12 Hoofdwegennet | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 2 909 261 | 2 757 133 | 2 898 147 | 3 018 475 | 3 693 510 | 2 512 612 |
Amendement 31 Koopmans/Roefs | ||||||
1e suppletore wet 2010 | – 474 792 | 4 966 | – 1 423 | 33 780 | ||
Nieuwe mutaties | 556 898 | 270 204 | – 4 814 | 12 843 | 57 241 | – 88 867 |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 2 991 367 | 3 032 303 | 2 891 910 | 3 065 098 | 3 750 751 | 2 423 745 |
Uitgaven | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1a | Loonbijstelling 2010 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1. | Prijsbijstelling 2010 | 7 177 | 7 499 | 8 264 | 10 227 | 7 032 | ||
2. | Desalderingen: bijdragen derden | – 3 012 | – 21 950 | – 12 140 | 20 000 | 26 700 | 8 491 | |
3. | FES-verrekeningen: A1/6/9 SAA | 63 793 | – 37 112 | |||||
4. | Naar IF/13: groeigevallen langs spoor | – 10 000 | ||||||
5. | Van IF/13: Ecoduct Rumelaar | 4 800 | ||||||
6. | Van IF/15: scope brug ZW-vaart | 2 500 | ||||||
7. | Kasschuif: | |||||||
a. Beheer en onderhoud | 330 356 | 56 655 | –93 599 | – 63 159 | – 37 416 | 18 052 | ||
b. Aanleg | 282 762 | 238 116 | 67 549 | – 134 481 | – 1 633 | – 193 950 | ||
8. | Diverse overboeking met HXII | – 9 969 | – 4 394 | – 4 394 | – 1 500 | |||
9. | Naar BDU: Benutting/OWN | – 46 099 | ||||||
10. | Verdeling sociaal flankerend beleid | 535 | 357 | |||||
11. | Aandeel Rijksbrede problematiek | – 350 | – 357 | – 353 | – 122 | – 123 | – 122 | |
12. | Taakstelling arbeidsproductiviteit | – 3 354 | – 3 402 | – 3 370 | ||||
13. | Van FES-Nomo: Utrecht projecten | 5 000 | 90 000 | 100 000 | 75 000 | |||
14. | Van FES: Veiligheid rijkswegen | 5 000 | 20 000 | 28 617 | ||||
15. | Bijdr. PMR aan A15: luchtschermen | 5 624 | ||||||
16. | Efficiency verbetering BenO infrastructuur met functie verlies | – 20 000 | – 20 000 | – 20 000 | – 20 000 | – 20 000 | ||
17. | Efficiency verbetering BenO infrastructuur zonder functie verlies | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | ||
18. | Spanning BenO | 35 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 | ||
Diversen | 175 | – 400 | – 15 | |||||
Totaal | 556 898 | 270 204 | – 4 814 | 12 843 | 57 241 | – 88 867 |
Ad 1a.
Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft de opbrengst in 2011 en verder van het inhouden van de tranche 2010 van de loonbijstelling.
Ad 1b.
Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstelling 2010.
Ad 2.
Dit betreft de verwerking van bijdragen van derden in de uitvoering van door VenW uitgevoerde wegprojecten. Het gaat dan met name om bijstellingen voor de N57 Veersedam–Middelburg (Fietsbrug Muiderbrug), het programma aansluitingen, de A4 Dinteloord–Bergen op Zoom (aquaduct Steenbergen), de A4/9 Badhoevedorp, de N33 Assen–Zuidbroek, de A4 Burgerveen–Leiden en de bijdrage van het gemeentelijk havenbedrijf Rotterdam in de luchtschermen conform de gesloten overeenkomst Luchtkwaliteit Maasvlakte 2.
Ad 3.
Dit betreft enerzijds de verwerking van de (hogere) uitkomst 2009 van het project A1/6/9 Schiphol–Amsterdam–Almere. Deze middelen worden in 2014 met het FES verrekend. Anderzijds zijn vanuit het FES middelen toegevoegd voor het project Almere Weerwaterzone.
Ad 4.
Vanuit het geluidssaneringsprogramma wordt € 10 mln. overgeheveld naar artikel 13 Spoorwegen om de toename in geluidsoverlast langs het spoor te beperken.
Ad 5.
Het ecoduct Rumelaar heeft een functie voor zowel het spoor als de weg. Vanuit die optiek wordt dit ecoduct mede gefinancierd vanuit het Spoorbudget. Aangezien de aanlegkosten worden verantwoord binnen het project A12 Maarsbergen–Veenendaal wordt de bijdrage van Spoor aan dit budget toegevoegd.
Ad 6.
Binnen het project Rondweg Den Bosch zijn er aanvullende afspraken gemaakt over de brug over de Zuid-Willemsvaart. Ter dekking van deze afspraken wordt € 2,5 mln. overgeboekt vanuit artikel IF/15 naar dit artikel (Rondweg Den Bosch).
Ad 7a.
Deze schuif heeft betrekking op het egaliseren van de onderhoudsbudgetten. Die budgetten kennen nu een grillig verloop. Door het egaliseren blijft het budget t/m 2020 gelijk, maar wordt het budget over de gehele planperiode nagenoeg gelijk.
Ad 7b.
Deze actualisatie van het aanlegprogramma is met name zichtbaar bij de spoedaanpakprojecten projecten in het kader van de crisis- en herstelwet.
Ad 8.
Dit betreft een overboeking naar artikel XII/34 voor de implementatie van de uitkomsten van de Commissie Elverding, middelen voor het Bureau wegen en voor de commissie Tunnelveiligheid.
Ad 9.
Het betreft hier een overboeking naar de BDU vanuit de mobiliteitsaanpak voor maatregelen op het onderliggend wegennet die, in samenhang met de maatregelen op het hoofdwegennet, de doorstroming op de Filetop-locaties verbeteren.
Ad 10.
Dit betreft de toevoeging van de middelen voor sociaal flankerend beleid. Bij Voorjaarsnota 2010 zijn door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties middelen voor sociaal flankerend beleid aan de begroting van VenW toegevoegd. Deze stonden op artikel 41 «ondersteuning functioneren Verkeer en Waterstaat» en worden nu toebedeeld.
Ad 11.
Dit betreft de verdeling van de rijksbrede generale problematiek: het Kluwercontract en het Nationaal Bureau Verbindingsbeveiliging.
Ad 12.
Dit betreft de verwerking van de taakstelling arbeidsproductiviteit. Deze taakstelling stond in de begroting 2010 op artikel 40 «nominaal en onvoorzien».
Ad 13.
De FES bijdrage beoogt een verbetering van de bereikbaarheid van de regio Utrecht–Hilversum–Amersfoort en de economische kerngebieden in de Randstad door capaciteitsuitbreiding van de rijkswegen A27, A1 en A28.
Ad 14.
Er wordt vanuit het FES € 53,5 mln uitgetrokken om de veiligheid op snelwegen en rijks-N-wegen te verbeteren.
Ad 15.
Dit betreft de bijdrage van het gemeentelijk havenbedrijf Rotterdam in de luchtschermen conform de gesloten overeenkomst Luchtkwaliteit Maasvlakte 2.
Ad 16/17.
Een andere maatregel ter invulling van het pakket van € 3,2 miljard betreft het inzetten op efficiencyverbetering beheer en onderhoud infrastructuur. In de heroverweging Mobiliteit en water zijn besparingsmogelijkheden opgenomen voor efficiencyverbetering bij beheer en onderhoud van het hoofdwegennet.
Vanaf 2011 wordt € 15 miljoen aan besparingsmogelijkheden zonder functieverlies verwerkt. Additioneel worden vanaf 2011 maatregelen genomen (€ 20 miljoen) die leiden tot functievermindering, zoals beperken van verlichting, verminderen signaalgevers, versoberen vast onderhoud etc.
Ad 18.
Om de spanning op het beheer en onderhoud te verminderen, worden middels herschikking middelen toegevoegd aan de diverse onderhoudsbudgetten.
12 Hoofdwegennet | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 153 119 | 191 722 | 155 543 | 319 778 | 308 227 | 281 058 |
Amendement | ||||||
1e suppletore wet 2010 | – 42 311 | |||||
Nieuwe mutaties | 128 988 | – 31 950 | – 62 140 | – 30 000 | 4 700 | 8 491 |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 239 796 | 159 772 | 93 403 | 289 778 | 312 927 | 289 549 |
Ontvangsten | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Desalderingen: bijdragen derden | – 3 012 | – 21 950 | – 12 140 | 20 000 | 26 700 | 8 491 |
2. | N18 Varsseveld: vervroegde bijdrage | 132 000 | – 10 000 | – 50 000 | – 50 000 | – 22 000 | |
Totaal | 128 988 | – 31 950 | – 62 140 | – 30 000 | 4 700 | 8 491 |
Ad 1.
Zie toelichting bij uitgaven onder 2.
Ad 2.
Het betreft hier een vervroegde bijdrage van de regio voor de N18 Varsseveld in verband met grondverwerving.