Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 353 411 | 1 181 313 | 5 379 172 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 9 332 812 | 105 803 | – 1 068 800 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2010 | 42 403 | – 98 956 | 1 424 371 |
Mutatie slotwet 2010 | – 1 533 879 | – 105 363 | 55 948 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
Bijdrage aan AGNL | 16 266 | 18 775 | |
Stadsverwarming | – 5 770 | – 10 688 | |
Duurzame energie (MEP / SDE) | – 1 498 729 | – 93 271 | |
Energie Innovatie/Transitiemanagement | – 5 931 | 12 697 | |
Duurzame warmte | – 51 513 | – 16 654 | |
Joint Implementation | – 12 401 | – 31 446 | |
Bijdrage ECN | 8 765 | 7 642 | 5 853 |
Doorsluis COVA-heffing | 6 648 | 6 648 | 6 648 |
CCS/CATO | 6 997 | – 892 | |
Afdracht FES-fonds | 68 972 | ||
Aardgasbaten | – 42 459 | ||
CO2 veiling | 5 262 | ||
overig | 1 789 | 1 826 | 11 672 |
Stand slotwet 2010 (= realisatie 2010) | 8 194 747 | 1 082 797 | 5 790 691 |
Bijdrage aan Agentschappen
De mutatie in de verplichtingen wordt name veroorzaakt doordat bij de tweede suppletoire begroting nog niet bekend was wat de committering zou worden voor de uitvoeringskosten 2011 voor de SDE (€ 7 mln) en voor de met FES gefinancierde (meerjarige) opdrachten in het kader van Innovatieagenda Energie (€ 1,8 mln). Dekking is beschikbaar in het betreffende beleidsbudget binnen artikel 4.
De mutatie in de uitgaven is veroorzaakt door hogere dan de geraamde uitgaven op de door Agentschap NL uitgevoerde opdracht in het kader van aan derden te betalen activiteiten. Dekking is beschikbaar in het betreffende beleidsbudget binnen artikel 4.
Stadsverwarming
In 2010 zijn tegemoetkomingen verstrekt aan elektriciteitsbedrijven i.v.m. stadsverwarmingsprojecten. In 2010 hebben de elektriciteitsbedrijven minder declaraties ingediend dan was geraamd.
Duurzame energie
De mutatie in de verplichtingen wordt met name veroorzaakt, doordat niet meer alle SDE-beschikkingen in 2010 konden worden afgegeven op ingediende aanvragen. De beschikkingen op deze aanvragen zullen in 2011 alsnog worden afgegeven.
De mutatie in de uitgaven is in de eerste plaats het gevolg van een lagere subsidiabele productie dan was geraamd in het kader van de MEP. In de tweede plaats werd verwacht dat een deel van de incidentele SDE-subsidie voor het windpark NOP (in totaal € 116 mln) nog in 2010 tot uitbetaling zou komen. Dit is niet gebeurd, maar zal in de jaren 2011 e.v. alsnog gebeuren.
Energie Innovatie/Transitiemanagement
De mutatie in de verplichtingen is met name veroorzaakt door vertragingen bij de start van uit het FES gefinancierde projecten uit de Innovatieagenda Energie. De EOS-projecten liepen sneller dan geraamd, waardoor meer uitgaven zijn gerealiseerd.
Duurzame warmte
De mutatie in de verplichtingen betreft met name de garantieregeling Geothermie (- € 56 mln), die eerst niet geheel aan de behoefte voldeed. Om deze reden zijn in 2010 de voorwaarden aangepast en is de regeling weer opengesteld voor de periode 1 september 2010 tot 1 april 2011. Het beperktere aantal verstrekte garanties heeft eveneens lagere schadedeclaraties tot gevolg.
Daartegenover staat dat bij de regeling Duurzame warmte meer is gecommitteerd dan geraamd (€ 5 mln). Voor deze regeling is een bedrag gepubliceerd voor een meerjarige periode. Dit betekent dat er ten opzichte van de raming afwijkingen kunnen optreden.
HGIS Joint Implementation
In 2010 zijn er geen nieuwe emissierechten aangekocht, hierdoor zijn ook de uitgaven lager dan geraamd. Reden hiervoor is de vertraging van de realisatie van projecten in het buitenland.
Bijdrage ECN
Om te voorkomen dat ECN beslag legt op een onevenredig deel van de ruimte in de tenders voor Energie onderzoek subsidie (EOS), is ECN uitgesloten voor deelname aan een deel van die tenders. Ter compensatie werd er jaarlijks als aanvulling op het reguliere werkprogramma van ECN een aantal EOS – voorstellen van ECN toegekend buiten de EOS tenders om. Vanaf januari 2011 loopt deze bijdrage af. Om ECN tegemoet te komen in de overgangsproblematiek die hiermee gepaard gaat, is een eenmalige overbruggingsbijdrage van € 9 mln aan ECN beschikbaar gesteld uit het budget voor de verduurzaming van de energiehuishouding.
Doorsluis COVA heffing
De ontvangsten in 2010 waren hoger dan geraamd, omdat het volume waarover de heffing plaatsvond groter is gebleken dan voorspeld. De COVA heffing wordt geheven op transport-brandstoffen als ware accijns. In 2010 zijn meer autobrandstoffen gebruikt dan geraamd, daardoor zijn zowel de afdracht (zie ontvangstenkant) als de doorbetaling daarvan aan COVA hoger dan geraamd.
CCS/CATO
Mutatie betreft de committering van het CATO-2-project, waarvoor middelen uit FES beschikbaar zijn gesteld.
Afdracht FES-fonds
Deze mutatie betreft de aanpassing van de raming afdracht FES zodat de in 2010 gerealiseerde FES-uitgaven gedekt kunnen worden. Door de verschillende departementen is uiteindelijk € 69 mln minder opgevraagd dan bij tweede suppletoire begroting 2010 was voorzien.
Aardgasbaten
Er is uiteindelijk uit hoofde van de aardgasbaten 0,6% minder ontvangen dan was geraamd.
CO2 veiling
In 2010 hebben drie veilingen plaatsgevonden, waarbij in totaal 8 miljoen CO2-uitstootrechten geveild zijn. De gerealiseerde opbrengsten van CO2-rechten zijn hoger uitgekomen dan geraamd.