21 Algemeen | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 | Vastgestelde mutaties ISB 2011 | Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011 | Stand suppletoire begroting VJN 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 98 560 | 288 | – 3 783 | 95 065 | 595 | 579 | 524 | 413 |
UITGAVEN | 103 922 | 288 | – 2 783 | 101 427 | ||||
Apparaatuitgaven | 103 922 | 288 | – 2 783 | 101 427 | 595 | 579 | 24 | – 87 |
Personeel | 50 205 | 455 | 50 660 | 50 | 34 | – 21 | – 132 | |
Materieel | 53 717 | 288 | – 3 238 | 50 767 | 545 | 545 | 45 | 45 |
ONTVANGSTEN | 2 300 | 2 300 |
Toelichting op de apparaatsuitgaven
-
– De middelen voor nieuwe activiteiten in verband met Caribisch Nederland, die bij Miljoenennota 2011 aan dit artikel zijn toegevoegd, zijn verdeeld over de betrokken (beleids)artikelen.
-
– Een budget van € 2,5 mln is overgeboekt ten laste van artikel 21 naar OD 39.21 vanwege het centraliseren van de facilitaire dienstverlening.
22 Nominaal en onvoorzien | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 | Vastgestelde mutaties ISB 2011 | Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011 | Stand suppletoire begroting VJN 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 2 775 | 13 403 | 16 178 | 21 551 | 21 055 | 20 194 | 18 698 | |
UITGAVEN | 2 775 | 13 403 | 16 178 | 21 551 | 21 055 | 20 194 | 18 698 | |
Loonbijstelling | 5 719 | 5 719 | 5 396 | 5 152 | 4 984 | 4 779 | ||
Prijsbijstelling | 3 440 | 7 684 | 11 124 | 16 155 | 15 903 | 15 210 | 13 919 | |
Budget onvoorzien | 250 | 250 | ||||||
Nog te verdelen | – 915 | – 915 | ||||||
ONTVANGSTEN |
Toelichting op de uitgaven
Voor 2011 en latere jaren is loon- en prijsbijstelling ontvangen. De definitieve toedeling van deze loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt bij ontwerpbegroting 2012.
38 Nominaal en onvoorzien | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 | Vastgestelde mutaties ISB 2011 | Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011 | Stand suppletoire begroting VJN 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 4 019 | 29 534 | 33 553 | 23 670 | 22 269 | 19 138 | 17 732 | |
UITGAVEN | 4 019 | 29 534 | 33 553 | 23 670 | 22 269 | 19 138 | 17 732 | |
38.11 Prijsbijstelling | 6 891 | 21 559 | 28 450 | 16 116 | 14 980 | 12 058 | 10 735 | |
38.12 Loonbijstelling | 7 975 | 7 975 | 7 554 | 7 289 | 7 080 | 6 997 | ||
38.13 Onvoorzien | – 2 872 | – 2 872 | ||||||
ONTVANGSTEN |
Toelichting op de uitgaven
Voor 2011 en latere jaren is loon- en prijsbijstelling ontvangen. De defnitive toedeling van deze loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt bij de ontwerpbegroting 2012.
39 Algemeen | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 | Vastgestelde mutaties ISB 2011 | Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011 | Stand suppletoire begroting VJN 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 268 488 | 146 637 | 415 125 | – 3 368 | – 3 488 | – 4 375 | – 4 375 | |
UITGAVEN | 268 484 | 146 637 | 415 121 | – 3 368 | – 3 488 | – 4 375 | – 4 375 | |
Programma-uitgaven | 63 796 | 145 184 | 208 980 | 250 | ||||
39.11 Internationale contributies | 9 887 | 5 284 | 15 171 | 250 | ||||
39.12 Uitvoering van EU-maatregelen | 50 609 | 139 900 | 190 509 | |||||
39.13 Verzameluitkeringen | 3 300 | 3 300 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 204 688 | 1 453 | 206 141 | – 3 618 | – 3 488 | – 4 375 | – 4 375 | |
39.21 Apparaat | 188 761 | – 2 585 | 186 176 | – 3 618 | – 3 488 | – 4 375 | – 4 375 | |
39.22 Baten-lastendiensten | 15 927 | 4 038 | 19 965 | |||||
Ontvangsten | 313 556 | 313 556 |
Toelichting op de programma-uitgaven
OD 39.11 Internationale contributies
Deze mutatie houdt voor € 3,2 mln verband met een bijdrage aan de tentoonstelling van de Floriade 2012. Daarnaast wordt het in 2010 vertraagde Ontwikkelings Samenwerkingsproject ad. € 2 mln in 2011 definitief uitgevoerd.
OD 39.12 Uitvoering van EU-maatregelen
Het Europese landbouw- en visserijbeleid en de Europese regelgeving worden omgezet in nationale regelgeving op basis waarvan subsidies worden verleend en/of heffingen worden opgelegd welke worden gedeclareerd bij de Europese Fondsen. De Europese Commissie is belast met de goedkeuring van de ingediende declaraties en voert hiertoe audits uit. Over de afgelopen jaren zijn vanuit de Commissie correctievoorstellen en -besluiten ontvangen tot circa € 107 mln. Een deel daarvan komt ten laste van de begroting 2011 en een ander deel ten laste van latere jaren.
Op basis van het bovenstaande wordt de begroting voor 2011 met ca. € 140 mln verhoogd. Hiervan is € 80 mln noodzakelijk voor door de Commissie reeds voorgestelde correcties (subsidieregelingen «aardappelzetmeel» en «groenten en fruit» alsmede het perceelregistratiesysteem). € 60 mln wordt opgenomen in een begrotingsreserve voor risico’s van mogelijke toekomstige financiële correcties van de Europese Commissie, omdat vooraf niet is vast te stellen hoe hoog de definitieve correctiebesluiten van de Europese Commissie zullen zijn en in welk jaar deze kosten op de nationale begroting zullen neerslaan.
Inmiddels heeft het ministerie maatregelen genomen om de risico’s op toekomstige financiële correcties te verkleinen door interpretaties van EU-regelgeving zoveel mogelijk vooraf voor te leggen voor verduidelijking aan de Commissie, echter door de lange doorlooptijden die gemoeid zijn met de definitieve afwikkeling van de EU-dossiers is het noodzakelijk hiervoor een voorziening in de vorm van een interne begrotingsreserve te treffen.
Toelichting op de apparaatsuitgaven
OD 39.21 Apparaat
De mutatie heeft met name betrekking op de volgende onderdelen:
-
– In het kader van de herziening van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) wordt € 1,4 mln overgeboekt naar OD 31.11 ter uitvoering van proefprojecten. In het kader van deze pilots ontvangen samenwerkingsverbanden van agrariërs in een bepaald gebied een vergoeding voor verleende diensten op het vlak van landschaps- en waterbeheer. De ervaringen worden gebruikt bij de discussie over het EU-landbouwbeleid en de resultaten van deze pilots worden meegenomen bij de herziening van het GLB beleid.
-
– Een budget ad € 4,0 mln voor de ICT-dienstverlening van het kerndepartement wordt conform het accountplan overgeheveld naar de uitvoerende baten-lastendienst op OD 39.22.
-
– In verband met een herschikking van de budgetten ambtelijk personeel van de beleidsdirecties op basis van de toegestane formatie en de daarbij behorende genormeerde budgetten is een budget van € 2,7 mln overgeboekt naar het apparaat van de beleidsartikelen.
-
– Een budget van € 2,5 mln is overgeboekt ten laste van artikel 21 naar OD 39.21 vanwege het centraliseren van de facilitaire dienstverlening.
-
– Voor de renovatie van Kasteel Groeneveld wordt € 2,3 mln overgeboekt naar dit OD.
OD 39.22 Baten-lastendiensten
De mutatie ad. € 4,0 mln is bij OD39.21 toegelicht.
Nieuwe Voedsel en Warenautoriteit (nVWA)
Profiel
De Algemene Inspectiedienst (AID), Plantenziektekundige Dienst (PD) en Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) fuseren. In 2012 vormen deze inspectiediensten één nieuwe organisatie. Met de fusie vindt een integratie van de werkprocessen plaats waarbij het toezicht wordt vernieuwd en tegelijkertijd efficiënter en effectiever wordt gehandhaafd.
Als voorbereiding op de fusie per 1 januari 2012 hebben de PD, de AID en de VWA hun organisaties bijeengebracht tot een tijdelijke werkorganisatie van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA), is een nieuwe producten en diensten catalogus opgesteld en het daaraan gekoppelde kostprijsmodel geïmplementeerd.
De missie van de nVWA is het bewaken van de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, en het handhaven van de natuurwetgeving.
De handhavingsstrategie gaat er van uit dat bedrijven, instellingen en consumenten eigen verantwoordelijkheid nemen in het naleven van wet- en regelgeving. De houding van de nieuwe VWA ten opzichte van bedrijven en consumenten kenmerkt zich door het principe «vertrouwen, tenzij...». De nieuwe VWA werkt met een risicogerichte aanpak, gebaseerd op kennis van en samenwerking met de sector en op gedragsbeïnvloeding. De kerntaken zijn handhaving, risicobeoordeling en risicocommunicatie.
Openingsbalans per 1-1-2011 nVWA
ACTIVA | 01-01-2011 |
---|---|
VASTE ACTIVA | |
Immateriële vaste activa | 10 977 |
Materiële vaste activa | |
– grond en gebouwen | 2 313 |
– machines en installaties | 3 539 |
– overige materiële vaste activa | 17 405 |
VLOTTENDE ACTIVA | |
Voorraden | 1 248 |
Debiteuren | 11 831 |
Nog te ontvangen | 13 185 |
Liquide middelen | 34 419 |
Totaal activa | 94 918 |
PASSIVA | |
EIGEN VERMOGEN | |
– exploitatiereserve | 3 662 |
– verplichte reserves | 0 |
– onverdeeld resultaat | 0 |
LENINGEN BIJ MvF | 19 806 |
VOORZIENINGEN | 24 565 |
Crediteuren | 7 124 |
Nog te betalen | 39 761 |
Totaal passiva | 94 918 |
Toelichting
De nVWA is een nieuwe baten-lasten dienst. De openingsbalans 01-01-2011 is gebaseerd op de geconsolideerde eindbalans 31-12-2010 van de AID, PD en VWA. Deze eindbalans maakt deel uit van de geconsolideerde jaarrekening nVWA 2010. Deze jaarrekening is voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring.
Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 nVWA
De begroting van baten en lasten 2011 van de nVWA bestaat uit de geconsolideerde begroting van de Voedsel en Waren Autoriteit, de Plantenziektekundige Dienst en de Algemene Inspectiedienst zoals opgenomen in de Rijksbegroting 2011.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Slotwet | Vastgestelde begroting | ||||||
Baten | |||||||
opbrengst moederdepartement | 139 542 | 99 655 | 99 823 | 87 667 | 83 555 | 83 564 | 85 164 |
opbrengst overige departementen | 81 564 | 80 484 | 72 537 | 72 537 | 72 537 | 72 537 | 72 537 |
opbrengst DGF | 1 160 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
opbrengst derden | 58 506 | 67 400 | 65 951 | 65 951 | 65 951 | 65 951 | 65 951 |
Rentebaten | 445 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige baten | 2 100 | 0 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Totale baten | 283 317 | 248 139 | 240 811 | 228 655 | 224 543 | 224 552 | 226 152 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– personele kosten | 181 117 | 155 940 | 153 117 | 143 674 | 141 472 | 142 282 | 144 310 |
– materiële kosten | 88 748 | 77 059 | 73 445 | 68 279 | 67 101 | 67 485 | 68 439 |
Rentelasten | 1 370 | 1 409 | 1 312 | 1 343 | 1 217 | 1 131 | 1 065 |
afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 7 980 | 6 556 | 6 540 | 6 821 | 6 507 | 5 901 | 5 627 |
– immaterieel | 2 643 | 5 408 | 5 547 | 7 688 | 7 396 | 6 903 | 5 861 |
overige lasten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 1 220 | 1 767 | 850 | 850 | 850 | 850 | 850 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 283 078 | 248 139 | 240 811 | 228 655 | 224 543 | 224 552 | 226 152 |
Saldo van baten en lasten | 239 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Opbrengst moederdepartement
De post opbrengst moederdepartement is gerelateerd aan de te verwachten opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. De meerjarenbegroting laat een daling zien als gevolg van de invulling van de taakstellingen die zijn vastgesteld.
Opbrengst overige departementen
De opbrengst overige departementen bestaat uit de bijdragen van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS). De opbrengst valt t.o.v. 2010 ca. € 8 mln. lager uit door beleidsmatige taakstellingen zoals onder andere op het toezicht op alcohol en tabak.
Opbrengst DGF
De opbrengt DGF ad € 0,5 mln. heeft betrekking op de inkomsten voor dierziektebestrijding. De nVWA zet zich in voor het afhandelen van verdenkingen en bestrijdingen van uitbraken.
Opbrengst derden
De opbrengst derden bestaat vooral uit retributie-inkomsten die bij het bedrijfsleven in rekening worden gebracht voor keuringen en inspecties.
Rentebaten
Er zijn geen rentebaten geraamd.
Overige baten
De overige baten zijn opbrengsten van verlening vergunningen en registraties en uitgevoerde EU projecten.
Bijzondere baten
Er zijn geen bijzondere baten geraamd.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten bestaan uit salarissen, sociale lasten, opleidingskosten en overige direct aan het personeel gerelateerde kosten. De kosten zijn inclusief inhuur derden, practitioners en uitzendkrachten. Voor 2011 wordt een gemiddelde personele bezetting verwacht van 2 353 fte.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan onder andere uit ICT-, reis- en verblijf- en huisvestingskosten. Verder zijn in de materiële kosten de bureaukosten, specifieke kosten voor kleding en laboratoriumbenodigdheden en overige algemene kosten opgenomen.
Rentelasten
De rentelasten zijn gebaseerd op de uitstaande leningen die de nVWA afsluit voor investeringen. Het rentepercentage van de leningen varieert tussen de 1,4% en 5,6%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn de afschrijvingen van investeringen in materiële en immateriële vaste activa.
De afschrijvingstermijnen voor immateriële vaste activa:
-
– Computer software 3–5 jaar
-
– Overige immateriële vaste activa 2–5 jaar
De afschrijvingstermijnen voor materiële vaste activa:
-
– Grond en gebouwen, Verbouwingen 5–10 jaar
-
– Inventaris en installaties 5–10 jaar
-
– Vervoermiddelen 4–5 jaar
-
– Computer hardware 3–5 jaar
-
– Overige materiële vaste activa 2–5 jaar
Dotaties aan voorzieningen
De dotaties voorzieningen zijn ten behoeve van dubieuze debiteuren en schadeclaims.
Bijzondere lasten
Er zijn voor 2011 geen bijzondere lasten geraamd.
Saldo van baten en lasten
Voor de jaren 2011 tot en met 2015 zijn de begrote baten gelijk aan de begrote lasten.
Begroting van het kasstroomoverzicht voor het jaar 2011 nVWA
De begroting van het kasstroomoverzicht 2011 van de nVWA bestaat uit de geconsolideerde realisatiecijfers t/m 2010 conform jaarrekening nVWA en begroting van de Voedsel en Waren Autoriteit, de Plantenziektekundige Dienst en de Algemene Inspectiedienst zoals opgenomen in de Rijksbegroting 2011.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Slotwet | Vastgestelde begroting | ||||||
Rekening-courant RHB + stand deposito's 1 januari 2011 | 53 840 | 49 532 | 34 419 | 33 310 | 33 793 | 34 108 | 32 961 |
Totaal operationele kasstroom | 14 571 | – 4 724 | 11 086 | 14 509 | 13 903 | 12 804 | 11 488 |
Totaal investeringen (–/–) | – 13 393 | – 14 630 | – 18 763 | – 12 365 | – 12 365 | – 11 582 | – 9 953 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 484 | 4 345 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringskasstroom | – 12 909 | – 10 285 | – 18 763 | – 12 365 | – 12 365 | – 11 582 | – 9 953 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | – 1 641 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 9 774 | – 8 713 | – 12 195 | – 14 026 | – 13 588 | – 13 951 | – 13 476 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 3 804 | 10 250 | 18 763 | 12 365 | 12 365 | 11 582 | 9 953 |
Totaal financieringskasstroom | – 5 970 | – 104 | 6 568 | – 1 661 | – 1 223 | – 2 369 | – 3 523 |
Rekening-courant RHB + stand deposito's 31 mrt 2011 (=1+2+3+4) | 49 532 | 34 419 | 33 310 | 33 793 | 34 108 | 32 961 | 30 973 |
Het kasstroomoverzicht toont aan dat de nVWA meerjarig een positief saldo op de rekening courant bij het Ministerie van Financiën voorziet.
Doelmatigheidsindicatoren nVWA
In onderstaande tabel zijn de doelmatigheidsindicatoren van de nVWA opgenomen.
Overzicht doelmatigheids indicatoren | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Tarieven | |||||
Index in reële termen t.o.v. 2011 (2011 = 100) | 100 | 99 | 97 | 97 | 98 |
Omzet per productgroep (x € mln.) | |||||
Klantinteractie en dienstverlening | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Toezicht | 164 | 152 | 148 | 148 | 148 |
Inlichtingen en opsporing | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Laboratoriumonderzoek | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Kennis en expertise | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
FTE | |||||
Aantal FTE (excl. externe inhuur) | 2 250 | 2 153 | 2 153 | 2 153 | 2 153 |
Verhouding FTE direct/indirect | 1 800/450 | 1 732/421 | 1 732/421 | 1 732/421 | 1 732/421 |
Personeelskosten per fte | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 70 000 |
Saldo van baten en lasten | |||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Productiviteit | |||||
Declarabele / productieve uren 1) | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Kwaliteit | |||||
Gegrond verklaarde bezwaarschriften (aantal en in %) | 100 (5%) | 100 (5%) | 100 (5%) | 100 (5%) | 100 (5%) |
Aantal klachten over handelen nVWA | 110 | 110 | 110 | 110 | 110 |
Aantal verzoeken, klachten en meldingen | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen 2) | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Aantal boetebeschikkingen per wet | |||||
– Warenwet | 2 500 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | 2 500 |
– Tabakswet | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
– Drank en horecawet | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
– Wet gewasbescherming biociden | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
– Gezondheid en Welzijnswet voor Dieren | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
– Geneesmiddelenwet | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Naamsbekendheid | |||||
– spontaan | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% |
– geholpen | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
-
1. Hoe hoger de declarabiliteit van de uren, hoe gunstiger dit is voor het tarief. Directe uren / totaal beschikbare uren (=werkbare uren minus vakantie, adv, feestdagen) van directe FTE.
-
2. Percentage verzoeken, klachten en meldingen dat binnen de nagestreefde behandeltermijn van 6 weken wordt afgehandeld.
Toelichting
De productgroepen van de nVWA zijn vernieuwd ten opzichte van de productgroepen van de AID, PD en VWA. De belangrijkste productgroep is toezicht die circa twee derde van de omzet genereert. Verder sluiten de doelmatigheidsindicatoren zoveel mogelijk aan op die van de AID, PD en VWA. Daarbij is een consolidatieslag gemaakt.
Met de fusie vindt een integratie van de werkprocessen plaats waarbij het toezicht wordt vernieuwd en er tegelijkertijd efficiënter en effectiever wordt gehandhaafd.
De omvang van de organisatie in 2012 (aantal fte) is gebaseerd op de efficiencytaakstelling uit het kabinet Balkenende IV. De drie diensten waaruit de nVWA is opgebouwd hadden voor het besluit tot fusie samen 2678 fte (2008) in dienst.
Bijlage 1: mutaties begroting van baten en lasten voor het jaar 2011
In de drie afzonderlijke begrotingen van baten en lasten voor het jaar 2011 zijn de mutaties verwerkt. De afzonderlijke begroting zijn geconsolideerd tot één nVWA begroting.
Begroting Voedsel en Waren Autoriteit
2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
slotwet | Vastgestelde begroting | miljoenennota | mutatie | voorjaarsnota | |
Baten | |||||
opbrengst moederdepartement | 46 228 | 19 890 | 15 946 | – 15 946 | 0 |
opbrengst overige departementen | 81 564 | 80 484 | 72 537 | – 72 537 | 0 |
Opbrengst DGF | 1 160 | 500 | 500 | – 500 | 0 |
opbrengst derden | 55 330 | 64 949 | 63 500 | – 63 500 | 0 |
rentebaten | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige baten | 2 100 | 0 | 2 000 | – 2 000 | 0 |
Totale baten | 186 782 | 165 823 | 154 483 | – 154 483 | 0 |
Lasten | |||||
apparaatskosten | 179 885 | 157 227 | 144 535 | – 144 535 | 0 |
– personele kosten | 121 783 | 105 365 | 98 556 | – 98 556 | 0 |
– materiele kosten | 58 102 | 51 862 | 45 979 | – 45 979 | 0 |
rentelasten | 831 | 986 | 776 | – 776 | 0 |
afschrijvingskosten | 6 656 | 6 910 | 8 322 | – 8 322 | 0 |
– materieel | 5 247 | 3 794 | 4 151 | – 4 151 | 0 |
– immaterieel | 1 409 | 3 116 | 4 171 | – 4 171 | 0 |
Overige kosten | 812 | 700 | 850 | – 850 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 812 | 700 | 850 | – 850 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 188 184 | 165 823 | 154 483 | – 154 483 | 0 |
Saldo van baten en lasten | – 1 402 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begroting Algemene Inspectiedienst
2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
slotwet | Vastgestelde begroting | miljoenennota | mutatie | voorjaarsnota | |
Baten | |||||
opbrengst moederdepartement | 70 660 | 63 226 | 57 167 | – 57 167 | 0 |
opbrengst overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
opbrengst derden | 575 | 300 | 300 | – 300 | 0 |
rentebaten | 12 | 100 | 0 | 0 | 0 |
bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | 71 247 | 63 626 | 57 467 | – 57 467 | 0 |
Lasten | |||||
apparaatskosten | 66 424 | 58 307 | 54 302 | – 54 302 | 0 |
– personele kosten | 46 637 | 40 628 | 38 012 | – 38 012 | 0 |
– materiele kosten | 19 787 | 17 679 | 16 290 | – 16 290 | 0 |
rentelasten | 392 | 298 | 401 | – 401 | 0 |
afschrijvingskosten | 2 938 | 3 954 | 2 764 | – 2 764 | 0 |
– materieel | 2 248 | 2 281 | 1 903 | – 1 903 | 0 |
– immaterieel | 690 | 1 673 | 861 | – 861 | 0 |
Overige kosten | 1 067 | 0 | 0 | 0 | |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | ||
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 69 754 | 63 626 | 57 467 | – 57 467 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 1 493 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begroting Plantenziektenkundige Dienst
2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
slotwet | Vastgestelde begroting | miljoenennota | mutatie | voorjaarsnota | |
Baten | |||||
opbrengst moederdepartement | 22 654 | 16 539 | 16 710 | – 16 710 | 0 |
opbrengst overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
opbrengst derden | 2 601 | 2 151 | 2 151 | – 2 151 | 0 |
rentebaten | 33 | 0 | 0 | 0 | 0 |
bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | 25 288 | 18 690 | 18 861 | – 18 861 | 0 |
Lasten | |||||
apparaatskosten | 23 556 | 17 465 | 17 725 | – 17 725 | 0 |
– personele kosten | 12 697 | 9 947 | 9 856 | – 9 856 | 0 |
– materiele kosten | 10 859 | 7 518 | 7 869 | – 7 869 | 0 |
rentelasten | 147 | 125 | 135 | – 135 | 0 |
afschrijvingskosten | 1 029 | 1 100 | 1 000 | – 1 000 | 0 |
– materieel | 485 | 481 | 486 | – 486 | 0 |
– immaterieel | 544 | 619 | 515 | – 515 | 0 |
Overige kosten | 408 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 408 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 25 140 | 18 690 | 18 861 | – 18 861 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 148 | 0 | 0 | 0 | 0 |