11 Hoofdwatersystemen | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 1 045 470 | 814 330 | 708 136 | 524 692 | 715 911 | 791 754 | |
Amendementen | |||||||
1e suppletore wet 2010 | 26 959 | – 7 619 | – 15 764 | – 18 012 | – 28 765 | – 17 419 | |
Nieuwe mutaties | 34 890 | 201 978 | 291 104 | 301 992 | 232 574 | 55 491 | |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 1 107 319 | 1 008 689 | 983 476 | 808 672 | 919 720 | 826 826 |
Uitgaven | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1a. | Loonbijstelling 2010 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1b. | Prijsbijstelling 2010 | 2 001 | 1 694 | 1 238 | 1 668 | 1 850 | ||
2. | Kasschuif | |||||||
a. Beheer en onderhoud | 151 043 | 42 000 | 35 577 | 40 257 | – 12 795 | – 46 997 | ||
b. Aanleg | – 138 055 | 31 305 | 100 000 | 100 000 | 100 000 | |||
3. | Van LNV ICES natte infrastructuur | 6 370 | ||||||
4. | Van provinciefonds | 42 202 | 42 202 | 42 202 | 42 202 | |||
5. | Doelmatig waterbeheer | 81 000 | 81 000 | 81 000 | 81 000 | 81 000 | ||
6. | Van FES IJsselsprong Zutphen (smalle geul) | 16 049 | 4 012 | |||||
7. | Van IF/16 Kasschuif tbv zandmotor | 39 000 | – 39 000 | |||||
8. | Van HXII/31 Deltacommissaris | 944 | 2 173 | 2 173 | 2 173 | 2 173 | ||
9. | Van FES Deltares Deltafaciliteit | 9 579 | 8 501 | 7 297 | ||||
10. | Dekking Water en Kust | – 15 000 | 21 000 | 21 000 | 21 000 | 21 000 | ||
11. | Efficiencyverbetering BenO infrastructuur | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | ||
12. | Spanning BenO | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | ||
Diversen | 5 953 | 12 227 | 7 458 | – 9 224 | – 6 686 | – 6 737 | ||
Totaal | 34 890 | 201 978 | 291 104 | 301 992 | 232 574 | 55 491 |
Ad 1a.
Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft de opbrengst in 2011 en verder van het inhouden van de tranche 2010 van de loonbijstelling.
Ad 1b.
Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstelling 2010.
Ad 2a.
Deze schuif heeft betrekking op het egaliseren van de onderhoudsbudgetten. Die budgetten kennen nu een grillig verloop. Door het egaliseren blijft het budget t/m 2020 gelijk, maar wordt het budget over de gehele planperiode nagenoeg gelijk.
Ad 2b.
Door middel van deze kasschuif op het Hoogwaterbeschermingsprogramma wordt de kasruimte op korte termijn in overeenstemming gebracht met de behoefte van de uitvoering.
Ad 3.
Dit betreft de bijdrage van LNV voor het project «ICES natte natuur» (voorbereiding projecten, publieksevent, Veluwe randmeer en natuurontwikkelingsproject RAAM).
Ad 4.
In 1994 zijn structurele middelen vanuit de begroting van VenW overgeheveld naar het Provinciefonds voor de vergoeding van de kosten die provincies en waterschappen hebben gemaakt bij de uitvoering van rivierdijkversterkingen en onderhoud aan hoofdwaterkeringen. Vanaf 2012 worden deze middelen weer structureel teruggeboekt naar de VenW begroting. De middelen t/m 2020 worden met name ingezet voor de Kaderrichtlijn Water.
Ad 5.
In het kader van het aanvullend beleidsakkoord van het Kabinet Balkenende IV is een bedrag van € 100 mln. per jaar ingeboekt op de Rijksbegroting onder de noemer doelmatig waterbeheer. De waterschappen hebben naar aanleiding daarvan een aanbod gedaan van totaal € 100 mln. per jaar. In het bestuurlijk overleg Financiën is besloten om € 19 mln. per jaar structureel uit het Provinciefonds te nemen voor de muskusrattenbestrijding. Verkeer en Waterstaat draagt zorg voor de verdere invulling van de taakstelling door de waterschappen een deel van de kosten van het hoogwaterbeschermingsprogramma op zich te laten nemen. In de IF-begroting wordt dit verwerkt door een ontvangstenraming op te nemen van € 81 mln. per jaar.
Ad 6.
De FES bijdrage voor het project IJsselsprong «Zutphen» betreft de gebiedsontwikkeling op de westoever van de IJssel bij Zutphen.
Ad 7.
Dit betreft een noodzakelijke kasschuif met artikel IF/16 in verband met de uitvoering van Zandmotor.
Ad 8.
De kosten van de Staf Deltacommissaris worden integraal verantwoord op artikel 11 van het IF. Met deze mutatie worden de kosten voor materieel en personeel overgeboekt van artikel HXII/31 naar het IF.
Ad 9.
De FES bijdrage voor het project «Deltares deltafaciliteit» heeft tot doel om de nieuwe kennisvragen te kunnen beantwoorden op het gebied van veiligheid tegen overstromingen, waterbeheer en meer in het algemeen het blijvend duurzaam kunnen bewonen van onze Nederlandse Delta.
Ad 10.
Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft het niet uitkeren van de op de aanvullende post gereserveerde uitgavenenveloppen uit het Coalitieakkoord. Om dit op te vangen worden middels herschikking middelen toegevoegd aan de betreffende posten.
Ad 11.
Een andere maatregel ter invulling van het pakket van € 3,2 miljard betreft het inzetten op efficiencyverbetering beheer en onderhoud infrastructuur. In de heroverweging Mobiliteit en water zijn besparingsmogelijkheden opgenomen voor efficiencyverbetering bij beheer en onderhoud van hoofdwatersystemen. Vanaf 2011 wordt € 10 miljoen aan besparingsmogelijkheden zonder functieverlies verwerkt.
Ad 12.
Om de spanning op het beheer en onderhoud te verminderen, worden middels herschikking middelen toegevoegd aan de diverse onderhoudsbudgetten.
11 Hoofdwatersystemen | 2 010 | 2 011 | 2 012 | 2 013 | 2 014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 52 349 | 33 300 | 4 800 | 2 500 | ||
Amendement | ||||||
1e suppletore wet 2010 | 14 205 | |||||
Nieuwe mutaties | 81 000 | 81 000 | 81 000 | 81 000 | 81 000 | |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 66 554 | 114 300 | 85 800 | 83 500 | 81 000 | 81 000 |
Ontvangsten | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Doelmatig waterbeheer | 81 000 | 81 000 | 81 000 | 81 000 | 81 000 | |
Totaal | 81 000 | 81 000 | 81 000 | 81 000 | 81 000 |
Ad 1.
Zie toelichting bij uitgaven onder 5.