialistische kennis te voorkomen. Daarnaast moest bij de veiligheidregio's, waar NEC al was ingevoerd, het systeem in bedrijf worden gehouden. De reallocatie voorziet in het budget dat benodigd is voor de verlenging van deze overbrugging.
Ad. p. Bommenregeling (naar Gemeentefonds)
Vanaf 2010 wordt de bestaande explosievenregeling beëindigd en het daarvoor beschikbare budget overgedragen aan het Gemeentefonds.
Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.
25. Veiligheid en Bestuur
(*€ 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 58 358 | 47 774 | – 3 297 | 44 477 | |
Uitgaven: | 58 358 | 47 774 | – 3 297 | 44 477 | |
25.25 | Apparaat | 4 598 | 5 860 | 2 768 | 8 628 |
Programma-uitgaven | 53 760 | 41 914 | – 6 065 | 35 849 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
25.1 | Veiligheid en Bestuur | 19 251 | 24 318 | – 8 638 | 15 680 |
a. | Decentralisatie-uitkeringen (naar Gemeentefonds) | – 3 040 | |||
b. | Drugpilots (naar Gemeentefonds) | – 2 694 | |||
c. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 2 904 | |||
25.2 | Veiligheid, informatie en technologie | 34 509 | 17 596 | 2 573 | 20 169 |
d. | M&ICT projecten | 4 900 | |||
e. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 2 327 | |||
Ontvangsten | 445 | 1 245 | 0 | 1 245 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. a. Decentralisatie-uitkeringen.
Het betreft de tranche 2010 in het kader van de decentralisatie-uitkering Polarisatie en Radicalisering, dat overgeboekt wordt naar het Gemeentefonds.
Ad. b. Drugpilots
Volgens afspraak draagt BZK via een decentralisatie-uitkering in het Gemeentefonds bij aan drugspilots in verschillende gemeenten. De pilots zijn gericht op het verminderen van overlast en criminaliteit.
Ad. d. M&ICT projecten.
Betreft bijdrage voor financiering van de projecten ANPR (automatische kentekenherkenning), Crashcubes, Icarus en NL-Alert, welke in 2010 van start zullen gaan.
27. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 176 429 | 186 199 | 1 834 | 188 033 | |
Uitgaven: | 176 429 | 186 199 | 1 834 | 188 033 | |
27.1 | Apparaatuitgaven | 169 661 | 177 931 | 1 834 | 179 765 |
27.2 | Geheime uitgaven | 6 768 | 8 268 | 8 268 | |
Ontvangsten | 974 | 1 324 | 1 243 | 2 567 |
Toelichtingen op ontvangsten mutaties 2e suppletoire begroting
Betreft diverse ontvangsten van het dienstencentrum als gevolg van de detachering van een aantal medewerkers.
29. Inspectie Openbare Orde en Veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 5 231 | 5 278 | 57 | 5 335 | |
Uitgaven: | 5 231 | 5 278 | 57 | 5 335 | |
29.25 | Apparaatuitgaven | 4 279 | 4 326 | 57 | 4 383 |
Programma-uitgaven | 952 | 952 | 952 | ||
waarvan juridisch verplicht | |||||
29.1 | Inrichting en werking openbaar bestuur | 952 | 952 | 952 |
31. Bestuur en Democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 86 507 | 72 262 | 10 308 | 82 570 | |
Uitgaven: | 91 014 | 76 769 | 10 308 | 87 077 | |
31.25 | Apparaat | 10 475 | 11 805 | 2 631 | 14 436 |
a. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 2 631 | |||
Programma-uitgaven | 80 539 | 64 964 | 7 677 | 72 641 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
31.1 | Inrichting en werking Openbaar Bestuur | 5 488 | 6 308 | 1 368 | 7 676 |
b. | Inzet aflossing BPR | 1 050 | |||
c. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 318 | |||
31.2 | Democratie en burgerschapsvorming | 22 810 | 24 360 | 1 491 | 25 851 |
d. | Campagne Tweede Kamer verkiezingen | 1 200 | |||
e. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 291 | |||
31.3 | Reisdocumenten en GBA-stelsel | 49 094 | 30 984 | 4 729 | 35 713 |
f. | Online Raadplegen Reisdocumenten Administratie | – 2 300 | |||
g. | Reisdocumentenprogramma | 4 580 | |||
h. | Inzet aflossing BPR | 5 300 | |||
i. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 2 851 | |||
31.4 | Constitutionele Zaken (CZW) | 430 | 596 | 596 | |
31.5 | Kiesraad | 2 717 | 2 716 | 89 | 2 805 |
j. | Niet beleidsmatig relevante mutaties | 89 | |||
Ontvangsten | 202 865 | 202 715 | 12 156 | 214 871 | |
k. | Ontvangst BPR R-programma | 4 580 | |||
l. | Inzet aflossing BPR | 7 050 | |||
m. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 526 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. b. f. g. h. k. l. Basisadministratie Personeelsgegevens en reisdocumenten (BPR)
BPR heeft een schuld aan de opdrachtgever voor de reisdocumenten op de balans staan die aan de opdrachtgever (BZK) moet worden terugbetaald. Deze ontvangst wordt onder andere ingezet voor tekorten op het budget voor de jeugd-NIKs en voor het Actieprogramma Lokaal Bestuur.
Verder is de aanbesteding nog niet gestart van de Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA). De uitgaven aan de ORRA zullen grotendeels naar volgend jaar doorschuiven.
Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.
Ad. d. Campagne Tweede Kamer verkiezingen
In juni 2010 zijn de vervroegde landelijke verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. Hierdoor is ook de vervroegde publiekscampagne gehouden.
33. Dienstverlenende en innovatieve overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | ||
Verplichtingen | 90 302 | 91 012 | 10 266 | 101 278 | |
Uitgaven: | 90 302 | 91 012 | 10 266 | 101 278 | |
33.25 | Apparaat | 4 290 | 4 440 | 1 857 | 6 297 |
a. | Compensatie tekort apparaatskosten | 1 500 | |||
b. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 357 | |||
Programma-uitgaven | 86 012 | 86 572 | 8 409 | 94 981 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
33.1 | Administratieve lasten | 8 390 | 8 540 | – 465 | 8 075 |
c | Niet beleidsmatig relevante mutaties | – 465 | |||
33.2 | Innovatieve dienstverlening en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 25 087 | 27 884 | 4 831 | 32 715 |
d. | PRIMA gelden | 9 151 | |||
e. | Nationaal Uitvoerings Programma (NUP) beheer | – 1 900 | |||
f. | OPN in beheer (Advies Overheid.nl) | – 2 500 | |||
g. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 80 | |||
33.3 | Beheer e-overheidsvoorzieningen | 52 535 | 50 148 | 4 043 | 54 191 |
h. | Nationaal Uitvoerings Programma (NUP) beheer | 1 900 | |||
i. | OPN in beheer (Advies Overheid.nl) | 2 500 | |||
j. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 357 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 11 341 | 11 341 | |
k. | PRIMA gelden | 9 151 | |||
l. | Ontvangsten ICTU | 1 396 | |||
m. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 794 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. d. en k. PRIMA gelden
Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een budget van het ministerie van Economische Zaken in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA).
Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.
Ad. h. Nationaal Uitvoerings Programma (NUP)
Het gaat hier om een bijdrage aan het Gemeentefonds voor de uitvoering van het beheer van Antwoord.nl.
Ad. i. OPN in beheer (Advies Overheid.nl)
Herschikking (beleid naar beheer) van de middelen voor Advies Overheid.nl (OPN) is noodzakelijk vanwege volledige beheername van de elektronische officiële publicaties in 2010. Medio 2009 is de wet Officiële Elektronische Bekendmaking ingegaan. Deze wet maakt het mogelijk om officiële publicaties rechtsgeldig op het internet te plaatsen. De papieren versies van de Staatscourant, het Staatsblad en het Tractatenblad zijn hierdoor komen te vervallen.
Ad. l. Ontvangsten ICTU
Via de eindafrekening van het programma Elektronische Gemeenten (EGEM) van de Stichting ICTU is een bedrag van € 1,4 mln. terugontvangen.
35. Arbeidszaken overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 60 838 | 59 759 | – 715 | 59 044 | |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||
Uitgaven: | 60 838 | 59 759 | – 715 | 59 044 | |
35.25 | Apparaat | 5 668 | 5 668 | 1 166 | 6 834 |
Programma-uitgaven | 55 170 | 54 091 | – 1 881 | 52 210 | |
35.1 | Overheid als werkgever | 13 604 | 18 025 | – 1 881 | 16 144 |
35.2 | Politieke ambtsdragers | 10 094 | 9 594 | 9 594 | |
35.3 | Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen | 31 472 | 26 472 | 26 472 | |
Ontvangsten | 820 | 820 | 820 |
37. Kwaliteit Rijksdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 109 920 | 129 282 | 1 799 | 131 081 | |
Uitgaven: | 109 920 | 129 282 | 1 799 | 131 081 | |
37.25 | Apparaat | 15 998 | 17 125 | 2 186 | 19 311 |
a. | Niet beleidsmatig relevante mutaties | 2 186 | |||
Programma-uitgaven | 93 922 | 112 157 | – 387 | 111 770 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
37.1 | Management Rijksdienst (ABD) | 18 544 | 22 375 | – 1 363 | 21 012 |
b. | Niet beleidsmatig relevante mutaties | – 1 363 | |||
37.2 | Functionerende bedrijfsvoering | 29 086 | 34 015 | 1 182 | 35 197 |
c. | VRD Vinken en Vonken | 1 000 | |||
d. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 182 | |||
37.3 | Informatisering Rijksdienst | 42 914 | 40 554 | 907 | 41 461 |
e. | Bijdrage ICBR 2010 | 1 623 | |||
f. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 716 | |||
37.4 | Facilitaire zaken Rijksdienst | 3 378 | 15 213 | – 1 113 | 14 100 |
g. | Bijdrage ICBR 2010 | 1 276 | |||
h. | Invoering e-factureren | – 1 022 | |||
i. | Naar VROM inkoopcategorie vervoer | – 1 510 | |||
j. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 143 | |||
Ontvangsten | 267 | 5 910 | 3 315 | 9 225 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. c. VRD Vinken en Vonken
Dit betreft een bijdrage voor het project «niet vinken maar vonken» in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst. Met dit project worden reeds bestaande onderzoeken en gegevens over het handelen en presteren van de rijksoverheid gecombineerd, verbonden, geordend en geanalyseerd. De bestaande gegevens komen hierdoor beter beschikbaar en worden vergelijkbaar en in tijd traceerbaar. Met deze informatie worden handvatten gecreëerd om sturing op prestatie en kwaliteit van de overheidspraktijk beter mogelijk te maken.
Ad. h. Invoering e-factureren
Dit betreft een bijdrage vanuit de middelen van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijk ten behoeve van het versnellen van invoeren e-factureren.