Base description which applies to whole site

12 Hoofdwegennet

Opbouw uitgaven vanaf de vorige ontwerpbegroting (x € 1 000)

12 Hoofdwegennet

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

2 909 261

2 757 133

2 898 147

3 018 475

3 693 510

2 512 612

Amendement 31 Koopmans/Roefs

      

1e suppletore wet 2010

– 474 792

4 966

– 1 423

33 780

  

Nieuwe mutaties

556 898

270 204

– 4 814

12 843

57 241

– 88 867

Stand ontwerpbegroting 2011

2 991 367

3 032 303

2 891 910

3 065 098

3 750 751

2 423 745

Specificatie amendementen en nieuwe mutaties (x € 1 000)

Uitgaven

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1a

Loonbijstelling 2010

0

0

0

0

0

0

1.

Prijsbijstelling 2010

 

7 177

7 499

8 264

10 227

7 032

2.

Desalderingen: bijdragen derden

– 3 012

– 21 950

– 12 140

20 000

26 700

8 491

3.

FES-verrekeningen: A1/6/9 SAA

   

63 793

– 37 112

 

4.

Naar IF/13: groeigevallen langs spoor

 

– 10 000

    

5.

Van IF/13: Ecoduct Rumelaar

   

4 800

  

6.

Van IF/15: scope brug ZW-vaart

2 500

     

7.

Kasschuif:

      
 

a. Beheer en onderhoud

330 356

56 655

–93 599

– 63 159

– 37 416

18 052

 

b. Aanleg

282 762

238 116

67 549

– 134 481

– 1 633

– 193 950

8.

Diverse overboeking met HXII

– 9 969

– 4 394

– 4 394

– 1 500

  

9.

Naar BDU: Benutting/OWN

– 46 099

     

10.

Verdeling sociaal flankerend beleid

535

357

    

11.

Aandeel Rijksbrede problematiek

– 350

– 357

– 353

– 122

– 123

– 122

12.

Taakstelling arbeidsproductiviteit

   

– 3 354

– 3 402

– 3 370

13.

Van FES-Nomo: Utrecht projecten

  

5 000

90 000

100 000

75 000

14.

Van FES: Veiligheid rijkswegen

 

5 000

20 000

28 617

  

15.

Bijdr. PMR aan A15: luchtschermen

  

5 624

   

16.

Efficiency verbetering BenO infrastructuur met functie verlies

 

– 20 000

– 20 000

– 20 000

– 20 000

– 20 000

17.

Efficiency verbetering BenO infrastructuur zonder functie verlies

 

– 15 000

– 15 000

– 15 000

– 15 000

– 15 000

18.

Spanning BenO

  

35 000

35 000

35 000

35 000

35 000

 

Diversen

175

– 400

 

– 15

  
 

Totaal

556 898

270 204

– 4 814

12 843

57 241

– 88 867

Ad 1a.

Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft de opbrengst in 2011 en verder van het inhouden van de tranche 2010 van de loonbijstelling.

Ad 1b.

Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstelling 2010.

Ad 2.

Dit betreft de verwerking van bijdragen van derden in de uitvoering van door VenW uitgevoerde wegprojecten. Het gaat dan met name om bijstellingen voor de N57 Veersedam–Middelburg (Fietsbrug Muiderbrug), het programma aansluitingen, de A4 Dinteloord–Bergen op Zoom (aquaduct Steenbergen), de A4/9 Badhoevedorp, de N33 Assen–Zuidbroek, de A4 Burgerveen–Leiden en de bijdrage van het gemeentelijk havenbedrijf Rotterdam in de luchtschermen conform de gesloten overeenkomst Luchtkwaliteit Maasvlakte 2.

Ad 3.

Dit betreft enerzijds de verwerking van de (hogere) uitkomst 2009 van het project A1/6/9 Schiphol–Amsterdam–Almere. Deze middelen worden in 2014 met het FES verrekend. Anderzijds zijn vanuit het FES middelen toegevoegd voor het project Almere Weerwaterzone.

Ad 4.

Vanuit het geluidssaneringsprogramma wordt € 10 mln. overgeheveld naar artikel 13 Spoorwegen om de toename in geluidsoverlast langs het spoor te beperken.

Ad 5.

Het ecoduct Rumelaar heeft een functie voor zowel het spoor als de weg. Vanuit die optiek wordt dit ecoduct mede gefinancierd vanuit het Spoorbudget. Aangezien de aanlegkosten worden verantwoord binnen het project A12 Maarsbergen–Veenendaal wordt de bijdrage van Spoor aan dit budget toegevoegd.

Ad 6.

Binnen het project Rondweg Den Bosch zijn er aanvullende afspraken gemaakt over de brug over de Zuid-Willemsvaart. Ter dekking van deze afspraken wordt € 2,5 mln. overgeboekt vanuit artikel IF/15 naar dit artikel (Rondweg Den Bosch).

Ad 7a.

Deze schuif heeft betrekking op het egaliseren van de onderhoudsbudgetten. Die budgetten kennen nu een grillig verloop. Door het egaliseren blijft het budget t/m 2020 gelijk, maar wordt het budget over de gehele planperiode nagenoeg gelijk.

Ad 7b.

Deze actualisatie van het aanlegprogramma is met name zichtbaar bij de spoedaanpakprojecten projecten in het kader van de crisis- en herstelwet.

Ad 8.

Dit betreft een overboeking naar artikel XII/34 voor de implementatie van de uitkomsten van de Commissie Elverding, middelen voor het Bureau wegen en voor de commissie Tunnelveiligheid.

Ad 9.

Het betreft hier een overboeking naar de BDU vanuit de mobiliteitsaanpak voor maatregelen op het onderliggend wegennet die, in samenhang met de maatregelen op het hoofdwegennet, de doorstroming op de Filetop-locaties verbeteren.

Ad 10.

Dit betreft de toevoeging van de middelen voor sociaal flankerend beleid. Bij Voorjaarsnota 2010 zijn door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties middelen voor sociaal flankerend beleid aan de begroting van VenW toegevoegd. Deze stonden op artikel 41 «ondersteuning functioneren Verkeer en Waterstaat» en worden nu toebedeeld.

Ad 11.

Dit betreft de verdeling van de rijksbrede generale problematiek: het Kluwercontract en het Nationaal Bureau Verbindingsbeveiliging.

Ad 12.

Dit betreft de verwerking van de taakstelling arbeidsproductiviteit. Deze taakstelling stond in de begroting 2010 op artikel 40 «nominaal en onvoorzien».

Ad 13.

De FES bijdrage beoogt een verbetering van de bereikbaarheid van de regio Utrecht–Hilversum–Amersfoort en de economische kerngebieden in de Randstad door capaciteitsuitbreiding van de rijkswegen A27, A1 en A28.

Ad 14.

Er wordt vanuit het FES € 53,5 mln uitgetrokken om de veiligheid op snelwegen en rijks-N-wegen te verbeteren.

Ad 15.

Dit betreft de bijdrage van het gemeentelijk havenbedrijf Rotterdam in de luchtschermen conform de gesloten overeenkomst Luchtkwaliteit Maasvlakte 2.

Ad 16/17.

Een andere maatregel ter invulling van het pakket van € 3,2 miljard betreft het inzetten op efficiencyverbetering beheer en onderhoud infrastructuur. In de heroverweging Mobiliteit en water zijn besparingsmogelijkheden opgenomen voor efficiencyverbetering bij beheer en onderhoud van het hoofdwegennet.

Vanaf 2011 wordt € 15 miljoen aan besparingsmogelijkheden zonder functieverlies verwerkt. Additioneel worden vanaf 2011 maatregelen genomen (€ 20 miljoen) die leiden tot functievermindering, zoals beperken van verlichting, verminderen signaalgevers, versoberen vast onderhoud etc.

Ad 18.

Om de spanning op het beheer en onderhoud te verminderen, worden middels herschikking middelen toegevoegd aan de diverse onderhoudsbudgetten.

Opbouw ontvangsten vanaf de vorige ontwerpbegroting (x € 1 000)

12 Hoofdwegennet

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

153 119

191 722

155 543

319 778

308 227

281 058

Amendement

      

1e suppletore wet 2010

– 42 311

     

Nieuwe mutaties

128 988

– 31 950

– 62 140

– 30 000

4 700

8 491

Stand ontwerpbegroting 2011

239 796

159 772

93 403

289 778

312 927

289 549

Specificatie amendementen en nieuwe mutaties (x € 1 000)

Ontvangsten

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.

Desalderingen: bijdragen derden

– 3 012

– 21 950

– 12 140

20 000

26 700

8 491

2.

N18 Varsseveld: vervroegde bijdrage

132 000

– 10 000

– 50 000

– 50 000

– 22 000

 
 

Totaal

128 988

– 31 950

– 62 140

– 30 000

4 700

8 491

Ad 1.

Zie toelichting bij uitgaven onder 2.

Ad 2.

Het betreft hier een vervroegde bijdrage van de regio voor de N18 Varsseveld in verband met grondverwerving.

Licence