13 Spoorwegen | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 2 975 622 | 2 385 914 | 2 263 857 | 2 258 156 | 2 200 291 | 2 513 940 |
Amendement | ||||||
1e suppletore wet 2010 | 712 049 | – 47 550 | – 11 922 | – 23 614 | – 3 356 | |
Nieuwe mutaties | – 1 031 313 | 97 314 | – 20 741 | 70 166 | 187 755 | 38 682 |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 2 656 358 | 2 435 678 | 2 231 194 | 2 304 708 | 2 388 046 | 2 549 266 |
Uitgaven | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1a. | Loonbijstelling 2010 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1b. | Prijsbijstelling 2010 | 5 517 | 5 210 | 5 088 | 4 889 | 5 719 | |
2 | Kasschuiven: | ||||||
a. Beheer en instandhouding | – 75 150 | 420 000 | 170 005 | 92 731 | 150 596 | – 4 748 | |
b. Aanleg | – 907 989 | – 217 322 | – 142 981 | – 78 628 | – 50 637 | 119 707 | |
3 | Mandje Spoor: techn. omzetting vanuit ontvangsten | – 225 000 | – 130 000 | – 140 000 | – 140 000 | – 150 000 | – 150 000 |
Mandje Spoor: kasprobleem 2010 door omzetting | 171 500 | ||||||
4 | Naar IF 12 ZSM: Ecoduct Rumelaar, A12 MV | – 4 800 | |||||
5 | Van IF12: NoMo-Geluid: groei gevallen langs spoor | 10 000 | |||||
6 | Naar XII/34: Internet in de trein | – 10 000 | – 270 | – 194 | |||
7 | Naar 35.04: brandweer en piketdiensten HSL/BR | – 1 400 | – 2 100 | – 2 100 | – 2 100 | – 2 100 | – 2 100 |
8 | kasschuif met XII/34: subsidie tv concessiefee NS | – 1 000 | – 7 000 | – 5 000 | – 3 000 | 10 000 | |
9 | Van 39.02 BDU: Amend. Cramer (quick-scan) | 10 000 | |||||
Naar 39.02 BDU: ihkv actieplan | – 5 085 | – 3 311 | – 2 339 | ||||
10 | OV-enveloppe (FES): PHS | 12 858 | 22 190 | 87 854 | 160 875 | 185 007 | 30 104 |
11 | Dekking PHS | 40 000 | 40 000 | 40 000 | |||
12 | Efficiencyverbetering BenO infrastructuur | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | |
13 | Spanning BenO | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | |
14 | FES: Quick-scanmaatregelen Glederland | 8 803 | |||||
Diversen | – 47 | – 392 | 5 | ||||
Totaal | – 1 031 313 | 97 312 | – 20 737 | 70 656 | 188 245 | 39 172 |
Ad 1a.
Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft de opbrengst in 2011 en verder van het inhouden van de tranche 2010 van de loonbijstelling.
Ad 1b.
Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstelling 2010.
Ad 2a.
Met deze kasschuif kan met name het budget voor Beheer en Instandhouding voor 2011 op het niveau Beheerplan worden gebracht.
Ad 2b.
Deze kasschuif binnen het aanlegprogramma is naar aanleiding van de uitkomst 2009 en is verder met name zichtbaar op het project Zuidas.
Ad 3.
Eind 2009 is definitief overeenstemming bereikt tussen de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Staat over de uitkering van een superdividend van € 1,4 mlrd. aan de Staat. Met dit akkoord is de financiering van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) rond. De Kamer is hierover schriftelijk geïnformeerd (Kamerstukken II, 2009–2010, 28 165, nr. 105 ). Het gaat om een omvangrijk pakket van € 2 mlrd, dat uit diverse onderdelen bestaat en waarbij onder andere schuldaflossing van ProRail aan de orde is.
In deze begroting vindt nu de juiste verwerking plaats van de € 2 mlrd. aan de uitgaven- en ontvangstenkant. Eerder was deze € 2 mlrd. in de begroting 2009 onder de noemer «Mandje spoor» kasmatig ingeschat en technisch geheel verwerkt onder de ontvangstenraming. Dit in afwachting van de uitkomst van de gesprekken tussen de aandeelhouder en de NS.
Alleen het element van de concessievergoeding NS blijft nu onder de ontvangsten spoor geraamd. De overige onderdelen van het pakket (schuldreductie/rentevrijval, leenfaciliteit) zijn verwerkt aan de uitgavenkant; de ontvangstenkant wordt hiervoor nu gecorrigeerd.
Het kasritmeprobleem dat met deze technische omzetting ontstaat is voor 2010 gecorrigeerd.
Ad 4.
Het ecoduct Rumelaar wordt tegelijkertijd gerealiseerd met het project A12 Maarsbergen–Veenendaal. Deze middelen worden daarom overgeboekt naar IF/12.
Ad 5.
Door de grote toename van het aantal gevallen van geluidsoverlast langs het spoor wordt dit bedrag overgeboekt van het geluidsprogramma op IF/12 naar IF/13 .
Ad 6.
Dit betreft een overboeking naar artikel 34 van de Hoofdstuk XII begroting voor de realisatie van Internet in de trein.
Ad 7.
Dit betreft een overboeking naar artikel 35 van de Hoofdstuk XII begroting voor compensatie brandweer en voor piketdiensten Betuweroute.
Ad 8.
Dit betreft de doorwerking van een kasschuif uit 2009 met artikel 34 van de Hoofdstuk XII begroting voor de subsidie contractsectorlijnen als onderdeel van de vermogensconversie (uitkering superdividend) vanuit NS naar ProRail (mandje spoor).
Ad 9.
Dit betreft een tweetal overboekingen met artikel 39.02 BDU van de Hoofdstuk XII begroting voor Quick scan Regionaal spoor (Amendement Cramer) en voor het actieplan Spoor (decentrale vervoerders, PenR voorzieningen).
Ad 10.
Op 4 juni 2010 is een voorkeursbeslissing genomen over de invulling van PHS (zie brief met kenmerk VENW/DGMo-2010/5651). Het betreft een besluit over de 4 planstudies PHS, exclusief het genoemde deel voor Noord Nederland (€ 160 mln) en OV SAAL (€ 1,4 mld). In dit kader worden nu de FES-middelen uit de enveloppe Openbaar Vervoer aan de begroting van VenW toegevoegd.
Ad 11.
Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft het niet uitkeren van de op de aanvullende post gereserveerde uitgavenenveloppen uit het Coalitieakkoord. Om dit op te vangen worden middels herschikking middelen toegevoegd aan de betreffende posten.
Ad 12.
Een andere maatregel ter invulling van het pakket van € 3,2 miljard betreft het inzetten op efficiencyverbetering beheer en onderhoud infrastructuur. In de heroverweging Mobiliteit en water zijn besparingsmogelijkheden opgenomen voor efficiencyverbetering bij beheer en onderhoud van het spoor. Vanaf 2011 wordt € 10 miljoen aan besparingsmogelijkheden zonder functieverlies ingepast.
Ad 13.
Om de spanning op het beheer en onderhoud te verminderen, worden middels herschikking middelen toegevoegd aan de diverse onderhoudsbudgetten.
Ad 14.
Dit betreft de FES-bijdrage voor de quick-scanmaatrgelen in Gelderland en de stadsregio Arnhem Nijmegen (zie ook ad 9.). De overige quick-scanmaatregelen worden via de BDU beschikbaar gesteld. De totale FES-bijdrage bedraagt € 44 mln.
13 Spoorwegen | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 125 000 | 159 000 | 219 140 | 312 294 | 334 530 | 334 530 |
Mutatie amendement | ||||||
1e suppletore wet 2010 | 117 036 | |||||
Nieuwe mutaties | – 224 261 | – 130 000 | – 132 994 | – 138 189 | – 148 041 | – 148 041 |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 17 775 | 29 000 | 86 146 | 174 105 | 186 489 | 186 489 |
Ontvangsten | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Afspraken ihkv mandje spoor/PHS mandje | – 225 000 | – 130 000 | – 140 000 | – 140 000 | – 150 000 | – 150 000 |
2. | Prijspeilaanpassing | 7 006 | 1 811 | 1 959 | 1 959 | ||
Diversen | 739 | ||||||
Totaal | – 224 261 | – 130 000 | – 132 994 | – 138 189 | – 148 041 | – 148 041 |
Ad 1.
Zie toelichting bij uitgaven onder 3.
Ad 2.
Dit betreft de prijspeilaanpassing 2010 voor HSA.