39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(1 t/m 4) | |
Verplichtingen | 8 837 326 | 8 757 666 | – 434 652 | 109 658 | 8 432 672 |
Uitgaven: | 9 044 784 | 8 967 124 | – 415 749 | 149 420 | 8 700 795 |
39.01 Bijdrage aan IF | 6 878 283 | 6 798 623 | – 483 697 | 109 658 | 6 424 584 |
39.01 Bijdrage aan IF/39.02 Bijdrage aan de BDU
De bijstelling van de raming betreft voor ca. € 6,4 mln. de BTW die door het ministerie van Financiën wordt gecompenseerd.
Voorts zijn overboekingen uit de begroting van het Infrastructuurfonds naar de begroting van hoofdstuk XII opgenomen voor uitgaven die ten laste van het laatst genoemde hoofdstuk worden verantwoord. Dit betreffen met name uitgaven op artikel 34 ten behoeve van een onderzoek naar de opbrengstneutraliteit van de OV chipcard, artikel 35 ten behoeve van het ERMTS (European Rail Traffic Management System) en artikel 39.02 ten behoeve van het inpassen van de index van de BDU (Brede DoelUitkering).
Verder worden de kasoverschotten 2010 op de projecten Zandmotor (zie de toelichting bij artikel 11.03.01 ad 5 van het Infrastructuurfonds) en Quick Winns Binnenhavens (zie de toelichting onder artikel 15.03.01 ad 2 van het Infrastructuurfonds) mln.) teruggeboekt naar het ministerie van Financiën en in 2011 weer opgevraagd.
Om het kasritme van de Staat te optimaliseren, wordt € 200,0 mln. ten behoeve van het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet die voorzien was voor 2011, al in 2010 vooruitbetaald.
Als laatste zijn overboekingen opgenomen naar LNV en het ministerie van Defensie ten behoeve van respectievelijk de Zandmaas in Limburg, de Zuidwestelijke Delta en het deelprogramma Wadden en de Kustwacht. Tevens is een overboeking opgenomen van de begroting Hoofdstuk XI naar de begroting Hoofdstuk XII voor de Holland Rijn en de Ruit Rotterdam.
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(1 t/m 4) | |
Verplichtingen | – 14 526 | – 16 241 | 16 241 | 0 | 0 |
Uitgaven: | – 14 526 | – 16 241 | 16 241 | 0 | 0 |
waarvan Verzameluitkering I&M | 0 | 0 |
|
|
|
41 Ondersteunen functioneren I&M | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(1 t/m 4) | |
Verplichtingen | 207 310 | 222 242 | 3 903 | 5 725 | 231 870 |
Uitgaven: | 229 106 | 245 892 | – 3 059 | 1 268 | 244 101 |
41.01 Centrale diensten | 134 166 | 138 487 | – 10 522 | – 10 439 | 117 526 |
41.01.01 Interne en externe communicatie I&M | 10 349 | 10 189 | – 227 | 165 | 10 127 |
41.01.02 Bedrijfsvoering I&M | 43 872 | 44 377 | 1 601 | – 3 845 | 42 133 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 9 381 | 9 318 | 66 | – 1 685 | 7 699 |
41.01.04 Internationaal beleid I&M | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering | 9 395 | 10 192 | – 257 | – 800 | 9 135 |
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 424 | 6 423 | 1 862 | 0 | 8 285 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 3 924 | 7 237 | 313 | – 659 | 6 891 |
41.01.08 HGIS-gelden | 2 365 | 2 104 | 0 | 0 | 2 104 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 41 598 | 43 150 | – 13 663 | – 2 106 | 27 381 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 6 858 | 5 497 | – 217 | – 1 509 | 3 771 |
41.02 Shared Services Organisatie | 73 902 | 88 612 | 7 947 | 11 135 | 107 694 |
41.02.01 ICT dienstverlening | 14 753 | 25 792 | 2 320 | 8 340 | 36 452 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 34 786 | 37 282 | 4 107 | 1 520 | 42 909 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 11 697 | 12 563 | 233 | 2 133 | 14 929 |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 9 315 | 9 467 | 65 | – 905 | 8 627 |
41.02.05 Communicatie en strategie | 3 351 | 3 508 | 1 222 | 47 | 4 777 |
41.03 Algemene uitgaven dep. onderd. | 21 038 | 18 793 | – 484 | 572 | 18 881 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig | 6 426 | 6 426 | 0 | 200 | 6 626 |
41.03.02 Personeel en materieel DGMo | 4 154 | 2 764 | 184 | 1 000 | 3 948 |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM | 7 288 | 5 957 | 421 | – 721 | 5 657 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 3 170 | 3 646 | – 1 089 | 93 | 2 650 |
Van totale uitgaven: |
| ||||
– Apparaatsuitgaven | 224 632 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 616 | ||||
– Restant | 18 853 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht | 100% | ||||
41.09 Ontvangsten | 22 110 | 44 374 | 6 113 | – 10 745 | 39 742 |
Algemeen
Als gevolg van de opheffing van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de instelling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, waartoe het Kabinet heeft besloten (Staatscourant nr.16525 d.d. 18 oktober 2010), is de omschrijving van dit artikel en de hoofdproducten 41.01.01, 02 en 04 gewijzigd.
41.01 Centrale Diensten
De lagere uitgaven op dit artikelonderdeel zijn voor een deel het gevolg van budgettair neutrale overboekingen naar SSO voor onder andere corporate opleidingen, expertisecentra, beheerskosten van Identity en accessmanagement (IDM) en P-direkt.
41.02 Shared Services Organisatie
De hogere uitgaven op 41.02 van de SSO betreffen naast de hierboven genoemde budgettair neutrale mutaties, overboekingen van de ministeries van SZW en VWS als compensatie voor medewerkers die van SZW naar SSO-ICT zijn overgekomen alsmede een verrekening van de 1e en 2e termijn voor een met VWS afgesloten dienstverleningsovereenkomst (DVO) en SIOD ondersteuning en de verrekening van de huisvestingskosten.
Voorts zijn niet in de begroting geraamde uitgaven opgenomen ten behoeve van de implementatie-, licentie- en beheerskosten van de Digitale Werkomgeving Rijksdienst (DWR) en kosten in verband met het opstarten van 4FM.
41.03 Algemene uitgaven departementsonderdelen
De uitgavenraming voor het regeringsvliegtuig wordt met € 0,2 mln. bijgesteld in verband met de continuering van de beveiliging van het toestel voor de periode 1 augustus–31 december 2010. Voorts blijken de kosten voor Internet aan boord van het toestel hoger te zijn dan verwacht.
De mutatie op het hoofdproduct Personeel en materieel DGMo betreft een terugboeking van een deel van het onderzoeks- en personeelsbudget van het Kennis Instituut Mobiliteit.
41.09 Ontvangsten
De inkomstenraming wordt met ca. € 10,7 mln. neerwaarts bijgesteld hetgeen wordt veroorzaakt door enerzijds hogere ontvangsten in verband met een teruggaaf op het beheercontract met KLM Cityhopper (doordat in 2009 minder vluchten met het regeringsvliegtuig zijn uitgevoerd) en afrekeningen van TEN-T/twinning en pso projecten.
Anderzijds zijn er lagere inkomsten die het directe gevolg zijn van vertraging op de volgende door het Fonds Economische Structuurversterking (FES) gefinancierde projecten:
– CO2 reductieplan (personenvervoer);
– EBIT voor Auto van de toekomst;
– Nieuw Gas;
– Electrische auto.
Verplichtingen
De afwijking tussen de uitgaven- verplichtingenraming wordt voornamelijk veroorzaakt door de uitgaven op artikelonderdeel 41.02 ten behoeve van de beheerskosten Digitale Werkomgeving Rijk (DWR), de uitrol van de DWR client en de opstartkosten van 4FM.