Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 2 635 637 | 401 306 | 136 887 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 1 117 726 | 95 423 | 95 817 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2010 | 10 381 | – 128 860 | – 95 204 |
Mutatie slotwet 2010 | – 1 896 459 | 4 838 | – 29 094 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
Borgstellingsregeling Scheepsnieuwbouw | – 1 000 000 | – 9 000 | – 10 000 |
Innovatieregeling Scheepsbouw | – 4 200 | – 2 334 | |
BSRI | – 8 493 | – 6 152 | |
BBMKB | – 22 206 | 19 817 | 1 289 |
Groeifaciliteit/Garantie Ondernemingsfinanciering | – 863 210 | – 19 521 | – 15 994 |
Actieplan veilig ondernemen | – 517 | – 15 860 | |
Onderwijs & Ondernemerschap | 7 678 | 3 306 | 3 431 |
PID | – 18 156 | 26 250 | |
Cofinanciering EZ in EFROprogramma’s | 11 510 | 11 850 | |
Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid | |||
overig | 1 135 | – 3 518 | – 7 820 |
Stand slotwet 2010 (= realisatie 2010) | 1 867 285 | 372 707 | 108 406 |
Borgstellingsregeling Scheepsbouw
In overleg met de banken zijn in 2009 de voorwaarden van de regeling aangepast. Eind oktober 2010 heeft de Europese Commissie ingestemd met een gewijzigde opzet van de regeling. Op dit moment vindt overleg plaats met de banken en scheepsbouwsector over de door de Europese Commissie aangegeven voorwaarden. Publicatie wordt voorzien in het voorjaar van 2011. Al met al is de regeling in 2010 dus nog niet gebruikt door de banken. Hierdoor zijn ook geen premies ontvangen.
Innovatieregeling Scheepsbouw
De belangstelling voor de scheepsbouwregeling was in 2010 groter dan in 2009. Ondanks de crisis blijft men investeren in innovatie. Desondanks zijn er zijn niet voldoende aanvragen ingediend door werven om het volledige budget te benutten.
BSRI
De mutatie in de verplichtingen wordt verklaard door een project dat was ingediend, maar uiteindelijk niet in staat bleek om de benodigde financiering (tijdig) rond te krijgen. De mutatie in de uitgaven wordt veroorzaakt doordat minder betalingsverzoeken zijn ontvangen voor lopende projecten.
BMKB
Het garantiebudget voor de BMKB is nagenoeg volledig benut (92%). De benutting hangt samen met de ontwikkeling van de conjunctuur en de risicoperceptie van de banken. De raming voor schade-uitgaven is ten opzichte van de tweede suppletoire begroting 2010 met ruim € 18 mln overschreden. Vanwege het economische klimaat in 2010 zijn meer bedrijven in problemen gekomen en hebben banken meer declaraties ingediend.
Groeifaciliteit / Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)
Ondanks de verruiming van de voorwaarden als gevolg van het crisispakket is in 2010 minder gebruik gemaakt van de Groeifaciliteit dan verwacht. Van de GO is in 2010 wel volop gebruik gemaakt. In 2010 is de benutting uitgekomen op € 677 mln, bijna drie keer zo hoog als in 2009 (€ 242 mln). Hierdoor konden ruim 100 bedrijven geholpen worden om hun bancaire financiering rond te krijgen. In 2010 is besloten deze regeling te verlengen tot eind 2011 vanwege de gevolgen van de crisis. Hiervoor zal het resterende garantiebudget van circa € 600 mln worden ingezet. De ontvangsten zijn eveneens lager dan geraamd, doordat nog niet het maximale bedrag aan garanties is verstrekt.
Actieplan veilig ondernemen
De mutatie wordt verklaard doordat het enige tijd duurde voordat de regeling bekend was bij ondernemers. Hierdoor zijn aanvragen later ingediend dan verwacht. Het merendeel van de aanvragen kwam pas in december 2009 binnen, waardoor in 2010 ook de uitgaven zijn vertraagd.
Ondernemerschap en Onderwijs
De mutatie wordt veroorzaakt doordat de overeenstemming over de budgetoverheveling vanuit OCW pas na tweede suppletoire begroting rond was. De overheveling wordt nu bij Voorjaarsnota 2011 verwerkt. Ter dekking van de hogere uitputting zijn ook meer FES-middelen opgevraagd (ontvangstmutatie).
PiD/ Sterke Regio en Nota Ruimte projecten
De mutatie wordt met name veroorzaakt doordat op de Sterke Regio projecten HST Cargo Amsterdam en het Institute for Global Justice € 16 mln minder is verplicht. Ook zijn niet alle Nota Ruimte projecten in 2010 volledig gecommitteerd. Bij Pieken in de Delta is er daarentegen meer verplicht dan geraamd, met name in de Noordvleugel Randstad en Zuidoost Nederland.
De mutatie bij de uitgaven wordt veroorzaakt doordat de regio’s Noord Nederland en Zuidoost Nederland meer voorschotten hebben uitbetaald dan verwacht.
EFRO
De mutatie in de verplichtingen en de uitgaven betreft met name de administratieve verwerking van de eindafrekening van het Integraal Structuurplan met Noord Nederland. Het Noorden heeft de mogelijkheid gekregen om de niet bestede middelen opnieuw in te zetten voor economische projecten. Vanwege comptabele regelgeving zijn deze middelen als ontvangst en weer als nieuw aangegane verplichting verwerkt op de EL&I-begroting (zie ook de hiermee samenhangende ontvangstmutatie Ruimtelijk economisch beleid).
Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid
De afrekening van de IPR-decentraal regeling met Noord Nederland heeft eind december plaatsgevonden, waardoor de geraamde van € 21 mln terugbetaling niet meer in 2010 is gerealiseerd. Het bedrag is begin 2011 ontvangen. De slotwetmutatie is slechts € 8 mln vanwege de boeking van de ontvangst van de ISP-middelen (Integraal Structuurplan Noorden des Lands).