Base description which applies to whole site

3. De beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

1 Goed functionerende economie en Markten in Nederland en Europa

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

87 172

 

– 330

86 842

– 87

– 87

– 87

– 87

UITGAVEN

87 034

 

– 230

86 804

– 87

– 87

– 87

– 87

                 

Programma-uitgaven

27 207

 

– 155

27 052

       

OD 1 Optimale marktordening en mededinging bevorderen

24 303

 

– 155

24 148

       

Algemeen1

2 904

   

2 904

       
                 

Apparaatsuitgaven

59 827

 

– 75

59 752

– 87

– 87

– 87

– 87

Algemeen: Apparaat

59 827

 

– 75

59 752

– 87

– 87

– 87

– 87

                 

ONTVANGSTEN

43 204

   

43 204

       
1

De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

2 Een sterk innovatievermogen

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

639 731

250 789

90 931

981 451

109 586

100 934

89 771

87 896

UITGAVEN

655 432

153 778

12 933

822 143

90 223

73 569

76 122

86 296

                 

Programma-uitgaven

583 302

153 613

6 247

743 162

89 206

72 881

75 522

85 313

OD 1 Meer bedrijven die meer (technologische) kennis ontwikkelen en benutten

123 786

 

– 8 888

114 898

1 800

1 200

   

OD 2 Topprestaties op innovatiethema’s

453 956

153 613

16 197

623 766

86 995

71 470

75 311

85 302

Algemeen1

5 560

 

– 1 062

4 498

411

211

211

11

                 

Apparaatsuitgaven

72 130

165

6 686

78 981

1 017

688

600

983

Algemeen: Apparaat

6 266

165

134

6 565

81

79

76

74

Algemeen: Baten-lastendiensten

65 864

 

6 552

72 416

936

609

524

909

                 

ONTVANGSTEN

42 519

 

9 968

52 487

       
1

De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Toelichting op de verplichtingen

De mutatie in de verplichtingen betreft voornamelijk de committering aan NanonextNL (Fes-project High Tech Systems & Materials). Doordat het traject rondom de voorbereiding van de committering langer heeft geduurd dan eerder werd verwacht, is het niet mogelijk gebleken de committering in 2010 af te ronden. Om de committering alsnog aan te kunnen gaan wordt voorgesteld om het verplichtingenbudget in 2011 met € 124 mln op te hogen.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD1 Meer bedrijven die meer (technologische) kennis ontwikkelen en benutten

De mutatie betreft voornamelijk de compensatie voor het meer declareren van FES-middelen voor de Innovatie Prestatie Contracten bij Slotwet 2010 dan er oorspronkelijk geraamd stond. Daarnaast worden middels de eindejaarsmarge middelen meegenomen naar 2011 ten behoeve van de overlopende verplichtingen van het Duurzaam Innovatiekrediet.

OD2 Topprestaties op innovatiethema’s

De mutatie op de programma-uitgaven van deze operationele doelstelling betreft het saldo van meerdere mutaties:

  • Vanwege een langdurige staatssteunprocedure kon één High Tech Topproject niet meer in 2010 worden uitgefinancierd. In het kader van deze overlopende verplichting is middels de eindejaarsmarge € 25 mln meegenomen naar 2011.

  • De in 2010 niet-benutte middelen voor het CVO krediet zijn naar 2011 doorgeschoven om de in het laatste kwartaal van 2010 ingediende aanvragen te kunnen honoreren. Volgens de CVO-regeling dienen kredieten te worden verleend aan aanvragen die tijdig zijn ingediend en waarvoor ten tijde van het indienen nog budget beschikbaar was. Verlening zal in de eerste helft van 2011 plaatsvinden. Het betreft een ophoging van de kasuitgaven van € 5,7 mln en een ophoging van de verplichtingenruimte met € 23,2 mln.

  • De raming van een aantal voormalig FES-projecten is aangepast, waardoor de uitgaven in 2011 met € 11 mln worden verlaagd.

  • In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen deze operationele doelstelling een herprioritering plaatsgevonden. Het betreft meerjarig met name de inzet van nog niet gecommitteerde voormalige FES middelen. De middelen dienen als dekking voor financiële correcties vanuit de Europese Commissie en andere juridische procedures en als aanvulling van het budget inzake kernenergie en regeldruk. In 2011 worden de uitgaven verlaagd met € 11 mln.

  • Het Ministerie van OCW heeft vanaf 2012 de middelen voor de bijdrage aan TNO overgeboekt, in het kader van de overdracht van taken tussen het Ministerie van OCW en EL&I.

Toelichting op de apparaatsuitgaven

De mutatie in het kader van de baten-lastendiensten betreft het budget voor de kosten voor uitvoering van regelingen door Agentschap NL. Het gaat daarbij voornamelijk om de overheveling van de uitvoeringskosten vanuit de beleidsbudgetten voor Eureka, HTAS EVT en het Innovatiekrediet.

Toelichting op de ontvangsten

In verband met het opheffen van het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) zijn liquide middelen overgeboekt naar de EL&I begroting. Zowel de uitgaven als de ontvangsten worden verhoogd met bijna € 10 mln.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

3 Een excellent ondernemings- en vestigingsklimaat

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

2 302 641

– 50 607

– 12 342

2 239 692

8 007

1 221

2 507

2 507

UITGAVEN

486 241

3 893

4 173

494 307

– 11 830

– 6 326

– 39 398

784

                 

Programma-uitgaven

470 217

1 600

– 441

471 376

– 11 830

– 6 326

– 39 398

784

OD 1 Bevorderen level playing field

37 969

 

650

38 619

575

25

– 1 375

– 1 375

OD 2 Stimuleren meer en beter ondernemerschap

189 213

200

6 368

195 781

8 319

2 800

2 500

2 500

OD 3 Benutten van gebiedsgerichte economische kansen in (inter)nationale concurrerende clusters

239 758

1 400

– 7 424

233 734

– 20 724

– 9 151

– 40 523

– 341

Algemeen1

3 277

 

– 35

3 242

       
                 

Apparaatsuitgaven

16 024

2 293

4 614

22 931

       

Algemeen: Apparaat

11 149

2 293

8

13 450

       

Algemeen: Baten-lastendiensten

4 875

 

4 606

9 481

       
                 

ONTVANGSTEN

105 772

 

21 294

127 066

       
1

De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Toelichting op de verplichtingen

De mutatie op de verplichtingen betreft het saldo van meerdere mutaties.

  • De mutatie op de verplichtingen wordt voor € 24 mln veroorzaakt door een ophoging van het verplichtingenbudget voor de Sterke Regio en Nota Ruimte projecten HST Cargo Amsterdam, Alternatief Hoeksche Waard en Institute for Global Justice. Het betreft voormalig FES-middelen die in 2010 aan de EL&I begroting zijn toegevoegd en waarvoor in 2011 de committering zal worden aangegaan.

  • Daarnaast zullen nog de committeringen voor de tweede tender 2010 van Pieken in de Delta plaatsvinden. Om deze committeringen in de eerste helft van 2011 aan te kunnen gaan, wordt het verplichtingenbudget in 2011 opgehoogd met € 6 mln. Zie ook toelichting bij de programma-uitgaven.

  • Voorgesteld wordt om het verplichtingenbudget van de Subsidieregeling Innovatieve Zeescheepsbouw op te hogen met € 4,2 mln, waarbij het resterende budget uit 2010 (€ 4,2 mln) aan het budget 2011 wordt toegevoegd. Het EU-steunkader voor de scheepsbouw staat lidstaten toe hun nationale scheepsbouw ook in 2011 te steunen. Met het beschikbaar stellen van subsidiebudget voor 2011 kunnen Nederlandse scheepswerven op een gelijk speelveld blijven concurreren.

  • In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen operationele doelstelling 3 een herprioritering plaatsgevonden. Het betreft meerjarig de inzet van nog niet gecommitteerde voormalige FES middelen. De middelen dienen als dekking voor financiële correcties vanuit de Europese Commissie en andere juridische procedures en als aanvulling van het budget inzake kernenergie en regeldruk. In 2011 heeft dit alleen een effect op de verplichtingen die met € 66 mln worden verlaagd.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 2 Stimuleren meer en beter ondernemerschap

  • Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft middelen (€ 4 mln in 2011 en € 1 mln in 2012) beschikbaar gesteld voor het programma «Veiligheid Kleine Bedrijven» en het Ministerie van OCW heeft middelen beschikbaar gesteld voor het actieprogramma Onderwijs & Ondernemen en het programma Valorisatie voor de jaren 2011, 2012 en 2013 van respectievelijk € 4,1 mln, € 4,7 mln en € 0,3 mln.Dit zijn lopende programma's waar andere departementen aan bijdragen. Veiligheid gaat om MKB-ers die zichzelf moeten beveiligen en daarbij worden geholpen met o.a. veiligheidsadviezen; Onderwijs gaat over het stimuleren van ondernemerschap op scholen; valorisatie gaat over het sluitstuk op de keten Kennis Kunde Kassa, oftewel het te gelde maken van kennis en kunde in concrete producten.

  • In het kader van de vermindering van de administratievelasten/regeldruk is binnen de EL&I begroting voor de jaren 2011 t/m 2015 € 2,5 mln per jaar vrij gemaakt. De middelen zijn onder andere bedoeld voor het Programma Regeldruk Bedrijven.

OD 3 Benutten van gebiedsgerichte economische kansen in (inter)nationale concurrerende clusters

De mutatie op de programma-uitgaven van deze operationele doelstelling betreft het saldo van meerdere mutaties.

  • Zo heeft in het kader van de slotwet een correctie plaatsgevonden op het kasbudget voor bedrijventerreinen, waarbij deze met € 5 mln naar beneden wordt bijgesteld en heeft het Ministerie van I&M € 5 mln beschikbaar gesteld voor de Sterke Regio projecten De Westelijke Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard. Deze bedrijventerreinen zijn alternatieven voor een eerder voorgenomen bovenregionaal bedrijventerrein in de Hoeksche Waard.

  • Daarnaast is voor het overgangsjaar 2011 binnen de EL&I begroting voor Pieken in de Delta € 35 mln beschikbaar gesteld. Dekking wordt gevonden binnen het niet benutte budget van Pieken in de Delta in 2010 (€ 8 mln) en het niet benutte budget voor de BSRI in 2010 (€ 5,5 mln). Ook worden de in 2011 ontvangen restituties van afrekeningen van IPR-decentraal (€ 12,8 mln) en ISP4/5 (€ 8,4 mln) als dekking ingezet.  Op verzoek van vier van de zes de regio’s wordt een deel gedecentraliseerd via het Provinice- en Gemeentefonds (respectievelijk € 20 mln en € 9 mln). Het overige deel wordt in de twee andere regio’s ingezet voor een ophoging van het beschikbare budget voor de nog te committeren tweede tender uit 2010 (zie ook de toelichting op de verplichtingen).

Toelichting op de ontvangsten

Zie toelichting op de verplichtingen en uitgaven.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

4 Doelmatige en duurzame energiehuishouding

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

324 331

10 162

3 170 602

3 505 095

15 952

19 102

– 1 121

– 410

UITGAVEN

1 397 280

10 818

– 129 258

1 278 840

– 13 788

– 15 064

– 42 288

– 11 055

                 

Programma-uitgaven

1 369 371

7 058

– 128 884

1 247 545

613

20 083

83

33

OD 1 Optimale ordening en werking van de energiemarkten

19 500

– 9 500

 

10 000

       

OD 2 bevorderen van de voorzieningszekerheid

96 970

 

– 14

96 956

33

33

33

33

OD 3 verduurzaming van de energiehuishouding

1 241 802

16 558

– 130 396

1 127 964

– 28 963

– 14 742

– 41 944

– 10 885

Algemeen1

11 099

 

1 526

12 625

443

– 54

– 76

98

                 

Apparaatsuitgaven (algemeen)

27 909

3 760

– 374

31 295

14 699

– 301

– 301

– 301

Algemeen: apparaat

8 512

3 760

752

13 024

620

620

620

620

Algemeen: baten-lastendiensten

19 397

 

– 1 126

18 271

14 079

– 921

– 921

– 921

                 

ONTVANGSTEN

10 049 911

 

1 600 000

11 649 911

       
1

De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Toelichting op de verplichtingen

De mutatie in de verplichtingen wordt met name veroorzaakt door mutaties om de committeringen voor de SDE en de SDE+ mogelijk te maken.

  • Eind 2010 is de SDE stopgezet in de zin dat er geen nieuwe SDE-aanvragen meer konden worden ingediend. Dit betekent niet dat er in 2011 geen SDE-beschikkingen meer zijn en zullen worden afgegeven. Er dienen in 2011 nog aanvragen te worden afgehandeld die vóór het sluiten van de SDE waren ingediend. In totaal gaat het daarbij om een bedrag van ruim € 1,5 mld aan in 2011 af te geven beschikkingen. Daarvan heeft bijna € 1 mld betrekking op het restbudget van de Regeling windenergie op zee 2009. Hiertoe worden de verplichtingen met € 1,5 mld opgehoogd.

  • Met ingang van 2011 is de SDE+ de opvolger van de SDE. Om de openstelling van deze nieuwe regeling mogelijk te maken worden de verplichtingen eveneens opgehoogd met € 1,5 mld.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 3 verduurzaming van de energiehuishouding

De mutatie betreft het saldo van meerdere mutaties.

  • Er vindt compensatie plaats voor het meer declareren van FES-middelen bij Slotwet 2010 dan er oorspronkelijk geraamd stond op de de dossiers Duurzame warmte (– € 8 mln), Energie innovatie (–  € 9,5 mln) en de bijdrage aan ECN (–  € 5 mln). Daarnaast worden middels de eindejaarsmarge middelen meegenomen naar 2011 ten behoeve van de overlopende verplichtingen van het flankerend beleid voor Duurzame energie (€ 3,2 mln) uit het stimuleringspakket.

  • In verband met de behandeling van een mogelijke vergunningaanvraag voor de bouw van een nieuwe kerncentrale wordt er budget vrij gemaakt voor het vergunningverleningtraject in afwachting van de aanpassing van het Bijdragenbesluit kernenergiewet 1981, waarna de kosten bij de vergunningaanvrager kunnen worden neergelegd. Daarnaast is er budget nodig voor de uitbreiding van menskracht en voor middelen in verband met een aantal (verwachte) vergunningaanvragen, onder meer voor de vervanging hoge flux reactor in Petten en de uitbreiding van Urenco, en voor de uitvoering van besluiten, die genomen zijn door het vorige kabinet zoals het langer openhouden van Borssele. De uitgaven worden opgehoogd met € 7,9 mln in 2011, € 15,9 mln in 2012 en € 18,7 mln in 2013.

  • Tijdens de openstelling van de regeling Geothermie, van 1 september 2010 tot 1 april 2011, zijn 6 aanvragen ingediend. Om de committering aan te kunnen gaan wordt de resterende ruimte voor de garantieverplichtingen uit 2010 (€ 61,8 mln) en de bijbehorende kasdekking (€ 5 mln) in 2011 wederom beschikbaar gesteld.

  • De kasuitgaven en de verdeling over de jaren voor de MEP en SDE projecten zijn opnieuw geraamd, mede met gebruikmaking van ramingen van het Agentschap NL, de uitvoerder van beide regelingen. Het totaal van de uitgaven MEP/SDE is verdeeld over de jaren 2011 tot en met 2030. Naar de huidige inzichten zullen de uitgaven trager oplopen dan volgens de eerdere ramingen MEP/SDE. Om het benodigde en het beschikbare budget beter op elkaar af stemmen vindt een meerjarige kasherschikking plaats waarbij de uitgaven 2011 met € 58,3 mln worden verlaagd.

  • Een groot deel van de geplande uitgaven voor het Carbon Capture Storage ROAD-project zijn vertraagd als gevolg van later aangaan van grote contracten. Het voor 2011 geplande voorschot van € 56 mln wordt doorgeschoven naar 2012 en 2013.

  • In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen deze operationele doelstelling een herprioritering plaatsgevonden. Het betreft meerjarig met name de inzet van nog niet gecommitteerde voormalige FES middelen. De middelen dienen als dekking voor financiële correcties vanuit de Europese Commissie en andere juridische procedures en als aanvulling van het budget inzake kernenergie en regeldruk. In 2011 worden de uitgaven verlaagd met € 7 mln.

Toelichting op de apparaatsuitgaven

Voor het energie innovatiebeleid (€ 8 mln) en de Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE) (€ 7mln) worden voor 2012 de kosten voor uitvoering van de regelingen overgeheveld naar de bijdrage aan de baten-lastendiensten.

Toelichting op de ontvangsten

De raming voor de aardgasbaten is met € 1,6 mld naar boven bijgesteld. De belangrijkste reden van de bijstelling is dat het Centraal Planbureau het scenario voor de olieprijs in 2011 en 2012 naar boven heeft bijgesteld tot $ 97 per vat. Deze was bij Miljoenennota $ 75 en $ 76 per vat voor respectievelijk de jaren 2011 en 2012.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

5 Internationale economische betrekkingen

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

144 284

– 3 500

– 763

140 021

– 7 536

– 6 937

– 7 838

356

UITGAVEN

128 912

0

6 417

135 329

3 112

2 821

472

356

                 

Programma-uitgaven

110 012

500

5 195

115 707

1 923

1 616

– 758

– 985

OD 1 Een open internationaal handels- en investeringsverkeer en een versterkte duurzame internationale economische rechtsorde

4 007

 

120

4 127

120

120

120

120

OD 2 Bevorderen internationaal ondernemen (inkomend en uitgaand)

18 389

1 000

3 775

23 164

– 197

– 651

– 878

– 1 105

OD 3 Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op buitenlandse markten

53 527

– 500

1 300

54 327

2 000

2 147

   

Algemeen1

34 089

   

34 089

       
                 

Apparaatsuitgaven

18 900

– 500

1 222

19 622

1 189

1 205

1 230

1 341

Algemeen: Apparaat

6 136

 

– 149

5 987

– 182

– 166

– 111

 

Algemeen: Baten-lastendiensten

12 764

– 500

1 371

13 635

1 371

1 371

1 341

1 341

                 

ONTVANGSTEN

11 815

   

11 815

       
1

De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 2 bevorderen internationaal ondernemen (inkomend en uitgaand

De mutatie betreft met name de toevoeging aan de begroting van de opgevraagde Eindejaarsmarge HGIS inzake de uitfinanciering World Expo Shanghai 2010.

OD 3 het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op buitenlandse markten

De mutatie betreft met name de toevoeging aan de begroting van de opgevraagde Eindejaarsmarge HGIS de uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen programmatisch pakket.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

8 Economische analyses en prognoses

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

12 997

 

– 25

12 972

– 25

– 25

– 25

– 25

UITGAVEN

12 997

 

– 25

12 972

– 25

– 25

– 25

– 25

                 

Apparaatuitgaven

12 997

 

– 25

12 972

– 25

– 25

– 25

– 25

Apparaat CPB

12 997

 

– 25

12 972

– 25

– 25

– 25

– 25

                 

ONTVANGSTEN

1 643

   

1 643

       
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

9 Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

187 431

 

459

187 890

– 162

– 162

– 162

– 162

UITGAVEN

187 431

 

459

187 890

– 162

– 162

– 162

– 162

                 

Apparaatuitgaven

187 431

 

459

187 890

– 162

– 162

– 162

– 162

Apparaat CBS

187 431

 

459

187 890

– 162

– 162

– 162

– 162

                 

ONTVANGSTEN

               
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

10 Elektronische communicatie en post

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

83 579

– 300

13 805

97 084

– 1 498

– 1 641

– 1 194

– 1 186

UITGAVEN

89 934

– 100

13 445

103 279

– 105

– 105

– 75

– 75

                 

Programma-uitgaven

70 449

– 100

13 395

83 744

– 105

– 105

– 75

– 75

OD1 Een efficiënt werkende communicatie- en postmarkt

6 083

 

45

6 128

45

45

75

75

OD 2 Een veilig en betrouwbaar elektronisch- en postnetwerk

               

OD 3 Realiseren van de economische en maatschappelijke meerwaarde van ICT-toepassingen en diensten voor de burgers,bedrijven en overheid

52 683

– 100

7 900

60 483

       

Algemeen1

11 683

 

5 450

17 133

– 150

– 150

– 150

 
                 

Apparaatuitgaven

19 485

 

50

19 535

       

Algemeen: Apparaat

7 108

 

50

7 158

       

Algemeen: Bijdrage Agentschappen

12 377

   

12 377

       
                 

ONTVANGSTEN

26 400

   

26 400

       
1

De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Toelichting op de verplichtingen

De Stichting Regionale Omroep Overleg & Samenwerking en ontvangstproblemen Nederlandse Publieke Omroep (ROOS) wordt gecompenseerd voor de dubbele distributiekosten (zowel analoog als digitaal) die zij in de transitie naar digitale radio maakt. Voorgesteld wordt om hiervoor de voor 2012 t/m 2017 gereserveerde verplichtingenbudgetten over te hevelen naar 2011.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 3 Realiseren van de economische en maatschappelijke meerwaarde van ICT-toepassingen en diensten voor de burgers, bedrijven en overheid

Bij Slotwet 2010 heeft de laatste verrekening van het FES plaatsgevonden. De onderuitputting in 2010 voor PRIMA (Programma Implementatie ICT agenda) is gesaldeerd met de geraamde uitgaven in 2011. Het kasbudget wordt met € 10 mln verhoogd.

Algemeen

Bij de frequentieverdeling in 2003 is een FM vergunning voor het (landelijke commerciële) Nederlandstalige kavel te laat afgegeven. Hiervoor heeft EL&I een schikking getroffen voor € 5,5 mln. Met deze generale mutatie wordt het budget hiervoor gecompenseerd.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

31 Duurzaam ondernemen

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

 

301 001

50 385

351 386

2 058

608

608

858

UITGAVEN

 

277 871

47 041

324 912

1 837

758

858

858

                 

Programma-uitgaven

 

130 688

35 567

166 255

979

– 100

   

31.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat

 

13 129

8 125

21 254

1 000

500

1 500

1 500

31.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn

 

25 137

19 761

44 898

– 101

     

31.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw

 

85 408

4 374

89 782

80

– 600

– 1 500

– 1 500

31.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren

 

7 014

3 307

10 321

       
                 

Apparaatsuitgaven

 

147 183

11 474

158 657

858

858

858

858

U31.21 Apparaat

 

8 656

2 523

11 179

1 323

1 323

1 323

1 323

U31.22 Baten-lastendiensten

 

138 527

8 951

147 478

– 465

– 465

– 465

– 465

       

0

       

ONTVANGSTEN

 

11 966

12 700

24 666

       

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 31.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat

EL&I verwacht dit jaar € 5,0 mln uit te moeten betalen aan verliesdeclaraties van de borgstellingsfaciliteit landbouw. Om deze uitbetaling mogelijk te maken worden er middelen onttrokken aan de interne begrotingsreserve garantstelling. OD 31.11 wordt hiervoor verhoogd met € 5 mln en OD31.22 met € 0,5 mln voor de uitvoeringskosten van Dienst Regelingen.

In het kader van de herziening van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) wordt een aantal proefprojecten uitgevoerd. In het kader van deze pilots ontvangen samenwerkingsverbanden van agrariërs in een bepaald gebied een vergoeding voor verleende diensten op het vlak van landschaps- en waterbeheer. Het gaat om 4 gebieden: Oost-Groningen, Noordelijke Friese Wouden, Laag Holland (boven Amsterdam) en rond Winterswijk. De ervaringen worden gebruikt bij de discussie over het EU-landbouwbeleid en de resultaten van deze pilots worden meegenomen bij de herziening van het GLB beleid. OD 31.11 wordt hiervoor verhoogd met € 1,4 mln in 2011 en € 1 mln in 2012.

Tenslotte wordt OD 31.11 in 2011 verhoogd met € 1,5 mln voor de openstelling 2011 van de Reddings- en herstructureringsregeling Q-koorts en met € 1,1 mln om groentetelers rondom Moerdijk te compenseren voor geleden schade aan gewassen (spruiten).

OD 31.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn

In 2009 en 2010 zijn ter stimulering van de economie middelen beschikbaar gesteld voor verduurzaming van de agrarische sector. Doel is onder meer de ontwikkeling van en investering in duurzame stallen te versnellen en te investeren in Biobased economy en Agrologistiek. Middels de eindejaarsmarge is € 20,4 mln meegenomen naar 2011 voor overlopende verplichtingen.

OD 31.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw

De verhoging van OD 31.13 betreft het volgende:

  • In 2009 en 2010 zijn ter stimulering van de economie middelen beschikbaar gesteld voor verduurzaming van de agrarische sector. Deze worden onder meer ingezet voor de investeringsregeling luchtwassers en het Algenonderzoekscentrum in Wageningen.

  • Middels de eindejaarsmarge is € 18,5 mln meegenomen naar 2011 voor overlopende verplichtingen 2010.

  • Als gevolg van vertraging in de uitvoering op de FES programma’s Innovatieagenda energie, fijnstofmaatregelen, Luchtkwaliteit, Ketenefficiency is in 2010 minder uitgegeven. De uitgaven worden in 2011 voorzien. Hiervoor wordt OD 31.13 in 2011 verhoogd met € 5,3 mln.

  • Ter stimulering van de ontwikkeling van de multifunctionele landbouw worden sectorale en thematische programma’s uitgevoerd gericht op marktontwikkeling en ketenversterking en worden kennisnetwerken ontwikkeld en benut. Hiervoor wordt € 1,8 mln onttrokken uit de interne begrotingsreserve landbouw.

Hiertegenover staan de volgende verlagingen:

  • Er wordt € 3,5 mln overgeboekt naar artikel 36 voor de uitvoering van diverse onderzoeksprojecten door Dienst Landbouwkundig Onderzoek (DLO), € 1,6 mln naar artikel 33 voor de Floriade 2012 en € 8 mln. naar OD 31.22 voor de opdrachtenpakketten van Dienst Regelingen en de Voedsel en Warenautoriteit.

  • In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen de EL&I begroting een herprioritering van middelen plaats gevonden. Hiervan is € 9 mln verwerkt op OD 31.13.

OD 31.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren

De verhoging van OD 31.14 betreft het volgende:

  • In het kader van de innovatie, kennisontwikkeling en verspreiding worden projecten uitgevoerd, die niet in aanmerking komen voor Europese cofinanciering, zoals onderzoek Pulskor, garnalenonderzoek en ontwikkelen ASC-keurmerk. Hiervoor wordt thans € 2 mln onttrokken aan de interne begrotingsreserve visserij.

  • De lidstaat Nederland heeft in december 2010 van de Europese Commissie toestemming gekregen om meer vaartuigen met de Pulskor te laten vissen. Dit onder de toezegging van Nederland dat de vaartuigen worden ingezet voor onderzoeken naar de effecten van pulsvisserij. De onderzoekskosten worden ingeschat op € 0,6 mln in totaal, waarvan € 0,4 mln in 2011 en € 0,2 in 2012. Thans wordt hiervoor € 0,4 mln onttrokken aan de interne begrotingsreserve visserij.

  • In 2009 is vertraging opgetreden in de uitvoering van projecten in het kader van de regelingen Investering aquacultuur en Investering mosselzaadinvanginstallaties (Europees Visserij Fonds EVF As 2) en in de uitvoering van innovatieve proefprojecten (EVF As 3). De voornaamste oorzaak was dat de vereiste vergunningen niet op tijd zijn verstrekt. De uitbetalingen vinden derhalve in latere jaren plaats. In 2011 wordt het EVF-budget verhoogd met € 1,9 mln.

Hiertegenover staan de volgende verlagingen:

Er wordt € 0,2 mln overgeboekt naar artikel 36 voor de uitvoering van diverse onderzoeksprojecten door Dienst Landbouwkundig Onderzoek (DLO) en € 0,5 mln naar artikel 33 voor het programma Rijke Waddenzee. Dit betreft de verdere uitvoering van de transitie mosseltransitie en het opstellen van een agenda voor een duurzame garnalenvisserij.

Toelichting op de apparaatsuitgaven

OD31.21 Apparaat

Deze mutatie houdt verband met een herschikking van de budgetten ambtelijk personeel op basis van de toegestane formatie en de daarbij behorende genormeerde budgetten.

OD31.22 Baten-lastendiensten

De bijdragen aan de batenlasten-diensten Dienst Regelingen, Dienst Landelijk Gebied en de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit zijn bijgesteld op basis van de opdrachtenpakketten op het gebied van Agroketens en Visserij. Daarnaast is OD 31.22 verhoogd voor kosten van de Rijksrederij (€ 1,2 mln)

Toelichting op de ontvangsten

De verhoging van de ontvangstenraming heeft voor het grootste deel de volgende oorzaken:

  • Onttrekking van € 5,5 mln aan de interne begrotingsreserve borgstellingsfaciliteit voor de uitbetaling van verliesdeclaraties en de uitvoering daarvan.

  • Onttrekking van € 2,5 mln aan de interne begrotingsreserve landbouw voor de betaling van schadeclaims van telers die getroffen zijn door de PSTVd en voor een uitkering aan boomkwekers in de regio Boskoop in verband met kosten van extra inspecties in het kader van de bestrijding van de Boktor die verplicht zijn vanuit de EU en voor programma’s in het kader van de ontwikkeling van multifunctionele landbouw.

  • Onttrekking van € 2 mln aan de interne begrotingsreserve visserij voor de uitvoering van visserijprojecten.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

32 Agrarische ruimte

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

 

18 032

– 7 482

10 550

       

UITGAVEN

 

53 368

– 482

52 886

       
                 

Programma-uitgaven

 

43 608

– 482

43 126

       

32.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw

 

26 208

– 482

25 726

       

32.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw

 

17 400

 

17 400

       
                 

Apparaatsuitgaven

 

9 760

 

9 760

       

U32.21 Apparaat

               

U32.22 Baten-lastendiensten

 

9 760

 

9 760

       
                 

ONTVANGSTEN

 

44 231

 

44 231

       

Toelichting op de verplichtingen

Het verplichtingenbudget op OD 32.12 (Ruimte voor niet-grondgebonden landbouw) wordt verlaagd aangezien in het kader van de Stimuleringsregeling Duurzame Glastuinbouwgebieden (STIDUG), Greenports, Mooi en Vitaal Delfland (ILG) geen verplichtingen meer worden aangegaan. Op dit OD is enkel nog sprake van uitfinanciering van reeds aangegane verplichtingen.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

33 Natuur

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

 

345 570

6 597

352 167

2 692

– 1 321

– 1 321

434

UITGAVEN

 

565 272

– 28 364

536 908

2 667

– 1 346

– 1 321

434

                 

Programma-uitgaven

 

487 221

– 28 824

458 397

2 220

– 1 780

– 1 755

 

33.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur

 

142 123

– 38 259

103 864

       

33.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur

 

110 709

 

110 709

       

33.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur

 

164 393

2 000

166 393

       

33.14 Beheer natuur buiten EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit

 

69 996

7 435

77 431

2 220

– 1 780

– 1 755

 
                 

Apparaatsuitgaven

 

78 051

460

78 511

447

434

434

434

U33.21 Apparaat

 

7 778

775

8 553

561

548

548

548

U33.22 Baten-lastendiensten

 

70 273

– 315

69 958

– 114

– 114

– 114

– 114

                 

ONTVANGSTEN

 

44 394

 

44 394

       

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 33.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur

De verlaging van € 38,3 mln houdt voornamelijk verband met het volgende. Zoals toegelicht in de suppletoire wet bij de Najaarsnota 2010 zijn een aantal knelpunten op het terrein van natuur en landschap opgelost waaronder hogere uitvoeringskosten Programma Beheer en implementatiekosten van het nieuwe (provinciale) subsidiestelsel Natuur en Landschapsbeheer en de kosten van de programma’s Biodiversiteit en Leren voor Duurzame Ontwikkeling. De dekking heeft plaatsgevonden via een horizontale kasverschuiving vanuit 2011 en wordt geformaliseerd bij het onderhavige wetsvoorstel.

OD 33.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur

Op deze OD staat het budget geraamd voor de uitfinanciering de verschillende amendementen die in de afgelopen jaren zijn aangenomen. Het gaat hier om amendement Cramer voor riettelers en amendement Jabobi en Atsma voor weidevogelbeheer. De uitvoering van deze amendementen werkt door naar 2011. Het budget wordt verhoogd met € 2 mln.

OD 33.14 Beheer natuur buiten EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit

  • Deze OD wordt conform het Regeerakkoord verhoogd met € 5 mln ten behoeve van de Programmatische Aanpak Stikstofprobleem. Het betreft hier maatregelen van het Rijk om de stikstofbelasting terug te dringen zodat (economische) ontwikkeling in de omgeving van Natura 2000-gebieden mogelijk blijft en de natuur goed wordt beschermd.

  • Tevens levert het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een bijdrage in 2011 en 2012 als voorfinanciering van de deelprogramma’s Zuidwestelijke Delta en Waddengebied. De middelen vloeien in de jaren 2013 en 2014 weer terug naar de begroting van het Ministerie van I&M. Voor 2011 en 2012 betekent dit een verhoging met € 2 mln per jaar en voor 2013 en 2014 een verlaging met € 2 mln per jaar.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

34 Landschap en recreatie

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

 

82 324

– 3 423

78 901

– 123

– 123

– 123

– 123

UITGAVEN

 

257 823

– 623

257 200

– 123

– 123

– 123

– 123

                 

Programma-uitgaven

 

225 693

– 623

225 070

– 123

– 123

– 123

– 123

34.11 Nationale Landschappen

 

24 936

 

24 936

       

34.12 Landschap Algemeen

 

17 573

– 3 423

14 150

– 123

– 123

– 123

– 123

34.13 Groen en de stad

 

146 452

2 800

149 252

       

34.14 Recreatie

 

36 732

 

36 732

       
                 

Apparaatsuitgaven

 

32 130

 

32 130

       

U34.21 Apparaat

               

U34.22 Baten-lastendiensten

 

32 130

 

32 130

       
                 

ONTVANGSTEN

 

7 560

12 916

20 476

       

Toelichting op de verplichtingen

Voor een toelichting wordt verwezen naar OD 34.12.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 34.12 Landschap Algemeen

Ten behoeve van het in 2009 ingezette project renovatie Kasteel Groeneveld wordt bij onderhavig wetsvoorstel € 2,3 mln vanuit deze OD overgeheveld naar artikel 29 algemeen alwaar de betreffende uitgaven worden verantwoord. Tevens wordt voor het Uitvoeringsprogramma Innovatie Landbouw Noord-Nederland (UILN-N) € 1 mln overgeheveld naar artikel 31 Duurzaam Ondernemen.

34.13 Groen en de stad

Ter compensatie van natuurprojecten rond de nieuwe Amerikaanse ambassade in Den Haag/Wassenaar is bij tweede suppletoire begroting 2010 € 5 mln beschikbaar gesteld. Het betreft hier het realiseren c.q. verbeteren van de ecologische structuur, het versterken van de cultuurhistorische en recreatieve waarden van de landgoederen en het verbeteren van de recreatieve voorzieningen. Van dit bedrag komt € 2,8 mln. in 2011 tot betaling.

Toelichting op de ontvangsten

De ontvangstenverhoging houdt verband met het feit dat de geraamde ontvangsten voor 2010 vanuit het Groenfonds voor de kosten van het Plan van Aanpak Schiphol en Omgeving (PASO) pas in 2011 zijn ontvangen. Het betreft hier de realisatie van 500 ha groen in de Haarlemmermeer. De middelen die hiervoor beschikbaar zijn, zijn in het verleden door diverse partijen (o.a. NV Schiphol, provincie Noord-Holland en oud Ministerie van VROM) in het Groenfonds gestort.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

35 Voedselkwaliteit en Diergezondheid

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

 

66 301

12 579

78 880

1 534

1 615

1 771

1 923

UITGAVEN

 

67 211

11 462

78 673

1 606

1 640

1 771

1 923

                 

Programma-uitgaven

 

30 428

– 461

29 967

– 317

– 283

– 152

 

35.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon

 

14 033

– 452

13 581

47

     

35.12 Handhaven diergezondheidsniveau

 

16 395

– 9

16 386

– 364

– 283

– 152

 
                 

Apparaatsuitgaven

 

36 783

11 923

48 706

1 923

1 923

1 923

1 923

35.21 Apparaat

 

4 797

1 534

6 331

1 534

1 534

1 534

1 534

35.22 Baten-lastendiensten

 

31 986

10 389

42 375

389

389

389

389

                 

ONTVANGSTEN

 

1 247

907

2 154

       

Toelichting op de apparaatsuitgaven

OD 35.21 Apparaat

Deze mutatie houdt verband met een herschikking van de budgetten ambtelijk personeel op basis van de toegestane formatie en de daarbij behorende genormeerde budgetten.

OD 35.22 Baten-lastendiensten

Met het fusieproces naar de nVWA vindt invulling plaats van de efficiencytaakstelling uit het kabinet Balkenende IV. De voorziene voordelen en besparingen van de fusie komen zoals eerder gemeld met vertraging beschikbaar (TK 2009–2010, 26 991, nr. 274). Daarnaast wordt het budget structureel met € 0,4 mln verhoogd omdat de nVWA met ingang van 2011 is belast met het toezicht op de naleving van de Wet energiebesparing toestellen.

Toelichting op de ontvangsten

De ontvangsten ad € 0,9 mln betreffen de bijdrage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor de uitvoering van het project Aviaire Influenza in Indonesië.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

36 Kennis en Innovatie

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

 

963 326

– 5 937

957 389

– 717

– 7 970

– 10 690

– 15 570

UITGAVEN

 

979 039

– 3 297

975 742

– 126

– 7 870

– 10 690

– 15 570

                 

Programma-uitgaven

 

968 637

– 2 530

966 107

641

– 7 103

– 9 923

– 14 803

36.15 Kennisontwikkeling en innovatie

 

150 132

– 2 568

147 564

404

     

36.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs

 

818 505

38

818 543

237

– 7103

– 9923

– 14803

                 

Apparaatsuitgaven

 

10 402

– 767

9 635

– 767

– 767

– 767

– 767

36.21 Apparaat

 

9 685

– 767

8 918

– 767

– 767

– 767

– 767

36.22 Baten-lastendiensten

 

717

 

717

       
                 

ONTVANGSTEN

 

10 441

577

11 018

       

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 36.15 Kennisontwikkeling en innovatie

In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen de EL&I begroting een herprioritering van middelen plaats gevonden. Hiervan is € 9 mln verwerkt op OD 36.15. Verder zijn middelen overgeboekt vanuit artikel 31, 33 en 35 voor de uitvoering van diverse projecten door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek (DLO) op het gebied van onder andere natuur, mestbeleid, gewasbescherming, visserij, dierenwelzijn en smaaklessen.

OD 36.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs

Vanaf 2013 wordt er een bijdrage geleverd aan de bezuinigingsmaatregel voor 30-plussers uit het Regeerakkoord. De bijdrage wordt overgeboekt naar het ministerie van OCW, waar de taakstelling wordt ingevuld.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

37 Bodem, water en reconstructie zandgebieden

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

 

19 625

 

19 625

       

UITGAVEN

 

107 059

8 805

115 864

       
                 

Programma-uitgaven

 

89 685

8 805

98 490

       

37.11 Reconstructie zandgebieden

 

61 764

 

61 764

       

37.12 Bodem en Water

 

27 921

8 805

36 726

       
                 

Apparaatsuitgaven

 

17 374

 

17 374

       

37.21 Apparaat

               

37.22 baten-lastendiensten

 

17 374

 

17 374

       
                 

ONTVANGSTEN

 

27 928

8 805

36 733

       

Toelichting op de programma-uitgaven en ontvangsten

Het uitgavenbudget op OD 37.12 wordt met € 8,8 mln verhoogd in verband met een meerjarig aangepast uitgavenverloop voor projecten in het kader van bodemsanering. Het betreft hier projecten ter verbetering van de waterkwaliteit. Op grond hiervan worden ook de daarmee samenhangende ontvangsten van I&M hierop aangepast. De uitgaven en ontvangsten waren oorspronkelijk voor 2010 geraamd.

Licence